Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Penkissä ja muissa liikkeissä en ole samaa huomannut, mutta enpä ole salillakaan päässyt kuukauteen käymään...eli ehkä tilanne on eri nykyään. Ehkä vain olen niin läski etteivät paikat enää kestä omaa painoani :rolleyes:

Noh, sitten oot kyllä melkonen setä jos näin on :D

Laitetaas tänne.

Onko levypainojen (esim. eleikon levypainot) reikä tasan 50,000000..mm ja tangon paksuus myös tämä täysin sama? Luulisi että levypainon reiän pitäisi olla edes hieman suurempi jotta paino mahtuu tankoon?

Laitetaas tänne.

Onko levypainojen (esim. eleikon levypainot) reikä tasan 50,000000..mm ja tangon paksuus myös tämä täysin sama? Luulisi että levypainon reiän pitäisi olla edes hieman suurempi jotta paino mahtuu tankoon?

On matemaattinen mahdottomuus, että se olisi tasan 50,000000000...mm. :D

Laitetaas tänne.

Eiköhän noissa sovelleta normaaleja valmistustoleransseja kuten muissakin metalliteollisuuden tuotteissa. Voithan aikasi kuluksi heittää jollekin valmistajalle spostia ja kysyä, mitkä ovat tankojen ja levyjen valmistustoleranssiluokat :D.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Toleranssi_(valmistustekniikka)

"Toleranssiryhmiä on määritelty A:sta ZC:hen asti a, b, c, ..., z, ... zc) ja -luokkia 1:stä 18:aan. Reiälle käytetään isoa kirjainta ja tapille pientä. Kirjain kuvaa, onko reiän/tapin oltava nimellisarvoaan suurempi vai pienempi ja numero kertoo vaihtelurajat. Esimerkiksi H7-toleranssi 3 mm:n reiälle tarkoittaa, että reiän on oltava 3 mm +0.010/-0 mm kokoinen ja h7-toleranssi 3 mm:n tapille taas määrää sen kooksi 3 mm -0.010/+0 mm (sovitus on tällöin melko tiukka!). H6 taas tarkoittaisi +0.006/-0 mm:n toleranssia (pienempi vaihteluväli) ja J7 +.006/-.004 mm:n toleranssia (sama vaihteluväli kuin H7:llä, mutta eri alueella)."

Eiköhän noissa sovelleta normaaleja valmistustoleransseja kuten muissakin metalliteollisuuden tuotteissa. Voithan aikasi kuluksi heittää jollekin valmistajalle spostia ja kysyä, mitkä ovat tankojen ja levyjen valmistustoleranssiluokat :D.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Toleranssi_(valmistustekniikka)

"Toleranssiryhmiä on määritelty A:sta ZC:hen asti a, b, c, ..., z, ... zc) ja -luokkia 1:stä 18:aan. Reiälle käytetään isoa kirjainta ja tapille pientä. Kirjain kuvaa, onko reiän/tapin oltava nimellisarvoaan suurempi vai pienempi ja numero kertoo vaihtelurajat. Esimerkiksi H7-toleranssi 3 mm:n reiälle tarkoittaa, että reiän on oltava 3 mm +0.010/-0 mm kokoinen ja h7-toleranssi 3 mm:n tapille taas määrää sen kooksi 3 mm -0.010/+0 mm (sovitus on tällöin melko tiukka!). H6 taas tarkoittaisi +0.006/-0 mm:n toleranssia (pienempi vaihteluväli) ja J7 +.006/-.004 mm:n toleranssia (sama vaihteluväli kuin H7:llä, mutta eri alueella)."

Olis vaan pitäny olla mukana matikan tunnilla. :eek:

Hei haluaisin kysyä paria asiaa.

Ensinnäkin: Yöunien määrä, näytteleekö suurta osaa dietissä
Kuinka usein saisi pitää cheattipäivää? Ja mitä silloin suvaitaan syövän
Onko salaatin osuus suuri laihduttamisen kannalta?
Sekä miten pystyn laskemaan päivittäisen kulutukseni.
Ja kannattaako ruokailu ajoittaa miten salia ajatellen? (ennen/jälkeen?)
Haluaisin kysyä myös olisiko tällainen viikkojärjestys sopiva:

++ Kannattaako laihduttamisessa käyttää jonkinlaisia lisäravinteita?
MA: Salilla kädet, salibandya 1h
TI: Muutaman kilometrin kävelylenkki
Ke: Salilla rinnat ja selät
TO: Salibandya 1h
PE: muutaman kilometrin kävelylenkki
LA: Lepoa
SU: Jalat salilla

Sitten ruokapuolesta mitä tulisi lisätä jos mahdollista/ ottaa pois laihdutusta silmällä pitäen

Tyypillinen otos päivänaterioistani.

