FAQ: Treeniohjelmat lihaksen kasvatukseen ja ruokavalioesimerkkejä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Timba79
  • Aloitettu Aloitettu
Taksikuski hädässä...

Joo eli ruokailun kanssa tarvitsisin apua. Työkseni ajan taksia ja aamulla herätykset yleensä siinä kl:04-05 välissä ja töissä menee se 10-11h. 4 kertaa viikossa käyn salilla.

Ruokailuni työpäivänä näyttää aika lailla tämän näköiseltä:

Kl:04:30: 3-4 kananmunan valkuaista, 4-viljan puuroa johon sekoitan 25-30g hera80 protskujauhetta + 1 kuppi mustaa kahvia.

Kl:09-11: Proteiinipatukka, vitalinea jugurttijuoma...pari karjalanpiirakkaa ehkä viel tohon päälle.

Kl:12-14: Kanasalaatti/Keittolounas jossain lounaspaikassa. Joskus saatan päästä kotona käymään ja silloin syön yleensä pastaa mitä olen valmiiksi tehnyt.

Kl:16-17: Kotiin. Kotona syön sitten kunnolla lihaa/kanaa, täysjyväpastaa ja parsaa tai jotain muuta pakastevihannesta.

Joo eli kun mulla nyt ei ole varaa käydä joka päivä syömässä 8e lounasta ravintolassa niin mitä suosittelisitte? Välillä jää toi työpäivän aikana syöminen tosi huonoksi ja se näkyy sit

kun menee salille 10-11h työpäivän jälkeen.

Kiitti jo etukäteen avusta.

Syö rohkeasti ne keltuaisetkin ja ota öljyt päälle. Korvaa proteiinipatukka laittamalla pulloon/shakeriin proteiinijauhoa ja sitten lisäät veden kun juot. Eikö ole mahdollista viedä eväitä taksikeskuksen tiloihin ?

Syö rohkeasti ne keltuaisetkin ja ota öljyt päälle. Korvaa proteiinipatukka laittamalla pulloon/shakeriin proteiinijauhoa ja sitten lisäät veden kun juot. Eikö ole mahdollista viedä eväitä taksikeskuksen tiloihin ?

Ei ole mahdollista viedä eväitä koska koko päivä tulee vietettyä autossa. Periaatteessa voisin takaluukuussa kuljettaa jotain eväitä mutta mitään lämmitysmahdollisuutta mulla ei ole.

Sen 3-4 kananmunaa kun olen aamuisin syönyt niin yhdestä olen syönyt myös keltuaisen. Ei kuulemma tarvitse syödä kuin kuin korkeintaan yksi keltuainen päivässä.

Niin joo laitetaan tähän nyt vielä että olen siis 182cm ja paino 85kg. 6kk olen käynyt salilla ja vähintään 4 kertaa viikossa olen käynyt ja käyttänyt seuraavaa ohjelmaa :

Ma: Rinta + Ojentajat

Ke: Selkä + Hauis

Pe: Vatsa + Olkapäät

La tai Su: Jalat

Aerobista tulee sen verran tehtyä että kerran viikossa poljen kuntopyörää 1h tauotta j sen aikana tulee poljettua 35-37km ja kaloreita palaa samalla reilu 800.

Keväällä käyn taas n.45min lenkeillä 1-2 kertaa viikossa. 6kk sitten kun alotin salilla käynnin niin asetin tavoitteeksi että nostaisin 80kg penkistä viimeistään maaliskuun lopussa kun täytän 28v.

Nyt on noussut 70kg.

Ei ole mahdollista viedä eväitä koska koko päivä tulee vietettyä autossa. Periaatteessa voisin takaluukuussa kuljettaa jotain eväitä mutta mitään lämmitysmahdollisuutta mulla ei ole.

Sen 3-4 kananmunaa kun olen aamuisin syönyt niin yhdestä olen syönyt myös keltuaisen. Ei kuulemma tarvitse syödä kuin kuin korkeintaan yksi keltuainen päivässä.

Niin joo laitetaan tähän nyt vielä että olen siis 182cm ja paino 85kg. 6kk olen käynyt salilla ja vähintään 4 kertaa viikossa olen käynyt ja käyttänyt seuraavaa ohjelmaa :

Ma: Rinta + Ojentajat

Ke: Selkä + Hauis

Pe: Vatsa + Olkapäät

La tai Su: Jalat

Aerobista tulee sen verran tehtyä että kerran viikossa poljen kuntopyörää 1h tauotta j sen aikana tulee poljettua 35-37km ja kaloreita palaa samalla reilu 800.

Keväällä käyn taas n.45min lenkeillä 1-2 kertaa viikossa. 6kk sitten kun alotin salilla käynnin niin asetin tavoitteeksi että nostaisin 80kg penkistä viimeistään maaliskuun lopussa kun täytän 28v.

Nyt on noussut 70kg.

