Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Vasemmassa olkapäässä pientä kipuilua ollut vähän...kai se sitte johtuu lämmittelyn laiminlyönnistä tai jostain. Kuitenkin kipua on ja esim http://www.pakkotoisto.com/attachment.php?attachmentid=50861&d=1242682100 tuota venytystä tehdessä kipu yltyy.

Järkevintä varmaan pitää viikkoa taukoa? Ei todellakaan tee mieli hajottaa olkapäätä. Meneekö tämmöset yleensä viikossa ohi....taitaa olla kiertäjäkalvosimessa jotain ylirasitusta tjs.?

Mitkä suhteet pitäisi olla Penkissä Mavessa ja Kyykyssä toisiinsa että olisi normaalia???
Tuohan on ihan yksilöllistä, mutta esim. mulla on kyykyn 5x5-sarjapainot (kyykkään ihan pohjasta asti) suunnilleen samat ku penkissä ykkönen ja maveykkönen lähes 2x sen mitä penkissä. Maastavedossa koen olevani ihan hyvä ja penkissä tosi huono, kyykyssäki aika huono ku sitä olen treenannut noista liikkeistä vähiten.

Vasemmassa olkapäässä pientä kipuilua ollut vähän...kai se sitte johtuu lämmittelyn laiminlyönnistä tai jostain. Kuitenkin kipua on ja esim http://www.pakkotoisto.com/attachment.php?attachmentid=50861&d=1242682100 tuota venytystä tehdessä kipu yltyy.

Järkevintä varmaan pitää viikkoa taukoa? Ei todellakaan tee mieli hajottaa olkapäätä. Meneekö tämmöset yleensä viikossa ohi....taitaa olla kiertäjäkalvosimessa jotain ylirasitusta tjs.?
Jos treenaat pystypunnerrusta niin tee tästä eteenpäin kapeammalla otteella. Venyttele kiertäjäkalvosinta päivittäin ja lämmittele kiertäjäkalvosinta aina ennen treeniä. YouTubesta löytyy hyviä liikkeitä kiertäjäkalvosimelle hakusanalla "rotator cuff".

Mulla olis tämmönen aika simppeli kysymys. Oon ostamassa kotiin jonkun näköstä vatsalihas laitetta. Kumpi olisi parempi, pikkasen kaareva vatsalauta, vai tollanen Ab-Bench vatsalihaslaite? Toivottavasti ymmärrätte minkä näköisiä laitteita meinaan.

Oon aloitteleva kuntosalikäyttäjä ja mua vaivaa yks juttu. Lähtiessä salille on aina hyvä olo ja fiilis, mut sitte yhessä vaiheessa iskee kauhee uupumus, pahoinvoiva olo ja väsy. Melkein jopa pyörryttää. Ymmärtäisin tämän kyllä, jos vetäisin 150% teholla, uisin omassa hiessäni ja sydän pamppaisi itsensä rinnastani ulos. Mut yleensä mulle tulee tää olotila, vaikka mulla ei ole ollenkaan hiki tai en ole yhtään hengästynyt. Olo vain pahenee kun salilta lähtee pois, pyörryttää ja oksettaa. En voi edes syödä kunnolla mitään 45-min-1h salilta poistumisen jälkeen, niin heikohko olo yleensä on. Onko tämä aloittelijalle normaalia vai ei? Olenko kenties vaan sitten niin paskassa kunnossa? Juomista minulla kyllä on aina mukana ja sitä muistankin kohtuullisesti nauttia, vettä käytän.

Mulla olis tämmönen aika simppeli kysymys. Oon ostamassa kotiin jonkun näköstä vatsalihas laitetta. Kumpi olisi parempi, pikkasen kaareva vatsalauta, vai tollanen Ab-Bench vatsalihaslaite? Toivottavasti ymmärrätte minkä näköisiä laitteita meinaan.
Elä ihmees osta mitään tollasta paskaa. :D Vatsat voi tehdä ihan ilman mitään penkkejä. Meet selälleen ja teet jalat ilmassa vatsoja. (on jopa tehokkaampi kuin vatsalaitteet)

Oon aloitteleva kuntosalikäyttäjä ja mua vaivaa yks juttu. Lähtiessä salille on aina hyvä olo ja fiilis, mut sitte yhessä vaiheessa iskee kauhee uupumus, pahoinvoiva olo ja väsy. Melkein jopa pyörryttää. Ymmärtäisin tämän kyllä, jos vetäisin 150% teholla, uisin omassa hiessäni ja sydän pamppaisi itsensä rinnastani ulos. Mut yleensä mulle tulee tää olotila, vaikka mulla ei ole ollenkaan hiki tai en ole yhtään hengästynyt. Olo vain pahenee kun salilta lähtee pois, pyörryttää ja oksettaa. En voi edes syödä kunnolla mitään 45-min-1h salilta poistumisen jälkeen, niin heikohko olo yleensä on. Onko tämä aloittelijalle normaalia vai ei? Olenko kenties vaan sitten niin paskassa kunnossa? Juomista minulla kyllä on aina mukana ja sitä muistankin kohtuullisesti nauttia, vettä käytän.
Nukutko tarpeeksi? Onko hyvä kunto? Jos sulla on surkeet elämäntavat, kuten ruokavalio päin perc niin ei mikään ihme. Kunhan syöt normaalisti ja nukut normaalisti, niin ei pitäisi olla mitään ongelmia. :D

Mullakin oli tää kun alottelin punttia, kesti pari viikkoa ja sitten lopahti kuin seinään. Voi johtua levon puutteesta, ruoan puutteesta tai mistä vaan haittatekijästä. Tosin kun kerroin tästä tutuille jotka on käyny enemmänkin puntilla niin sanovat vaan että 'Eihän se oo treeni eikä mikään jos ei tuu paska olo ja okseta' :D

Nojoo, unta tulee kyllä joskus vähän heikonlaisesti ja oon aika paska syömään kasviksia ja hedelmiä. Ehkä mä koitan kömpiä sinne petiin vähä aikasemmin ja koittaa syödä paremmin =p, kiitti neuvoista.

apewh.jpg
:thumbs:
Hakkaa kaikki vatsanilkutukset 100-0.

