Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

lepoa lepoa kyllä vai ei

moi kaikki, ja näin alkuun hyvää alkanutta vuotta 2010.

kysymykseni liittyy lepopäiviin. kuten moni tietääkin, on minulle ollut hankalaa suoda noita välipäiviä itselleni johtuen eräänlaisesta "pakonomaisesta" tunteesta reeniin ja pelkoon kehityksen lakkaamiseen jos en treenaa (mikä ei ole totta tiedän sen itsekin mutta vaikea hyväksyä kuitenkaan lepoa itselleni)
*kaipaisin hieman tukea/kannustusta seuraavalle toimintatavalle jonka aion tällä viikolla toteuttaa.

koska haluan ehdottomasti päästä eroon tästä väärästä ajatusmallista niin olisinkin kysellyt että mitä mieltä täällä te "selväjärkisemmät" olette 2 lepopäivän pitämisestä peräjälkeen. Aiemmin olen pitänyt vain yhden lepopäivän viikossa (sunnuntai) ja pakko myöntää ettei siinä pahemmin ole ehtinyt lepo saamaan maanantaihin mennessä ottaen huomioon vielä sen että yleensä tulee tuona päivänä tavallisesti pyöräiltyä kohtuu verran jne. Eli olen nyt käynyt salilla 5 päivää putkeen ja ajattelin (ekaa kertaa treeniaikanani) että nyt voisi todellakin yrittää suoda itselle edes ne 2 välipäivää.
Ei kehitys varmaan siihen pysähdy. uskoisin itse (tai ainakin toivon) että tämä voisi jopa tuoda puhtia ensi viikon reeneihin ja ehkä jopa palvella paremmin esim. sarjapainoissa kehittymistä ja kehittymistä muutenki kun ei joka ikinen päivä käy kiskomassa limppuja. mitä mieltä te olette, huono/hyvä ajatus. Tosiaan ekaa kertaa aion kokeilla tätä. Saattaa kuulostaa oudolta joistakin teistä, mutta voin vakuuttaa että tämä ei suinkaan ole mitään helppoa kun miettii ajatusmallia jossa itse elän (henkilöt joilla on samoja ongelmia ollut tai on, varmaan ymmärtävät hyvin kuinka vaikea on yrittää irtautua tällaisesta vääristyneestä käsityksestä (eräänlainen mielenhäiriö veikkaisin)

kiitos paljon jo etukäteen sille tai niille jotka viitsivät tai haluavat antaa kommenttia. ;)

Kyllä, kannattaa se toinenkin lepopäivä siihen ohjelmaan mahduttaa. Kannattaa muista, että se viisikin treeniä viikossa on vielä aika paljon. Jopa kolmannesta lepopäivästä ei olisi mitään haittaa ;)

Kannattaa muuten laittaa mielummin se toinen lepopäivä esim. keskelle viikkoa (jos toinen lepopäivistä on sunnuntaina). Tulee lepoa ja rasitusta tasaisemmin pitkin viikkoa.

Laitetaas tänne::david:
Kuinka pitkiä sarjataukoja porukka pitää tossa miken 2x6 tzydeemissä penkkipunnerruksessa? Onko semmonen 3-5min hyvä?:worship:

selälle herkkua

tällainen tyhmä kysymys tänne:

elikkäs oon ennen tehny maastavetoa 3 kertaa viikkoon ja neuvottiin ettei mavea tosiaan kannattais tehdä ku se kerta jottei tulis selän kanssa ongelmia.

Kysymys kuuluu: eli onko sama teenkö maastavetoa tai sjmv:tä. kummatkin siis rasittaa alaselkää. mut voiko viikoittain siis tehdä kumpaakin liikettä kertaalleen vai miten?

tällainen tyhmä kysymys tänne:

elikkäs oon ennen tehny maastavetoa 3 kertaa viikkoon ja neuvottiin ettei mavea tosiaan kannattais tehdä ku se kerta jottei tulis selän kanssa ongelmia.

Kysymys kuuluu: eli onko sama teenkö maastavetoa tai sjmv:tä. kummatkin siis rasittaa alaselkää. mut voiko viikoittain siis tehdä kumpaakin liikettä kertaalleen vai miten?

aika paljon sulla kyllä tota maastavetoa ja minun mielestäni liikaakin. Kerran viikossa riittää ihan hyvin omasta mielestäni sillä tuntuu että selkä menee aika hyvin tuntumalle kun tekee kunnon sarjat. Ite olen käyttänyt sjmv ja on tuonu hyvin lihasta selkään. En ole kylläkään se paras sanomaan että kumpaako on parempi tehdä sjmv vai pelkkä mv. Jos ajattelee sitten sitä että jos tarkoituksena on nostaa paljon maasta niin silloin pelkkä mv sillä sillon tulee harjoiteltua se tekniikka hyväksi ja turvalliseksi. Itse saan parhaan tuntuman selkään sjmv joka on hyvä lihastenkasvatuksessa... ainakin itse olen tämän katsonut.

oukei

selvä kiitti vain paljon.. kokeilemalla se kultainen keskitie varmaan parhaiten löytyy... mut siis mikäli ymmärsin oikein tarkoitit että aivan sama kumpaa liikettä tekee (sjmv tai mv) jompi kumpi ja kerta viikkoon piste.

oliko asian laita näin?

selvä kiitti vain paljon.. kokeilemalla se kultainen keskitie varmaan parhaiten löytyy... mut siis mikäli ymmärsin oikein tarkoitit että aivan sama kumpaa liikettä tekee (sjmv tai mv) jompi kumpi ja kerta viikkoon piste.

oliko asian laita näin?

