Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Mille päivälle 3-jakoisessa ohjelmassa kannattaisi laittaa rinnalleveto ja tempaus? Haluaisin nämä liikkeet mukaan ohjelmaani.

Ma: rinta-olkapää

Ke: jalat-kädet

Pe: selkä-vatsa

Lauantai on lepo päivä ja muina päivinä on sählyä.

Mille päivälle 3-jakoisessa ohjelmassa kannattaisi laittaa rinnalleveto ja tempaus? Haluaisin nämä liikkeet mukaan ohjelmaani.

Ma: rinta-olkapää

Ke: jalat-kädet

Pe: selkä-vatsa

Lauantai on lepo päivä ja muina päivinä on sählyä.

Ei nyt rinta-olkapäätreeniin ainakaa. Jalkapäivälle ite pistäsin, varsinki jos vedetään sieltä kyykyn kautta. Raaka tempaus ja raaka rinnalleveto vois periaatteessa olla selkäpäivänki jumppailua. Itellä sillon ku nuo on olleet ohjelmassa mukana, niin kyllä se siellä jalkatreenin ohessa oli vaikkaki raakana enimmäkseen vetelinki.

5-jakosta ohjelmaa yritin säätää:D jos sais ennen uudenvuodenpäivää vastaukset nii pääsis vauhtiin ku ensi vuosi koittaa:D

Penkkix5, Pystypunnerrusx5, Flyesx3, Vipunostotx3

Etukyykkyx5, Mavex5, Reiden ojennusx3, Reiden koukistusx3

Välipäivä

Kulmasoutux5, Pohkeet seistenx5, Kulmasoutu kpx3, Niskantakaapunnerrusx3, Vatsat+Lenkki

Kapea penkkix5, Hauis tangollax5, Ranskalainen tangollax3, Vasarakääntöx3

Vastaoteleuatx5, Myötäoteleuatx3, Etukyykkyx5, Reiden koukistusx3, Kohautuksetx3

Lenkki+Vatsat

Toivottavasti oon säätäny jotai oikeinki vaik kello on mitä on:D

Lasketaanko noihin penkkipunnerrus-tuloksiin myös tangon paino mukaan? Kaverilla oli tuollainen minipenkki ja huomasin että sai pistää tankoon paljon enemmän painoa kun "oikealla salitangolla" ja jäin miettimään paljonko noi tangot yleensä edes painavat?

Semmonen kysymys, että pystysoutua tehdessä mikä kannattaa olla oteleveys jottai saisi suurimman osan rasituksesta sivuolkapäille eikä epäkäille? Leveä vai kapea? Hartian levynen? Ja asiallisia vastauksia jos saisi eikä mitään "kokeile ite", "riippuu ihmisestä". Yritän epäkäiden rasitusta minimoida, koska ne ovat alkaneet kasvamaan maven mukana hirveää tahtia vaikka en niitä ikinä erikseen treenaa. Kaverit alkaneet jo huomattamaan, että alkaa oleen pullo mallinen kroppa ,kun epäkäät kasvanu.

Kokeile itse ja riippuu ihmisestä :thumbs:

Mulla tuntuu olkapäissä enemmän kapea ote (~15cm käsien välissä tilaa), varsinkin kun vetää olkapäitä alas noston aikana.

Hieman epäilen sun valtavia epäkkäitäs, todennäkösesti se pullomalli tulee eteen kääntyvistä olkapäistä, minkä saat korjattua venyttelemällä rintalihaksia säännöllisesti ja keskittymällä ryhtiin.

Lasketaanko noihin penkkipunnerrus-tuloksiin myös tangon paino mukaan?

Jos ei laskettaisi, niin olisi kiva teettää vaikkapa jokin pari kiloa painava hiilikuitutanko ja johan nousisi penatulos parikymmentä kiloa hetkessä kun saisi latoa enemmän limppuja päihin rautatankoon verrattuna. Eli totta kai se tankokin lasketaan.

Kaverilla oli tuollainen minipenkki ja huomasin että sai pistää tankoon paljon enemmän painoa kun "oikealla salitangolla" ja jäin miettimään paljonko noi tangot yleensä edes painavat?

"Oikea" tanko on tasan 20 kg, minipenkkien lyhyet tangot yleensä luokkaa 8-10 kiloa ja myös 15 kilon tankoja on olemassa. Jollei tangossa ole merkintöjä, niin punnitsemalla selviää ainakin.

