Ravinto-osion yleiset kysymykset. Yksinkertaiset nopeat kysymykset tänne

Meta title: 💥 Ravinto-osion yleiset kysymykset – kaikki nopeat ruokapulmat yhteen helppoon ketjuun

Meta description: Keskustelua ravinnon perusasioista, makroista, lisäravinteista ja arjen valinnoista – nopeita vastauksia ilman turhaa selittelyä.

Treenaan yhteensä 5-6 kertaa viikossa; 3 kertaa lihastreeniä salilla ja 2-3 kertaa juoksemassa purtsilla. Kannattaisko huitasta palkkari turpaan myös juoksulenkin jälkeen? Palkkarina käytän 30g hera80. HUOM! Olis tossa 10kg fläsää tiputettavana!

E: Kysymys2
Mitat 182/94

Ruokavalioni näyttää suurinpiirtein tältä:

Tämän päivän syömiset

Aamu: Ehrmann 250g, 15g kaurahiutaleita
Lounas: Kanaviillokki 200g, salaattia + lasi ykkösmaitoa 2dl (koulussa ei rasvatonta)
Välipala: Ehrmann 250g
Lounas: Paahtopaisti 150g, raejuusto 130g, ananaspalat 140g + lasi rasvatonta maitoa 2dl
Palkkari: hera80 30g
Iltapala: Rypsiöljyssä paistettu kananmuna (1kpl) ja saunapalvi kinkkua 3 siivua

TOTAL:
Kalorit 1555 Proteiinit 198g Hiilihydraatit 85g Rasvat 47g

Miltä näyttää? :)

Treenaan yhteensä 5-6 kertaa viikossa; 3 kertaa lihastreeniä salilla ja 2-3 kertaa juoksemassa purtsilla. Kannattaisko huitasta palkkari turpaan myös juoksulenkin jälkeen? Palkkarina käytän 30g hera80. HUOM! Olis tossa 10kg fläsää tiputettavana!

Mitat 182/94

Tämän päivän syömiset

Lounas: Kanaviillokki 200g, salaattia + lasi ykkösmaitoa 2dl (koulussa ei rasvatonta)
Lounas: Paahtopaisti 150g, raejuusto 130g, ananaspalat 140g + lasi rasvatonta maitoa 2dl
Iltapala: Rypsiöljyssä paistettu kananmuna (1kpl) ja saunapalvi kinkkua 3 siivua

TOTAL:

Ihan hyvältä toi mun silmään näyttää. Kasviksia lisäisin ehkä hieman, vetäse vaikka ton välipalarahkan kera pussi pakastemarjoja, ja lounaalla vaikka paprika, niin tulee varmasti tarpeeksi vitamiineja jne.

Mitat 182/94

Tämän päivän syömiset

TOTAL:

Kaloreita tulee kyllä kokoon ja urheilumääriin todella vähän. Kahden tonnin kaloreillakin painon pitäisi tippua ihan railakkaasti.

Palkkarin voi vetäistä myös lenkin jälkeen.

Mitat 182/94

Tämän päivän syömiset

TOTAL:

Kaloreita tulee kyllä kokoon ja urheilumääriin todella vähän. Kahden tonnin kaloreillakin painon pitäisi tippua ihan railakkaasti.

Palkkarin voi vetäistä myös lenkin jälkeen.

Pakko kompata että tulee kyllä aivan pirun vähän kaloreita. Ite painan aika tarkalleen saman verran ja liikkumista about saman verran enkä kyllä kehtais alle 2000kcal mennä missään nimessä. Kulutus on kumminkin luokkaa 3000kcal niin 2000kcal on jo tonnin vaje. Silläkin lähtee kilo viikossa, jota pidän aivan maksimivauhtina dieetille. Hiilaria ja rasvaa ottaisin lisää silleen että kalorit nyt ainakin sinne 2000 paikkeille. Vaan tämähän on vaan mun näkemys ja ihmiset on erilaisia.

Ovatko lisäravinteet loppu peleissä miten turvallisia? Onko niitä testattu pitkillä aikaväleillä ja katsottu, että onko niillä jotain korrelaatiota joihinkin sairauksiin?

Ideana pääosin laihduttaminen!

Mitä mieltä?

Aamulla:
Puoli litraa kaloritonta mustikkakeittoa + 3 dl kaurahiutaleita.
Vihreä tee (sokeritta)

Lounas:
2 purkkia rasvatonta raejuustoa ja 2 purkkia tonnikalaa

Päivällinen:
Wok-vihanneksia rypsiöljyllä.

Illallinen:
Purkki rasvatonta rahkaa ja pakastemustikoita.
Vihreä tee

Mitä kommentteja? Mitä lisäisitte? Kuituja ja proteiinia tarpeeksi?

Mitä mieltä?

