Kaikki kyykkykysymykset

Meta title: 🔥 Kaikki kyykkykysymykset yksiin kansiin 🔥

Meta description: Räjäytä pohkeet ja pakarat uuteen leveliin! Tässä ketjussa puretaan jokainen kyykkyongelma, tekniikkapulma ja varustevinkki.

Aika erikoiselta näyttää omaan silmään. Ei suoraa pakkitreeniä, ei etureisitreeniä, ja jotain 1,5min palautuksia apuliikkeissä circuit-tyyliin. Jotenki jännää et Ed Coan ois suunnitellu tuommoisen veto-ohjelman. Varmaksi en mene sanomaan tietenkään. Ykkösiin mennään vasta viikolla 9? Enkä välttämättä ite enää kolmosia tekis nopeustreenissä vikoilla viikoilla, en kyl tekis kolmosia ollenkaan.
Kyykystä ei puhuta mitään, se ihmetytti kans aika paljon.

E: Toisaalta ko. heebelillä on vetoraudat kuitenkin vielä niin pienet että tossa vaiheessa voi toimiakkin tuommoinen.

Aika erikoiselta näyttää omaan silmään. Ei suoraa pakkitreeniä, ei etureisitreeniä, ja jotain 1,5min palautuksia apuliikkeissä circuit-tyyliin. Jotenki jännää et Ed Coan ois suunnitellu tuommoisen veto-ohjelman. Varmaksi en mene sanomaan tietenkään. Ykkösiin mennään vasta viikolla 9? Enkä välttämättä ite enää kolmosia tekis nopeustreenissä vikoilla viikoilla, en kyl tekis kolmosia ollenkaan.
Kyykystä ei puhuta mitään, se ihmetytti kans aika paljon.

E: Toisaalta ko. heebelillä on vetoraudat kuitenkin vielä niin pienet että tossa vaiheessa voi toimiakkin tuommoinen.

No mulla on lähtöpainot aika tavalla samoissa. En tosin tee tota circuittii, koska teen 5x5 single factorya. Toi vetotreeni korvaa sen perus maastavetotreenin.

Eli käytännössä treeni menee läpi seuraavalla tavalla.

ma: kyykky,penkki, kulmasoutu, keskivartolo, leuat

ke:kevyttä kyykkyä/etukyykkyä, maastaveto, pystypunnerrus, keskivartalo, kohautukset

pe:kyykky, penkki, kulmasoutu, dipit, leuat

Hiljattain voimatreeniin siirtyneenä, tein tänään ensimmäisen kerran Box-kyykkyä.

12 sarjaa ja kolme toistoa 50-60 prosenttia maksimista.
Ei tuntunut jaloissa minkäänlaista tunnetta.

Onko mun 120 kilon maksimikyykky liian naurettava, joten 50 prosenttia siitä ei paljon tunnu.

Olisi myös hyvä jos joku selvittäisi, mitä varten Box-kyykkyä tehdään.

Olisi myös hyvä jos joku selvittäisi, mitä varten Box-kyykkyä tehdään.

Kannattaako tehdä jotain, jonka tarkoitusta ei itse ymmärrä?

Boksikyykyn idea on sama kuin pysäyttää tanko penkissä rintaan jokaisessa nostossa. Pysäytys eliminoi pompusta saatavan hyödyn (kuminauha-efekti, joku paremmin fysiikkaa osaava selittäköön), jolloin lähdöstä tulee raskaampi ja lihasten aktivointijärjestykseen joutuu kiinnittämään enemmän huomiota. Oletuksena kuitenkin on, että boksi on riittävän matala ja että kyykky pysäytetään boksille joka kerta. Lyhyt selitys: boksikyykyllä treenataan lähtöä. En tiedä, paljonko liikkeessä on järkeä raakakyykkääjille, varustenostajille hyöty on selvä.

