Ravinto-osion yleiset kysymykset. Yksinkertaiset nopeat kysymykset tänne

Meta title: 💥 Ravinto-osion yleiset kysymykset – kaikki nopeat ruokapulmat yhteen helppoon ketjuun

Meta description: Keskustelua ravinnon perusasioista, makroista, lisäravinteista ja arjen valinnoista – nopeita vastauksia ilman turhaa selittelyä.

Lisäravinteista sen verran, vaikka en tätä itse usko, mutta minulle on sanottu, että minun huimaus ja sellainen "tunkkainen" olo kropassa johtuu noista lisäravinteista? Voivatko ne tällaista aiheuttaa?:jahas: Itse olen sitä mieltä, että edellä mainitut asiat johtuvat huonoista yöunista tai jostain vitamiinien puutteesta :D

Siis tunkkainen olo voi johtua monesta asiasta, Tärkeintä olisi että syön vihanneksia,marjoja tuommoisia reilusti n400-500 vähintää päivässä. Palautiminen nopeutuu ja ei oo niin tukkonen, mutta en usko kyllä että ainakaan lisäravinteista johtus..

Saksanpähkinäöljy

Koitin haulla etsiä, mutta en ko. asiasta sillä mitään löytänyt.

Osui kaupassa silmiin saksanpähkinäöljy. Onko kellään kokemuksia tai parempaa tietoa, onko ko. tuotteesta mihinkään? Siis hyvien rasvojen saamisen kannalta, kannattaako tota käyttää?:rolleyes:

tyhmä kysymys, mutta kumpi noista on sitten se tuore ananas?
ananas kuorittu vai ananas ,tuore, punnittu kuorineen.
tarkoitan että ovatko nuo molemmat tuoreananaksia

Varmaan tärkeämpi tieto on tuo kuorittu, kun et varmaan kuoria syö :D

Mutta älä ihmeitä odota tuossa nesteenpoistossa, en ainakaan itse huomaa mitään merkittävää eroa. + juuri dieetillä minusta olisi järkevää pitää kaikki mahdolliset nesteet kehossa, mikäli treenataan lujaa. Nesteet ovat kuitenkin osatekijänsä nivelten hyvinvoinnille.

Varmaan tärkeämpi tieto on tuo kuorittu, kun et varmaan kuoria syö :D

Mutta älä ihmeitä odota tuossa nesteenpoistossa, en ainakaan itse huomaa mitään merkittävää eroa. + juuri dieetillä minusta olisi järkevää pitää kaikki mahdolliset nesteet kehossa, mikäli treenataan lujaa. Nesteet ovat kuitenkin osatekijänsä nivelten hyvinvoinnille.

ei mua tuo nesteenpoisto, mitenkään erityisemmin kiinnostakaan (pohdiskelin vain että pitääkö tällanen väite ylipäätään paikkaansa)
ei ole ihan vielä tuo dieetin aika mutta näin etukäteen ajattelin jo keräillä ravintotietoa, mitä kannattais ruokavalioon ottaa jne.
kumma juttu tuo kuorineen ja ei kuorineen punnittu kun vertaa näitä niin toisessa on n. puolet vähemmän hr:a, mistähän moinen johtunee?

tuli mieleen tällänen kysymys nyt kun olen tosissani salilla käyny pari kuukautta. Koko ajan olen bulkannut ja painoa on tullu 2 kk:ssa 4-5kg. Onko mulla kenties liikaa kaloreja ruokavaliossa vai nouseeko se paino alussa aina tollaila? Aikaisemmin olen silloin tällöin käynyt salilla. Painon nousuun saattaa olla osasyynä kyllä sekin että ennen bulkkausta olin laihduttanut syksyn ajan ja sen takia saattoi olla nestettä 1-2 kiloa vähemmän kropassa

