Talon rakentaminen/rakennuttaminen?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Samo
  • Aloitettu Aloitettu
Me? Toki sinne tulee autotalliin hitsauslaitteita varten voimavirtapistoke.

Sähköpääkeskuksissa on mukana voimavirtapistoke. Itsellä ei tullut mihinkään muualle enkä ole kyllä tarvinnut, mut jätän hitsaushommat muille suosiolla. Jos tuollaisia juttuja edes harkitsee suosittelen lämpimästi kivirakenteita ympärille. En oikein luota itse ainakaan gyprocin vaikka olisi tuplana kuten palomääräys vaatii niin kykynn pitää kaikkia kipinöitä puurakenteiden ulkopuolella.

Mä laittaisin ilman muuta uuteen taloon autotalliin ainakin yhden voimavirtarasian. Uusin sähköt omasta talosta ja samalla vedettiin autotalliin voimavirtamahdollisuus. Kunnon työkoneet ei oikein sillä valovirralla toimi tai niissä ei riitä potku.

Me? Toki sinne tulee autotalliin hitsauslaitteita varten voimavirtapistoke.

Se on hyvä, että voi asuntovelallinen pitää bemarin pellit kuosissa seuraavat 20 vuotta vaikka ruoste vähän raiskaisi. :)

No saahan siihen muutakin liitettyä kuin migin. Eipä varmaan tule koskaan edes hitsattua, olen ulkoistanut sen. Paskaa hommaa.

Osaisko joku suositella kirjaa, joka selittäisi omakotitalon rakentamisen eri vaiheet, alusta loppuun? Ei välttämättä tarvitse olla niin yksityiskohtaisesti selitetty, mutta että ainakin osaa hahmottaa millainen prosessi se on. Kiitos etukäteen!

Kovasti on tuota pohjaa mietitty nyt 2kk eikä ole siihen keksitty enää mitään muutettavaa. Tarjoukset ovat asettuneet tuohon 70ke pintaan (sisältää pystytyksen suurelementeistä ikkunoineen, ulkoverhous maalattuna, sisägyproc asennettuna ja katto paikoilleen ladottuna) ja noista voi valita lähinnä vain miellyttävimmän ja toki kannattaa huomioida myyjän aktiivisuus myös. Jos/kun valinta joskus tehdään niin kokemukset tulee varmasti kirjattua ylös tänne, sekä hyvät että pahat.

Jossain välissä varmasti jonkinsortin blogi tulee ulos, jos tämä rakennushomma aivan oikeasti joskus alkaakin ;)

Se mikä tässä taloustilanteessa ihmetyttää on että suurin osa talomyyjistä on aktiivisuudeltaan lähinnä maassa kasvavan porkkanan tasoisia. Suurinta osaa ei tunnu kiinnostavan pätkän vertaa myydä yhtään mitään vaan koko ajan joutuu ottamaan yksipuolisesti yhteyttä että mitenkäs homma etenee tarjokuksen tekemisen suhteen. Moisen myyjän kanssa ei kiinnosta kyllä asioida kunhan todella tarvitsee apua ja työmaalle tavaraa. Onneksi poikkeuksia on mukana myös, tosin on myös hintaeroa, kuten aiemmin sanoin.

Kovasti on tuota pohjaa mietitty nyt 2kk eikä ole siihen keksitty enää mitään muutettavaa. Tarjoukset ovat asettuneet tuohon 70ke pintaan (sisältää pystytyksen suurelementeistä ikkunoineen, ulkoverhous maalattuna, sisägyproc asennettuna ja katto paikoilleen ladottuna) ja noista voi valita lähinnä vain miellyttävimmän ja toki kannattaa huomioida myyjän aktiivisuus myös. Jos/kun valinta joskus tehdään niin kokemukset tulee varmasti kirjattua ylös tänne, sekä hyvät että pahat.

Jossain välissä varmasti jonkinsortin blogi tulee ulos, jos tämä rakennushomma aivan oikeasti joskus alkaakin ;)

Se mikä tässä taloustilanteessa ihmetyttää on että suurin osa talomyyjistä on aktiivisuudeltaan lähinnä maassa kasvavan porkkanan tasoisia. Suurinta osaa ei tunnu kiinnostavan pätkän vertaa myydä yhtään mitään vaan koko ajan joutuu ottamaan yksipuolisesti yhteyttä että mitenkäs homma etenee tarjokuksen tekemisen suhteen. Moisen myyjän kanssa ei kiinnosta kyllä asioida kunhan todella tarvitsee apua ja työmaalle tavaraa. Onneksi poikkeuksia on mukana myös, tosin on myös hintaeroa, kuten aiemmin sanoin.