Tässäpä kaikki oleellinen jo tulikin. Jossei tiedä miksi jotain harjoitusta pitäis tehdä, kannattaa yleensä jättää tekemättä. Eikai apuliikkeitä tulis lisäillä sen takia mukaan ohjelmaansa, että jollain toisellakin on tai se kuulostaa hienolta. Tarpeeseen niiden tulisi tulla, ja jos ei tiedä mikä niiden tehtävä on, tuskin sellaisille liikkeille akuuttia tarvettakaan on.

"Kannattaako tehdä jotain, jonka tarkoitusta ei itse ymmärrä?"

Noissa voimanosto treeniohjelmissa kummittelee aina Box-kyykky.
Mutta jos ei reisissä ole mitään tuntumaa, niin kai se on sitten teitä uskottava ja hönkäistävä vaikka etukyykky peliin.

Tässäpä kaikki oleellinen jo tulikin. Jossei tiedä miksi jotain harjoitusta pitäis tehdä, kannattaa yleensä jättää tekemättä. Eikai apuliikkeitä tulis lisäillä sen takia mukaan ohjelmaansa, että jollain toisellakin on tai se kuulostaa hienolta. Tarpeeseen niiden tulisi tulla, ja jos ei tiedä mikä niiden tehtävä on, tuskin sellaisille liikkeille akuuttia tarvettakaan on.

"Kannattaako tehdä jotain, jonka tarkoitusta ei itse ymmärrä?"

Jos kaveri kertoo tehneensä ENSIMMÄISEN kerran boxia ja kyselee asiallisesti aiheeseen liittyen, niin nuo kommentit on aivan turhia. Täällähän kukaan ei ole tehnyt tai kokeillut mitään liikettä salilla tietämättä sen eksaktia vaikutusta lihaksistoon, joopa joo... Aivan helvetin hyvä, että porukat kokeilee erilaisia juttuja ja vieläpä uskaltautuvat kysymäänkin niistä.

Tässä hyvä artikkeli aiheesta:

http://www.deepsquatter.com/strength/archives/ls9.htm

Veikkaan, että 60 kg:n boksikyykkypaino on sinulle liian pieni. Jos kyykkäät sen 120 kg syväkyykkyä tai parallelia, niin voisin kuvitella että vasta n. 80 kg alkaa tuntumaan. Itse ainakin, silloin kun teen boxia (tai itse asiassa vastaavaa penkkikyykkyä), teen sen 2/3 maksimeilla.

Box-kyykky on meikäläisen mielestä helvetin hyvä tapa kyykätä. Itellä on polvien kanssa ongelmia niin boksi mahdollistaa ja opettaa istumaan taakse ja säästää näin polvia. Myös liikesuunnan vaihtuminen pysäytyksen kanssa boksilla säästää lisää polvia.

Jim Wendlerin artikkelista;

Box squatting is the most effective way to squat. I firmly believe this. It teaches you to sit back, keeps the stress off of the knees, you cannot bounce in the bottom position (saving your knees), very easy to teach and because you generally can’t use as much weight as a regular squat, is easier on your lower back.

http://www.elitefts.com/documents/causal_friday.htm

Bonk: -Aivan totta, turha taisi olla kommentti. Jotenkin jäi aloituspostista se kuva, että box-kyykkyä on alettu tekemään sen vuoksi kun siirryttiin voimailuun ja se olis jotenkin välttämätön siihen.

Ja jotain turinaa...
Box-kyykky toimii mun makuun parhaiten vedon apuliikkeenä, erityisesti etukyykkynä tehtynä. Apu lähinnä sinne maastairrotukseen. Mutta eipä se missään muotoa huono harjoitus ole muutoinkaan. Forcekin tuossa jo kirjoitti tuosta, että sen avulla on helpompi oppia omaksumaan tuo taakse istuminen, kun ei tarvi pelätä persiilleen lentämistä.

