Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Jep, mutta tuli vaan mieleen että tekeekö tämä heppu MaVea, kun musta jotenkin tuntuu että aloittelijat ja jotkut pidempään treenanneet kaikkoaa sitä, itsellä on maastaveto kuulunut alusta asti treenohjelmaan. :puntti:

Itse treenaan 3x viikossa, yksi jakoisella. Joka päivä leuanveto ja kerran viikkoon mave.

Ps.Leuanvedon olen saanut hyvin nousuun, 100cm oteleveys yleisesti ja kun leuanveto tankon paikka on huonosti sijoitettu kotona niin on jotenkin rankempaa vetää siinä leukoi. Salilla kun koitin niin meni 7 kevyesti. Taisin vetää myötäotteella silloin (rankempi minulle.) Yleisesti vastaotteella. Vähän off-topiccia.

Itse treenaan 3x viikossa, yksi jakoisella. Joka päivä leuanveto ja kerran viikkoon mave.

Ps.Leuanvedon olen saanut hyvin nousuun, 100cm oteleveys yleisesti ja kun leuanveto tankon paikka on huonosti sijoitettu kotona niin on jotenkin rankempaa vetää siinä leukoi. Salilla kun koitin niin meni 7 kevyesti. Taisin vetää myötäotteella silloin (rankempi minulle.) Yleisesti vastaotteella. Vähän off-topiccia.

Juu, niinku joku jo sano että leuat ja mave on tosi hyvä selkätreeni jo. MaVea kannattaa tehä korkeintaan 2 kertaa viikkoon jos tekee tiukkoja sarjoja, kun se on kuitenkin sen verran raskas liike. Mutta leukoja voi tehä aina selkäpäivänä. :rolleyes:

Mikäs on porukan mielipide siitä, jos tulee vaikka oltua poissa salilta vaikka viikon verran, ja treenaa jollai voimapainotteisella ohjelmalla?

Eli jos menee monet tärkeät treenit ja piikkaukset pois, niin voiko jatkaa siitä mihin jäi, vai kuinka moni pakittaisi viikon pari? Hermostostahan tässä on kyse, joten kuinka nopeasti hermosto voi "unohtaa" saavutetut sarjapainot, jos vaikka treenipainot ovat päälle 80%1RM ja kuormaa olisi tarkoitus lisätä viikosta toiseen.

Mikäs on porukan mielipide siitä, jos tulee vaikka oltua poissa salilta vaikka viikon verran, ja treenaa jollai voimapainotteisella ohjelmalla?

Eli jos menee monet tärkeät treenit ja piikkaukset pois, niin voiko jatkaa siitä mihin jäi, vai kuinka moni pakittaisi viikon pari? Hermostostahan tässä on kyse, joten kuinka nopeasti hermosto voi "unohtaa" saavutetut sarjapainot, jos vaikka treenipainot ovat päälle 80%1RM ja kuormaa olisi tarkoitus lisätä viikosta toiseen.

eikös toi viikon tauko tee vaan hyvää hermostolle joka ei palaudu niin nopeesti ku lihakset?

2-jakoiset ohjelmat:

1. Rinta, etureidet, olkapäät, ojentajat

-Penkkipunnerrus tanko / Vinopenkkipunnerrus tanko x2
-Vinopenkki kp / tasapenkki kp x2
-Etukyykky / kyykky / prässi x 3
-Reiden ojennukset / x3
-Vipunostot taakse / vipunostot sivulle x 2
-Pystypunnerrus tanko / pystypunnerrus käsipainot x 2
-Rankalainen punnerrus / ojentajapunnerrus / kapea penkki x3

2. Selkä, takareidet, pohkeet, hauikset, forkut/epäkkäät

- Alatalja / kulmasoutu tanko / kulmasoutu kp x3
- Ylätalja / leuanveto x3
- SJMV (=Suorin Jaloin MaastaVeto) x3
- Koukistukset x 2
- Pohkeet seisten / pohkeet istuen x4
- Hauikset tangolla / hauikset scott / hauikset kp x3
- rannekäännöt / kohautukset x2

nann3 tai joku muu, voisiko joku tehdä tuosta ohjelmasta sellaista että siitä saisi neljälle viikonpäivälle ohjelman :david:

Mutta taitaa olla liikaa treenattu jos tekee sitä 1-jakoista useammin kuin 3 kertaa viikossa? ja viitsiikö mavea ja kyykkyä tehdä samalla kertaa?
tavoite kuitenkin saada etenkin noihin liikkeisiin lisää puhtia, mutta unohtamatta muita lihasryhmiä.
nyt tähän asti treeni on ollut sellaista totuttelua jne mutta nyt olisi tarkotus rakentaa sitä lihasta ;)

Niinku sanoinkin jo, 1-jakoinen olisi luultavasti parempi sinulle, kuin tuo kyselemäsi nelijakoinen. Jos välttämättä haluat treenata useammin kuin 3 kertaa viikossa, niin voisit ottaa sitten jonkin perus 2-jakoisen ohjelman. Suosittelen kokeilemaan tuota starting strenghtiä, siitä löytyy oma threadi joten ei siitä sen enempää. Ohjelmia täältä pakkikselta kyllä löytyy ja aloittelijan tapauksessa ei tarvita mitään ihmeempiä kikkailuja. Kovaa treeniä keskittyen perusliikkeisiin ja että niissä painot kasvavat. Sekä tarpeeksi ruokaa jotta lihaksilla on rakennusainetta. Tämä pätee olipa tavoitteenasi sitten voima- tai massankasvatus.

nann3 tai joku muu, voisiko joku tehdä tuosta ohjelmasta sellaista että siitä saisi neljälle viikonpäivälle ohjelman :david:

Ei kai tuo kovin vaikeaa? Otat vain /-merkillä erotelluista liikkeistä yhden per treeni ja muodostat näin 4 hieman erilaista treenipäivää.

Ihan vaan uteliaisuutta lähtisin kysymään tästä poseerauksesta. Elikkäs miten tämä leveät selkälihakset saataisiin leviteyksi oikein(jos ymmärsitte mitä tarkoitan)?

Juu, niinku joku jo sano että leuat ja mave on tosi hyvä selkätreeni jo. MaVea kannattaa tehä korkeintaan 2 kertaa viikkoon jos tekee tiukkoja sarjoja, kun se on kuitenkin sen verran raskas liike. Mutta leukoja voi tehä aina selkäpäivänä. :rolleyes:

Itse sanoisin kyllä että kovaa mavea ei pysty 2 krt viikkoon tekemään, jotkut sanovat jopa että kerran 2 viikkoon vain.

Harrastuksena salin lisäksi salibandy, pitäisi pystyä ajoittamaan salibandy treenien (ma, ti, to, pe kaikki ilta treenejä) väleihin puntti treeniä, suoraan asiaan, ehdotuksia mihin väleihin salille? nyt käynyt ke iltasin, pe aamusin ja la pvällä... mutta maanantaiks oikeen kerkee palautua noilta rehkimisiltä.

Selässä oli tuossa muutama kk takaperin nikamalukko, uskaltanut mavea sen jälkeen vedellä, kellää ollu samaa onkelmaa, miten palautella mave takasin treeneihin?

Ihan vaan uteliaisuutta lähtisin kysymään tästä poseerauksesta. Elikkäs miten tämä leveät selkälihakset saataisiin leviteyksi oikein(jos ymmärsitte mitä tarkoitan)?

Harjottelemalla sitä tuntikausia peilin edessä, päiviä, viikkoja, kuukausia.. Kattelet videoita kehonrakentajista levittämässä selkää. Meikä ei ainakaa osaa sen kummemmin neuvoa, itelle se on niin itsestäänselvyys nykyään siinä missä vaikka hauiksen jännittely. Siitä se lähtee ku yrität vaan ite, meikälläki kesti useamman kuukauden oppia se.