Aamulla:
Vihreä tee (sokeritta)

Lounas:

Päivällinen:

Illallinen:
Vihreä tee

Tietämykseni näistä asioista ei ole kovin laaja, mutta itse tekisin niin, että söisin useammin. Esim lounaan aikoihin söisit purkin raejuustoa ja tonnikalaa ja vähän myöhemmin toiset purkit.

siis kyllä kun mä itse tuota ruokavaliota katon niin ei todellakaan ole tarpeeks proteiinia, saati rasvaa, saati hiilihydraatteja.
Päivällistä en kutsuisi edes päivälliseksi jos pelkkiä rehuja mutustat.
Kannattais varmaan laittaa ruokavalio kuntoon ennne laihduttamisen alotusta, sitä en kiellä etteikö tuolla paino laskisi mutta ei oo kaikki kyllä ihan kohdillaan.
Aamupalaki siinä mielessä erikoinen, en tiedä kyllä ketään joku vetäis puoli litraa jotai mehukeittoa.
Ota ny ihmeessä jotain proteiinia sinne aamupalallekin, ei se tarkoita että jos laihduttaa aijot ettei mitään sais syödä.

Lounaalla ja päivällisellä lihaa,kalaa, kanaa, soijatuotteita mistä nyt sitte tykkäätkään. Ja kylkeen hieman pastaa, riisiä tai perunaa, toki punniten näitäkin kun kerran laihduttaa aiot. Leivällä voit myös korvata osan edellämainituista tuotteista jos tykkäät. Näistä sitte hiukan lisää niitä kuituja puuron lisäksi.
Iltapala on ihan ok.
Jos vielä viittisit liikkumistasi laittaa esille niin voisi auttaa paremmin.

Mitä mieltä?

Aamulla:
Vihreä tee (sokeritta)

Lounas:

Päivällinen:

Illallinen:
Vihreä tee

Minä en tiedä minkä kokoinen olet, mutta itse oon tässä dieetillä ja syön suunnilleen kaksi kertaa enemmän. Paino putoaa silti ihan kohtuullisesti. Voisit minun mielestäni vähän enemmän syödä.

edit: pituutta mulla on 177 cm ja painoa 85kg

Nopeesti laskettuna kaloreita 1500, joka vastaa suunnilleen 55kg istumatyötä tekevän nuoren naisen päiväkulutusta (liikunta ei huomioitu).

HH 32 % (123g), P 51% (195g) ja R 17% (29g).

Mun mielestä toi ruokavalio on niin pitkin vittua kun vaan voi olla. 200g protskua riittää 100 kiloselle miehelle. Rasvaa on mun mielestä aivan liian vähän.. Sitä sais olla tuplat. Lähtötiedot on puutteelliset, mutta sanoisin, että kaloreita pitäis olla ainakin 500 lisää. Laitahan lisää lähtötietoa niin voidaan auttaa paremmin.

Käväisin mittauttamassa rasvaprosenttini, sain seuraavanlaisia tuloksia:

Ikä - 15
Pituus - 173cm
Paino - 68.9kg
Painoindeksi - 23
Rasvaprosentti - 13.8%
Rasvan paino - 9.5kg
Vesi - 44kg
Kulutus - 1890kcal

Tarkoitus olisi pudottaa kesään mennessä tuo rasvaprosentti n. 7-8%:tiin.
Onko aivan mahdoton ajatus, kun ei haluaisi hirveästi tuota lihasmassaa häviävän, kun sitä on nytniin kovasti yritetty kasvattaa :)

Jos pitää käyttää jotain extreme dieettiä tuohon lopputulokseen, niin mikä se voisi olla?

Nopeesti laskettuna kaloreita 1500, joka vastaa suunnilleen 55kg istumatyötä tekevän nuoren naisen päiväkulutusta (liikunta ei huomioitu).

Mun mielestä toi ruokavalio on niin pitkin vittua kun vaan voi olla. 200g protskua riittää 100 kiloselle miehelle. Rasvaa on mun mielestä aivan liian vähän.. Sitä sais olla tuplat. Lähtötiedot on puutteelliset, mutta sanoisin, että kaloreita pitäis olla ainakin 500 lisää. Laitahan lisää lähtötietoa niin voidaan auttaa paremmin.

Kaloreita olisi joo tuollainen 1500 kaloria. (siihen pyrin)
Proteiinia on tosiaan yli 200 grammaa, joka taitaa olla liikaa. Vaikka pyrinkin liikkumaan sen mitä jaksan näillä ravintomäärillä. (punttia) Tärkeintä minimoida lihasten lähtö ja tiputtaa silti tehokkaasti painoa.
Kuitujen määrä oli myös tärkeä kriteeri. Niitäkin taitaa tulla jotain 50 gramman luokkaa ja sekin taitaa olla liikaa.

Eli siis suosittelisitte vähentämään proteiinia ja ehkä kuidunkin määrää sekä lisäämään tilalle ennenkaikkea rasvaa. Eli mitä sanoisitte jos syönkin tosiaan vaan yhdet purkit raejuustoa ja tonnikalaa lounaalla ja sitten syön päivällisellä kasvisten kanssa esim. 200 gramman possunpihvin?

