Maahanmuutto

Meta title: 💥 Maahanmuutto – yksi aikamme kuumimmista yhteiskuntakysymyksistä ilman silkkihansikkaita, mutta faktoihin nojaten

Meta description: Keskustelua maahanmuutosta, integraatiosta, talous- ja turvallisuusnäkökulmista – näkemyksiä ja kokemuksia laidasta laitaan asialinjalla.

Purtsin kanssa samoilla linjoilla.
Mä en voi käsittää tuota haloota nuista Vanhasen lautakasoista tai Kaikkosen palkkioista, kun samaan aikaa syydetään ihan eri kasoja euroja muualta tulleiden paapomiseen ja tänne kuskaamiseen. Kauhea on haloo jostain kaikkosen 42KE vuosipalkkiosta ja samaan aikaan YHDEN turvapaikan hakijan elättäminen maksaa vuodessa enempi. Kaikkosen palkkiokin on yksittäisen säätiön maksama, mutta nuiden muualta tulleiden elättämiseen menevät jenit on "yhteiskassasta" pois. Eipä mua ainakaan henk. koht. hetkauta joku lautakasa taikka 42KE suuntaan tai toiseen, ovat pisaroita meressä, mutta nuihin muualta tulleiden elätettämiseen uppoaakin jo heti oikeasti merkittäviä summia missä tahansa mittakaavassa.

"Onko kenenkään muun silmään pistänyt se, että tämäkin (MOT) keskustelu on jäänyt aika pienen piirin porinaksi? Vertaan tätä uutisena vaikka Vanhasen lautakasa-episodiin. Tietääkseni lautakasa, ja sen moraaliset vaikutukset, jäävät tälle ohjelmassa tulleille faktoille kakkoseksi"

Hanke on päätetty toteuttaa. Ohjeet osallistumisesta saa kun kirjoittaa tuohon Homman säikeeseen olevansa kiinnostunut.

Aijaa, okei...käynpä kirjoittamassa, kun kerran sielläkin "kirjoilla" olen :)

Edit. DONE!

Suomesta puuttuu luotettava tutkimustieto kansalaisten asenteista maahanmuuttoon. Poliitikoille pitäisi tehdä selväksi mitä mieltä tästä oikein ollaan. Kts.http://hommaforum.org/index.php/topic,21635.0.html

Tollasella kyselyllä on uutisarvoa, jos se toteutetaan OIKEASTI hyvin. Kysymysten asettelu oli nyt mun mielestä leimaava, ja selkeästi johdatteleva. Olis ehkä hyvä, jos kysymysten laatimisessa auttaisi esim. TNS tai joku muu, joka osaa katsoa asiaa oikeasti objektiivisesti. Idea sinäsä on loistava, ja toivotan tsemiä asian eteenpäin viemisestä.

Tollasella kyselyllä on uutisarvoa, jos se toteutetaan OIKEASTI hyvin. Kysymysten asettelu oli nyt mun mielestä leimaava, ja selkeästi johdatteleva. Olis ehkä hyvä, jos kysymysten laatimisessa auttaisi esim. TNS tai joku muu, joka osaa katsoa asiaa oikeasti objektiivisesti. Idea sinäsä on loistava, ja toivotan tsemiä asian eteenpäin viemisestä.

Jep,

Aivan naurettavia kysymyksiä, tossahan kannattaa kuin Purtsi jo totesikin käyttää ammattilaisten apua. Kysymysten pitäisi käytännössä myös negaationa, noissa kyssäreissähän se ei sitten toteudu ensinkään.

Kannattaa panostaa tuohon "homma"aan tosissaan, tuonkun vetelette perseelleen niin siinä sitten menee loppukin uskottavuus hommavöörymiltä :D

Samaa mieltä. Ideana ihan hyvä, mutta nuo kysymykset on suorastaan naurettavan johdattelevia.

Jep,

Aivan naurettavia kysymyksiä, tossahan kannattaa kuin Purtsi jo totesikin käyttää ammattilaisten apua. Kysymysten pitäisi käytännössä myös negaationa, noissa kyssäreissähän se ei sitten toteudu ensinkään.

