Turpa ei yksinkertaisesti pysy enää kiinni, koska ketju on taas täynnä mielenkiintoista vääntöä

En kuitenkaan halua hyppiä muiden varpaille joten nakkelen muutaman irtokommentin.
Erikoista muuten, että monet lääkärit ovat huomattavan uskonnollisia verrattuna muihin luonnontieteen alojen opiskelijoihin.
Itse olen huomannut täysin saman ilmiön omassa opiskelu-/työyhteisössäni. Se ei kuitenkaan tarkemmin ajateltuna ole kovin yllättävää sillä monet uskonnollisista perheistä ponnistavat nuoret tuntuvat kokevan lääkärin ammatin jonkinlaisena kutsumuksena.
...
Tulipahan taas paljon tarinaa, enkä loppupeleissä ole varma, kuinka paljon tämä edes liittyy aikaisempaan keskusteluun.
Tuohan oli täsmäisku suoraan tähän
Hempukan kauhisteluun:
Jos ajatellaan, että ihmisen käyttäytyminen on evoluutiopsykologian avulla selitettävissä (kuten varmaan monet täällä ajattelevat), hylätään siis ajatukset korkeammista valvovista voimista. Eikös me voida evoluutiopsykologian perusteella olettaa, että jos ihmisen käyttäytymisessä on tapahtunut aikojen kuluessa sopeutumista vallitseviin olosuhteisiin siten, että ihmislaji on menestynyt, niin sitä sopeutumista tapahtuu edelleen nykyään ja tulevaisuudessa. Mikä on kuitenkin nykyään toisin kuin muinoin? Meitä ihmisiä on todella todella paljon enemmän ja ne resurssit, mitä maapallo meille antaa, hupenevat hurjaa vauhtia, koska osaamme käyttää niitä paljon tehokkaammin kuin ennen. Kyllähän moraalirelativismia on siinä mielessä harrastettu kautta aikojen, että erilaiset sodat on nähty oikeutettuina (myös kristityt ovat siihen syyllistyneet, mutta se ei ole ollut Jumalan tahto), mutta eihän sodat ole saaneet aikaan muuta kuin sekasortoa. Jos ajatellaan, että yleiset hyvät moraalikäsitykset ovat vain evoluution pohjalta syntyneitä juttuja, niin eikö jatkossakin tule tapahtumaan siten, että nuo käsitykset tulevat muuttuvien elinolosuhteiden mukana muuttumaan (ja kyllähän ne taitavat muuttua, jos me tyydytään siihen, että yleiset moraalikäsitykset ovat sopeutuman tulosta)? Kun ihmiset joutuvat ahtaalle kilpailussa hupenevista elinvaroista, niin siinähän on todella hedelmällinen pohja tapa tai tule tapetuksi –periaatteena ilmenevälle moraalirelativismille (jokaisella oman perseensä pelastamiseen tähtäävä moraalinsa, ei siinä varmaan humanismille hirveästi jää tilaa). Kun me hylätään mahdollisuus korkeamman auktoriteetin olemassaolosta, altistamme samalla itsemme sille, että käyttäydymme lopulta kuin eläimet. Tosin Raamatun mukaan tuo lopun ajan sekasorto tapahtuu joka tapauksessa, joten minun ehkä pitäisi tässä lopuksi sanoa, että oikeastaan peli on jo menetetty. Mutta en taida nyt sanoa, koska kaikilla kuitenkin on yksilötasolla mahdollisuus sanoutua tuosta irti.
...Niin, eihän sitä sanota, koska jumalauskoa pidetään tässä älyllistyvässä yhteiskunnassa alempiarvoisena, vaikka loppujen lopuksi ateismikin perustuu edelleen vain uskomukseen siitä, ettei Jumalaa ole. Muistutan nyt kuitenkin vielä, ettei Raamatussa ilmenevää Jumalan antamaa lakia ole kumottu, Jeesus tuli ja täytti lain, ja ottamalla sanoman vastaan Jeesuksen pelastustyöstä ihminen vapautuu Jumalan laista.
