Palkkasi?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja black
  • Aloitettu Aloitettu
Meta title: 💥 PALKKASI? – ANSIOTASOT, URAT JA TODELLISET PALKANVERTAILUT SUOMESSA 💥

Meta description: Keskustelua palkoista: eri alojen ansiot, urakehitys, lisät, kokemukset ja avoin vertailu nimettömästi ja rehellisesti.

Nihin tai nähin mutta taitaa olle niin ettei Suomessa ole yhtään ammattiryhmää joiden keskipalkka ylittäisi 10 tEUR / kk, ehkäpä korkeintaan lentäjät pois lukien. Toki yksittäisiä poikkeuksia löytyy, onhan meillä autonasentajakin kuka tienaa parikymmentä miljoonaa vuodessa.

Kettumaista kun olen vaihtanut firman sisällä parempiin hommiin jo vuosi sitten, mutta silti palkka laahaa edelleen suunnilleen vanhassa huonon taloustilanteen takia. Mun nykyinen pomo (oli aiemmin mun pomon pomo) puhui taas tänään kehareissa että palkka on liian alhainen ja nostetaan tottakai heti kuin mahdollista. Jo silloin vanhassa vakanssissa aiempi pomo ehdotti jotain 200€:n palkankorotusta, mutta ei mennyt läpi koska säästökuurit oli juuri alkaneet. Nyt sitten olenkin aika skeptinen sen suhteen että paljonko nostavat palkkaa hyvien aikojen tullessa kerralla kunnolla... Silloin kun on varmaan moni muukin käsi ojossa. Jos kerran aiemmassa hommassakin olisin ansainnut 200€ enemmän / kk niin mahtaakohan tulla sitten joskus esim. 500€ lisää. ;)

Toki ehkä on hiukan kohtuuton ruikutus kun meilläkin on irtisanottu porukkaa, osa isompi kenkäisistä on suostunut palkanalennukseen ja osa on 100% lomautuksella, mutta ketuttaa silti kun on hiukan pattitilanne. Firma on muuten todella hyvä ja ilmapiiri miellyttävä eli ei ole harkinnassa ihan heti muuallekaan lähteä.

Hah. Noihiin nostettaisiin jos voitaisiin juttuihin ei kannata sen kummemmin kiinnittää huomiota. Aika harva sen palkankorotuksen on tainnut saada ihan mukisematta.

Joo, no tossa aiemmassa positiossa mulla nousi palkka kahtena vuotena peräkkäin (pieniä korotuksia tosin - 150e ja 100e, kolmas kosahti sitten), joten aika hyvillä mielillä olen sikäli tämän mahdollisen tulevankin kanssa. Osaltaan noi johtui tietty mun ehkä alhaisesta alkupalkasta, mutta sikäli kun osastolla oli 12 henkeä ja kahdella palkkaa nostettiin per vuosi niin ihan ok. Kolmantena kertana ei annettu sitten kenellekään palkankorotusta.

Hah. Noihiin nostettaisiin jos voitaisiin juttuihin ei kannata sen kummemmin kiinnittää huomiota. Aika harva sen palkankorotuksen on tainnut saada ihan mukisematta.
Heh, luulet vissiin ettei missään firmassa ole tällä hetkellä säästökuuria ja palkankorotukset ovat koko konsernin osalta pannassa?

Omilla näytöillä on ihan hyvä neuvotella palkankorotuksesta - ei siinä mitään. Vaatii tietty sen mahdollisuuden näyttää taitonsa, mutta aina ei tartte/voi hakea suoraan siis ihannehommaansa ja täten talon sisältä pääsee helpommin kiinni hyviin hommiin. Ylemmillä toimihenkilöillähän palkka on muutenkin vain neuvottelukysymys kuten jossain sopimuksessa luki. :D

Mutta joo, eipä tästäkään taas mitään kostunut. Varmaan parempi että tulen sitten kertomaan kun sitä palkkaa mahdollisesti tarkistetaan niin ei tule sanomista. ;)

En nyt ymmärrä, mitä yrität sanoa. "Mitä väärää tässä edes on", no sanoinko että siinä on jotain väärää? Totesin vain, että yleensä nälkä kasvaa syödessä, oli sitten kyse saavutetusta tulotasosta tai jostain muusta. Siitä tuli "trendisana" oravanpyörä tässä tapauksessa kyseeseen.

Muuten, suomalaisilta lottovoittajilta kysyttiin, heidän suurinta haavetta. Suuri osa vastasi toiveena olevan toisen lottovoiton voittaminen. Ihminen vain usein on sellainen, että mikään ei riitä. Oli sitten kyse rakkaudesta, vapaa-ajasta, terveydestä tai vaikkapa rahasta. Aina on kiva saada lisää.

Nyt kun aloitte puhua palkankorotuksista, niin lisäyksenä omaan quotattuun viestiini: tämä riittämättömyys pätee myös palkankorotuksiin. Kun olin ns matalapalkkainen, niin oli tosi voittajafiilis saada vaikka 150€ palkankorotusta. On sääli, että tulojen kasvaessa ensinnäkin verotus tekee jo niin mukavan loven korotukseen ja toisekseen joku 300€ korotus tuntuu lähinnä vittuilulta... "vitun 3sataa, tonniin olisin tyytyväinen". Yeah right, tyytyväinen muutaman kuukauden... No toki työn määrä ja vastuu vaikuuttaa eniten tuohon palkan ja korotusten määrän odotusarvoon. Eikä siinä ole mitään väärää.