Kannattaa panostaa tuohon "homma"aan tosissaan, tuonkun vetelette perseelleen niin siinä sitten menee loppukin uskottavuus hommavöörymiltä :D

No antaa esimerkkiä hyvistä kysymyksistä. Mä voin käydä postaa ne tonne ketjuun ni sun ei tarvii rekisteröityy.

Samaa mieltä. Ideana ihan hyvä, mutta nuo kysymykset on suorastaan naurettavan johdattelevia.

Sama kuin edelliselle...kerro niitä hyviä vähemmän naurettavia kysymyksiä. Postaan ne tuonne ketjuun niin ne otetaan huomioon.

Jep,

Kysymysten pitäisi käytännössä myös negaationa, noissa kyssäreissähän se ei sitten toteudu ensinkään.

Mietin eilen illalla tätä prokkista. Idea hyvä, tässä vaiheessa toteutus huono. Tuli tunne, että joku keksi hyvän idean, heitti sen ilmaan ja kaikki lähti tohkeissaan toteuttaa sitä, mutta kukaan ei pysähtynyt miettimään asiaa yhtään sen enempää.. Ei näin.

Mun suositus on:
1. Järkätkää eka se rahoitus kondikseen. Sit kun rahoitus on kunnossa, on takana (pankkitilillä) joku motivaatio tehdä tää homma LOPPUUN saakka.

2. Pyytäkää joku kriittinen vastapuolen edustaja kysymysten laadintaan mukaan. EHDOTTOMAN tärkeä. Ton tutkimuksen arvo on vähemmän kun Battery tölkin arvo, jos sen toteuttaa juosten kustuna. Jotta tolla olis edes jotain arvoa, niin sen pitää olla EHDOTTOMAN puolueeton tutkimus. Mitä hel...n arvoa on sillä yliopiston tutkimuksella jossa tarkasteltiin missä Kotipizzan pizzassa on eniten kaloreita..? :D KAIKKI tyrmää ton kyselyn HETI, kun se on tehty puolueelliselta näkökantalta. Kuinka moni arvostais kyselyä, jossa feministit valittais miesten valta-asemasta? Kyselyn tarkoitushan on tuoda esiin tilastollista faktaa, ei pönkittää muutaman solariumin vastustajan itsetuntoa. Kaikki vastaukset ei varmasti miellytä, mutta se on OSA PUOLUEETONTA tutkimusta.

3. Käykää noi kysymyset läpi vaikka kysymys per ketju periaatteella. Lisäksi yksi ketju, missä näkyy siinä versiovaiheessa oleva "lopullinen" lomake. Eli niinkuin tossa Homman ketjussa nyt jo huomaa, että on ihan pirun vaikeeta pysyä perässä missä muodossa ja vaiheessa kysymykset nyt on. Korjasiko joku versiota 3.2 ja kysymystä 5. vai oliko kyseessä lomakeversio 2.8, ja kysymys 7. Tulee monta ketjua, mutta näin KOKONAISUUTTA on helpompi tarkastalle.

4. Minä heittäisin valmiin tutkimuksen ja sen tulokset shakaaleille päivä ennen julkistamista. MITÄÄN ei saada tässä(kään) hommassa konkreettisesti eteenpäin, jos vastapuoli ei reagoi asiaan millään tavalla. EHKÄ jopa joku PR toimisto vois auttaa tässä, tai joku muu alan ammattilainen.

Edelleen, idea hyvä, mutta maltti on valttia. Hätäilemällä tulee vain kuspäisiä mukuloita. :D

Mun nainen sai Kelalta vähän aikaa sitten lapun, missä peritään ylimenneiden palkkojen takia takaisin osaa opintotuista. Siitä lähti sitten hyvä keskustelu aikaiseksi, ja päädyimme keskustelemaan tästä Suomen tukijärjestelmästä kokonaisuutena. On aika raakaa todeta totuus, että poliitikot on oikeasti muokanneet tästä tukijärjestelmästä ihan liian hyvän. Myös meille suomalaisille. Ei kannata mennä töihin, koska menettää tukia.