Keltuaiset voi ilmanmuuta syödä, niissä ne ravinteet kuitenkin ovat. Tosin ei joka aamu kannata syödä. Ohjelma on perus 4-jakoinen ja sinällään varmasti toimii. Itse tekisin tuon aerobisen complex-training tyyliin, jolloin aikaa menee vain se 20-30min ja intensiteetti on todella kova. Kuntopyörän polkeminen IMO on todella perseestä.

Keltuaiset voi ilmanmuuta syödä, niissä ne ravinteet kuitenkin ovat. Tosin ei joka aamu kannata syödä. Ohjelma on perus 4-jakoinen ja sinällään varmasti toimii. Itse tekisin tuon aerobisen complex-training tyyliin, jolloin aikaa menee vain se 20-30min ja intensiteetti on todella kova. Kuntopyörän polkeminen IMO on todella perseestä.

Ok. Ei olis mitään ideaa mitä voisin päivällä syödä töissä? Silleen että pärjää sitten siihen asti kunnes pääsee kotiin.

Himo kahlauksen jälkeen päätin laittaa kysymykseni tänne. (en tiedä tuliko oikeaan topikkiin? en viitsinyt tästä omaa aihetta tehdä kun vastaavia on jo varmasti riittävästi.

Romuja on revitty se 3-vuotta enemmän ja vähemmän aktiivisesti ja nyt olisi aika ruveta kiristelemään.
Tuntuu vain tuo ruokaohjelman tekeminen meikäläiselle olevan jotenkin ylivoimainen homma :-)

aamupala
Neljän viljan puuro, 30 g
Vitamiinit

lounas
ABC-lounas..

päivällinen
Salaattia (reilusti)

välipala
Ananas, 140 g
Maitorahka, 250 g/ HERA80 30g

iltapala
Maitorahka, 250g
Oliiviöljy, 15 g
Kananmuna 1kpl

p83 g
h57 g
r25 g
= Kaloreita 788 kcal

-1514 kcal alle kulutuksen... eli huomattavasti liikaa miinuksella kun tavote olis diettailla sillä -800 kaloreilla. (tuohon ei ole laskettu päivällistä eikä lounasta)

Eli kannattasko ruokailuun lisätä vielä jotakin vai uskoisiko viisaammat että päivällisestä ja lounaasta saadut kalorit riittäisi pienentämään tuota kalorivajetta? Tietysti sitä on paha arvioida näkemättä paljonko poika sitä ruokaa noilla kahdella kerralla mutustaa mutta sanotaanko näin että kyllä se lautanen on täynnä.. :rolleyes:

Hiukan yleistietoja;
Mies, ikä 18v, pituus 176cm, paino 76kg.

^ ABC aterioilla ainakin saa tyhjää kaloria kohtuu helposti. Vaikea syödä siellä alle 600-800 kalorin. Pottua yms pois ja raejuustoa tilalle (aika monesti salaattipöydässä tarjoilla).

^ ABC aterioilla ainakin saa tyhjää kaloria kohtuu helposti. Vaikea syödä siellä alle 600-800 kalorin. Pottua yms pois ja raejuustoa tilalle (aika monesti salaattipöydässä tarjoilla).

Joo no sitä mäkin vähän ajattelin että noit "tyhjiä" kaloreita saa ABC:n safkasta melko helposti.. eipä se ihmekkään ole kun ei ole paino lähtenyt laskuun. Täytyy vähennellä noita pottuja ja muita sörsseleitä tosta lounaasta ja lisätä just jtn; raejuustoa,tunaa ja sallaaddeja niiden tilalle. Eli katotaan nyt muutama viikko jos rupeis paino tippumaan. (ilmeisesti muuten oli ruokailu ihan asiallinen? :-D )

Kiitos jamille vastauksesta!

Kun aina puhutaan että aamusta napataan vitamiinit naamariin niin mitäs se tarkemmin ajatellen tarkoittaa? Itse olen vedellyt tuollaisen monivitamiiporenitabletin aamulla naamaan, mutta ei taida ihan kattaa koko "vitamiinit naamaan" käsitettä?

Ok. Ei olis mitään ideaa mitä voisin päivällä syödä töissä? Silleen että pärjää sitten siihen asti kunnes pääsee kotiin.

Pähkinöitä, tonnikalaa, hedelmiä & kasviksia purkkiin. Teet kanasalaatin valmiiksi ja heität purkkiin. Hyvin säilyy muutaman tunnin. Perus proteiinijuoma höystettynä öljyllä on hyvä, mutta itse ainakin pyrin aina syömään kiinteää ruokaa, jos siihen on pienikin mahdollisuus. Luulisi, että ei arkipäivisin ole niin paljon hommia teksille, että ei kotona kerkeisi käydä ( tietty jos asuu kaukana työkohteesta/alueesta niin ymmärrettävää).