Voimapyörä on sitten aika raskas harjoite, että harvat jaksavat aluksi tehdä sitä seisten. Kannattaa aloittaa esim. polvet maassa ja kun alkaa tuntua helpolta, voit laittaa esim. jonkun penkin polvien alle.
nasgsatn3.gif

lihasten kasvatus.

treenanko oikein oon nyt kuukauden treenannu tällä tavoin.
Ma hauvis. vatsa ojentajat 2x8-12 2x10-12 2x10-15 loppuun tiputus sarjat
Ti Penkki, rinta, vatsat, 2x8-12 2x10-15 3x8-10 tiputus sarjat loppuun .
ke Jalat pohkeet reidet 2x10-15 2x8-12 jokaseen sarjaan tulee loppuun tiputus.
Pe Selkä. niska hartiat
viikonloppuisin haukkarii tai penkkiä.
Sellast tällä kertaa. pitäis saada vinkkiä massan lisäykseen ja kehon kasvatukseen.

No et tosiaan treenaa oikein jos lihaksia haluat. Tommosilla hauis&ojentajavemputus päivillä ei mitään massoja hankita. Otat vaan 1-jakosen ja vedät sen kolme kertaa viikkoon ni johan rupeaa ukko kasvamaan!

Olisi yksi kysymys, kun painoa alkaa olee nyt noin 75 kiloa,(ei ihan vielä) syksyllä oli 65kg ja oon 169cm pitkä ja marraskuussa aloin käydä puntilla ja läskiä siis kertynyt ihan mukavasti, mutta myös tulokset noussu kivasti ja toivottavasti lihaakin jäänyt hiukan.. eli nyt olisi tarkotus alottaa dieetti sitten kun paino on tuossa 75: ssä,koska alkaa vattaa olee muuten pian liikaa. Tarkotus olisi pudottaa ennen kesää 4-7kg ja semmoi ettei kaikki lihat lähtisi/ tulokset tippuisi radikaalisesti. Laihduttamisesta on kyllä kokemusta( vuosi sitten painoin noin 90kiloa), mutta siis laihduttamisesta ja lihasmassan säilyttämisestä yhtä aikaa ei ole kokemusta, eli oonko käsittänyt oikein, että puntilla tehään pitkiä sarjoja pienin palautuksin? Proteiinia syödään se 2g per painokilo ja ollaan maltillisilla miinuksilla -300-500 kcal? Tällä hetkellä teen 2 jakoisella neljä kertaa viikossa ja ajattelin tehä sillä myös dietillä. Juoksulenkeillä oon käyny torstaisin ja sunnuntaisin, kannattaako tuota lisätä sitten kun aloitan dieetin? Kuntopiirejäkin tulee tehtyä 1-2 viikossa..

runsaasti protiiniä vaan vähintään 2g per paino kilo. sellanen -500kcal on sopiva. toi 2 jakonen ohjelma on ollu ittellä ainakin ihan jees dietillä! normisti vaan punttia ei niitä lihaksia pitäis pahemmin hävitä jos vaan syöt tarpeeks protskua ja treenaat kunnolla!

Toisen kerran jo päivän sisään postaan tähän mut eniwei. Oon ny lukenu näitä juttuja tääl foorumilla ja ilmeisesti ois hyvä hankkia joku palauttava juoma tms. joka otetaan heti treenin jälkeen? Kuinka tarpeellinen tommonen on, jos esim. muuten hoitaa syömisen hyvin? Ja voiko tollaisen juoman/ruuan hankkia ihan ilman, et ostaa mitään jauheita yms?

Kiitos ja sori.

Toisen kerran jo päivän sisään postaan tähän mut eniwei. Oon ny lukenu näitä juttuja tääl foorumilla ja ilmeisesti ois hyvä hankkia joku palauttava juoma tms. joka otetaan heti treenin jälkeen? Kuinka tarpeellinen tommonen on, jos esim. muuten hoitaa syömisen hyvin? Ja voiko tollaisen juoman/ruuan hankkia ihan ilman, et ostaa mitään jauheita yms?

Kiitos ja sori.

Ei se palkkari nyt mikään välttämättömyys, tai ihmeainetta ole. Jotkut kokee tarpeellisemmaks kuin toiset, tokihan se palautuminen ois hyvä saada käyntiin mahollisimman aikasin. Noista jauheista tehtynä saat halvimmalla, saa toki ostettua valmiinakin juomina.

Luin wikipediassa hauiskäännössä ja siinä väitettiin, että hauista pitäisi jännittää koko suorituksen ajan. Itse en ainakaan pysty jännittämään hauista samalla kun suoritan kääntöö :S. Pitääkö nyt ottaa pienemmät painot vaan ja ruveta uudelleen junnailee vai jännittyykö se lihas ihan itsestään käännön aikana?

Back
Ylös Bottom