Tää on aika ison remontin paikka. Tätä vois verrata ihan hyvin padon murtumiseen, koska ei tällä tavalla voi aina vain paikata pieniä reikiä siellä täällä, kun kokonaisuus on ihan susipaska. Jos yritykset voivat muuttaa organisaatiomallejaan jne. niin miksi ei valtio? Me ollaan totuttu ihan liian hyvään, ja tässä on kiitos.

Taas alkaa korvissa suhisemaan. Liian pitkä kertomus kirjoitettavaksi, mutta lyhyt kooste on paikallaan.

David tulee koulusta kotiin surullisena eräänä perjantaina. Hän oli saanut köniinsä luokkakaveriltaan Rebarilta. Davidin äiti Irene päättää lähteä pojan kanssa koululle selvittämään asiaa, jotta uusi kouluviikko voitaisiin aloittaa taas ns puhtaalta pöydältä.

David jää koulun parkkipaikalle odottamaan. Rehtorin pakeille marssiessaan Irene huomaa kuuden-seitsemän nuorukaisen notkuvan kirjaston nurkilla. Yksi heistä on Rebar. Äiti menee porukan luokse ja ottaa hanskan pois kädestä tervehtiäkseen Rebaria. Rebar ei tartu siihen.

Irene kertoi Rebarille, että he voisivat ihan hyvin olla kavereita Davidin kanssa. Ei vastareaktiota.

Saatuaan asiansa sanotuksi Irene kääntyi jatkaakseen matkaansa rehtorin kansliaan, kun hän kuulee Rebarin takanaan sanovan: "Saatanan huora" tjsp.

Irene kääntyi takaisin ja sanoi Rebarille rauhallisella äänellä: "Rebar kiltti, et voi sanoa minulle noin. En ole tehnyt sinulle mitään pahaa. Ajettele miltä tuntuisi, jos minä nimittäisin sinua vaikka "perkeleen kurdipahoilaiseksi".

Kuin salamaniskusta ilmapiiri muuttui vihan täyttämäksi. Nuorukaiset alkoivat huutaa Irenelle ja pian paikalla oli parikymmenpäinen lauma, joka ympäröi hänet. Valkoiseen paitaan sonnustautunut pitkä ja laiha nuorukainen sylki Irenen päälle, potkaisi tätä ja työnsi roskiksen nurin niin, että se osui häneen.

Irene pyrki poistumaan paikalta, kun kirjastosta saapui vielä yksi henkilö, joka myöhemmin osoittautui koulun vahtimestari Mikaeliksi. Itsensä esittelmättä jättäneen vahtimestarin pitäessä Ireneä tiukasti otteessaan yksi tumma nuori tinttasi Ireneä vielä korvaan niin lujaa, että kuuloa haittaa vieläkin toisinaan. Henkensä puolesta pelännyt David meni paniikkiin ja huusi Mikaelia laskemaan äitinsä irti. Pian oli helvetti valloillaan.

Linkin takaa löytyy todistajien kertomukset, jotka poikkeavat melkoisesti tästä äidin esittämästä näkökulmasta.

Irene tuomittiin 80 päiväsakkoon á 50 kruunua kansanryhmää vastaan kiihottamisesta. Valde korvaa asianajajakulut 6625 kruunua, josta Ireneltä tullaan myöhemmin perimään tonni takaisin valdelle.

Lähde

Vihaviesti

Iltalehden pääkirjoituksessa on tiivistettynä suvaitsevaisen keskustelijan argumentaatio eli se mihin vastapuoli yleensä kykenee.

http://www.iltalehti.fi/paakirjoitus/2010021311104342_pk.shtml :

Verkkovihan edessä ei saa taipua sanoi:
Verkkovihan edessä ei saa taipua
Lauantai 13.2.2010 klo 04.16

Kaikessa suurenmoisuudessaan netti on oiva väline myös pelkurimaiseen puskasta ampumiseen ja suoranaisten vainokampanjoiden masinointiin.

