Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

http://www.joeskopec.com/five.html
Olisi kysymys tästä 5x5 ohjelmasta. Musclenet tarjosi tuota 3-jakoiseen ohjelmaan. Eli mitäs tuo tarkoittaa kun jokaisessa on se 5 saraketta.. esimerkkinä:
Week 1 36 x 5 40 x 5 44 x 5 46 x 5 50 x 5

Nostanko jokaisen sarjan jälkeen painoa kunnes viimeisellä teen 5 toistoa 50kg?
Piti nyt kysyä etten aivan väärin ymmärtänyt tätä... :D

Mistä mahtaa johtua jatkuva väsymys? Koulusta kun pääsen, väsyttää niin perkeleesti, herään aamuisin kello 06:00 ja nukkumaan pyrin viimeistään 22:00. Pitäiskö vain mennä vieläkin aikaisemmin nukkumaan?

Mistä mahtaa johtua jatkuva väsymys? Koulusta kun pääsen, väsyttää niin perkeleesti, herään aamuisin kello 06:00 ja nukkumaan pyrin viimeistään 22:00. Pitäiskö vain mennä vieläkin aikaisemmin nukkumaan?

Syötkö tarpeeksi niin laadullisesti kuin määrällisesti ja onko ruokailut tarpeeksi tiheään? 8 tuntia pitäisi riittää hyvin, mutta on sitten eri asia onko uni tarpeeksi laadukasta, eli nukutko hyvin? Jos ei muuta niin pyri menemään sänkyyn 21.00 ja ota 15-25min päiväunet per päivä.

Syötkö tarpeeksi niin laadullisesti kuin määrällisesti ja onko ruokailut tarpeeksi tiheään? 8 tuntia pitäisi riittää hyvin, mutta on sitten eri asia onko uni tarpeeksi laadukasta, eli nukutko hyvin? Jos ei muuta niin pyri menemään sänkyyn 21.00 ja ota 15-25min päiväunet per päivä.

Unen saanti on todella hankalaa ja viime aikoina on tuo ruokailukin ollut vähän mitä sattuu. Kokeilen korjailla näitä virheitä, jospa auttaisi... Kiitos!

Mitä puolen toista tunnin treenien jälkeen kannattaa vetää? Vedin viime treenin jälkeen 2 leipää voita juustoa kinkkua ja proteiinijuoman. Hyvä?

Hei,
Tälläinen aloittelijan kysymys, eli minulla on tapana käydä uimassa 2 kertaa viikossa ja nyt olisi tarkoitus jatkossa käydä myös salilla (aluksi kevyesti) 3 kertaa viikossa. Uinti on ollut ma ja ke, niin kannattaako sali panna esim. ti, to ja la vai osittain noitten uintipäivien kanssa samoille päiville, tyyliin ma, ke, pe?

Utelee aloittelija.

Uinti on mitä mainioin liikuntamuoto, ja myös erittäin hyvä palutumismuoto että aerobisen kunnon kehittäjä. Voi tehdä salin ja käydä uimassa samana päivänä jos pystyt palautua seuraavaan treeni/uinti kertaan. Mutta voit myös ottaa uinnin välipäivinäkin. Myös tuo ma, ke, pe kuulostaa hyvältä, jos teet salin ja uinnin samana päivänä. Jää viikossa aikaa myös palautumiseen tuollaisella rytmillä.

Mitä puolen toista tunnin treenien jälkeen kannattaa vetää? Vedin viime treenin jälkeen 2 leipää voita juustoa kinkkua ja proteiinijuoman. Hyvä?

5-30min treenin jälkeen pyri syömään nopeita hiilihydraatteja, kuten juuri nämä palautusjuomat, tai banaani. Noin tunnin treenin jälkeen voit syödä kattavan ja terveellisen aterian jossa on paljon proteiineja ja hitaasti imeytyviä hiilihydraatteja.

kuinka paljon pitäis olla n. toistoja jos on alottamassa sellasta treeniä mistä hakis voimaa ja kestävyyttä? olen kattellu vähä täällä foorumilla noita ohjelmia mutten oikee aina tiiä onko ne voimaa vai massaa vai mitä

Olen vaihtamassa tämän näköiseen 3-jakoiseen ohjelmaan jonka vetäisin kerran viikossa läpi : Jalat, Selkä&hauis, Rinta, olkapäät, ojentajat. Olen tottunut tekemään käsille ja rinnalle 3 liikettä niin tuleeko viimeinen päivä liian raskaaksi teidän mielestä?

penkki
vinopena kp
ristikkäistalja

pystypunnerrus smithissä
pystypunnerrus kp
vipunostot sivuille

dippi
ojentajat taljassa köydellä
yhden käden ranskalaiset kp/ojentajalaite

Kannattisiko tehdä olkapäille ja ojentajille pelkästään 2 liikettä? Entä riittääkö hauiksellekin 2 liikettä?

5-30min treenin jälkeen pyri syömään nopeita hiilihydraatteja, kuten juuri nämä palautusjuomat, tai banaani. Noin tunnin treenin jälkeen voit syödä kattavan ja terveellisen aterian jossa on paljon proteiineja ja hitaasti imeytyviä hiilihydraatteja.

