Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

täytyypi kai yks asia kysäistä,
elikkä oon ajatellut että vähentäisi reenin 4 x viikkoa kohden, olen tehnyt nyt 3 jakoisella ja kysyisin että kannattaako tuolla 3 jatkaa kun reenaisi 4 x viikkoon vai olisiko järkevämpi vaihtaa esim 2 jakoiseen, entäs 4 jakoinen?
sit rintareeniin liittyen oli kysymys muutama viesti takaperin.

Noniin, taitaa mennä ohjelma(SS) vaihtoon, sillä saliohjaaja suositteli, etten tekisi kovia sarjoja kyykyssä ylipronaation vuoksi, joka aiheuttaa polvien taittumista sisäänpäin suurilla painoilla(seistessäkin huomaa jalkojen olevan hieman sisempänä polvista kohti). Koko ohjelmahan perustuu kyykkäykseen, niin en näe mitään mieltä siinä, että jatkan ohjelmaa, jolla ei ole mitään pohjaa. Jotenka mietin tossa, että G6 kuulostaisi näin aloittelijalle ihan mielekkäältä ohjelmalta. Tuli vaan sellanen juttu mieleen, että kannattaisiko kerran viikoon tehdä MaVe kyykyn tilalla ja millä toisto- ja sarjamäärillä?

Noniin, taitaa mennä ohjelma(SS) vaihtoon, sillä saliohjaaja suositteli, etten tekisi kovia sarjoja kyykyssä ylipronaation vuoksi, joka aiheuttaa polvien taittumista sisäänpäin suurilla painoilla(seistessäkin huomaa jalkojen olevan hieman sisempänä polvista kohti). Koko ohjelmahan perustuu kyykkäykseen, niin en näe mitään mieltä siinä, että jatkan ohjelmaa, jolla ei ole mitään pohjaa. Jotenka mietin tossa, että G6 kuulostaisi näin aloittelijalle ihan mielekkäältä ohjelmalta. Tuli vaan sellanen juttu mieleen, että kannattaisiko kerran viikoon tehdä MaVe kyykyn tilalla ja millä toisto- ja sarjamäärillä?
Heh, mihin luulet kultasen kutosen perustuvan? Tosi kovaan penkkaukseen? :hyper:
Aika samoihin liikkeisiin SS ja G6 perustuu, joten jos et voi vetää kyykkyä polvien takia starting strengthissä niin miksi voisit kultasessa kutosessa?

täytyypi kai yks asia kysäistä,
elikkä oon ajatellut että vähentäisi reenin 4 x viikkoa kohden, olen tehnyt nyt 3 jakoisella ja kysyisin että kannattaako tuolla 3 jatkaa kun reenaisi 4 x viikkoon vai olisiko järkevämpi vaihtaa esim 2 jakoiseen, entäs 4 jakoinen?
sit rintareeniin liittyen oli kysymys muutama viesti takaperin.

Vitamiinihan tuossa edellä on jo luetellut hyviä liikkeitä. Unoha koko rintalihaksenkeskiosa -juttu samantien. Kyllä ne rintalihat kasvaa ihan perustekemisellä sellaiseksi kuin kasvaa. Penkin, vinopenkin ja vaikka alaviistopenkin variaatioita voi koittaa ja höystää sitten ristitaljalla ja vipunostoilla. Näitä ei tietenkään sitten tungeta kaikkia samaan treeniin. Ihan tarpeeksi tulee rasitusta noilla sun nykyisilläkin liikkeillä.

edit: Tuosta 3-jakoisesta 4 kertaa viikossa, niin no problem. Teet vain järjestyksessä niitä treenejä 1231 2312 3123 jne... Tästä on muistaakseni ollukki puhetta. Vai olitkohan se sittenkään sinä..

No mitenkä se tilanne muuttuu jos otat arskan kuusikon käyttöön? Samalla lailla siinäkin koko alakropan treenaaminen perustuu kyykkäämiseen. Ja on kovia sarjoja siinä ku SS:ssäkin, joskin pidempiä. Mutta en näe tuon polven kannalta paljon eroa. Tekniikkaan keskittymällä saattais helpottaa tuo vaiva, eli painoja alemmas ja aktiivisesti painat niitä polvia ulospäin.

okei, eli liha siis kasvaa vähitellen sinne keskustaakin kohden, tällä hetkellä tissiä on enemmänkin tuolla reunoilla

Tullut tässä nyt 3 viikkoa käytyä salilla ja olen mietiskellyt että millainen olisi hyvä ravintojakauma? Eli siis meinaan tätä proteiini/hh/r suhdetta. Tällä hetkellä mennyt sellaisella n. 30/40/30 suhteella ja kalorit tuolla 2500 paikkeilla reenipäivinä. Välipäivinä tulee poljettua kuntopyörää semmonen 40 minuuttia ja tehtyä erikseen vatsatreeni, tällöin en ota palkkaria joten kalorit lähempänä 2300. Muuten ei ongelmaa tämän kanssa mutta olen reippaasti alipainoinen ja painoa tällä hetkellä vain 54kg. Eli onko tuo proteeinin saanti turhan kovaa ja kannattaisiko sitä korvata jollain muulla? Nyt tulee siis 170-200 grammaa päivässä mätettyä kun riittävä käsittääkseni olisi siinä 110 gramman tienoilla itselläni? Ja vielä noista kaloreista, onko riittävästi vai pitäisikö vielä nostaa syömistä? Noiden kanssa tekee jo aika tiukkaa kun melko rimpula olen.