Äänestysaktiivisuuden laskusta huolestuneet asiantuntijat ovat jo pitkään varoitelleet poliittisten ääriliikkeiden noususta. Pelkona on lähinnä ollut, että konsensuspolitiikan turhauttamat kansalaiset hakeutuvat muukalaisvihamielisten ryhmien syliin.

Toistaiseksi näin ei ole käynyt. Maahanmuuttovastaisuuden kanssa vastenmielisesti flirttaileva perussuomalaiset on yhä pieni puolue.

Ihmisten turhaumat ja suoranainen viha tuntuvatkin kanavoituvan nettiin. Verkosta on tullut oksennusämpäri. Kuka tahansa voi kaataa sinne niin pitkään hautoman elämänpettymyksensä kuin hetkellisen raivonpuuskansakin.

Kaikessa suurenmoisuudessaan netti on oiva väline myös pelkurimaiseen puskasta ampumiseen ja suoranaisten vainokampanjoiden masinointiin. Erityisen raivokasta on maahanmuutosta käytävä nettikeskustelu. Myös vähemmistöt, feministit ja kolumnistit ovat vihanlietsojien lempikohteita.

Sana on verkossa vapaa ja hyvä niin. Vihan sävyttämät nettimielipiteet pitäisi kuitenkin jättää omaan arvoonsa. Ne eivät edusta ns. kansalaismielipidettä eivätkä edes välttämättä kovin suuren ihmisjoukon näkemyksiä. Harvalla "taviksella" on aikaa pyöriä verkossa kirjoittamassa räävittömyyksiä päivät pitkät.

Missään tapauksessa verkkoviha ei saa vaikuttaa politiikan linjauksiin.
Äänestäjät ilmoittavat mielipiteensä vaaleissa, eivät verkon vihakeskusteluissa.
Ikävä kyllä, puolueet ja poliitikot näyttävät tuntevan viehtymystä nettidebatin myötäilyyn. Myös hanakasti nettinäkemyksiä esittävällä medialla on peiliin katsomisen paikka.

Selvimmin myötäily näkyi Sellon ampumistragedian jälkeen.
Yksikään ykkösrivin poliitikoista ei irtisanoutunut muukalaisvihan lietsonnasta.
Sitä olisi sopinut odottaa keneltä tahansa suoraselkäiseltä ihmiseltä, poliittisista vastuunkantajista nyt puhumattakaan.

Voi tietysti olla, että katkeruuden kanavoituminen maahanmuuttoon sopii vastuupoliitikoille. Työttömyys, talouskriisi, tulevat menoleikkaukset ja verojen kiristykset olisivat ehkä ikävämpiä aiheita.

On kuitenkin hyvä muistaa, että maahanmuutto ei todellakaan ole Suomen suurin ongelma. Ja mitä tulee sosiaalietuuksiin, niistä ei saa muodostua kannustinloukkoa sen paremmin alkuperäisille suomalaisille kuin maahanmuuttajillekaan.
Te olette vääriä ihmisiä arvostelemaan huonosti käyttäytyviä ulkomaalaisia suomessa. Teidän verkkovihanne ei saa vaikuttaa politiikan linjauksiin - teillä ei niihin ole sanottavaa. Ongelma on konsensuspolitiikassa - se on siinä nimenomaan. Tukahduttakaa vihanne ja pitäkää turpanne kiinni.

