Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Riittääkö 6 liikettä oikeasti koko kropan kasvatukseen? Esim. saako hauis tarpeeksi treeniä pelkällä 3*8 leuanvedolla kun sitä on monessa ohjelmassa tarjottu? kun jokaiselle lihakselle on 1 liikesarja noin 1-2 kertaa viikossa, saako lihas oikeasti tarpeeksi rasitusta kasvaakseen? Olen pitänyt paremman tuntuisena että treenatessani esim nyt tätä hauista olen tehnyt monet liikesarjat yhdellä salikäynnillä: Scott-hauispenkki, leuanveto lisäpainoilla, hauiskääntö käsipainoilla ja tangolla. Onko aivan liikaa liikkeita yhdelle lihakselle yhdellä salikerralla 1-2 kertaa viikossa?

Massankasvatus ja voimatasojen nostoonhan kuuluvat vain raskaat perusliikkeet, hifistely sitte myöhemmäksi. :)

Onko väliä vetääkö treenissä lihasryhmä kerrallaan vai vaihdellen lihasryhmästä toiseen vuorotellen? Tähän asti olen tehnyt niin että aloitan aina isoista liikkeistä (kyykky/penkki yms.) ja sitten rupeen tekemään esim. rinta/selkäpäivänä: leuanveto, vinopenkki käsipainoilla, ylätalja, ristikkäistalja, alatalja etc., eli liikkeitä vaihdellen vuorotellen kyseessä olevien lihasryhmien mukaan.

Onko mielestänne liikaa jos tekee maanantaisin ja perjanaitasin olkapäille tälläiset treenit ?

maanantai:
pystypunnerrus kp. 4x8
viparit kp. (eteen, taakse ja sivuille)jokaiset 3x6-8

perjantai:
pystypunnerrus smithissä 4x12
viparit taljassa (eteen, taakse ja sivuille)jokaiset 3x10-12

Maanantaisin teen myös penkin ja perjantaisin vinopenkin

Mulla ois pieni kysymys rintatreenistä: Treenaan 2-jakoisella 4 kertaa viikossa. Rintatreeniin kuuluu:
Penkki 2x6
Ristikkäistalja 3x10
Vinopenkki kp 3x8

Mietin vaan että onko tossa liikaa sarjoja rinnalle, kun on alkanu toi penkkikin nyt jummailemaan.

Mulla ois pieni kysymys rintatreenistä: Treenaan 2-jakoisella 4 kertaa viikossa. Rintatreeniin kuuluu:
Penkki 2x6
Ristikkäistalja 3x10
Vinopenkki kp 3x8

Mietin vaan että onko tossa liikaa sarjoja rinnalle, kun on alkanu toi penkkikin nyt jummailemaan.

enpä usko, itelläni samanmoista settiä, joskus pari kertaa viikkoon tollaset, paitsi toisella kerralla penkki korvattu kässäreillä

mulla on ittellä sama juttu tuon penkin kanssa, mä en helkkari käsitä miks se tuloksen kasvattaminen on niin vaikeaa, joka kerralla yritän laittaa enemmän malmia, mutta samanlaista puuskutusta se tuntuu joka kerralla olevan

Ookei. Paljon paljon vieraita sanoja mutta idea meni perille. Ja noista kotiruuista, kyllähän nekin varmaan riittäis siis ainakin energiapitoisuudeltaan. Ainut ongelma että kuulun suurehkoon perheeseen ja ei varmaan vanhemmat tykkää jos syön yhtäkkiä kaksinkertaisen määrän. Ajattelinkin siis pääseväni noilla palkkareilla(=palautusjuomilla?) taikka niillä jauheilla helpommalla ja halvemmalla. Pitää tsekata huomenna ruokakaupan ja urheiluliikkeen tarjonnat.

siinä nyt ei oo mitää järkee että alkaa jollai pussijauheilla korvaan kaikki "normaalit" ruokailut. et sinä sen enempää tuu säästämään jos alat pelkillä Fastin protujauhoilla ittees elättää. aitoo kotimaista ruokaa koneeseen ja menoks.