Kun aina puhutaan että aamusta napataan vitamiinit naamariin niin mitäs se tarkemmin ajatellen tarkoittaa? Itse olen vedellyt tuollaisen monivitamiiporenitabletin aamulla naamaan, mutta ei taida ihan kattaa koko "vitamiinit naamaan" käsitettä?

Kyllä sillä ihan perus vitamiineja tarkoitetaan, ei siis mitää douppia. Eri valmistajille on hyviä paketteja, missä yhdessä annoksessa on kaikki päivät tarpeelliset vitamiinit, hiven- ja kivenaineet. D- vitamiinia usea ottaa erikseen, jotta saadaan vaikuttavuudeltaa tarvittava määrä. Myös kalanmaksaöly sisältää paaljon vitamiine kuten A ja E vitamiinia.

en tiedä mihin threadiin tää kysymys olis pitänyt laittaa enkä nyt uuttakaan viitsi ruveta väsäämään. Sanokaas noin 75 kiloset henkilöt (itse painan n.74) että paljonko kaloreita tulee sekä reenipäivälle että lepopäivälle ja minkälaisella tahdilla paino nousee. Haluaisin hieman vertailla omiin kalorimääriin ja painon nousuun.

Riippuu pitkälti minkälainen treenijako on, mutta tehokkaampi tuo mave on kokokroppaa ajatellen. SJMV tosin pirun hyvä takareisi liike.

tuon alotus postin kaksjakosta ohjelmaa teen niin siiinä jos tekis mavena sen sjmv ko omasta mielestä saa paremman tuntuman jalkoihin mavella ja sitte voiko tehdä vinopenkin ristitaljana ?

alottelijana kyselisin sellasta että kun on noita 1,2,3,4 ja 5 jakoisia ohjelmia niin onko siitä jotain haittaa jos teen esim 5 jakoisella?

alottelijana kyselisin sellasta että kun on noita 1,2,3,4 ja 5 jakoisia ohjelmia niin onko siitä jotain haittaa jos teen esim 5 jakoisella?

Ei siitä nyt käytännössä mitään haittaa ole, mutta yleensä aloittelija kehittyy paremmin 1- ja 2-jakoisilla ohjelmilla, joissa kroppaa treenataan monesti viikossa. 4- ja 5-jakoiset ovat enemmän suunnattu kehittyneemmille treenaajille, jotka saattavat hioa yhtä lihasta neljällä eri liikkeellä. Jos ihan aloittelija olet, suosittelisin hakemaan treeni puolelta Arnoldin Kultaisen Kuusikon ja tekemään sillä muutaman kuukauden. En nyt yritä sanoa, ettetkö voisi kehittyä yhtä hyvin 5-jakoisella, mutta on silti ehkä järkevämpää aloittaa 1-jakoisella jossa käytetään isoja pääliikkeitä ja treenataan kolmesti viikkoon.

no en ihan täysin aloittelija ole,rautaa tullut nostettua mutta en koskaan paneutunut asiaan täysillä.nyt on löytyny kipinä hommaan,meinaa vaan masentuu kun on niin paljon ruoka hässäköitä ja sun muita juttui opeteltavana et voi voi.

tuon alotus postin kaksjakosta ohjelmaa teen niin siiinä jos tekis mavena sen sjmv ko omasta mielestä saa paremman tuntuman jalkoihin mavella ja sitte voiko tehdä vinopenkin ristitaljana ?

SJMV on pääasääntöisesti takareisiliike, kun taas mave käy etu- ja takareisiin ja koko keskikroppaan jne. Pitäisin vinopenkin ohjelmassa, mutta ristikkäistalja punnerrustyyliin tehtynä on myös hyvä liike. Jos haluat korvata vinopenkin ristikkäistaljana niin voit tehdä sen siten, että vaijerit/hihnat lähtevät ihan alhaalta jolloin liike käy ylärintaan.

SJMV on pääasääntöisesti takareisiliike, kun taas mave käy etu- ja takareisiin ja koko keskikroppaan jne. Pitäisin vinopenkin ohjelmassa, mutta ristikkäistalja punnerrustyyliin tehtynä on myös hyvä liike. Jos haluat korvata vinopenkin ristikkäistaljana niin voit tehdä sen siten, että vaijerit/hihnat lähtevät ihan alhaalta jolloin liike käy ylärintaan.

kiitti eli parempi tehä niinkö ohjelmasssa sanotaan.mutta onko mitää järkeä tiistai ja torstai tehdään hauista tuossa ohjelmassa nii vaikka tiistaina kulmatangolla ja torstaina suoralla ?

kiitti eli parempi tehä niinkö ohjelmasssa sanotaan.mutta onko mitää järkeä tiistai ja torstai tehdään hauista tuossa ohjelmassa nii vaikka tiistaina kulmatangolla ja torstaina suoralla ?

Tee tiistaina vaikka suoralla tangolla ja torstaina hauis leukaa, eli kapea vastaote tai sitten narun avulla.

Back
Ylös Bottom