Mielestäni vihainen ja pelkoinen kuvaa lähinnä tämän tekstin kirjoittajaa (pääkirjoituksen siis ja jonkin näkökulman mukaan myös omani). Rasismi on (jonkin sen määritelmän mukaan) keino hyökätä henkilön kautta kollektiiviseen ryhmään. Edelleen normaalit ihmiset kannattavat maahanmuuttoa ja heillä ei ole aikaa osallistua keskusteluihin tai ainakaan vihakeskusteluihin. Mikäli tällaisia vihantunteita tai aikaa nettikirjoitteluun on liikaa - te ette perkele siinä kollektiiviryhmässänne ole normaaleita. Samalla tavalla kun minä yleistän tapauksesta tosiseikan koskemaan kaikkia afrikkalaisia (jota en siis tietenkään tee) tämä teksti antaa ymmärtää vihan ja sen ilmaisemisen olevan jotain haitallista yhteiskunnallista jätemarginaalia. Joskus olisi kirjoittajan hyvä myös yksilöidä, missä tällaisia vihatekstejä on konkreettisesti luettavissa.

Mikäli tämä on poliittisen keskustelun taso suomessa, tämä parodiateksti tiivistää tämän typeryyden hyvin. Suomalaiset (kaikki) ovat idiootteja.

edit sillä on viissiin merkitystä, että maahanmuuton on oltava suomen suurin ongelma. Oppiittiinpas taas jotain uutta tänäänkin.

Ettei unohtuisi.
asthor.jpg

On muuten hyvä läppä se, että Suomessa on suuri pula työntekijöistä vaikka työllisyys on ennätys korkealla useampaan vuoteen ja on edelleen kasvussa. Herätys?

Ja milloin saadaan samanlainen laki, että maahanmuuttajille maksetaan 3kk tukija kuin kreikassa, jossa ajassa pitää itse etsiä töitä jos meinaa jäädä kyseiseen valtioon asumaan. Eikä vaan neuvota kuinka voi saada kelalta mahdollisimman paljon rahaa kuukaudessa tekemättä mitään. Ei kovin paljon kannusta työntekoon tämmöinen.

Lue vaikka se Thorsia koskeva hesarin artikkeli, niin keskustellaan vaihteeksi oikeilla asioilla tämän turhan molemminpuolisen jauhamisen sijaan.

Okei, vastaa näihin:

- Miten kuvittelet Suomessa estettävän esim. Ruotsissa esiintyvät mellakat nykyisellä politiikalla? Mikä on se taikakeino, jota yhdenkään Euroopan maan päättäjät eivät ole tajunneet?

- Kuinka paljon mielestäsi on taloudellisesti järkevää tai mahdollista syytää maahanmuuttoon ja siitä aiheutuviin kustannuksiin? Olet kai perillä paljonko maahanmuuttaja kustantaa valtiolle (eli veronmaksajille) vuodessa + tuet+välilliset kustannukset.

- Koska selvää on, että Euroopan eikä Suomen kantokyky riitä ottamaan vastaan kaikkia pakolaisia, turvapaikanhakijoita etc. niin mihin kohtaan asetetaan se raja, että ei enää?

Lähdetään näistä liikkeelle niin jatketaa sitten eteenpäin.

Aika hedelmällistä tämä keskustelu näistä peräänkuuluttamistasi oikeista asioista, kun vastausta ei vielä puolentoista viikon jälkeenkään kuulu. Eikai vaan tullut huudeltua taas räkä poskella vieraisiin pöytiin ilman mitään kannuksia?

Aika hedelmällistä tämä keskustelu näistä peräänkuuluttamistasi oikeista asioista, kun vastausta ei vielä puolentoista viikon jälkeenkään kuulu. Eikai vaan tullut huudeltua taas räkä poskella vieraisiin pöytiin ilman mitään kannuksia?

Enkö mä sulle toisessa ketjussa jo sanonut vastaavani sitten, kun saan aikaiseksi? Turhaa sää into piukeana asiasta koko ajan meuhkaat. Sen verran joudun kyllä vetämään sanojani takaisin, että varsinaista keskustelua en rupea asiasta käymään, koska asia ei minua kiinnosta niin kuin siinä samaisessa toisessa ketjussa totesin.