Tullut tässä nyt 3 viikkoa käytyä salilla ja olen mietiskellyt että millainen olisi hyvä ravintojakauma? Eli siis meinaan tätä proteiini/hh/r suhdetta. Tällä hetkellä mennyt sellaisella n. 30/40/30 suhteella ja kalorit tuolla 2500 paikkeilla reenipäivinä. Välipäivinä tulee poljettua kuntopyörää semmonen 40 minuuttia ja tehtyä erikseen vatsatreeni, tällöin en ota palkkaria joten kalorit lähempänä 2300. Muuten ei ongelmaa tämän kanssa mutta olen reippaasti alipainoinen ja painoa tällä hetkellä vain 54kg. Eli onko tuo proteeinin saanti turhan kovaa ja kannattaisiko sitä korvata jollain muulla? Nyt tulee siis 170-200 grammaa päivässä mätettyä kun riittävä käsittääkseni olisi siinä 110 gramman tienoilla itselläni? Ja vielä noista kaloreista, onko riittävästi vai pitäisikö vielä nostaa syömistä? Noiden kanssa tekee jo aika tiukkaa kun melko rimpula olen.

painohan sen sulle kertoo onko sun kalorimäärä riittävä, mutta ihan tällein mututuntumalta voisin sanoa ettei tossa kyllä tarpeeks kaloria ole.
siksi toiseksi ei sillä pelkällä protskulla kannata ittees täyttää, helpommin saat kaloreita lisäämällä hiilarien ja rasvojen määrää ja vähentämällä noita turhia aerobisia.
proteiinia 2g per painokilo.
eli jätä noi ylimääräiset pyöräilyt niin ei tarvi sentään niitteen eestä alkaa mättämään sitä ruokaa.
edelleenkään en ymmärrä että jos haluaa nostaa painoa eikä pysty syömään paljoa niin miks sitä pitää väkisin hikoilla aerboista ja lisätä kulutusta sitten vielä entisestään ja ihmetellä miksei paino nouse

Mites porukka on yleisesti ottaen menetellyt bulkin jälkeen? (ei siis mitään kehonrakennus tavoitteita)Tullu nyt puolessa vuodessa 15kg lisää massaa (55-70), eikä tota fläsää oo pahemmin VIELÄ kertyny, päkki näkyy vielä, tosin huonommin.
Ootteko vetänyt aina kesäksi jonkun dieetin, ja taas syksyllä jatkaneet bulkkia? Teillä joku nyrkkisääntö, milloin pitäs rauhottua syömisessä?:david: Ku oon vielä 14v, niin mietin että syödään nyt kun kerraan ollaan kasvuiässä :)

Morjensta!

Mul on semmone hommeli et porukat sanoo, et sun kannattais viel tehä omalla painolla niitä treenijuttuja ja ne on muka tehokkaampia kun käsipainoilla tekeminen.

Mitä mieltä te ootte tosta? Eli kumpi on parempi mulle Käsipainoilla nostelu vai omalla kropalla tekeminen?

Ikä 13v Pituus/Paino 148/40kg

Morjensta!

Mul on semmone hommeli et porukat sanoo, et sun kannattais viel tehä omalla painolla niitä treenijuttuja ja ne on muka tehokkaampia kun käsipainoilla tekeminen.

Mitä mieltä te ootte tosta? Eli kumpi on parempi mulle Käsipainoilla nostelu vai omalla kropalla tekeminen?

Ikä 13v Pituus/Paino 148/40kg

niin no se riippuu vähän mitä liikkeitä ajattelit tehdä, siis jos teet esim. leukoja niin omalla painolla riittää varmaan ihan hyvin mutta moniin muihin liikkeisiin tarvit lisäpainoja väkisinkin(esim. aika mielenkiintoista tehdä haukkaria omalla painolla) mutta itse tekisin kaikenlaisia perusliikkeitä esim. punnerruksia leukoja vatsoja selkiä yms. ja toki riippuu siitäkin minkälaiset kasipainot sulla on käytössä?

niin no se riippuu vähän mitä liikkeitä ajattelit tehdä, siis jos teet esim. leukoja niin omalla painolla riittää varmaan ihan hyvin mutta moniin muihin liikkeisiin tarvit lisäpainoja väkisinkin(esim. aika mielenkiintoista tehdä haukkaria omalla painolla) mutta itse tekisin kaikenlaisia perusliikkeitä esim. punnerruksia leukoja vatsoja selkiä yms. ja toki riippuu siitäkin minkälaiset kasipainot sulla on käytössä?