Alottelin kevään alussa maven tekemisen 3 kertaa viikkoon ja seisomatyön, eikä kestänyt kun 2 viikkoa, kun selkä meni (ei onneks välilevyn pullistumaan) ja sen jälkeen saikin tehdä tosi varovasti selkätreenit. Kannattaa vaan se kerta viikkoon tehdä ja vaikka vuoroiviikoin teet jompaa kumpaa.

Kyllä. Se on vain mitenkä itse tykkää tehä. Selkä vahvistuu kuitenkin ja lihasta tulee. Mutta jos sulla tarkotus on saada mahdollisimman nopeesti se kaks sataa maasta niin sitten suosittelisin normilla tekemään että tekniikka on mahdollisimman hyvä mutta jos treenaat vaan että selkä vahvistuu ja lihasta tulee niin on sama kumminko teet ja kerta viikos riittää hyvin.

Ite olen käyttänyt sjmv ja on tuonu hyvin lihasta selkään.

SJMV:n pitäisi kyllä olla takareisiliike ja se lähinnä vain rasittaa alaselkää. Alkuperäiseen kysymykseen sanoisin, että mikäli isompia rautoja on käytössä, niin max 2 kertaa viikossa kyykkyä, mavea tai sjmv:tä. Kannattaa kuunnella kroppaansa, voi alaselkä kestää kolmekin reeniä

SJMV:n pitäisi kyllä olla takareisiliike ja se lähinnä vain rasittaa alaselkää. Alkuperäiseen kysymykseen sanoisin, että mikäli isompia rautoja on käytössä, niin max 2 kertaa viikossa kyykkyä, mavea tai sjmv:tä. Kannattaa kuunnella kroppaansa, voi alaselkä kestää kolmekin reeniä

noh selässä se ainakin on minulla tuntunut enkä ala kinaamaan. saa olla erimieltä jos siltä tuntuu ja voi olla kuuntelemattakin... sillä jokainen treenaa tavallaan ja tärkeintä on vain se että tuntuu ja massaa tulee.

levosta vielä

kuten tuossa aiemmin mainitsin tavoitteenani on pitää toinenkin lepopäivä viikon aikana.
olisin vain kiinnostunut tietämään mitä haittaa siitä on kehityksen kannalta jos ei lepää tarpeeksi. voiko syy siihen etteivät sarjapainoni ole kummemmin nousseet olla se etten ole panostanut tarpeeksi lepäämiseen ja lihaksen palautumiseen. pitääkö kukaan teistä useampina kuin kahtena päivänä lepoa?

Miksi juuri 1-2min? Mielenkiinnosta vain kyselen:)

Aika lyhyt tauko todella koville sarjoille tuo 1-2 minuuttia. Vaikuttaa todella negatiivisesti toiseen sarjaan, kun jo ensimmäisenkin pitäisi olla suht tiukka. Ite suosittelisin 4-6 minuuttia. Tämäkin tosin yksilöllistä, mutta keskivertotreenajalle kyllä liian vähän tuo 1-2 minuuttia. Lämmittelysarjoissa sitten eri asia.

kuten tuossa aiemmin mainitsin tavoitteenani on pitää toinenkin lepopäivä viikon aikana.
olisin vain kiinnostunut tietämään mitä haittaa siitä on kehityksen kannalta jos ei lepää tarpeeksi. voiko syy siihen etteivät sarjapainoni ole kummemmin nousseet olla se etten ole panostanut tarpeeksi lepäämiseen ja lihaksen palautumiseen. pitääkö kukaan teistä useampina kuin kahtena päivänä lepoa?

No Mulla on yleensä 1-2 totaalilepopäivää. Yleensä 1, joka on yleensä sunnuntai, jossen käy kavereitten kans pelaa lätkää. Mut käytännössä sama kuin totaalilepo. Ja voi olla syy, miten keho jaksaisi isompia sarjapainoja, jos se ei ole saanut palautua edes edellisestä treenistä. Ja, niin, lihas kasvaa levossa ja kakki pitääkin olla kunnossa -treeni, lepo ja ruokavalio

noh selässä se ainakin on minulla tuntunut enkä ala kinaamaan. saa olla erimieltä jos siltä tuntuu ja voi olla kuuntelemattakin... sillä jokainen treenaa tavallaan ja tärkeintä on vain se että tuntuu ja massaa tulee.

Teet sjmv:n ihan oikeasti suorilla jaloilla ja maahan asti? Sillon yleensä alaselkä pyöristyy ja se liike tuntuu just selässä... Jos asia noin on, niin sillon ei todellakaan ole tärkeää vain se, että tuntuu ja massaa tulee.

Munakas:

Sun juttus kuulostaa aivan järjettömiltä :confused:

Jos vedät maasta kolme kertaa viikossa, etkä mukamas pysty olemaan treenaamatta, niin sun treenin kovuudessa on aivan varmasti parannettavaa.

Tee itsellesi palvelus ja koita vaikka edes kaksi viikkoa jotain yksinkertaista yksijakoista ohjelmaa, vaikka Starting Strengthiä, tee treenit kolme kertaa viikossa, joka kerralla KOVAA ja joka treeniin joka liikkeeseen painoa lisäten.
Pidä treenit ja sarjatauot lyhyenä.

Back
Ylös Bottom