Raskaanpuntin kalorikulutus

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja juzu83
  • Aloitettu Aloitettu
Elikäs kyselisin vähän paljonko raskas punttireeni kuluttaa kaloreita. Ei oo aikasemmin tarvinnu niitä laskea mutta kesäks pitäs saada toi vara-regas pois(10kg) pituutta 174 ja paino n.80kg käyn viis kertaa viikossa salilla.

Mulla (185/99) näytti sykemittari reilun tunnin mittasella tuhatta kcal ja välillä vähän päällekin. Ei oo mikään kallein (paras) mahollinen härpäke tuo että vähän ainaki ittee epäilytti tuo tulos.

Ite olen kahvakuulareeneissä käyttänyt sykemittaria ja siinä on mennyt noin 500kcal/45min. Pidän tota kuulien kanssa riehumista rankempana kuin punttia. Hiihdossa olen saanut menemään 800kcal/60min, keskisykkeen ollessa 162. Painoa siis 84kg.

Itse olen huomannut, että raskas kyykkääminen kuluttaa älyttömästi energiaa, vaikka ei tekisikään suurella volyymillä. Tämän huomaa ihan siitä, että kun kyykkää 3x viikossa kovia vitosia, niin joutuu syömään huomattavasti enemmän tai muuten paino lähtee tippumaan.

Lyhyillä palautuksilla

30 minuutin tiukka treeni (Arnoldin golden six lisättynä suorinjaloin Mavella) tosi lyhyillä palautuksilla (uusi sarja heti kun syke alla 120) kulutti mulla 307 kcal. Keskisyke oli 132 ja max 162 (maastavedossa). Painoa mulla n. 85 kg.

Elikäs kyselisin vähän paljonko raskas punttireeni kuluttaa kaloreita. Ei oo aikasemmin tarvinnu niitä laskea mutta kesäks pitäs saada toi vara-regas pois(10kg) pituutta 174 ja paino n.80kg käyn viis kertaa viikossa salilla.

EnergyNet:in kalorikulutuslaskuri antaa 80-kiloisen henkilön kulutukseksi ~500 kcal/h. En sitten osaa sanoa tarkasti minkälainen tuo vertailutreeni on (asteikko oli kevyt/tavallinen/circuit), tuo laskettu tavanomaisella. Circuit puolestaan antaisi ~670 kcal/h.

Epäilisin, että punttisalitreenin kalorinkulutus on usein pienempää kuin ihmiset yleensä arvioivat. Esim. lenkillä tai pallopeleissä kuluttaa huomattavasti enemmän. Ratkaisevaa salitreenin ohella on varmaankin palautustaukojen pituus: monestihan raskaita sarjoja tehdessä lepoa on paljon enemmän kuin aktiivista liikunta. Esim. parin kymmenen sekunnin kyykkysarjaa seuraa helposti muutaman minuutin lepo. Normitreenissä varmaan aktiivista liikuntaa on alle puolet käytetystä ajasta, ellei tosiaan tee kuntopiirityylisesti tai todella lyhyillä palautuksilla (jaksaako kukaan tehdä tuntia lyhyillä palautuksilla ja raskailla painoilla?)

Olen myöskin ollut siinä käsityksessä, että sykemittarit mittaavat huomattavasti tarkemmin aerobisen liikunnan kalorinkulutusta, kuin punttisalitreenien tai vastaavien.

Tämä siis oma arvioni tilanteesta, mitä mieltä olette muut?

Edit: erikoisena lisämainintana sanottakoon, että tuon laskurin mukaan 80-kiloisen ihmisen energiakulutus kilpatason jalkapallopelissä on yli 1500 kcal, eli melkein dieetillä olevan pienehkön ihmisen koko vuorokauden energiantarve :wtf:

Edit: erikoisena lisämainintana sanottakoon, että tuon laskurin mukaan 80-kiloisen ihmisen energiakulutus kilpatason jalkapallopelissä on yli 1500 kcal, eli melkein dieetillä olevan pienehkön ihmisen koko vuorokauden energiantarve :wtf:

Miksei. Jalkapallopelihän kestää reilun 90 min ja on tiukkaa intervallia. Esimerkkinä vaikka itseltä kevyt 30 min sisäpyöräily + 30 min bodypump käytännössä niin isoilla painoilla kun jaksaa vääntää, kulutus reilun 600 kcal, ja painan 64 kg. Joten tuohon peilattuna uskon tuon ihan täysin.

