Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

liikkeet

on tullu tässä mieleen yks asia liittyen treenikertaan jossa teen rinnan,olkapäät ja ojentajaa.
kysymys kuuluu että viekö nämä punnerrusliikeet turhan paljon tehpja ojentajaliikkeiltä kun teen ne vasta lopuksi?

rintaliikkeitä 3, joissa kahdesta tulee punnerrusta eli penkki ja vinopenkki
olkapää 3 liikettä, joista yhdessä pystypunnerrus
ojentajissa dippiä jonka joskus korvaan ranskalaisella.
eli yksinkertaistettuna jos oon vetänyt nuo edelliset setit ennen dippiä, niin kärsiikö dippisuoritus siitä, oon vaan alkanut miettiin kun dippi junnaa paikallaan vaikka oon koittanut siihen penkin ohella panostaa.itse asiassa jopa sarjamäärät ovat tippuneet muutamilla punnerruksilla...:(

on tullu tässä mieleen yks asia liittyen treenikertaan jossa teen rinnan,olkapäät ja ojentajaa.
kysymys kuuluu että viekö nämä punnerrusliikeet turhan paljon tehpja ojentajaliikkeiltä kun teen ne vasta lopuksi?

rintaliikkeitä 3, joissa kahdesta tulee punnerrusta eli penkki ja vinopenkki
olkapää 3 liikettä, joista yhdessä pystypunnerrus
ojentajissa dippiä jonka joskus korvaan ranskalaisella.
eli yksinkertaistettuna jos oon vetänyt nuo edelliset setit ennen dippiä, niin kärsiikö dippisuoritus siitä, oon vaan alkanut miettiin kun dippi junnaa paikallaan vaikka oon koittanut siihen penkin ohella panostaa.itse asiassa jopa sarjamäärät ovat tippuneet muutamilla punnerruksilla...:(

No totta munassa ne ojentajat ottaa osumaa niistä edeltävistä punnerrusliikkeistä, mikä ei ole välttämättä huono juttu kuitenkaan. Sehän on vain merkki että työtä ovat tehneet joten suoran ojentajatreenin merkitys pienenee. Hankalaa se on muutenkin kovin monessa isossa punnerrusliikkeessä tehdä saman treenin aikana ennätyksiä tai ylipäätään saada kaikkia liikkeitä nousemaan. Penkkaaminen verottaa dipistä ja jos tekee toisinpäin niin dippi verottaa penkistä. En olis huolissani ollenkaan tuossa tilanteessa, vaan jättäisin jopa dipin tekemättä ja tekisin ojentajille jonkin eristävämmän liikkeen ku kuitenkin kovia punnerrusliikkeitä kertyy jo alle.

2x6 hauiskääntö istualtaan puhtaasti vai 2x6 seisten isommilla painoilla ja kunnon heijareilla?

Minä heittäisin että molempia voi tehdä, pääpaino kuitenkin puhtaissa suorituksissa. Välillä voi hakea uutta ärsykettä cheattaamalla.

@Munakas

Jos treeni on ollut kova, lopussa tulevat liikkeet tietysti menettävät tehoja. Eli kyllä rinta- ja olkaliikkeet treenin alussa syövät dipistä kestävyyttä kuten olet itsekin pistänyt merkille.
Usein ne liikkeet, joihin halutaan panostaa, sijoitetaan treenin alkuun. Jos siis haluat kehittää nimenomaan dippiä, tee se pääliikkeenä ennen muita. Voipi olla, että dippi lähtee nousuun.

Oletko kehittynyt muissa liikkeissä? Jos muutkin liikkeet junnaavat paikallaan, on se merkki siitä, että jotain on pahasti pielessä ravinnossa, treenissä tai levossa. Jos taasen muut osa-alueet kehittyvät, on ongelman ratkaisu spesifimpi ja liittyy treenifilosofiaan.

edit. marde oli nopeempi

Mistäköhän johtuu, että ranskalaista punnerrusta tehtäessä ojennusvaiheessa kyynärpäihin tulee kova paine ja pieni vihlonta? Liikeen oon tehny maltillisilla painoilla maaten mutkatangolla, välttäen kyynärpäiden leviämistä.

