Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Saisinko nyt vastauksen kysymykseeni jonka esitin aikaisemmin johon kukaan ei vastannut, että minkälaisella otteela pystysoudussa saa rasituksen parhaiten olkapäille ja vähemmän epäkäille? Leveä, kapea, hartioiden levyinen? Ja pyydän ei mitään vastauksia "riippuu henkilöstä" jne.

Mitään absoluuttista totuutta on turha etsiä. Joillain kyseinen liike ei toimi laisinkaan, jollain pirun hyvin. Tee liike high pullina, hieman hartioita leveämmällä otteella. Parhaiten selviää, kun itse kokeilee oteleveyksiä.

Toinen tissi luultavasti saanut rasitusta enemmän kuin toinen. Onko se puoli jonka rintalihas on suurempi muutenkin vahvempi puoli ? Varo kallistumista kummallekaan puolelle punnerruksissa.

Toinen tissi luultavasti saanut rasitusta enemmän kuin toinen. Onko se puoli jonka rintalihas on suurempi muutenkin vahvempi puoli ? Varo kallistumista kummallekaan puolelle punnerruksissa.

Joo on muutenkin vahvempi puoli. En huomannu että oisin erityisesti kallistunu toiselle puolelle, mutta täytyy ens kerralla kiinnittää huomiota onko näin.

Maitoproteiini=kaseiini

Ehkä jossain pakkiskielessä saatetaanki käyttää noita synonyymeina, mutta kyllä maitoproteiini tarkoittaa sekä kaseiinia että heraa. Ja jotta vähän uskottavuutta saahaan tällasen kokemattoman nuoren alottelijan puheisiin, niin pistetään ny sitte vaikka parit lainaukset asiantuntevammista lähteistä.

http://www.lisaravinteet.net/maitoproteiini-ja-kaseiini-con-12.html
Otetaan lainaus vaikkapa tosta linkistä: "Maitoproteiini sisältää molemmat maidon osat, kaseiinin ja heran. Kaseinaatit vain kaseiinin (yleensä käytetään kalsium kaseinaattia)."

Hankala löytää linkkejä jossa kerrottais tota itsestäänselvyyttä. Otetaan siis toinen lainaus Lääkkeet ja lisäravinteet urheilussa -kirjasta: "Normaalin ruuan lisäksi urheilijat käyttävät lisäksi usein maitoproteiineja eli heraa ja/tai kaseiinia sisältäviä lisäravinteita"

Ok, taitaa olla tosiaan enempi semmonen puhekielen juttu. Ite oon jotenkin aina pitänyt kaseiinia maitoproteiinina ja hera sitten erikseen vaikka sitä maidossa onkin. Termit kuntoon siis. Hyvä.

perkule laitoin mielestäni viestiä jo eile illal joka ei näy?
kyselin sitä, kuinka ajoittaa treenit kun muuna harrastuksena salibandy, sitä 4x vkossa (ma, ti, to, pe kaikki iltaisin) nyt käynyt sitten salilla väleihin ke ilta, pe aamu, la pvä. Ongelmana tässä se että maanantaiksi kerkeä oikee palautua, konkareilta ratkaisu malleja ongelmaani?

Mulla oli tossa ala-selässä pikkasen ongelmia (kait joku nikama lukko) sen jälkee oikee selkää viittiny rehkiä, tästä varmaan on jollai kokemuksia onnistuneesta tai persiilleen menneestä kuntoutuksesta, kokemuksia/mielipiteitä?

Oon kohta käynyt 1,5 vuotta salilla ja ei ole mitään tapahtunut selässä ulkonäön kannalta. Onko enää mahollista saada kesäksi sinne edes jotain pientä muhkuraa? Ja mun mitat on 168cm, 70kg, pitäiskö painoo olla runsaasti enemmän? Huomenna olen menossa salille hepun kanssa jolta löytyy lihaa kaikinpuolin, niin katotaan vähän, teenkö selkäliikkeet oikein.

Oon kohta käynyt 1,5 vuotta salilla ja ei ole mitään tapahtunut selässä ulkonäön kannalta. Onko enää mahollista saada kesäksi sinne edes jotain pientä muhkuraa? Ja mun mitat on 168cm, 70kg, pitäiskö painoo olla runsaasti enemmän? Huomenna olen menossa salille hepun kanssa jolta löytyy lihaa kaikinpuolin, niin katotaan vähän, teenkö selkäliikkeet oikein.

Minkälaisia liikkeitä olet tehnyt selälle?

Tuota tuota miten luotettavina ukkelit pitää noita sykemittareiden kalorinkulutuksia?
Eilen testailin koko päivän kulutusta, pidin siis 24h mittaria päällä ja kulutus näytti tänä aamuna noin 4700 kaloria. Päivän aktiviteettiin kuului normi työt 7h (kohtuu fyysinen), noin 50min sali ja ilta meni sitten ps3:sta hakatessa. Omista mitoista sen verran että noin 179cm pituutta ja semmoinen 84kg painoa, rasvat varmaankin siinä 20% kieppeillä. Liekkö nyt ees kuuluu tänne alueella tämä kysymys mutta kertokaahan mielipiteitä.

Tuota tuota miten luotettavina ukkelit pitää noita sykemittareiden kalorinkulutuksia?
Eilen testailin koko päivän kulutusta, pidin siis 24h mittaria päällä ja kulutus näytti tänä aamuna noin 4700 kaloria. Päivän aktiviteettiin kuului normi työt 7h (kohtuu fyysinen), noin 50min sali ja ilta meni sitten ps3:sta hakatessa. Omista mitoista sen verran että noin 179cm pituutta ja semmoinen 84kg painoa, rasvat varmaankin siinä 20% kieppeillä. Liekkö nyt ees kuuluu tänne alueella tämä kysymys mutta kertokaahan mielipiteitä.