Aamupala 8.00 Kaksi leipää + kuppi kahvia
Lounas 12.00 kouluntarjoamaa ruokaa
välipala -, ruoka yleensä valmis kun saavun kotio 15.00 molemminpuolin
Iltapala: 21.00 -- 23.00 Pari leipää taas ja lasi mehua

Olen nyt 185 cm pitkä ja painan n. 86 kiloa. Eli saako tästä kehitettyä laihdutuksen aineksia ja onko mahdollisuutta päästä enää kesäkuntoon?
Ja kannattaako aloittaa hiittiä tähän päälle? Olen 17-vuotias.
nemos is offline Reply With Quote

Hei haluaisin kysyä paria asiaa.

Ensinnäkin: Yöunien määrä, näytteleekö suurta osaa dietissä
Kuinka usein saisi pitää cheattipäivää? Ja mitä silloin suvaitaan syövän
Onko salaatin osuus suuri laihduttamisen kannalta?
Sekä miten pystyn laskemaan päivittäisen kulutukseni.
Ja kannattaako ruokailu ajoittaa miten salia ajatellen? (ennen/jälkeen?)
Haluaisin kysyä myös olisiko tällainen viikkojärjestys sopiva:

++ Kannattaako laihduttamisessa käyttää jonkinlaisia lisäravinteita?
MA: Salilla kädet, salibandya 1h
TI: Muutaman kilometrin kävelylenkki
Ke: Salilla rinnat ja selät
TO: Salibandya 1h
PE: muutaman kilometrin kävelylenkki
LA: Lepoa
SU: Jalat salilla

Sitten ruokapuolesta mitä tulisi lisätä jos mahdollista/ ottaa pois laihdutusta silmällä pitäen

Tyypillinen otos päivänaterioistani.

Aamupala 8.00 Kaksi leipää + kuppi kahvia
Lounas 12.00 kouluntarjoamaa ruokaa
välipala -, ruoka yleensä valmis kun saavun kotio 15.00 molemminpuolin
Iltapala: 21.00 -- 23.00 Pari leipää taas ja lasi mehua

Olen nyt 185 cm pitkä ja painan n. 86 kiloa. Eli saako tästä kehitettyä laihdutuksen aineksia ja onko mahdollisuutta päästä enää kesäkuntoon?
Ja kannattaako aloittaa hiittiä tähän päälle? Olen 17-vuotias.
nemos is offline Reply With Quote

Cheattipäiviä esim. kerran viikkoon, kerran kahteen viikkoon. Tarkotus ei kuitenkaa oo syödä 4 perhepitsaa huuhdottuna alas korillisella kaljaa. Cheattipäivän tarkotus on boostata aineenvaihduntaa ja estää kehoo menemästä säästöliekille.

Päivittäinen kulutus: kalorilaskuri.fi

Ruokailuista, miten itelles toimii? esim. jos on pelipäivä, ja peli on esim. kello 12, niin en syö oikeestaan paljon mitään. Vähän juomaa ja ehkä jotain pientä syötävää. Tämäkin vähintään 2-3 tuntia ennen peliä. Jos syön enemmän ni olo on ihan hirvee.

Noista dieeteistä, tossa on stickynä "laihduttaminen for beginners, ekaa kertaa dieetillä", lue se

Toi sun nykyinen ruokavalios näyttää suoraansanoen jonkun 50kg tytön safkamäärältä. Ja vielä pitäs dieetata, ei oo oikeen mistä vähentää, --> dieettiketju, siel on selitetty tarpeellinen

Mites se 5x5-treenityyli, onko se vain voimatreeniin tarkoitettu tapa vai tuleeko sillä massaakin? Tai siis tietystihän sillä tulee massaa, mutta jos vertaa tähän massatreenissä yleisempään tapaan että vähemmän sarjoja ja enemmän toistoja.. Ajattelin sitä soveltaa siis ainoastaan perusliikkeille (kyykky, penkki, mave ja ehkä kapea penkki ja pystypunnerrus), apuliikkeille sitten normaalisti 1-4 sarjaa ja 6-15 toistoa per sarja.. Pitkällä tähtäimellä tärkein tavoite on saada sitä lihasmassaa mutta olisi kiva kyllä saada voimatasojakin vähän ylöspäin.. Treeniä on jo takana jonkin verran ja voimakausiakin joskus tullut pidettyä paikkoja hajottamatta että ei pitäisi olla siitä kiinni.

Mites se 5x5-treenityyli, onko se vain voimatreeniin tarkoitettu tapa vai tuleeko sillä massaakin? Tai siis tietystihän sillä tulee massaa, mutta jos vertaa tähän massatreenissä yleisempään tapaan että vähemmän sarjoja ja enemmän toistoja.. Ajattelin sitä soveltaa siis ainoastaan perusliikkeille (kyykky, penkki, mave ja ehkä kapea penkki ja pystypunnerrus), apuliikkeille sitten normaalisti 1-4 sarjaa ja 6-15 toistoa per sarja.. Pitkällä tähtäimellä tärkein tavoite on saada sitä lihasmassaa mutta olisi kiva kyllä saada voimatasojakin vähän ylöspäin.. Treeniä on jo takana jonkin verran ja voimakausiakin joskus tullut pidettyä paikkoja hajottamatta että ei pitäisi olla siitä kiinni.