Pistä infoa sitä mukaa kun jotain tapahtuu. Olisi kiinnostava seurata miten jonkun toisen homma etenee.

Taas tuli pari juttua mieleen mitä itse olisin tehnyt toisella lailla jos enää asiaan voisin vaikuttaa.

Elementtilasien käyttöä kannattaa miettiä. Itse laitoin joka paikkaa tavalliset avattavat ikkunat, mutta monessa paikassa elementtilasi olisi ollut parempi. Niissä on parempi lämpöarvo ja hintakin pitäisi olla matalampi.

Tarkoitat varmaan että ulkoverhous on pohjalmaalattu?

... katto paikoilleen ladottuna
Tiilikatot on hienoja. Kannattaa vaan ottaa huomioon, että tiilikatto painaa sen verran että joudut pitämään elementtitukia melko kauan mukana kuvioissa. Jos en nyt väärin muista niin naulausrimat kattoon pitäs ainakin olla laitettuna ennenkuin voi poistaa (nyt voin kyllä muistaa väärinkin). Mites läpiviennit? En ole itse asentanut tiilikattoon läpivientejä eli en tiedä kuinka hankalaa / kallista hommaa on. No jiirit varmaan kuuluuu pakettiiin.

Meinaatko muuten palkata jonkun timpuriporukan tekemään koko homman pakettitoimituksesta eteenpäin, vai se toinen vaihtoehto eli mahdollisimman paljon itse (talkoita) ja sitten johonkin hankalampiin kohtiin ostoapua?

Muistaakseni tuet sai poistaa kun on väliseinät levytetty. Eipä ne juuri haittaa joten mitä niitä ennen aikojaan poistelemaan. Ei kai se sitä paitsi kattomateeriaalista riipu, tarvii se talo joka tapauksessa jäykistää ennen kuin tuet poistaa?

Tiilikattoon on sangen kätevät läpivientipalat, ei tuon helpommalla taida läpivientiä tehdä mihinkään? Lisäksi tiilien latominen on varsin leppoisaa hommaa, sen jälkeen kun ne on saatu katolle. :)

lapivientitiili.jpg

Pistä infoa sitä mukaa kun jotain tapahtuu. Olisi kiinnostava seurata miten jonkun toisen homma etenee.

Taas tuli pari juttua mieleen mitä itse olisin tehnyt toisella lailla jos enää asiaan voisin vaikuttaa.

Elementtilasien käyttöä kannattaa miettiä. Itse laitoin joka paikkaa tavalliset avattavat ikkunat, mutta monessa paikassa elementtilasi olisi ollut parempi. Niissä on parempi lämpöarvo ja hintakin pitäisi olla matalampi.

Tarkoitat varmaan että ulkoverhous on pohjalmaalattu?

Tiilikatot on hienoja. Kannattaa vaan ottaa huomioon, että tiilikatto painaa sen verran että joudut pitämään elementtitukia melko kauan mukana kuvioissa. Jos en nyt väärin muista niin naulausrimat kattoon pitäs ainakin olla laitettuna ennenkuin voi poistaa (nyt voin kyllä muistaa väärinkin). Mites läpiviennit? En ole itse asentanut tiilikattoon läpivientejä eli en tiedä kuinka hankalaa / kallista hommaa on. No jiirit varmaan kuuluuu pakettiiin.

Meinaatko muuten palkata jonkun timpuriporukan tekemään koko homman pakettitoimituksesta eteenpäin, vai se toinen vaihtoehto eli mahdollisimman paljon itse (talkoita) ja sitten johonkin hankalampiin kohtiin ostoapua?

Elementtilaseja on vain sellaisia järkyn suuria tarjolla. Lattianrajaan ei saa sitten riittävästi eristettä jne.

Pohjamaalaattu joo, kävin katsomassa yhtä esimerkkiä ja kyllä sillä 1-2 vuotta pärjää hyvin ennen seuraavaa maalausta.

Peltikattoa en tahdo koska se rapisee sateella.

Kirvesmies palkataan tuota tekemään ja itse + vähäinen talkooväki on sitten apuna.

Muistaakseni tuet sai poistaa kun on väliseinät levytetty. Eipä ne juuri haittaa joten mitä niitä ennen aikojaan poistelemaan. Ei kai se sitä paitsi kattomateeriaalista riipu, tarvii se talo joka tapauksessa jäykistää ennen kuin tuet poistaa?

Tiilikattoon on sangen kätevät läpivientipalat, ei tuon helpommalla taida läpivientiä tehdä mihinkään? Lisäksi tiilien latominen on varsin leppoisaa hommaa, sen jälkeen kun ne on saatu katolle. :)

lapivientitiili.jpg

Niimpä tietysti. Yksi tiili vaan veke ja toi siihen tilalle, melko kätevää. No ruoteisiin ja aluskatteeseen joutuu vielä tietysti tekemään reijät. Mites muuten piipun läpiviennit? Niitä on Hupellakin kuitenkin pari.