Sykemittarithan laskee sen juuri sykkeestä eli vaikka istuisit paikalla ja saisit sykkeen nousemaan niin periaatteessahan mittari voisi vaikka luulla että juokset. Mutta ne jotka ovat tutustuneet paremmin sykemittareihin niin voivat kertoa tarkemmin. Mutta toisaalta jos toi työ on sellasta että oot liikkeessä todella pitkiä aikoja ilman lepoa niin kyllä toi kulutus voi olla ihan totta.

Saisinko nyt vastauksen kysymykseeni jonka esitin aikaisemmin johon kukaan ei vastannut, että minkälaisella otteela pystysoudussa saa rasituksen parhaiten olkapäille ja vähemmän epäkäille? Leveä, kapea, hartioiden levyinen? Ja pyydän ei mitään vastauksia "riippuu henkilöstä" jne.
Kokeile itse ja riippuu ihmisestä :thumbs:

Mulla tuntuu olkapäissä enemmän kapea ote (~15cm käsien välissä tilaa), varsinkin kun vetää olkapäitä alas noston aikana.

Hieman epäilen sun valtavia epäkkäitäs, todennäkösesti se pullomalli tulee eteen kääntyvistä olkapäistä, minkä saat korjattua venyttelemällä rintalihaksia säännöllisesti ja keskittymällä ryhtiin.

Osaatko sä lukea? Mä vastasin jo useampi sivu sitten...

Ei kukaan voi sulle kertoa miten juuri SINUN kroppasi toimii...

Hei!

Uuden vuoden kunniaksi ajattelin siirtyä saliharjoittelun pariin. Bodypumpissa olen käynyt säännöllisesti 2-3 kertaa viikossa parin kuukauden ajan ja lihaskunto on siinä ajassa parantunut. Nyt olisi tarkoitus hankkia lisää voimaa.

Ajattelin käydä salilla 2-3 kertaa viikossa ja tehdä aina koko kropan läpi. En vielä tiedä jatkanko bodypumpissa käyntiä tässä rinnalla (silloin viikko-ohjelma olisi siis 1 pumppi ja 2 salitreeniä)

Tällaista suunnittelin:

treeni 1.
- maastaveto
- jalkaprässi
- kulmasoutu
- pystypunnerrus
+ vatsoja

treeni 2.
- selän ojennus
- kyykky
- ylätalja (eteen kapealla otteella -> leuanveto tyyppinen)
- penkki
+ vatsoja

Toistomääristä en ole vielä varma. Ajattelin jotain 3 x 10 sarjoja.

En tiiä, onko tässä yhtään mitään järkeä, siksi kysyn viisaammilta. Tarkoitus olisi, ettei treeni kestä turhan kauan ettei motivaatio tyssää heti alkuunsa (en nimittäin ole varma omasta kärsivällisyydestä salin puollella).

Judoa tulee treenattua lisäksi 2-3 kertaa viikossa.

Suurkiitokset avusta!

Äh, anteeksi edellisestä, postasin väärään ketjuun. En osannu poistaa viestiä, en tiiä onko se mahdollista? Ehkä joku ylläpito voi poistaa nämä viestit täältä ketjusta?

Siirrän sen oikeaan paikkaan.

Ruokavaliosta ois kysymys. Pituus 173 cm, paino 63 kg. Alotin eilen Arskan G6, ja massaa ois tarkotus saada lisää. Miten paljon pitää saada kaloreita päivittäin? Teen kevyttä istumatyötä, enkä harrasta juurikaan muuta liikuntaa kuin tuota salilla käymistä. Energiantarvelaskurit antavat aika paljonkin erilaisia tuloksia, ei oikein tiedä mihin pitäisi luottaa.

http://ffp.uku.fi/cgi-bin/energynet/energyneed.pl
Aktiivisuusluokka kakkosella 2520kcal
Aktiivisuusluokka ykkösellä 2200kcal

http://keho.net/ravintolaskuri (vaatii rekisteröitymisen)
Työn rasitustaso: Istumatyö (fyysisesti kevyttä)
- Ei lisättyjä aktiviteetteja: 1975kcal
- Lisätään aktiviteetiksi raskas kuntosaliharjoittelu 75min: 2475kcal

Mikäköhän siis on mun päivittäinen normaali energiantarve, ja miten paljon sen päälle pitäisi saada energiaa? Lepopäivinä varmaankin riittää aina hiukan pienemmät kalorit kuin salipäivinä?

Syö 100-500 kaloria enemmän ku kulutat, riippuen siitä että miten nopeasti haluat kasvaa ja miten vähän haluat saada läskiä kaupanpäällisiksi. Luulis että jos 2600 kaloria päivässä syöt niin kasvat. Kokeilemallahan se selviää, seuraa painosi kehitystä. Muista että sitä lihasta ei kuukaudessa kovin montaa sataa grammaa voi tulla, aloittelijalla tietenkin paino nousee äkkiä.

dippi?

sellainen kysymys, että luokitellaanko dippipunnerrus ojentaja- vai rintalihasliikkeeksi. kun on tullut luettua lehtiä ja katsottua videoita niin aika usealla kehonrakentajalla dippi tehdään rintapäivinä.

Vai riippuuko tämä esim. siitä missä asennossa dipataan, eikös sen liikkeen pysty kohdistamaan eri lihaksiin asentoa muuttamalla?
:david:

Back
Ylös Bottom