Penkki 2x6
Ristikkäistalja 3x10
Vinopenkki kp 3x8

Tossa on vähän vitusti sarjoi rinnalle. Maailman turhin liike 2-jakoseen on joku ristikkäistalja. Heivaa se helvettiin aluks. Imo jo pelkkä penkki/vinopenkki kp riittää.

Tossa on vähän vitusti sarjoi rinnalle. Maailman turhin liike 2-jakoseen on joku ristikkäistalja. Heivaa se helvettiin aluks. Imo jo pelkkä penkki/vinopenkki kp riittää.

Mikäs siitä tekee maailman turhimman, ihan näin mielenkiinnosta kysäisen ? itse ainakin teen maanantaisin penkin ja perjantaina sitten vinopenkin ja ristikkäistaljan.

Mikäs siitä tekee maailman turhimman, ihan näin mielenkiinnosta kysäisen ? itse ainakin teen maanantaisin penkin ja perjantaina sitten vinopenkin ja ristikkäistaljan.

Turha hilavitkutus 2-jakoseen. Okei, voi sen tehä volyymireenissä, mutta ei voimapainotteisessa. Toinen syy, alkuperäsellä kysyjällä oli muutenki liikaa tavaraa rinnoille.

enpä usko, itelläni samanmoista settiä, joskus pari kertaa viikkoon tollaset, paitsi toisella kerralla penkki korvattu kässäreillä

mulla on ittellä sama juttu tuon penkin kanssa, mä en helkkari käsitä miks se tuloksen kasvattaminen on niin vaikeaa, joka kerralla yritän laittaa enemmän malmia, mutta samanlaista puuskutusta se tuntuu joka kerralla olevan

Liittyy kai hermotukseen. Tottunu jo samanlaisee rasituksee, muuta treenii tai jätä pariks viikoks kokonaa tekemättä. Pitäis auttaa.

Turha hilavitkutus 2-jakoseen. Okei, voi sen tehä volyymireenissä, mutta ei voimapainotteisessa. Toinen syy, alkuperäsellä kysyjällä oli muutenki liikaa tavaraa rinnoille.

Joo, taidan repästä ton ristitaljan ainakin toiselta rintapäivältä kokonaan pois. Mietin vaan kun FAQ - osiossa on 2 -jakosessa vain 4 sarjaa rinnalle, eli kai ton ristitaljan voi kokonaan heivata helvettiin tosta. :dance:

- Kiitos muillekin vastaajille!:rock:

Onko porukka nyt aivan varma että "liika" on oikeasti liikaa. Jos tekee 2 x 6 penkin, ristikkäistaljan ja vinopenkin, niin voiko se muka olla liikaa 2-jakoisessa bodytreenissä? Kuitenkin voi lähteä siitä, että monikaan aloittelija ei tee ko. liikkeitä ihan tappiin, ja kun he vielä välttävät failurea, jää teho helposti liian alhaiseksi.

Itse treenaan voimapainotteista 5x5df ja siinä sentään tulee rinnalle 10 suoraa sarjaa viikossa. Jos taas tekisit kaksijakoisessa kaksi yläkropan treeniä ja niissä molemmissa vain yhden liikkeen esim. rinnalle, kussakin max 3 sarjaa, niin suoria sarjoja tulisi viikossa vain 6.. Voi kyllä kehittää ihan hyvin, jos vie ne sarjat oikeasti sellaiselle työalueelle, että tuntuu, mutta epäilen että näin monestikaan käy, jos kyseessä on aloittelija.

Joo, taidan repästä ton ristitaljan ainakin toiselta rintapäivältä kokonaan pois. Mietin vaan kun FAQ - osiossa on 2 -jakosessa vain 4 sarjaa rinnalle, eli kai ton ristitaljan voi kokonaan heivata helvettiin tosta. :dance:

- Kiitos muillekin vastaajille!:rock:

Kyllähän se kuullostaa vähältä jos tekee yhessä reeneissä ''vaan'' sen 2-4 sarjaa, mut täytyy muistaa siel tulee vielä rinnalle toinen satsi myöhemmin reenikierrossa.