10min alkulämmittely crossarilla, arnoldin kutonen jossa vatsat koneessa poltti mulla 670kcal ja 183cm - 78kg 25v. Mites muilla? =)

Miksei. Jalkapallopelihän kestää reilun 90 min ja on tiukkaa intervallia. Esimerkkinä vaikka itseltä kevyt 30 min sisäpyöräily + 30 min bodypump käytännössä niin isoilla painoilla kun jaksaa vääntää, kulutus reilun 600 kcal, ja painan 64 kg. Joten tuohon peilattuna uskon tuon ihan täysin.

Heh, joo en mä tuota epäilekään. Itsehän pelaan jalkapalloa! Mutta en ollut aiemmin juurikaan vaivannut päätäni sillä paljonko pelipäivänä kuluu kaloreita, niin ei ollut tullut ajateltua että se tosiaan on aika paljon :)

Ite olen kahvakuulareeneissä käyttänyt sykemittaria ja siinä on mennyt noin 500kcal/45min. Pidän tota kuulien kanssa riehumista rankempana kuin punttia. Hiihdossa olen saanut menemään 800kcal/60min, keskisykkeen ollessa 162. Painoa siis 84kg.
Terin kanssa samoilla linjoilla. 800 kcal tunnissa vaatii tosiaan jo hemmetin kovaa suoritusta, joka tuo hiihto 162 keskisykkeellä on. Väittäisin 1000 kcal kuluttamisen yhdessä tunnissa olevan yhtä tuskaa, verta, hikeä ja kyyneleitä. Enimmäkseen kyyneleitä.

Punttitreenin todellista kulutusta on hyvin hankala sykemittarin kautta laskea. Itse olen myös sykemittarilla saanut 500-550 kcal kulutuksia kahvakuulatreeneissä, joissa varsinainen treeni on ollut noin 35 min ja lämpöjä about 10 min. Pituutta on 188 cm ja painoa noin 96 kiloa. Huvikseni olen lukuja katsellut, kun lähinnä treenien pituuksia olen kellottanut.

Ratkaisevaa salitreenin ohella on varmaankin palautustaukojen pituus: monestihan raskaita sarjoja tehdessä lepoa on paljon enemmän kuin aktiivista liikunta
.....
Olen myöskin ollut siinä käsityksessä, että sykemittarit mittaavat huomattavasti tarkemmin aerobisen liikunnan kalorinkulutusta, kuin punttisalitreenien tai vastaavien.
.....

Punttitreenissähän suurin osa energiasta kuluu treenin jälkeen ja jälkeisinä päivinä siihen lihaksen korjaamiseen. Ei sillä sarjojen välisellä levolla liene juurikaan merkitystä juuri siksi kun puntti ei ole aerobista liikuntaa. Merkitystä on sillä, kuinka paljon damagea niille muskeleille treenin aikana aiheuttaa.

Se sykemittari ei osaa mitata kuin sykettä, joka ei esim. raskailla painoilla lyhyttä sarjaa tehdessä nouse kauheasti, vaikka energiaa kuluukin.

Se sykemittari ei osaa mitata kuin sykettä, joka ei esim. raskailla painoilla lyhyttä sarjaa tehdessä nouse kauheasti, vaikka energiaa kuluukin.

Mjoo sitä vähän tuossa yritinkin sanoa: eli jos menet sykemittari ranteessa salille, niin todennäköisesti energiankulutus on ihan jotain muuta kuin mitä se mittari ehdottelee :) Lenkkipolulla toimii paremmin!