Hyvähän niitä tukia on pitää niin pitkään kun voi, mutta onhan se vähän eri homma kun esim. mulla konesaumatun ja tiilikaton painoero olisi ollut noin 14 tonnia.

Joo, mutta se jiirin tekeminen onkin sitten vähemmän lepposta.

Peltikattoa en tahdo koska se rapisee sateella.

Kirvesmies palkataan tuota tekemään ja itse + vähäinen talkooväki on sitten apuna.
Heh, toi vähäinen talkooväki on totta. Suunnitteluvaiheessa ja kännissä luvataan olla apuna vaikka jokapäivä, mutta kun oikeasti tarvittaisiin apua, et saa ketään hommiin.
Toisaalta olen huomannut, että saa paaljon enemmän aikaiseksi itse kun ei tarvitse talkooväkeä juottaa, syöttää jne.

Niimpä tietysti. Yksi tiili vaan veke ja toi siihen tilalle, melko kätevää. No ruoteisiin ja aluskatteeseen joutuu vielä tietysti tekemään reijät. Mites muuten piipun läpiviennit? Niitä on Hupellakin kuitenkin pari.

Pellit vaan piippujen ympäri. Ei se sen ihmeellisempää ole.

Osaisko joku suositella kirjaa, joka selittäisi omakotitalon rakentamisen eri vaiheet, alusta loppuun? Ei välttämättä tarvitse olla niin yksityiskohtaisesti selitetty, mutta että ainakin osaa hahmottaa millainen prosessi se on. Kiitos etukäteen!

En tiedä onko tästä hyötyä mutta esim turun aikuiskoulutuskeskuksessa järjestetään jotai kursseja "mitä omakotitalon rakentajan tulee tietää" ja sinne voi mennä kuka tahansa. kestiköhän 3x3h ja hinta tais olla 20e. Todella kattava "paketti" kaikesta. Varsinkin jos ihan maallikko on nii helpottaa tosi paljon jo pelkästää silmään kusemista ahneilta urakoitsijoilta. Varmaan samanlaisia kursseja järjestetään ympäri suomen.

Pari viikkoa nyt Suomessa ja nykyisessä rivarikämpässä kävi ilmiselväksi että kuraeteinen on aika ehdoton. Eli uusiksi meni suunnittelu.

Pari viikkoa nyt Suomessa ja nykyisessä rivarikämpässä kävi ilmiselväksi että kuraeteinen on aika ehdoton. Eli uusiksi meni suunnittelu.

Aika paljon tänä päivänä suunnitellaan asuntoja niin, että voidaan sujuvasti käyttää kahta eri sisäänkäyntiä taloon.

Meilläkin on ns. paraatioven ja käyttöoven, josta päästään apukeittiöön, välissä semmonen 6 metriä ja molemmat ovat samaan ilmansuuntaan. Apukeittiössä on kanssa liukuovikaapit vaatteille, niin kuin tuulikaapissakin (ei olisi muuten kannattanut laittaa tuulikaappia ollenkaan, koska sitä käytetään niin harvoin) + kurasyöppö + käsisuihku ja huuhteluallas + kuivauskaappi. Aivan ehdoton kun on kaksi pientä lasta.

Parannuksena olisi kannattanut laittaa kurasyöpön lisäksi pieni syvennys lattiaan vaikka noin 0,5 metrin verran kurasyöpön ympärille. Vaikka meilläkin on hyvä kaato, niin tahtoo vesi joskus karata väärään paikkaan.

Eipä ole projekti edennyt. Tänään tehtiin puusavotta kyllä jo tontilla ja tällä/ensi viikolla alkaisi maanrakennus.

Pohjaa on edelleen mietitty ja tässä olisi uusin versio:

LINKKI

Muutoksina edellisiin:

-kuraeteinen liukuoven taakse
-kodinhoitohuoneessa kaapistot siirtyneet "syvennykseen" jolloin tuohon jää myös syvennys pyykinkuivaustelinettä varten

Seuraavilla on pyritty hakemaan kuvanmukaista ulkoasua:
-isompi kuisti
-erilaiset ikkunat

Ruokapöydän molemmilla puolilla on 90cm vapaata tilaa. Pöytä on metrin leveä. Monet ovat kritisoineet tuota tilan vähyyttä mutta tällä hetkellä meillä on 60cm tilaa ja siinäkin mahtuu hyvin olemaan.