Tossa joku opastus latsien levittelyyn

Kun penkkaan ja olen viimeisia toistoja tekemassa, tulee vaihe (noin 15 viimosen sentin kohalla) jossa tanko nousee erittain tuskaisesti ... Missahan vika on? Mita kannattaisi nain yleisesti ottaen treeniohjelmassa muuttaa, jotta penkki alkais sujumaan vahan paremmin? :puntti:

Ei kai tuo kovin vaikeaa? Otat vain /-merkillä erotelluista liikkeistä yhden per treeni ja muodostat näin 4 hieman erilaista treenipäivää.

Olisko toi tyhmää, jos tekis tuota samaa ohjelmaa vain 2on 1off tekniikalla. Eikä vaihtelisi noita /-Liikkeitä ollenkaan?

Itse sanoisin kyllä että kovaa mavea ei pysty 2 krt viikkoon tekemään, jotkut sanovat jopa että kerran 2 viikkoon vain.

Riippuu tietenkin ihmisestä, mutta itse palaudun täysin seuraavaan treenin, jos teen 2 kertaa viikkoon vetoja. (Jos oon tehnyt ekan treenin vain kolmosia ja kakkosia, niin toisessa treenissä teen kevyesti vaikka 6 ja vitosia.)

Kun penkkaan ja olen viimeisia toistoja tekemassa, tulee vaihe (noin 15 viimosen sentin kohalla) jossa tanko nousee erittain tuskaisesti ... Missahan vika on? Mita kannattaisi nain yleisesti ottaen treeniohjelmassa muuttaa, jotta penkki alkais sujumaan vahan paremmin? :puntti:

Mulla itsellä ei ole tuota vikaa, vaan mulla ilmenee se yleinen ns. "kuollut kohta" nostossa kun tanko nousee sen 15cm rinnasta, siinä kun ojentajat joutuvat kovaan työhon kun tanko punnerretaan ylös.
Tähän sun ongelmaan en suoraa vastausta osaa antaa koska tuo tulee noin korkealla tuo hidaste.

Mutta tässä jotain mitkä voisivat ehkä auttaa:

-Lankkupenkki: http://www.youtube.com/watch?v=FdpmwkwtJPE
-Lattiapenkki: http://www.youtube.com/watch?v=pkH_9ckaRWU

onkos missään laskuria jolla sais 1rm:sta vaikkapa 12rm? ja toinen kysymys, jos siiis teen kolnmijakoisella ja toistot on täälläkin ehdotettu 4vko:n kierto 15-12,12-10,10-8. tuolla 15-12 kun teen kolme settiä niin kandeeko tehdä samalla painolla vai miten.

Mulla itsellä ei ole tuota vikaa, vaan mulla ilmenee se yleinen ns. "kuollut kohta" nostossa kun tanko nousee sen 15cm rinnasta, siinä kun ojentajat joutuvat kovaan työhon kun tanko punnerretaan ylös.
Tähän sun ongelmaan en suoraa vastausta osaa antaa koska tuo tulee noin korkealla tuo hidaste.

Mutta tässä jotain mitkä voisivat ehkä auttaa:

-Lankkupenkki: http://www.youtube.com/watch?v=FdpmwkwtJPE
-Lattiapenkki: http://www.youtube.com/watch?v=pkH_9ckaRWU
Mä en ainakaan usko, että normaaliin lihasten väsymykseen auttaa mikään helvetin lankkupenkki. Eiköhän se oo normaalia, jos vika sarja on tiukka niin se viimenen toisto ei ehkä sieltä niin helposti nousekkaan?

Jos kyse on vain ojentajien heikkoudesta eli suurilla painoilla tehdessä nousee helposti rinnalta mutta loppuojennus tuottaa vaikeuksia niin siihen voi auttaa sekin että tekee vaikka joka toinen kerta kapeaa penkkiä, sillä tavalla että ei levitä kyynärpäitä sivuille.

Olisko toi tyhmää, jos tekis tuota samaa ohjelmaa vain 2on 1off tekniikalla. Eikä vaihtelisi noita /-Liikkeitä ollenkaan?

Hetkinen seis, nyt en ymmärrä. 2on-1off on ihan ok, mutta siis tarkoitatko että ottaisit vain yhden noista vaihtoehtoliikkeistä ja tekisit vetävät aina samoilla liikkeillä ja työntävät aina samoilla liikkeillä?

Back
Ylös Bottom