Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Tää tread on aina turvallinen paikka kysyä:D elikkäs kuinka usein pitäs ohjelmaa vaihtaa vai riittääkö vain sarja määrien vaihtelu eli painojen lisäys/poisto? :)

Kuinka usein kannattaa vaihtaa treeniohjelmaa? Olen nyt vetänyt kolmijakoisen ohjelman 13 kertaa läpi joulukuun puolestä välistä alkaen (toisin sanoen 42 salikäyntiä takana). Olen pitänyt kaksi kevyttä viikkoa ja aluksi ohjelma toimi loistavasti. Nyt tulokset ovat kuitenkin hidastuneet huomattavasti viimeisen parin viikon aikana. Olisiko aika vaihtaa ohjelmaa? Olen myös hinkannut kaikkia liikkeitä 3x8 toistoilla, koska näin olen voinut seurata kehitystäni paremmin kun vaihtelemalla toistomääriä sarjoissa. Voisinko saavuttaa uutta nousua toistomääriä tai treeniohjelmaa vaihtelemalla vai johtuko alun hyvä kehitys vaan siitä että aluksi oli helpompi kehittyä?

jos kehitystä nykyisellä ohjelmallasi tasaiseen tahtiin tulee niin mitä suotta vaihtamaan.
Sarjojen, toistomäärien ja liikkeiden vaihtelu kannattaa, tulee reenistäkin mielenkiintoisempaa.
Voisinko saavuttaa uutta nousua toistomääriä tai treeniohjelmaa vaihtelemalla vai johtuko alun hyvä kehitys vaan siitä että aluksi oli helpompi kehittyä?
En kyllä sinuna lähtis vaihtamaan jos on kerran hyvin tähän asti pelittänyt, kehitys on voinut toki aluksi olla hyvinkin nopeaa jos lähtöjohdat ei oo kummoset ollu.
Jos kerran tulosten nousu on hidastunut muttei lakannut niin en mä siitä vielä huolissaan olis. Itte oon joskus vetänyt pariki viikkoo samoilla romuilla.

Itte oon joskus vetänyt pariki viikkoo samoilla romuilla.
Siis parikin viikkoo niin ettei tulokset ole noussut? Mä en tajua miten porukka pystyy tähän? Silloin kun kovempaa vielä treenailin, niin saattoi mennä monta kuukautta samoilla romuilla, vaikka miten pyrki nousujohteisuuteen. Ei mitään jakoa, että joka viikko olisi voinut laittaa lisää. No, pakkohan sen johonkin on aina pysähtyä, muutenhan jokainen ottaisi 300 penkistä vuoden treenillä.

Siis parikin viikkoo niin ettei tulokset ole noussut? Mä en tajua miten porukka pystyy tähän? Silloin kun kovempaa vielä treenailin, niin saattoi mennä monta kuukautta samoilla romuilla, vaikka miten pyrki nousujohteisuuteen. Ei mitään jakoa, että joka viikko olisi voinut laittaa lisää. No, pakkohan sen johonkin on aina pysähtyä, muutenhan jokainen ottaisi 300 penkistä vuoden treenillä.

ota huomioon että munakas taitaa kuitenkin vielä olla aika aloittelija lajissa ja alussahan painoa pystyy lisäämään liikkeisiin suunnilleen viikon välein kunnes se siitä sit hidastuu.

en tarkkaa aikaa osaa sanoa, suuntaa antavasti annoin vaan tuommosen ajan ku kirjoittaja oli huolestunut kehityksensä hidastumisesta, mikä ei musta niin suuri huolenaihe ole jos kehitystä kuitenki edes vähä tulee. Tosi-asia omalla kohdallani on että monissa liikkeissä on aika pitkään jo kituuteltu ja sen vuoksi vähä on reenimetodeita pyritty muuttamaan

En tiedä minne tää olis pitäny laittaa mun laitetaanpa tänne. Eli tämmönen artikkeli koskien penkkipunnerrusta http://keho.net/artikkelit/naytaartikkeli/Kehonrakentajan-rintatreeni-230. Muun muassa tommonen kohta että "Kyynärpäät lähellä vartaloa aktivoivat enemmän etuolkalihaksia, joten rintalihasten kannalta kyynärpäitä kannattaa levittää." Eikös asia ole juuri päinvastoin?

Kapeella otteella ne kyynärpäät tulee lähemmäs kroppaa ja kuorma menee enemmän ojentajille. Leveällä ottella kyynärpäät on enemmän sivuilla ja kuormaa tulee myös rinnalle.

Jos taas tarkotit, että kyynärpäät ei sais levitä sivuille, niin ei ne ihan helposti sinne väärin leviä ellei tankoa lasketa liian ylös = väärä tekniikka.

Tarkoittaako kysymys että suositellaanko tehtäväksi vai ei.Eiköhän kolme krtaa vko ole liikaa jos joka kerta treenaa kovaa IMO

Kyllä juuri tuota tarkoitin. Itse olen treenannu mavea kolme kertaa viikossa rankasti ja sitten kaksi kertaa viikossa kevyemmin (tosi paljon kevyemmin). Oisko hyvä jos jättää yhden noista rankoista kerroista pois?

Kyllä juuri tuota tarkoitin. Itse olen treenannu mavea kolme kertaa viikossa rankasti ja sitten kaksi kertaa viikossa kevyemmin (tosi paljon kevyemmin). Oisko hyvä jos jättää yhden noista rankoista kerroista pois?

Jos kehitystä tulee niin suotta muuttaa mitään.Kuulostaa kyllä kovalta.Ehkäpä joku palstan guruista ottaa kantaa

Kapeella otteella ne kyynärpäät tulee lähemmäs kroppaa ja kuorma menee enemmän ojentajille. Leveällä ottella kyynärpäät on enemmän sivuilla ja kuormaa tulee myös rinnalle.

Jos taas tarkotit, että kyynärpäät ei sais levitä sivuille, niin ei ne ihan helposti sinne väärin leviä ellei tankoa lasketa liian ylös = väärä tekniikka.

kyllä ne kyynerpäät saa leviään sivuille (vaikka sen tangon oikeaan kohtaan laskisi) jos niitä kyynerpäitä tietoisesti yrittää levittää niinkuin tossa artikkelissa käsketään tekemään.

onko huono asia käydä reenaamassa aamulla ennen aamupalaa jos on ketolla?
ottaen huomioon kun energiat on muutenki aika vähissä. Reenit on ainaki tuntunu melkosen raskailta

Ihmiset on yksilöitä ja näin poispäin, mutta kyllä kolme kovaa mavetreeniä on TODELLA paljon. Muistaakseni huipputason nostelijat tekee maastavetoa kovaa ehkä kerran kahteen viikkoon. Normipunttailijalle yksi kova treeni (tarviiko senkään niin kova olla) viikossa on varsin passeli ja normaali määrä.

Ihmiset on yksilöitä ja näin poispäin, mutta kyllä kolme kovaa mavetreeniä on TODELLA paljon. Muistaakseni huipputason nostelijat tekee maastavetoa kovaa ehkä kerran kahteen viikkoon. Normipunttailijalle yksi kova treeni (tarviiko senkään niin kova olla) viikossa on varsin passeli ja normaali määrä.

Okei kiitti :) kyllä se alkaa tuntumaan raskaalta ja selän kanssa ongelmia vähän. Jos rajotan yhteen rankkaan kertaan niin kai se riittää.

Back
Ylös Bottom