^^Just sopivasti kaloreita. Semmonen 2kg per kuukausi on hyvä vauhti

Joo elikkä käyn salilla 4 kertaa viikossa ma, ti, to ja pe. Treenaan 2-jakoisella ohjelmalla tyyliin työntävät+vatsat ja vetävät+jalat. Käyn myös keskiviikkoisin ja sunnuntaisin pelaamassa sählyä eli ainut lepopäivä viikossa on lauantai. Kyselisinkin semmoista, että pitäisikö minun jättää toi Malto6 hiilihydraatti pois salipäiviltä? Vedän sitä aina treenin jälkeen sen 50 g eli 1 dl veden kanssa + tonnikala purkin. Ennen salia otan Hera80 sen 1 dl eli 30 g. Kaikkina ei-salipäivinä otankin sitten purkillisen raejuustoo ja ananasmurskaa + kanan munan aamiaisella. Mutta itseasiaan onko toi Malto6 välttämätöntä, jos haluaa saada sitä lihasmassaa? Itelläni tullu jotenkin semmonen olo, että onkohan toi turha minulle tai urheilenko ihan tarpeeki tuon käyttöä varten? Onko Malto6 muutes haimalle hyväksi kun sehän sisältää aika paljon hiilareita (sokeria) ja kun minä sitä otan vielä 4 kertaa viikossa, niin voiko haiman insuliinituotanto alkaa temppuilemeen, ja voisiko tulla vaikka diabetes?

Sitten vielä semmoista, että minä juon aika paljon salitreenin aikana niin onko sekään hyvä asia? Minulla aina yleensä sarjan jälkeen suuta kuivaa ja hengästyttää, niin vesihörpyllä se tulee aina korjattua. Minulla menee 1 - 2 tunnin treeniin keskimäärin vettä noin 1 - 2 litraa ja kusettaa aika paljon reenin loputtua ja kotiin päästyäni. Onko tämäkään haimalle hyväksi ja muutenkaan koko treenille?

Kiitoksia todella paljon kaikille vastanneille!

Joo elikkä käyn salilla 4 kertaa viikossa ma, ti, to ja pe. Treenaan 2-jakoisella ohjelmalla tyyliin työntävät+vatsat ja vetävät+jalat. Käyn myös keskiviikkoisin ja sunnuntaisin pelaamassa sählyä eli ainut lepopäivä viikossa on lauantai. Kyselisinkin semmoista, että pitäisikö minun jättää toi Malto6 hiilihydraatti pois salipäiviltä? Vedän sitä aina treenin jälkeen sen 50 g eli 1 dl veden kanssa + tonnikala purkin. Ennen salia otan Hera80 sen 1 dl eli 30 g. Kaikkina ei-salipäivinä otankin sitten purkillisen raejuustoo ja ananasmurskaa + kanan munan aamiaisella. Mutta itseasiaan onko toi Malto6 välttämätöntä, jos haluaa saada sitä lihasmassaa? Itelläni tullu jotenkin semmonen olo, että onkohan toi turha minulle tai urheilenko ihan tarpeeki tuon käyttöä varten? Onko Malto6 muutes haimalle hyväksi kun sehän sisältää aika paljon hiilareita (sokeria) ja kun minä sitä otan vielä 4 kertaa viikossa, niin voiko haiman insuliinituotanto alkaa temppuilemeen, ja voisiko tulla vaikka diabetes?

Sitten vielä semmoista, että minä juon aika paljon salitreenin aikana niin onko sekään hyvä asia? Minulla aina yleensä sarjan jälkeen suuta kuivaa ja hengästyttää, niin vesihörpyllä se tulee aina korjattua. Minulla menee 1 - 2 tunnin treeniin keskimäärin vettä noin 1 - 2 litraa ja kusettaa aika paljon reenin loputtua ja kotiin päästyäni. Onko tämäkään haimalle hyväksi ja muutenkaan koko treenille?

Kiitoksia todella paljon kaikille vastanneille!
Ei siitä sulle haittaakaan ole, 4 kertaa viikkoon salia + siihen aerobinen on jo kova määrä . Tarviit kyllä niitä hiilareita kasvamiseen, Jos meinaat saada nuo insuliinis temppuilemaan joudut vetämään ravinteita paljon yli määrien, ELLEI SITTEN ole jo perinnöllisiä taipumuksia diabeteksen suuntaan. Liika vesi on myös turhaa ihmiskeho suodattaa n0.8L vettä tuntiin, opettele juomaan vähemmän, Mutta EI se vesikään pahasta ole.. ELI Syö vaan sitä maltoa, ei siitä haittaakaan ole ellei ole muuten jo munuaisissa ja muissa vikoja, kuhan pysyt niissä määrissä.