Ihan harjoitusmielessä kun tuota treenailee, niin kannattaa testailla erivaariaatiota siinä. Eli edestä ja takaa, välistä paineet pois kintuista (eikeskikropasta ja lanion alueelta!!) sekä hipaisulla penkkiin. Kaikilla on oma tarkoituksena jotka kyllä aukeavat kun harjoitukseen tottuu ja oppii huomaamaan miten erityylit vaikuttavat.

voimanosto kyykkyhän on takareisi/pakara voittoinen liike ja yleensä stanssi suht leveä. ja tuo ettei etureisissä "tunnu" on taas niitä juttuja joista ei kannata murehtia

Minä kiitän asiallisista kommenteista.
Kun tein voimailuohjelman, niin en minä silloin ekaa kertaa boxista kuullut.
Aion jatkaa Boxin tekemistä ja kenties hieman suuremmilla painoilla.

Selkäinahon Westside Barbell-oppaan boksikyykkyohjeiden mukaan olennaista on istua boksilla riittävän taakse, päästää alhaalla jännitys reisistä ja lantion lihaksista (ei missään nimessä keskivartalosta) ja nousta ylös mahdollisimman räjähtävästi.

Eli niinkuin edellä jo alustettiin, niin stoppi boxille estää hermostoon latautuneen kineettisen energian käytön liikesuunnan muutoksessa. Voit verrata vaikka kyykkyä ja vetoa.

Jos box-kyykky ei tunnu etureisissä niin olet oikeilla jäljillä. Sen ideana pitäisikin olla oppimaan lantion työntö eteen, jolloin aktivoituvat ne suuret kyykkylihat eli takareidet ja perse.
Itse en suosittele tekemään minkäännäköstä liikettä yläkropalla boxin päällä niinkuin näkee monessa videossa.
Eli peruuttamalla boxille, ja lantiota työntämällä takareisillä ja perseellä ylös.

Kannattaa alottaa niin korkeesta boxista ku pitää, eli silloin kun saat lantiontyönnöllä ittes ylös niin on hyvä korkeus.

E: no-bodylta hyviä pointteja, tarpeeksi taakse istuessa tulee hip drive helpommin mukaan koska et voi punnertaa pohkeilla ja etureisillä.
Keskivartalon pitää olla aivan tiukkana, ihan niinku boxia ei oliskaan alla.

Eli niinkuin edellä jo alustettiin, niin stoppi boxille estää hermostoon latautuneen kineettisen energian käytön liikesuunnan muutoksessa. Voit verrata vaikka kyykkyä ja vetoa.

Jos box-kyykky ei tunnu etureisissä niin olet oikeilla jäljillä. Sen ideana pitäisikin olla oppimaan lantion työntö eteen, jolloin aktivoituvat ne suuret kyykkylihat eli takareidet ja perse.
Itse en suosittele tekemään minkäännäköstä liikettä yläkropalla boxin päällä niinkuin näkee monessa videossa.
Eli peruuttamalla boxille, ja lantiota työntämällä takareisillä ja perseellä ylös.

Kannattaa alottaa niin korkeesta boxista ku pitää, eli silloin kun saat lantiontyönnöllä ittes ylös niin on hyvä korkeus.

E: no-bodylta hyviä pointteja, tarpeeksi taakse istuessa tulee hip drive helpommin mukaan koska et voi punnertaa pohkeilla ja etureisillä.
Keskivartalon pitää olla aivan tiukkana, ihan niinku boxia ei oliskaan alla.

No Perkele, meikähän teki heti ensimmäisellä kerralla "joten kuten oikein", kun reisissä ei tuntunut, mutta perseessä oli hyvä tuntuma.
Luulin katsos että se pitää tuntua nimenomaan reisissä.

Kun tuntuu tuo perse kasvavan nopeammin kuin jalat paksuuntuvan niin olis kysymys kyykystä.
Kumpi on vähemmän persettä kasvattavaa kyykkäämistä: Syvä vai 90-asteen kyykky.
Itse olen tehnyt niin syvälle kuin mahdollista...

Back
Ylös Bottom