Eli talosta olisi tarkoitus saada kutakuinkin tämännäköinen:

IMG_5000.jpg

Minun mielestäni yksi hienoimmista taloista joita olen nähnyt. Ulkoapäin, sisällä en ole käynyt ;)
Kuvan talo on kait jonkinsortin versio Kannustalon Rauhala 130 -mallista:
http://www.kannustalo.fi/mallistot/pienet_kannustalot/rauhala_130.html

Eipä ole projekti edennyt. Tänään tehtiin puusavotta kyllä jo tontilla ja tällä/ensi viikolla alkaisi maanrakennus....[/url]

Ymmärränkö oikein, tulit vähän aikaa sitten takaisin Suomeen ja nyt jo taloa pykäämässä. Sulla vauhtia riittää...

Seurannut tuossa kaverin talon rakennusta ja on se kyllä jumalaton homma vaikka kaverikin on sopivasti ollut koko rakennusajan lomautettuna (omasta tahdosta). Ei voi muuta kuin hattua nostaa talonrakentajille :kippis1:

Ymmärränkö oikein, tulit vähän aikaa sitten takaisin Suomeen ja nyt jo taloa pykäämässä. Sulla vauhtia riittää...
Joo, en osaa oikein olla aloillani/tekemättä mitään. Aina pitää jotain rojektii olla alla :thumbs:

Jaahas projekti on taas edennyt. Ei kannatakkaan asettaa liian kovia tavoitteita. Turha aiheuttaa itselleen lisäketutusta ja stressiä.

Sauna on siirtynyt taikaisin taloon kiinni. Uskon että et kadu, ja säästöäkin tulee. Neliöt on tosi hyvin käytössä ja silti esim. olohuone on avaran oloinen ja makuuhuoneet ei oo liian pieniä. Tosin "lastenhuoneet" on sen verran eri mallisia että voi tulla joskus sisruksille riitaa (olikos teilla mikä lapsitilannne?). "tuulikaapin" oikeinpuoleista seinää vähän lyhentäisin, tulisi vähän avaruutta lisää.

Tota autotalli, kh ja tekninen tila juttua miettisin vielä. Uskon nimittäin että ei mene noin palotarkastajalta läpi tämä homma. Oot varmaan miettinyt ja pyöritellyt tota pohjaa aika paljon, mutta heitetään nyt kuitenkin ehdotus. Eli lähdetään vaikka siitä että et saa tulla suoraan autotallista "asuintiloihin" Vaan välissä pitää olla esim. tekninen tila (näin minulle ainakin määrättiin ja tuskimpa nämä vaatimukset on ainakaan höllentyneet parissa vuodessa).

Jos nyt kh:n päällä olevan vaatekaapin siirtäisi nykyisen teknisen tilan paikalle ja kasvattaisi vaatekaappia keittiön "pykälään" asti, eli siitä tulisi noin 4 neliönen kaappi. Tähän kaappiin saisit myös esim. sähkökesuksen tai vaikka sen kaasupullolle varatun tilan (eikös sulle tullut kaasuhella?). Vaatehuoneeseen mahtuisikin oikeasti jotain kun sinne ei menisi kahta ovea.

Nyt sulla olisi 10m2 kh jossa iso vaatekaappi. Olohuoneesta saunatiloihin vievät oven voisi ottaa pois ja näin olohuoneeseen jäisi enemmän ehjää seinätilaa mikä on aina hyvä juttu. TV-syvennyksen voisi laittaa vaikka kiinteiden kalusteiden "sisälle" esim. kaappiin. Vaimokin varmaan tykkäisi kun olisi kh:ssa olisi tasoakin yli 20 cm :)

Ainut mistä joutuisit luopumaan olisi 6,6m pitkä talli. Ehdottaisin nimittäin että erottaisit siitä 1,4 - 1,8m x 3,6m oman teknisen tilan jonka kautta olisi kulku kodinhoitohuoneeseen (saunankin puolelta voi varmaan otta 10 - 15 senttiä pois jo on pakko).. Pohjapiirrustuksessa tila pitäisi merkitä tekniseksi tilaksi (näin ainakini mun piti tehdä) mutta kyllä se on myös askartelutila jossa on kaikki työkalut, asekaappi, harrastevaatteet ja tarvikkeet etc. Mihin muuten aijot laittaa lämminvesivaraajan? Mulla mahtuu hyvin maalämpöpumppu, iv-kone, sisäpölynimuri, jakotukki ja em. mainiutut asiat 3x1,8m tilaan. Talli oli muistaakseni reilu 5 metriä pitkä ja se on ihan ok.

Kokeilitko muuten KotiOnlinen tai jonkun muun laskurin avulla katsoa yhtään budjettia. Olisi ihan mielenkiintoista nähdä mitä esim. KotiOnline sulle arvioi. Mun kohdalla arvio piti kohtalaisen hyvin paikkansa.

Back
Ylös Bottom