Kiinnostais myös itseä tietää, että pystyiskö tälläsen sommitella. Kuitenkin massapohjaisesti.

Kyllä sitä massaa tulee 5*5 systeemeilläkin. Volyymiahan siinä tulee rajusti enemmän ku jollain 3*8 sarja/toistosysteemillä. Yhteensä 25 toistoa isommilla painoilla vs. 24 toistoa pienemmillä painoilla. Tämä noin niinkuin esimerkkinä. Sarjojen väliset palautukset merkkaa toki myös, mutta syömisestä se eniten on kiinni.

Mites tuota oon tässä 3-4kk en ny just muista :D mut kuitenkin käyny 4x viikossa salilla.. Ny pitäis kesään mennessä tiputtaa painoa 6-10kg.. Mieluiten se 8-10kg:) niin mikä on paras reenijako salilla? Tuskin ainakaan 1-, tai 2-jakoinen silla aerobista liikuntaa harrastaisin 2-3krt viikossa noin 4-7km lenkkejä.(jaloille liian vähänpalautumista noilla jaoilla?)
Ite oon ajatellut tähän mun nelijakoseen joka menee tälläi:
ma rinta,hauis,vatast
ti selkä, takaolkapäät
ke jalat
to olkapää,ojentaja,vatsat

Niin ajattelin ite sillai että jalkapäivä pe ja lenkkiä ma,ke,la.. Mutta ehdotelkaas jotai omia vaihtoehtoja:)
Mites tuo ruoka? Pärjääkö perus rahka,ruisleipä,salaatti,pasta jne perusruokatottumuksillani vai pitääkö jotain hifistelyjä?:)

Ikää siis 16v ja mitat on 177-179 cm:D en ole just pituuttamitannut ja painoa oli viimeksi melkein 79kg mutta varmaan ny lähemmäs 80 tai yli kun ei tässä muuta oo tullu tehtyä ku syötyä parina päivänä :D

Mites tuota oon tässä 3-4kk en ny just muista :D mut kuitenkin käyny 4x viikossa salilla.. Ny pitäis kesään mennessä tiputtaa painoa 6-10kg.. Mieluiten se 8-10kg:) niin mikä on paras reenijako salilla? Tuskin ainakaan 1-, tai 2-jakoinen silla aerobista liikuntaa harrastaisin 2-3krt viikossa noin 4-7km lenkkejä.(jaloille liian vähänpalautumista noilla jaoilla?)
Ite oon ajatellut tähän mun nelijakoseen joka menee tälläi:
ma rinta,hauis,vatast
ti selkä, takaolkapäät
ke jalat
to olkapää,ojentaja,vatsat

Niin ajattelin ite sillai että jalkapäivä pe ja lenkkiä ma,ke,la.. Mutta ehdotelkaas jotai omia vaihtoehtoja:)
Mites tuo ruoka? Pärjääkö perus rahka,ruisleipä,salaatti,pasta jne perusruokatottumuksillani vai pitääkö jotain hifistelyjä?:)

Ikää siis 16v ja mitat on 177-179 cm:D en ole just pituuttamitannut ja painoa oli viimeksi melkein 79kg mutta varmaan ny lähemmäs 80 tai yli kun ei tässä muuta oo tullu tehtyä ku syötyä parina päivänä :D

Rasva lähtee kyllä ilman aerobistakin. Tärkeysjärjestys on ruokavalio>treeni>aerobinen.

Rasva lähtee kyllä ilman aerobistakin. Tärkeysjärjestys on ruokavalio>treeni>aerobinen.

Mutta tuskimpa aerobinen ainakaan haitaksi oo esim 2kertaa viikossa? :) Eli pitäis saada tuo ruokavalio ja reeniohjelma puntilla kuntoon? Itse kyllä olen tykännyt tuosta nelijakoisesta mutta pitäiskö se vaihtaa

Voi tehdä ihan hyvin. Joillekin se ranteen asento suoralla tangolla ei oo niin kiva kuin mutkatangolla, joten maun mukaan. Mulle käy suora tanko paremmin.

onkos kellään kokemuksia 4 jakoisesta reenistä, käyn yleensä 5-6 kertaa viikossa salilla ja oon ajatellut vaihtaa nykyisen 2 jakoisen tuohon. Mitä mieltä porukka on, onko järkevää?
syy tähän on yksinkertaisesti se että 2 jakoisella tulee aika paljon damagea samoille lihasryhmille joka toinen päivä.

onkos kellään kokemuksia 4 jakoisesta reenistä, käyn yleensä 5-6 kertaa viikossa salilla ja oon ajatellut vaihtaa nykyisen 2 jakoisen tuohon. Mitä mieltä porukka on, onko järkevää?
syy tähän on yksinkertaisesti se että 2 jakoisella tulee aika paljon damagea samoille lihasryhmille joka toinen päivä.

Voithan sä myös tehdä 2-jakosella 4 kertaa viikkoon. Ja taas kerran, miks vaihtaa ohjelmaa jos se toimii ja kehityt?

Back
Ylös Bottom