Onko porukka nyt aivan varma että "liika" on oikeasti liikaa. Jos tekee 2 x 6 penkin, ristikkäistaljan ja vinopenkin, niin voiko se muka olla liikaa 2-jakoisessa bodytreenissä? Kuitenkin voi lähteä siitä, että monikaan aloittelija ei tee ko. liikkeitä ihan tappiin, ja kun he vielä välttävät failurea, jää teho helposti liian alhaiseksi.

Itse treenaan voimapainotteista 5x5df ja siinä sentään tulee rinnalle 10 suoraa sarjaa viikossa. Jos taas tekisit kaksijakoisessa kaksi yläkropan treeniä ja niissä molemmissa vain yhden liikkeen esim. rinnalle, kussakin max 3 sarjaa, niin suoria sarjoja tulisi viikossa vain 6.. Voi kyllä kehittää ihan hyvin, jos vie ne sarjat oikeasti sellaiselle työalueelle, että tuntuu, mutta epäilen että näin monestikaan käy, jos kyseessä on aloittelija.

Rinta kun sattuu olemaa suht pieni lihasryhmä, ei se vaadi miljoonaa sarjaa. Eiköhän se työalue ole, että viimeset toistot on raskaita mut ei failureen. Toki jos 1-3 kk ei tuu tulosta, ei kukaa kiellä lisäämästä sarjoja/ylipäänsä työmäärä rinnalle

Liittyy kai hermotukseen. Tottunu jo samanlaisee rasituksee, muuta treenii tai jätä pariks viikoks kokonaa tekemättä. Pitäis auttaa.

sori tyhmä kysymys mutta mitä tarkoitit tuolla, miten muuttaisit treeniä

epätoivoinen: haluisin todellaki vähä kehitystä ja painomäärien nousua VIHDOINKIN

Teenköhän askelkyykyssä jotain väärin kun liike tuntuu eniten perseessä ja takareisissä? Ei sillä että asia itseäni haittaa, sillä juuri noihin on aikaisemmin ollut vaikea saada osumaa...alkoi vain mietityttämään teenkö kaiken oikein.

Teenköhän askelkyykyssä jotain väärin kun liike tuntuu eniten perseessä ja takareisissä? Ei sillä että asia itseäni haittaa, sillä juuri noihin on aikaisemmin ollut vaikea saada osumaa...alkoi vain mietityttämään teenkö kaiken oikein.

Askelkyykky onkin enimmäkseen takareisi-perseliike. Ei niinkään etureisiliike. Elikä oikeaan osoitteeseen paukkuu.

Teen tällä hetkellä takakyykyn kolmesti viikkoon. Vedän joka kerta aikalailla täysillä. Onko liikaa? Kerkiikö lihakset palautuu kunnolla? MaKePe siis reenipäivät. Olisko viisaampi, esim. keskiviikkona vetää vähä kevyemmin ja sit ma ja pe täysillä? Vielä toistaiseksi on kehitys pysynyt hyvänä, mut oon kyykkyy nyt tehny vasta 5vko, nii ei ihmekään.

Ei se pakosta liikaa ole. Itsekin olen ennen tehnyt kolmesti viikkoon ja ei ollut kyllä ongelmaa, aika tappiin vedin monesti. Kannattais kuitenki jättää pari toistoa varastoon niin ei ole hermostolle niin rankkaa..

Mitä Mieltä porukka on mun selkätreenistä, Onko sarjoja liikaa? Treenaan 2-jakoisella 4krt viikossa.

- Ylätalja, Joskus leuanveto 4x
- Kulmasoutu-T, joskus alatalja 4x
- Selänojennukset lisäpainoilla 2x20

Pitäiskö noi selänojennusket heivata tosta pois?:wtf::worship: Oon nyt tolla tehny pari kk ja sarjapainot nousseet ihan mukavasti.

Back
Ylös Bottom