Sieltähän tupsahti jälleen kerran vanha kunnon "kaljuus on hiustenväri"-argumentti! Tuota ei olekaan näkynyt pitkään aikaan

Samalla logiikalla minä tällä hetkellä harrastan postimerkkien keräilemättömyyttä ja olen aktiivinen non-astrologi, sillä en usko horoskooppeihin. Järkeä vai ei?
Minun mielestä ateistit eivät ole ymmärtäneet uskomista oikein. Syyt ja seuraukset menevät sekaisin ja puhuvat rationaalisuudesta, tieteistä yms. mikä on täysin irrelevanttia tässä tapauksessa.
Asetetaan vastakkain tunteet ja järki, aivan kuin ne poissulkisivat toisensa.
Asian voisi tiivistää kahteen kysymykseen:
1. Mitä on usko?
2. Mitä on uskonto?
(numeroinnit mun)
1. Uskomus on ihmisen vallitseva käsitys ympäröivän maailman tilasta. Tällä hetkellä minä uskon että ulkona on vitun kylmä, sillä pyöräilin siellä aamulla. Halutessani voin myös mennä ulos ja todeta asian empiirisesti. Uskonnollinen usko (esim. Xenun olemassaoloon) on luonteeltaan poikkeustapaus, sillä sitä ei voi mitenkään todentaa. Suuret väitteet vaativat suuria todisteita ja se, mikä voidaan esittää ilman todisteita, voidaan myös hylätä ilman todisteita.
2. Uskonnon määrittely on uskontotieteessäkin hieman hankala pala. Paras lukemani määrittely on seuraavanlainen: Uskonnon määrittely on yhtä hankalaa kuin termin 'peli' määritteleminen. Jos kaikki maailman pelit laitettaisiin yhteen riviin siten että samankaltaiset pelit olisivat vierekkäin, rivin ääripäissä olevilla peleillä tuskin olisi kovinkaan paljon yhtäläisyyksiä. Silti kuitenkin tunnistaisimme kaikki peleiksi sillä niillä on joku riittävä määrä ominaisuuksia, joita peleihin yleensä liitetään. Uskonnoissa pätee samat säännöt; ominaisuusjoukkoon kuuluvat mm. rituaalit, moraaliopit, symbolit, narratiivit, johtajuus, hierarkia, käsitys sielusta, oppi jumalasta/jumaluuksista yms. Kun tietyllä aatteella on riittävän monta tällaista ominaisuutta, sitä kutsutaan uskonnoksi. Huomattavaa on myös, että tällä tavoin määriteltynä myös stalinismi ja natsi-aate voidaan nähdä uskontoina.
Minä en tiedä mitä usko on, mistä ja miksi se tulee. Jotenkin vain koen mahdottomana sen kiistämisen tai kyseenalaistamisen. Keskustella sen ilmenemisesta ja siitä uskon tunteesta voi, vähän niinkuin rakkaudestakin.
Minä tiedän :D Se tulee ihmisten aivoista. Uskonto on seurausta meidän kognitiivisista kyvyistämme ja on kehittynyt samalla tavalla aivojen evoluution sivutuotteena, kuin esim. musiikki ja kieli. Uskontoja sinänsä ei tietenkään kannata kiistää, sillä ne ovat todellisia ilmiöitä. Monet niiden opetuksista perustuvat kuitenkin olettamuksiin sellaisista asioista, joiden olemassaoloa mikään vakavasti otettava havainto ei tue. Tällöin ne ovat ylimääräisiä ja tarpeettomia, joskin tietyssä vaiheessa historiaa uskonnot ovat toimineet hyvinä apurattaina matkalla kohti korkeampaa sivistystä. Primitiivisissä kulttuureissa uskonnoilla on edelleen sama rooli.