Kukaan koskaan yrttänyt elää pelkällä maidolla? Onko esimerkiksi rasvattoman maidon p/h jakauma hyvä? Jos joisi päivässä 7 litraa maitoa saisi 2310 kilokalorin lisäksi osakseen 231 g proteiinia ja 343 g hiilaria. Kuulostaisi aika normilta.. Ajatus tällaisesta maitodieetistäö iski minuun tässä yksi päivä ja kieltämättä ajatus on hieman huvittava ja aika utopistinen, mutta pystyisikö pelkällä maidolla teoriassa elämään, jos vaikka popsisi vitamiinit jen muut tärkeät ravinteet napeista?

Kukaan koskaan yrttänyt elää pelkällä maidolla? Onko esimerkiksi rasvattoman maidon p/h jakauma hyvä? Jos joisi päivässä 7 litraa maitoa saisi 2310 kilokalorin lisäksi osakseen 231 g proteiinia ja 343 g hiilaria. Kuulostaisi aika normilta.. Ajatus tällaisesta maitodieetistäö iski minuun tässä yksi päivä ja kieltämättä ajatus on hieman huvittava ja aika utopistinen, mutta pystyisikö pelkällä maidolla teoriassa elämään, jos vaikka popsisi vitamiinit jen muut tärkeät ravinteet napeista?

Tyhmä, huono, oksettava idea... orava...

Pelkällä nestemäisellä ruokavaliolla "huuhdotaan" hyvin kroppa sekasin, esim vatsalaukku ja vatsalaukun ruoanpilkkomiseen käytettävät entsyymit ym... Ja maito sisältää paljon sokeria... Vasikoille ja vauvoille (vastasyntyneille nisäkkäille) maito vielä toimii hetken ravintona, koska vastasyntyneiden vatsat eivät pysty kauhean tehokkaasti käsittelemään vielä kiinteää ruokaa...

Paskantaminen olisi varmasti ''nautinto''...:D

kuinka paljon te yleensä otatte proteiinia per ateria, muistan kuulleeni jostain että 30g olisi se max määrä mikä voi imeytyä kerralla?

eli jos lihassa on vaikka 20g prot/100g niin kannattaako tuota yhdellä aterialla sitten syödä esim. 200g vai olisiko järkevämpää pysytellä 100-150g tuntumassa?
nyt ei ole kyse siitä paljonko pystyis syömään lihaa kerralla.
meneekö tuo ylimääräinen proteiini "hukkaan"?

sitten nopea kysymys tähän loppuun, pystyisikö joku silmämääräisesti sanomaan että onkohan tässä +70kg ihmiselle tarpeeksi proteiinia päivässä:
n. 250g raejuusto, 200g lihaa/kanaa/kalaa, 200g lihaa/kanaa/kalaa, 2 kananmunaa, maitoa 5-7dl, nyt ei lasketa kaikkia leikkeleitä sun muita höysteitä

sen takia kysyn tuota kun on alkanut pikkasen epäilyttään, tuleeko sittenkää tarpeeks tuota rakennusainetta keholle...

kuinka paljon te yleensä otatte proteiinia per ateria, muistan kuulleeni jostain että 30g olisi se max määrä mikä voi imeytyä kerralla?

eli jos lihassa on vaikka 20g prot/100g niin kannattaako tuota yhdellä aterialla sitten syödä esim. 200g vai olisiko järkevämpää pysytellä 100-150g tuntumassa?
nyt ei ole kyse siitä paljonko pystyis syömään lihaa kerralla.
meneekö tuo ylimääräinen proteiini "hukkaan"?

sitten nopea kysymys tähän loppuun, pystyisikö joku silmämääräisesti sanomaan että onkohan tässä +70kg ihmiselle tarpeeksi proteiinia päivässä:
n. 250g raejuusto, 200g lihaa/kanaa/kalaa, 200g lihaa/kanaa/kalaa, 2 kananmunaa, maitoa 5-7dl, nyt ei lasketa kaikkia leikkeleitä sun muita höysteitä

sen takia kysyn tuota kun on alkanut pikkasen epäilyttään, tuleeko sittenkää tarpeeks tuota rakennusainetta keholle...