Käsipainoissa on lisäpainoja yhteensä 15kg

Vitamiinihan tuossa edellä on jo luetellut hyviä liikkeitä. Unoha koko rintalihaksenkeskiosa -juttu samantien. Kyllä ne rintalihat kasvaa ihan perustekemisellä sellaiseksi kuin kasvaa. Penkin, vinopenkin ja vaikka alaviistopenkin variaatioita voi koittaa ja höystää sitten ristitaljalla ja vipunostoilla. Näitä ei tietenkään sitten tungeta kaikkia samaan treeniin. Ihan tarpeeksi tulee rasitusta noilla sun nykyisilläkin liikkeillä.

edit: Tuosta 3-jakoisesta 4 kertaa viikossa, niin no problem. Teet vain järjestyksessä niitä treenejä 1231 2312 3123 jne... Tästä on muistaakseni ollukki puhetta. Vai olitkohan se sittenkään sinä..

No mitenkä se tilanne muuttuu jos otat arskan kuusikon käyttöön? Samalla lailla siinäkin koko alakropan treenaaminen perustuu kyykkäämiseen. Ja on kovia sarjoja siinä ku SS:ssäkin, joskin pidempiä. Mutta en näe tuon polven kannalta paljon eroa. Tekniikkaan keskittymällä saattais helpottaa tuo vaiva, eli painoja alemmas ja aktiivisesti painat niitä polvia ulospäin.

joo muistan hyvinkin,
sitä vain pohdiskelin että olisiko järkevämpi tehä kroppa lyhyemmässä kierrossa läpi kun reenit tullee tippumaan siihen 4 päivän pakeille. muistan toki ne kaikki vanhat neuvot. tää oli vaan tämmönen heitto.

Heh, mihin luulet kultasen kutosen perustuvan? Tosi kovaan penkkaukseen? :hyper:
Aika samoihin liikkeisiin SS ja G6 perustuu, joten jos et voi vetää kyykkyä polvien takia starting strengthissä niin miksi voisit kultasessa kutosessa?

Koska G6:ssa sarjapainot on paljon kevyemmät mitä SS:ssä. Pienemmillä painoilla on helpompi pitää pakka kasassa(keskittyä mm. polvien asentoon yms.). Mun kokemusten mukaan polvet vetää sisäänpäin painon johdosta, ei rasituksen. Pitää tota kyykkäystekniikkaakin muuttaa jonkun verran polviystävällisemmäksi(kapeampi stanssi ja jalkaterät suoraan eteenpäin?).

Morjesta! Kyselisin tässä vähän niinkun kahden vaihtoehdon väliltä. Ikää on 18 vuotta, salilla on käyty jo 16-17 vuotiaana, mutta nyt tuli melkein puolen vuoden tauko. Aloitin nyt uudestaan käymään joku 3 viikkoa sitte, ja oon nyt vetäny aerobista pääasiassa ku ois tarkotus pudottaa painoa. 4 kiloa on paino pudonnu eli nyt paino tasan 90, pituutta 182. Ruumiinrakenne on aika vanttera enkä peilistä näytä lihavalta ja moni veikkaakin painon 10 kiloo alaspäi. Nyt ois kuitenki sellanen tilanne, et tarkotus alottaa taas normaali voimatreeni, jossa tuli jo sillo aikanaan iha hyvää kehitystä. Sillo ku alotin ni paino lähti nousee. Nyt ois tarkotus pitää se paino siin 90 tai vähä alle. Jotenki vaa mietityttää ku nyt on toi vatsa pienentyny todella ja kunto taas parantunu, et se voimatreeni ois hyvä alottaa taas kohta koska se on se tarkotus mulla tuol salilla. Mietin tässä nyt kahden välillä, jatkanko painon pudottamista (aerobista perkeleesti ja kalorit miinuksella) ja alotan voimatreenin vasta ku paino reippaammin alle 90 vai alotanko nyt jo kunnon voimatreenin ja sit jos paino nousee ni jollai dietillä sit myöhemmin lasken painoa? Kiitos etukäteen jos viititte auttaa tietämätöntä!

tosta arnorldin kultaisest kuusikost et auttaako se tosiaan? arskahan treenas vissii horkal et tottakai se sil autto...

Jaa että mihin auttaa? Kyllä se on ihan hyvä perusohjelma lihaksen kasvatukseen.. Sitä kai ajoit takaa? Tuollainen 1-jakoinen perustreeni on monessa tapauksessa todella hyvä vaihtoehto.

Back
Ylös Bottom