Niin, sitä todellisuutta tässä itsekin vielä etsin. Aikaisemmin tänään Kynäniska kasikympiltä sen löytämiseksi neuvoja kysyinkin. Olen aikaisemminkin täällä puhunut ihmisen rajallisista mahdollisuuksista hallita elämäänsä. Näennäisesti homma on hallinnassa niin kauan kunnes yksilöön iskee kuollettava sairaus, tsunami tai vaikkapa tornado pyyhkäisee mökkisi maantasalle jne. Ihmiset siis hallitsevat elämäänsä ja globaaleja tapahtumia?....Nii-i, aika pieneksi ihminen kuitenkin muuttuu siinä vaiheessa, kun jotain odottamatonta tapahtuu.
Uskoisin, että jokainen keskustelija täällä tajuaa ilman sun muistutusta implisiittisesti tämän keskustelunaiheena olleen ihmisten rajalliset kontrollimahdollisuudet vaikuttaa elämäämme. Emme tarkoita, että meillä olisi absoluuttinen Jumalalllinen valta päättää mitä elämässämme tapahtuu, enkä ymmärrä mistä syystä edes tarkastelet ihmisen kontrollin mahdollisuuksia?
Voidaan me tietysti tätäkin asiaa tarkastella lisää ja voisin kysyä, että mikä asia on sellainen mihin meillä ihmisillä ei ole mahdollisuutta vaikuttaa nyt eikä tulevaisuudessa?
Ja tuosta maailman parantumisesta raamatun ajoista. Joo, edistystä on tapahtunut, mutta oletko tullut ajatelleeksi, kuinka marginaalinen se ihmismäärä on, joka todella nauttii niistä edistyksista? Malesiassa hakataan sademetsiä ja pitkällä tähtäimellä tehdään peruttamatonta tuhoa paikallisten ihmisten kustannuksella, jotta sinä saisit Ikeasta uusia huonekaluja. Huonekalut tietysti on haettu uudella egologisesti tehokkaalla citymaasturilla

. Kyllä tämä länsimaisen ihmisen elämä on makeaa, kun humanismi kukoistaa!
Jos sun ihmiskunnan edistymisen kritiikki kohdistuu pelkästään sademetsien hakkaamiseen, kapilismin ja Ikean kritiikkiin niin olet hyvin kapealla pohjalla kritisoimaan nykyistä kehitystä.
Näiden keskustelujen valossa, mitä täällä ollaan viime aikoina keskusteltu, tekisi mieleni esittää ihan sama lause niille, jotka pitävät itsepintaisesti siitä näkemyksestään kiinni, että ihan ookoostihan meillä homo sapiensseilla menee, vaikka ei nyt ehkä sittenkään mene.
En muista, että kukaan olisi täällä erityisesti maininnut, että ihmiskunnalla menee jotenkin erityisen hyvin - lähinnä täällä on vertailtu nykyistä maailman tilaa ihmisen suhteen ja vertailtu millaista elämä on ollut historian aikakausina. Ei täällä kukaan ole sanonut, että tämä aikakausi on absoluuttisesti paras aikakausi tai tällä hetkellä kaikki asiat maailmassa ovat erityisen hyvin. Meillä on aika paljonkin ratkaistavia ongelmia jos tahdomme lajina selviytyä hengissä seuraavat 1000-100.000 vuotta.
Nämä keskustelut täällä välillä viittaavat siihen suuntaan, etteivät ne realiteetit ole nimenomaan ateisteilla selvillä.
Olen ateisti. Mitkä elämän realiteetit minulle eivät ole selviä? Tahdon ihan vilpittömästi kehittyä ihmisenä, joten voisitko ystävällisesti valistaa minua? Saat sanoa aivan suoraan, koska arvostan suoraa puhetta.
Hyökkäys on paras puolustus siinä vaiheessa, kun huomaa, että omat argumentit alkavatkin kääntyä itseään vastaan, näin sinulla taisi nyt päästä käymään

. En minä riitaa halua haastaa, se on vaan kumma, että porukalla on niin vaikeaa antaa mitään myönnytyksiä omista näkemyksistään, vaikka niissä ilmeneviä mielettömiä luonteenpiirteitä käytännön kannalta joku pääsee osoittamaankin. Minä olen avoimesti myöntänyt uskon heikkouksia esimerkiksi globaalien ongelmien ratkaisemisessa. Ihan hyvässä hengessä haluan jatkaa keskustelua
Tekee mieli kysyä, että mitenköhän paljon olet perehtynyt etiikkaan ja moraaliin? Tuomitset moraalirelativismin vaarallisena ilman mitään perusteita, jolloin joudut kääntämään argumenttisi ad hominem tasolle Renoa vastaan.
Moraalin olemassaolo on etiikassa vaikea filosofinen kysymys johon ei ole kunnon vastausta. Kerrohan hempukka mikä on oikein ja väärin? Mistä ihmisten pitäisi ottaa moraalinen käytöskoodisto? Onko olemassa universaalia eettistä moraalikoodistoa? Onko kaikkiin moraalisiin ongelmiin olemassa oikea vastaus? Mikä moraalirelativismissa on mielestäsi huono asia? Eikö moraali ja etiikka voi olla pelkästään emergentti ominaisuus, joka pohjautuu ihmisen evolutiivisen kehityksen kautta tapahtuneeseen sosiaaliseen laumaluonteeseen?
Aikaisemmin kirjoitin siitä, miten helposti käy, kun irrottaudumme siitä ajatuksesta, että olisimme vastuussa lopullisesti kenellekään teoistamme.
Kukaan ei ole väittänyt ettemme ole vastuullisia kenellekään. Olemme vastuullisia teoistamme itselle, muille ihmisille ja ympäristölle. Jätetään taikauskoiset satuolennot pois tästä keskustelusta, jos ei ole täysin selvillä, että olemme myös niille vastuullisia.
Sinun nokkela, hienoltakin kuulostava pohdintasi, siitä, miten oikean ja väärän määritteleminen on ainoastaan sopimuskysymys tässä sosiaalisessa todellisuudessa, jossa elämme, toimi hyvänä esimerkkinä tälle pohdinnalle.
Tällä periaatteella valtioiden laitkin on määritelty. Mun mielestä ihan toimivaa - ei täydellistä mutta toimivaa. Parannettavaa toki löytyy, joskaan en nyt täysin ehdottomasti osaa sanoa mitä pitäisi parantaa.