Mistäköhän johtuu, että ranskalaista punnerrusta tehtäessä ojennusvaiheessa kyynärpäihin tulee kova paine ja pieni vihlonta? Liikeen oon tehny maltillisilla painoilla maaten mutkatangolla, välttäen kyynärpäiden leviämistä.

Sama homma on mulla, mutta kipu on kuitenkin aika pientä. Itse olen ajatellut että se voisi johtua vähäisestä lämmittelystä, mutta en tiiä...

Jos et jo nyt tee pään takaa sitä niin kokeile sieltä. Voi helpottaa. Kova liikehän tuo on noille kyynärpäille.

hei olikos se niin että päivässä ois hyvä syödä 4-5krt ? vaikka 4 tunnin välein ? että aamiainen,lounas,päivällinen,iltapala ja johonkin väliin vaikka välipala?

ja pitäiskö ottaa lounaalla vähä kevyempää safkaa vaiko päivällisellä ?

hei olikos se niin että päivässä ois hyvä syödä 4-5krt ? vaikka 4 tunnin välein ? että aamiainen,lounas,päivällinen,iltapala ja johonkin väliin vaikka välipala?

ja pitäiskö ottaa lounaalla vähä kevyempää safkaa vaiko päivällisellä ?

Näin juuri. Jopa 5-7 kertaa riippuen lasketaanko palautusjuoma mukaan. Se miten paljon syöt milläkin aterialla, riippuu pitkälti siitä mihin väliin sijoitat treenin. Jos treeni on illalla, kannattaa lounaan hiilareita säästellä illalle, sillä treenin jälkeinen ateria on hyvin tärkeä, ja se pitää siis sisältää hiilihydraatteja.

no yleensä treenailen tuossa lounaan ja päivällisen välillä elikkä kannattaisko niitä hiilareita sitten ottaa aamupalalla ja päivällisellä ? ja sitten sellainen että oisko tälläset hyvijä välipaloja esim, banaani,purkillinen tonnikalaa, vaikka viipale ruisleipää jne ?

..

joo kyl noi muut liikkeet on ihan hyvin kulkenut mutta kuten sanoin niin dipistä pudonnu vähän tehoja.
taitaapi syy olla juuri se että tätä liikettä ehtii kertyä sen verran rasitusta.

kiitti mardelle myös vinkistä <-- oon kyllä silloin tällöin korvannu dipin esim. taljapunnerruksilla,ranskiksella ja muilla käsipainokikkailuilla joilla oon koittanut saada osumaa vähän ojentajan eri osiin.

Ihan oikeasti ja ilman vittuilua, sun pitäis ehkä ennemmin vielä kysellä, katsoa ja opiskella, kuin antaa niitä neuvoja.

Minä en mistään kirjasta ole oppejani täällä jakamassa, vain aivan omasta treenistäni ja siitä miten itse olen asiani kokenenut. Mutta eipä niitä sunkaan neuvoja täälä ole pahemmin näkynyt, ja kukaan ei ole sanonut etteikö mun vinkeistä olisi hyötyä. Kyllä niistäkin saa jotain irti, joten lopetetaanko tämä paskanjauhaminen tähän.

Minä en mistään kirjasta ole oppejani täällä jakamassa, vain aivan omasta treenistäni ja siitä miten itse olen asiani kokenenut. Mutta eipä niitä sunkaan neuvoja täälä ole pahemmin näkynyt, ja kukaan ei ole sanonut etteikö mun vinkeistä olisi hyötyä. Kyllä niistäkin saa jotain irti, joten lopetetaanko tämä paskanjauhaminen tähän.
Sillon on parempi olla neuvomatta jos tieto ei oo varmaa

kannattaako sarja pituuksia vaihdella joka treenissä jos haluaa voimaa/massaa esim treeni 1: 10 toistoa treeni 2: 8 toistoa treeni 3: 6 toistoa ja taas alusta vai onko turhaa vaihdella jatkuvasti tämä on siis päälikkeille

Kannattavuuteen en ota kantaan, mutta yleensä tollasta vaihtelua tai 12-10-8 näkee 2-4 vk jaksoissa, näin itse teen.

Back
Ylös Bottom