Entä jos diettaa?

Olen vaihtamassa tämän näköiseen 3-jakoiseen ohjelmaan jonka vetäisin kerran viikossa läpi : Jalat, Selkä&hauis, Rinta, olkapäät, ojentajat. Olen tottunut tekemään käsille ja rinnalle 3 liikettä niin tuleeko viimeinen päivä liian raskaaksi teidän mielestä?

penkki
vinopena kp
ristikkäistalja

pystypunnerrus smithissä
pystypunnerrus kp
vipunostot sivuille

dippi
ojentajat taljassa köydellä
yhden käden ranskalaiset kp/ojentajalaite

Kannattisiko tehdä olkapäille ja ojentajille pelkästään 2 liikettä? Entä riittääkö hauiksellekin 2 liikettä?

ei tuo välttämättä liian raskas ole, riippuu varmasti paljon henkilöstä.
olkapäät sulla joutuu kyllä koville kun on kaksi kovaa punnerrusliikettä eli varmaan kannattaa välillä muutella vähän noita settejä. Eli kuuntele kehoasi ja vaihtele liikkeitä sen mukaan mikä tuntuu hyvältä.
ojentajille ei välttämättä tarvi kolmea liikettä tehdä, 2 kovaa liikettä riittää varsin hyvin, koska nuo edelliset setit syö melkosesti tehoja ojentajareenistä.
Eli ojentajille kuin olkapäillekin tulee aika paljon epäsuoraa rasitusta noista aiemmista liikkeistä

Pysty punnerrus

Olen 2kk päästä 16v olen nostellut punttia 1.5v aktiivisesti käyn myös nyrkkeilemässä 1-2 krt. Viikko kysyisin neuvoja pysty punnerrukseen istuallaan penkissä että paljon toistoja pitäisi tehdä millaisilla painoilla ja pitääkö se tanko laskea ihan rintaan asti nostaessa. Enkkoja tästä en tiedä mutta yleensä olen tehnyt 40 kg painolla 3x 6-10 toistoa. Samalla kysyn neuvoa vielä siihen kun pitäisi saada nostettua painoa joku 8kg kun nyt painan 69 kg ja vielä että monesti viikossa penkkiä pitäisi tehdä niin että tulos nousisi nopeammin tällä hetkellä nousee 85kg ja se on pysynyt aika pitkään samassa.

Tuleeko lihakselle riittävästi vaihtelua jos tekee vaikka niin että alottaa painolla x, jolla saa tehtyä 6-8 toiston sarjan. Sitten hinkkaa samalla painolla niin kauan että menee 12-15 toistoa ja sen jälkeen lisää painoa määrän y joka taas tiputtaa toistomäärän 6-8. Saako siis näin yksinkertaisella tavalla vältettyä lihaksen tottumista treeniin? (itse olen n.4 kuukautta treenannut, joten toistomäärät kyllä nousee tonne 12-15 melko nopeasti, aina seuraavassa treenissä käytännössä pystyy tekemään väh. 1 toiston enemmän kuin viimeks...)

Olen käyttänyt nyt 2 viikkoa Fastin hera80'sta.Aina treenin jälkeen,ja välillä vähä miten sattuu.Tänään kävin ostoksilla ja ostin 2 1kg maltoa,kreatiinia 600g ja proteiinia 800g.
Kuinka mun kannattais näitä nyt käyttää?Käyn yleensä Ma,To & Pe salilla,lenkillä Ti & Su.
Ja veteen sekoittaa?

Olen käyttänyt nyt 2 viikkoa Fastin hera80'sta.Aina treenin jälkeen,ja välillä vähä miten sattuu.Tänään kävin ostoksilla ja ostin 2 1kg maltoa,kreatiinia 600g ja proteiinia 800g.
Kuinka mun kannattais näitä nyt käyttää?Käyn yleensä Ma,To & Pe salilla,lenkillä Ti & Su.
Ja veteen sekoittaa?
1dl heraa, 1dl maltoa ja reilu teelusikallinen kreatiinia veteen sekotettuna treenin jälkeen.

Jos tekee vipareita tangolla niin onko ote myötä vai vasta?
Kohtuu hämy kysymys? Jotain etuvipareita?
Tuleeko lihakselle riittävästi vaihtelua jos tekee vaikka niin että alottaa painolla x, jolla saa tehtyä 6-8 toiston sarjan. Sitten hinkkaa samalla painolla niin kauan että menee 12-15 toistoa ja sen jälkeen lisää painoa määrän y joka taas tiputtaa toistomäärän 6-8. Saako siis näin yksinkertaisella tavalla vältettyä lihaksen tottumista treeniin? (itse olen n.4 kuukautta treenannut, joten toistomäärät kyllä nousee tonne 12-15 melko nopeasti, aina seuraavassa treenissä käytännössä pystyy tekemään väh. 1 toiston enemmän kuin viimeks...)
No ei siihen ton ihmeempiä tarvita. Paljonko oot aina lisäänny? Periaatteessa silloin menee hyvin, jos pystyy jatkuvasti lisäämään painoja/toistoja.

Back
Ylös Bottom