Kannattaa pyrkiä hankkimaan itselleen pääomatuloja, voi ihan aidosti ja oikeasti vaikuttaa omaan "palkkaansa", eikä joudu yt-neuvotteluihin. ;)

Mulla on pääomatuloja, mutta ei niitä tule kuin muutama tonni vuodessa. Se on tietysti vain oma häpeä ;)

Kettumaista kun olen vaihtanut firman sisällä parempiin hommiin jo vuosi sitten, mutta silti palkka laahaa edelleen suunnilleen vanhassa huonon taloustilanteen takia. Mun nykyinen pomo (oli aiemmin mun pomon pomo) puhui taas tänään kehareissa että palkka on liian alhainen ja nostetaan tottakai heti kuin mahdollista. Jo silloin vanhassa vakanssissa aiempi pomo ehdotti jotain 200€:n palkankorotusta, mutta ei mennyt läpi koska säästökuurit oli juuri alkaneet. Nyt sitten olenkin aika skeptinen sen suhteen että paljonko nostavat palkkaa hyvien aikojen tullessa kerralla kunnolla... Silloin kun on varmaan moni muukin käsi ojossa. Jos kerran aiemmassa hommassakin olisin ansainnut 200€ enemmän / kk niin mahtaakohan tulla sitten joskus esim. 500€ lisää. ;)

Toki ehkä on hiukan kohtuuton ruikutus kun meilläkin on irtisanottu porukkaa, osa isompi kenkäisistä on suostunut palkanalennukseen ja osa on 100% lomautuksella, mutta ketuttaa silti kun on hiukan pattitilanne. Firma on muuten todella hyvä ja ilmapiiri miellyttävä eli ei ole harkinnassa ihan heti muuallekaan lähteä.

Hohoo! Tänään juuri ennen kuin lähdin kotiin töistä, pomo nykäisi hihasta ja pyysi hiukan sivummalle. Oli kuulemma saanut junailtua 10% lisää palkkaa meikäläiselle ja sanoi perään että teen hyvää duunia, jatka samaan malliin! :thumbs: :thumbs:

Ei sillä 250€:lla nyt kuuhun lähdetä, mutta kun ottaa huomioon ettei ole Helsinkilisiä jne, niin ihan tyytyväinen täytyy olla. Meillä on siis vieläkin YT-neuvottelujen jälkeiset lomautukset voimassa kesän loppuun saakka (syksystä ei vielä tiedä), joten sikäli tuli täysin puuntakaa tämä aikaistettu korotus.

Update marras-joulukuulta itse toteutuneisiin summiin.
Palkka insinöörinä ulkomaanhommissa on nyt joulukuusta lähtien ollut 4800€-5500€:n välillä nettona. Tässä kuussa piikkinä 6500€ /n .
Ensi vuoden kesäkuun tulot on aika hyvät, jolloin maksetaan normipalkka + kesälomarahat (7500€ netto) ja veronpalautukset (6000€ netto), joten kertaluontoisena eränä käteen tulee jotain 15000-20000 euroa. :)
Työaika 160-180 tuntia kuussa.

Palkka insinöörinä ulkomaanhommissa on nyt joulukuusta lähtien ollut 4800€-5500€:n välillä nettona. Tässä kuussa piikkinä 6500€ /n .
Ensi vuoden kesäkuun tulot on aika hyvät, jolloin maksetaan normipalkka + kesälomarahat (7500€ netto) ja veronpalautukset (6000€ netto), joten kertaluontoisena eränä käteen tulee jotain 15000-20000 euroa. :)

Nice! Missäpäin maailmaa? Meneeko paljon ylimääräisiin kuluihin johtuen ulkomaankomennuksesta vai onko verrattavissa siihen, että saisit ko. summan myös suomessa näppiin. Vastaa suomessa tienattuna n. 110k€/v bruttotuloja! :kippis1:

Nice! Missäpäin maailmaa? Meneeko paljon ylimääräisiin kuluihin johtuen ulkomaankomennuksesta vai onko verrattavissa siihen, että saisit ko. summan myös suomessa näppiin. Vastaa suomessa tienattuna n. 110k€/v bruttotuloja! :kippis1:
Pohjoismaassa :)
Rahaa ei mene juuri yhtään, kun asuminen ja ruoka ilmaista, enkä käytännössä tuhlaa työpaikkakunnalla kuin max 100€/kk. Puolet ajasta, eli lomat, olen Suomessa. Matkakuluihin menee n.500€/kk, mikäli jaksan joka lomalle lähteä.
En todennäköisesti tule enää ikinä Suomeen töihin, Suomessa palkat on vain niin paljon huonommat AMK-inssillä.

Tämän vuoden tulot laskee varmaan aika paljon kun aloitin toiminimellä yrittämisen mutta vapaa-aikaa on enemmän joten ei ihan huono vaihtokauppa. :kippis1:

Pohjoismaassa :)
Rahaa ei mene juuri yhtään, kun asuminen ja ruoka ilmaista, enkä käytännössä tuhlaa työpaikkakunnalla kuin max 100€/kk. Puolet ajasta, eli lomat, olen Suomessa. Matkakuluihin menee n.500€/kk, mikäli jaksan joka lomalle lähteä.
En todennäköisesti tule enää ikinä Suomeen töihin, Suomessa palkat on vain niin paljon huonommat AMK-inssillä.

Ei voi olla mikään muu kuin Norja ja öljynporauslautan hommat?

Nice indeed! Mukava kuulla, että joillekin työstä maksetaan myös kunnon palkkaa.

Back
Ylös Bottom