Painoa on 84 ja pituutta 177 (Tavoitteena tiputtaa 5-6 kiloa)
Salilla tulee käytyä kun ehtii, perhe (2 pientä lasta) ja pitkät työpäivät hankaloittaa säännöllistä treeniä. (tiedän että tekosyy, mutta vaikuttaahan se silti)

Viimeksi muokattu:

sori typerä kysymys mutta mistä sä laskit tulevan 200g prodea?

sori typerä kysymys mutta mistä sä laskit tulevan 200g prodea?

Etpä kysynyt minulta, mutta kun satun "linjoilla" olemaan, niin vastaan.

pussi wok-vihanneksia (500g) sisältää noin 7 grammaa proteiinia riippuen vähän merkistä.
kahdessa purkissa raejuustoa 72g
kahdessa tonnikalasäilykkeessä 88g
yhdessä rahkassa 25g

Et ei ihan 200g ylitä nyt kun tarkemmin ynnäilee, mutta kuitenkin.

Ihan vaan välihuomiona et olen alle 55kg nuori nainen ja syön ainakin 2000kcal päivässä.... Muuten ei jaksa eikä lihas kasva, ja syön siis suunnilleen ton pari tonnia vaikka ei olis ees punttipäivä(ja olen silti siellä painoindeksin alapäässä).

Kaloreita olisi joo tuollainen 1500 kaloria. (siihen pyrin)
Proteiinia on tosiaan yli 200 grammaa, joka taitaa olla liikaa. Vaikka pyrinkin liikkumaan sen mitä jaksan näillä ravintomäärillä. (punttia) Tärkeintä minimoida lihasten lähtö ja tiputtaa silti tehokkaasti painoa.
Kuitujen määrä oli myös tärkeä kriteeri. Niitäkin taitaa tulla jotain 50 gramman luokkaa ja sekin taitaa olla liikaa.

Eli siis suosittelisitte vähentämään proteiinia ja ehkä kuidunkin määrää sekä lisäämään tilalle ennenkaikkea rasvaa. Eli mitä sanoisitte jos syönkin tosiaan vaan yhdet purkit raejuustoa ja tonnikalaa lounaalla ja sitten syön päivällisellä kasvisten kanssa esim. 200 gramman possunpihvin?

Painoa on 84 ja pituutta 177 (Tavoitteena tiputtaa 5-6 kiloa)
Salilla tulee käytyä kun ehtii, perhe (2 pientä lasta) ja pitkät työpäivät hankaloittaa säännöllistä treeniä. (tiedän että tekosyy, mutta vaikuttaahan se silti)

Hmm.. En mä kyllä mistään saa 50g kuitua tosta ruokavaliosta. Kaurahiutaleista maks. 15g, Vihanneksista max 10g ja mehukeitosta n. 4g. Kuitua jos tulee se 30g, niin pitäis olla ihan jees. Ainakin omat kokemukset olis sen suuntaiset.

Protskun määrää vois mun mielestä tiputtaa. Ei sulla lihat protskun puutteesta lähde.. Noilla kaloreilla ne lähtee jo puhtaasti tosta vajeesta.

Jos mä jotain tekisin, niin säätäisin safkat seuraavaan suuntaan. HH 200g, prot 160g ja rasva 60g. Siinä olis kalorit karvan vajaa 2000. Muutamat kovat puntit viikkoon ja painon pitäis pudota >500g/vko.

Lisäks säätäisin tota settiä niin, että vetäisin lounaalla kanssa vähän hiiltä peliin, lisäisin rasvaa ja tosta lounaan protskupommista tinkisin osan ja siirtäisin osan päivällisen yhteyteen. Illalla ton rahkasetin kaveriks loraus rasvaa.

mitä syötte dietin hh-tankkaus päivänä?

Sattumalta törmäsin mun yhteen vanhaan postiin tänään.. Olin tohon aikaan pudotellu painoa muutaman kuukauden ja vedin kevyen tankkauksen..

aamupala: Mysli 150g, maito 5dl, protsku 50g & mehu 5dl
välipala: Lo-carb patukka
lounas1: Riisipuuro 350g & sokeri 10g
lounas2: Riisipuuro 400g & sokeri 10g
kahvit: Pannukakku 200g, rahkapiirakka 100g & Brunbergin suukko
päivällinen1: Pasta 100g, kastike 500g & mehu 5dl
päivällinen2: Pasta 100g & kastike 500g
iltapala: Pellillinen pannukakkua, 150g hilloa & 2dl kermaa

Tosta setistä irtos n. 8300 Kcal (HH 1160g, P 340g & R 250g).

Siinä oli mun tankkaus.. :P

Ei mitään järkeä, mut tulipahan nähtyä. Muuten oon vedelly aika perussettejä.. Toi riisipuuro tuntuu itellä olleen aika usein ohjelmassa.

Back
Ylös Bottom