Ajatuksella kirjoitettu teksti vaatii aikaa ja paneutumista. Nyt olen lähdössä duuniin, enkä kerkeä aikaa siihen käyttämään. Lisätään vielä, että kärsin pienistä motivaatio-ongelmista asian suhteen. Ymmärrän myös, että tää tuntuu olevan sulle hengen asia, ja sen lupaamani kannanoton tulet saamaan, mutta se tulee itse valitsemanani ajankohtana.

edit. ei tietysti pitäisi ottaa esille keskustelua asiasta, mikä ei lopulta jaksa itseä kiinnostaa, mutta sanottu mikä sanottu ja tästä mennään eteenpäin..

Ja mainittu keskustelu oikeilla asioilla tuolla aikaisemmin ei tarkoita yksinomaan sitä, että mun pitäisi keksiä ratkaisu sun esittämiin kysymyksiin.

Enkö mä sulle toisessa ketjussa jo sanonut vastaavani sitten, kun saan aikaiseksi? Turhaa sää into piukeana asiasta koko ajan meuhkaat.

Itse asiassa sinä tulit tänne meuhkaamaan into piukeana rasismia ja vihaa vaatien asiallista keskustelua. Jokainen voi käydä lukemassa sun postit tästä ketjusta 6.2. alkaen.

Sen verran joudun kyllä vetämään sanojani takaisin, että varsinaista keskustelua en rupea asiasta käymään, koska asia ei minua kiinnosta niin kuin siinä samaisessa toisessa ketjussa totesin.

Jotenkin en ole kauhean yllättynyt. Kuitenkin sen verran kiinnosti että pää punaisena vaadit sitä asiallista keskustelua.

Ajatuksella kirjoitettu teksti vaatii aikaa ja paneutumista. Nyt olen lähdössä duuniin, enkä kerkeä aikaa siihen käyttämään. Lisätään vielä, että kärsin pienistä motivaatio-ongelmista asian suhteen. Ymmärrän myös, että tää tuntuu olevan sulle hengen asia, ja sen lupaamani kannanoton tulet saamaan, mutta se tulee itse valitsemanani ajankohtana.

Kovasti on kiireitä juu, tosin vastaus ihan mihin tahansa muuhun postiin tulee noin minuutissa. Motivaatio-ongelmat ymmärrän kyllä ja tästäkin postista syyt niihin on aistittavissa.

Ei mulla oo penniäkään kiinni sun vastauksessa, mä vaan haluan, että te mokuttajat joskus pitäisitte sananne. Ja sinä tässä tapauksessa kävisit sitä asiallista keskustelua, jonka perään kiimassa huutelit. Ehkä sä ens kerralla mietit ennen vauhkoomistas että onko sulla tosiaan mitään sanottavaa ja pystytkö perustelemaan yhtään mitään.

Kovasti on kiireitä juu, tosin vastaus ihan mihin tahansa muuhun postiin tulee noin minuutissa. Motivaatio-ongelmat ymmärrän kyllä ja tästäkin postista syyt niihin on aistittavissa.

Ei mulla oo penniäkään kiinni sun vastauksessa, mä vaan haluan, että te mokuttajat joskus pitäisitte sananne. Ja sinä tässä tapauksessa kävisit sitä asiallista keskustelua, jonka perään kiimassa huutelit. Ehkä sä ens kerralla mietit ennen vauhkoomistas että onko sulla tosiaan mitään sanottavaa ja pystytkö perustelemaan yhtään mitään.
Voi hyvänen aika, kun sää saat aikaan vääntämisen ihan jokaisesta asiasta. On eri asia kirjoittaa asiatekstiä, jonka kirjoittamiseen joutuu kahlaamaan kasan lähteitä, kuin vastata johonkin viina-, rööki- tai naisaiheiseen höpöhöpöviestiin. Ei luulisi olevan vaikeaa ymmärtää. Tähän viestiin loppuu myös itseni selventäminen sinulle. Odotat jos odotat, ja minä vastaan sitten kun tosiaan saan aikaan. Minä en lupaa sellaista, mitä en voi pitää, mutta se on ihan yksi ja sama uskotko sinä sen vai et.

Back
Ylös Bottom