Onko kukaan ikinä testannus 1 viikko salilla käyntiä - 1 viikko laihduttamista (tjsp) yhdistelmää? Pointti olisi, ettei salilla käymiseen tai aerobiseen liikuntaan kyllästyisi, mutta onko tuosta yhtä paljon hyötyä kuin esim. 4kk salilla - 2kk laihduttamista yhdistelmästä? Torpedoiko noin tiheä massa- ja laihdutuskausien vaihtelu lihasten kehitystä jotenkin?

Yleensä puhutaan kalorisyklittelystä, jolloin mennään esimerkiksi pari viikkoa ensin plussilla lihasta kasvattaen ja sitten pari viikkoa miinuksilla dieetaten. En nyt sitten tiiä josko tätä hait, mutta kalorisyklittely on se avainsana. Salillahan toki käydään normaalisti koko ajan, mikä pätee niin syklittelyyn kuin tavalliseen diettaamiseen. Salitreeni on tärkeää siksi, ettei laihdutettaessa menetetä vaivoin kasvatettua lihasmassaa. Jos taas sun pointtina on nimenomaan välttää kyllästymistä ja kehityksellä ei ole mitään väliä, niin voihan sitä valillä käydä salilla tai lenkkeillä ihan miten haluaa.

selkäääää

on tässä noussut mieleen semmoinen kysymys liittyen selkätreeniin että kuinka suuri merkitys painojen suuruudella on selän kasvamiseen... itse on todettava että aika pienillä limpuilla tulee riuhdottua kun sarjapainot ei oo niin kummasti vielä nousseet (ikävä kyllä). olen pyrkinyt keskittymään reenissäni ensisijaisesti hyvän tuntuman löytämiseen sen sijaan että yrittäisin väkisin nostaa painomääriä (toki myönnän että olisihan se hienompaa jos sitä muutaman kilon pystyis vähän ajan kuluttua lisäämään --> lisää puhtia ja motivaatiota reeniin)

eli kysymys lyhykäisyydessään: kumpi sitten on se tärkeämpi tekijä kun halutaan kasvattaa selkää, ne "isojen poikien painot" vaiko hyvä tuntuma reenattava lihaksessa "mikki hiiri painoilla" ?

on tässä noussut mieleen semmoinen kysymys liittyen selkätreeniin että kuinka suuri merkitys painojen suuruudella on selän kasvamiseen... itse on todettava että aika pienillä limpuilla tulee riuhdottua kun sarjapainot ei oo niin kummasti vielä nousseet (ikävä kyllä). olen pyrkinyt keskittymään reenissäni ensisijaisesti hyvän tuntuman löytämiseen sen sijaan että yrittäisin väkisin nostaa painomääriä (toki myönnän että olisihan se hienompaa jos sitä muutaman kilon pystyis vähän ajan kuluttua lisäämään --> lisää puhtia ja motivaatiota reeniin)

eli kysymys lyhykäisyydessään: kumpi sitten on se tärkeämpi tekijä kun halutaan kasvattaa selkää, ne "isojen poikien painot" vaiko hyvä tuntuma reenattava lihaksessa "mikki hiiri painoilla" ?

Tuntuma, ennen kaikkea se. Jos vain laitat lisää limppuja tankoo, rupeaa tekniikka kusemaan ja tuntuma häviää.

Onko näistä reiden lähennys/loitonnus liikkeistä mitään hyötyä, jos haluaa jalkoihin massaa, vai ovatko nämä enemmän hifistelyä?:worship:

Noi laitteet on tarkotettu naisille että ne tulis salille siinä toivossa että ko. laitteiden käyttö sulattaa reisien rasvan. Todellinen hyöty melko mitätön. Kyykkyä poikani tilalle :puntti:

Joululoman aikana on salitreeni kyllä mennyt ihan päin persettä. Painot laskeneet ja raskaammaksi käynyt toistot, vaikka painotkin ovat pienemmät kuin ennen lomaa. Oon syönyt nyt joululomalla paremmin kuin koskaan, mutta on tullut valvottua tohon klo 3-4 asti aina. Joskus olen herännyt klo 12 ja joskus klo 2.

Vaikuttaako toi uni siis noin hemmetin paljon tohon treeniin?

Joululoman aikana on salitreeni kyllä mennyt ihan päin persettä. Painot laskeneet ja raskaammaksi käynyt toistot, vaikka painotkin ovat pienemmät kuin ennen lomaa. Oon syönyt nyt joululomalla paremmin kuin koskaan, mutta on tullut valvottua tohon klo 3-4 asti aina. Joskus olen herännyt klo 12 ja joskus klo 2.

Vaikuttaako toi uni siis noin hemmetin paljon tohon treeniin?

Jos sodit omaa luonnollista unirytmiäsi vastaan niin mitä luulet? Onko ollut vetämätön olo ollenkaan?

Back
Ylös Bottom