Esimerkiksi noita edellä mainittuja 800-1000 kcal kulutuksia punttisalilla veikkaisin yleensä yliarvioiduiksi. Jokainenhan voi käydä vaikka kalorinkulutusta (työn tehon perusteella) mittaavalla kuntopyörällä päräyttämässä 1000 kcal vaativan lenkin tunnissa - veikkaisin että monelta jää tekemättä - ja verrata sitä siihen työmäärään, mitä perus punttitreenillä tulee tehtyä. Vaikka joku raskas kyykkysarja tuntuukin pirun kovalta suoritukselta, suorituksen kesto on niin lyhyt että energiankulutus jää suhteellisen vähäiseksi.

Siihen en kyllä osaa ottaa kantaa paljonko salitreenin jälkeen kuluu enemmän energiaa esim. lihassynteesiin. Itselläni kyllä tuntuu siltä, että selkeästi isompi vaikutus kalorikulutukseen on kunnon säbä-/futismatsilla tai lenkillä, vaikka salilla toki energiaa kuluu sielläkin.

Joo, siis eihän siinä kyykkysuorituksen aikana varmasti paljon kulukaan. Henkilökohtaisesti olen huomannut, että aina kun kyykkypainot lähestyvät vanhoja (sarja)max.eja ja niistä mennään yli, niin ruokavalioon joutuu lisäämään noin 600 kcal, tai muuten paino lähtee väkisin tippumaan. Kyykkään 3x viikossa. Mutta kyllähän nää jutut voi johtua vaikka mistä, että en itekään mene varmaksi sanomaan.

Totta tuokin, kyllä kovien salitreenien jälkeen keho tuntuu huutavan ruokaa, varmaan jonkinmoinen merkki lisääntyneestä energiantarpeesta sekin.

Helpoin tapa varmaan pudottaa tota painoo on laskee tän hetkiset kalorit ja yksinkertasesti vähentää kaloreita. Jos nyt jo käyt viis kertaa viikossa salilla ni tuskin enempää ainakaan salikertoja viikkoon lisäät?
Tsemiä pudotukseen!

Itse olen huomannut, että raskas kyykkääminen kuluttaa älyttömästi energiaa, vaikka ei tekisikään suurella volyymillä. Tämän huomaa ihan siitä, että kun kyykkää 3x viikossa kovia vitosia, niin joutuu syömään huomattavasti enemmän tai muuten paino lähtee tippumaan.

Eihän tuo itse kyykkääminen älyttömästi niitä kaloreita kuluta, pistää vaan aineenvaihdunnan niin koville loppupäiväksi että kaloreita kuluu reilusta myös reenin jälkeenkin.

Eihän tuo itse kyykkääminen älyttömästi niitä kaloreita kuluta, pistää vaan aineenvaihdunnan niin koville loppupäiväksi että kaloreita kuluu reilusta myös reenin jälkeenkin.

No sehän siinä just. Tuossa jälkimmäisessä postissani sanoin ihan samaa.

Eikös punttitreenin kulutusta oo aika vaikea laskea? Treenipainothan luonnollisesti vaikuttaa energiankulutukseen. Tarkan lukeman pelkkien punttien nostamiseen tarvittavan energian määrään saadaan laskemalla, jos joku jaksaa mennä mittailemaan nostomatkoja ja kulmia yms. ja laittaa kaavaan :D Mutta syke nyt ei ainakaan kerro tässä mitään. Omapainokaan ei voi olla suurin vaikuttaja, koska puntilla nostetaan niitä puntteja eikä omaa painoa (no oma paino+puntti). Tämä siis kun ei oteta huomioon jälkivaikutuksia, kuten aineenvaihdunnan muutokset.

Eikös punttitreenin kulutusta oo aika vaikea laskea? Treenipainothan luonnollisesti vaikuttaa energiankulutukseen. Tarkan lukeman pelkkien punttien nostamiseen tarvittavan energian määrään saadaan laskemalla, jos joku jaksaa mennä mittailemaan nostomatkoja ja kulmia yms. ja laittaa kaavaan :D.

Eihän niillä treenipainoilla niin väliä ole, vaan sillä kuinka paljon voimaa niiden liikuttamiseen käytetään :thumbs:

Back
Ylös Bottom