Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Voiko rintalihasten muotoon missään määrin treenillä vaikuttaa vai onko töysin geeneistä kiinni? Mua alkaa pian jo vituttamaan kun rintalihojen väliin jää hirveä lähes 2cm leveä luinen tissivako. Eikä se vako ole edes tasainen kun rintalihasten säikeet muodostaa reunasta piparkakkumaisen. Typerän näköistä imo :D

Kuulostaa aivan äärettömän normaalilta. Eiköhän jokaisella tavallisella ihmisella ole jonkinlainen rako siinä rintalihasten välissä.

Alottelin tässä nyt Golden Sixiä vetämään Su - Ti - To, mutta monesti tuntuu että vatsoja on vaikea treenata tehokkaasti samaan syssyyn. Onko ihan ok treenata vatsat ns. välipäivinä vai kannattaisko samalle päivälle muun kropan kanssa?

Lisäksi ajattelin tässä alkaa lenkkeilemään kun lumet sulaa, monesti kannattais juosta viikossa ja onko siitä salitreenin kannalta haittaa? Tarkoituksena on kuitenki hommata kuntoa ja lihasta lisää, ei laihduttaa.

Tossa on kaksijakoiselle aivan törkeesti treeniä. Toi on nelijakoisellekin jo paljon. Niin paljon ettei mulla ole ikinä ollut nelijakoisessakaan noin paljoa. Jos kaksijakoista ajattelit, niin ainakin puolet sarjoista pois. Tossa treenissähän menee kaksi tuntia, vaikka tekisi minuutin palautuksilla.

no tänään kokeilemaa että kuinka paljo saa tehtyä ja ehkä sitte jaan kolmeen ton ohjelman, tarvittaessa neljäänki.

Onko kaikki nyt ihan kohillaan kun mavessa tekee tiukkaa 3x8 70kg:llä ja pressistä menee sama sarja yli 200kilolla o.O
Vertaa mielummin mavee ja kyykkyä. Prässi ei vertaudu mihinkään muuhun kuin toiseen samanlaiseen prässiin. Niitä on miljoona erilaista ja todellinen rasitus on aina jotain ihan muuta kuin 200 kg. Todennäköisesti et kyykkää edes satasella.

Itse en pääse millään syvään kyykkyyn jos koko jalkapohjan pitäis olla maassa, liike lähtee ennemminkin niin että perse on puol metriä maasta. Ja ei, ei ole tekniikkakysymys, vaan huonot nilkat.

Itse en pääse millään syvään kyykkyyn jos koko jalkapohjan pitäis olla maassa, liike lähtee ennemminkin niin että perse on puol metriä maasta. Ja ei, ei ole tekniikkakysymys, vaan huonot nilkat.

Huonot nilkat, onko ihan fysioterapeutin tms. toteama? Kuulostaa kyllä enemmän liian huonolta (lantion seudun) liikkuvuudelta.

Minkä takia sun pitäis lähteä maastavetoon syvästä kyykystä? Otappa nyt asiaksesi lueskella mavethreadia tuolla tekniikkaneuvo-osiossa ja vaikka katsella videoita maastavedosta. Nyt näkyy olevan "vähän" hakusessa ko. liike.

Juu ei mavessa mennä täysin kyykkyyn. Osa huippuvetäjistä kiskoo melkein suorin jaloin. Kaikki on lopulta kiinni omista välityksistä. Ei muutakuin perse alas ja rinta ylös. Muista pitää kiinni tangosta kun nouset.

mulla tulee aina vatsalihasten alapuolella olevat lihakset niin ***** kipeiksi treenin jälkeen, jos teen vatsalihaksia sillä roomalaisella penkillä vai mikä sen nimi olikaan. Mistä tämä johtuu? Tämä tapahtunut jo 3 kertaa ja kipu on aika kovaa...

mulla tulee aina vatsalihasten alapuolella olevat lihakset niin ***** kipeiksi treenin jälkeen, jos teen vatsalihaksia sillä roomalaisella penkillä vai mikä sen nimi olikaan. Mistä tämä johtuu? Tämä tapahtunut jo 3 kertaa ja kipu on aika kovaa...

En tiedä mistä johtuu, mutta ei se yleensä hyvä merkki ole jos kipua tulee. Suosittelen vaihtamaan kyseisen liikkeen johonkin toiseen.

Mitä pitäisi treenata ku haluisin saada leukoja vedettyä mut nyt ei mee yhtään?
Vaikka ylätaljaa. Se on periaatteessa samanlainen liike kuin leuanveto, mutta vastuksen voi säätää. Jos ylätaljaa ei ole saatavilla, niin laita penkki, tuoli, tai mikä vaan vastaava leuanvetotangon alle ja auta jaloilla juuri sen verran, että saat muutaman leuan. Kyllä se siitä sitten hyvinkin pian alkaa kulkea.

Onko turvallista tehdä mavea sun muuta kun polvet ja nilkat raksuu kuin coco popsit konsanaan, mutta mitään hirmusia kipuja tai muuta ei tunnu?

noniin. Olen kasvava nuori (16v) ja mietiskelen tässä lisäravinteitten hankkimista. Onko järkeä?? Itsellä semmonen mielikuva että kasvavan nuoren lihakset kasvaa reenatessa ihan hullunlailla että onko lisäravinteilla reenatessa sitten mitään näkyvää eroa? ja kuinka paljon alle 18v henkilön tulis käyttää esim. kreatiinia & heraproteiinia? Kiitos jo valmiiksi :worship:

Onko kaikki nyt ihan kohillaan kun mavessa tekee tiukkaa 3x8 70kg:llä ja pressistä menee sama sarja yli 200kilolla o.O

en tiiä, mut ite ainakin SJMV 150 ja prässis menee samoil sarjoil 200+kelkka, kyykky sit "ass to grass" 110 ja kaikki siis 3x6 sarjoja. Eli jos ite oon "normaalisti" kehittyny nii hituc sul mave myöhässä...

Onko turvallista tehdä mavea sun muuta kun polvet ja nilkat raksuu kuin coco popsit konsanaan, mutta mitään hirmusia kipuja tai muuta ei tunnu?

Itsellä paukkuu nilkat niin pirusti, mutta ei niissä ikinä ole ollut mitään kipua tai vikaa, eli anna mennä vaan kuhan tekniikka on kunnossa. Käsittääkseni paukkuminen johtuu nivelontelosta ja siellä olevasta ilmasta, tiedä sitten. Ja siihen nillkaongelmaa. Venyttele "syviä" pohjelihaksia, reisiä ja lonkkia, jotta saat liikeradan täydelliseksi.

Back
Ylös Bottom