Taitaa olla vähän liioteltua se, että menee se ylimääränen proteiini hukkaan. Itellä ainakin sellanen käsitys, että esim. 4 isoa ateriaa päivässä riittäisi, kunhan saa joka aterialta sitten, vaikka sen 50g proteiinia. Noista tulee varmaa justiinsa se 2* omapaino. Ite tulee syötyä nyt massakaudella kyllä 300 grammaa protskuu päivässä. Joku voi tietenkin sanoa että se on liikaa mutta itse hoidan sen näin ja olen kyllä ihan tyytyväinen tuloksii. Omapaino siis 92kg. Kannattaa muistaa, että ei kannata kattoo pelkkää protsku määrää vaan enemmän ratkasee paljon saat kaloreita.

okei ymmärrän, kuitenkin haluaisin pitää tuon proteiinin saannin jollain tasolla jottei reeni aivan hukkaan menisi
eipä tuosta kai haittaa ole jos vähä lisäisin tuota määrää :)

e. unohdin muuten mainita et reenipäivinä tosiaan myös palkkarin protut tulee mukaan

Joo elikkäs syön salipäivisin noin 50 g proteeinia (Hera80 30 g ja tonnikala purkin) ja lepopäivisin noin 45 g (raejuusto purkki + aamulla keitetty kananmuna). Tämän lisäksi syön aika hyvin kaikki muut ruuat. Aamupalalla puurolautasen ja leipää, sit lounas koulussa, päivällinen kotona ja iltapalalla vielä puurolautasen ja leipää. Juon maitoa noin 8 dl päivässä. Oma painoni on 80 kiloa ja pituutta on 181 cm. Olen lukenut, että suositus proteiinin määrässä per vuorokausi on 2 g per painokilo eli minulla noin 160 g. Näitä on vaikea lähtee laskemaan, mutta tuleekohan minulla yli toi 160 g? Liiasta proteiinista ei kait ole muuta kuin haittaa munuaisille, maksalle ja kehon nestetasapainolle?

siis tuossahan sä itse sanot jo sun proteiinin määrän
Joo elikkäs syön salipäivisin noin 50 g proteeinia (Hera80 30 g ja tonnikala purkin) ja lepopäivisin noin 45 g
joten miksi kysyt saatko sen 160g.

maidosta tulee noin 26.4g proteiinia jos sen 8 desii kulautat
vastaus: et saa.

Siis tarkotin, että syön ton 50 g niin ku muun ruuan lisäks. Siis tarkotin tällä kysymykselläni, että saanko ton 160 g sillein, että syön noi lounaan+ päivällisen + aamupalan + iltapalan ja siihen ton 50 g niin ku ylimääräsenä. Noi maidot tulee juotua iltapalalla ja lounaalla siis toi 8 dl. Vaikee lähtee vaan laskemaan mitenkä paljon mm. kouluruuasta saa proteiinia? Syön kyllä tosiaan myös aika isoja annoksia, mutta pystyisikö kukaan arvioimaan saanko kaikesta syömästäni siis noi kaikki ruuat + ylimääräiset (50 g ja 45 g riippuen päivästä), niin sitä proteiinia yli vai alle 160 g?

Siis tarkotin, että syön ton 50 g niin ku muun ruuan lisäks. Siis tarkotin tällä kysymykselläni, että saanko ton 160 g sillein, että syön noi lounaan+ päivällisen + aamupalan + iltapalan ja siihen ton 50 g niin ku ylimääräsenä. Noi maidot tulee juotua iltapalalla ja lounaalla siis toi 8 dl. Vaikee lähtee vaan laskemaan mitenkä paljon mm. kouluruuasta saa proteiinia? Syön kyllä tosiaan myös aika isoja annoksia, mutta pystyisikö kukaan arvioimaan saanko kaikesta syömästäni siis noi kaikki ruuat + ylimääräiset (50 g ja 45 g riippuen päivästä), niin sitä proteiinia yli vai alle 160 g?

no laskepas kalorilaskurin avulla...
aamu ja iltapalasta ei näytä proteiinia tulevan juuri mitään
on aika hankala arvioida kun ei oo mitään käsitystä paljon sä sitä lihaa syö vai syötkä ollenkaan.
jos syöt päivässä vaikka 400g lihhaa nii siitä vain katsoo paljon sitä protua sadassa grammassa on ja kerro 4:llä.
http://www.kalorilaskuri.fi

Back
Ylös Bottom