Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Me? Toki sinne tulee autotalliin hitsauslaitteita varten voimavirtapistoke.

Kovasti on tuota pohjaa mietitty nyt 2kk eikä ole siihen keksitty enää mitään muutettavaa. Tarjoukset ovat asettuneet tuohon 70ke pintaan (sisältää pystytyksen suurelementeistä ikkunoineen, ulkoverhous maalattuna, sisägyproc asennettuna ja katto paikoilleen ladottuna) ja noista voi valita lähinnä vain miellyttävimmän ja toki kannattaa huomioida myyjän aktiivisuus myös. Jos/kun valinta joskus tehdään niin kokemukset tulee varmasti kirjattua ylös tänne, sekä hyvät että pahat.
Jossain välissä varmasti jonkinsortin blogi tulee ulos, jos tämä rakennushomma aivan oikeasti joskus alkaakin ;)
Se mikä tässä taloustilanteessa ihmetyttää on että suurin osa talomyyjistä on aktiivisuudeltaan lähinnä maassa kasvavan porkkanan tasoisia. Suurinta osaa ei tunnu kiinnostavan pätkän vertaa myydä yhtään mitään vaan koko ajan joutuu ottamaan yksipuolisesti yhteyttä että mitenkäs homma etenee tarjokuksen tekemisen suhteen. Moisen myyjän kanssa ei kiinnosta kyllä asioida kunhan todella tarvitsee apua ja työmaalle tavaraa. Onneksi poikkeuksia on mukana myös, tosin on myös hintaeroa, kuten aiemmin sanoin.
Tiilikatot on hienoja. Kannattaa vaan ottaa huomioon, että tiilikatto painaa sen verran että joudut pitämään elementtitukia melko kauan mukana kuvioissa. Jos en nyt väärin muista niin naulausrimat kattoon pitäs ainakin olla laitettuna ennenkuin voi poistaa (nyt voin kyllä muistaa väärinkin). Mites läpiviennit? En ole itse asentanut tiilikattoon läpivientejä eli en tiedä kuinka hankalaa / kallista hommaa on. No jiirit varmaan kuuluuu pakettiiin.... katto paikoilleen ladottuna

Pistä infoa sitä mukaa kun jotain tapahtuu. Olisi kiinnostava seurata miten jonkun toisen homma etenee.
Taas tuli pari juttua mieleen mitä itse olisin tehnyt toisella lailla jos enää asiaan voisin vaikuttaa.
Elementtilasien käyttöä kannattaa miettiä. Itse laitoin joka paikkaa tavalliset avattavat ikkunat, mutta monessa paikassa elementtilasi olisi ollut parempi. Niissä on parempi lämpöarvo ja hintakin pitäisi olla matalampi.
Tarkoitat varmaan että ulkoverhous on pohjalmaalattu?
Tiilikatot on hienoja. Kannattaa vaan ottaa huomioon, että tiilikatto painaa sen verran että joudut pitämään elementtitukia melko kauan mukana kuvioissa. Jos en nyt väärin muista niin naulausrimat kattoon pitäs ainakin olla laitettuna ennenkuin voi poistaa (nyt voin kyllä muistaa väärinkin). Mites läpiviennit? En ole itse asentanut tiilikattoon läpivientejä eli en tiedä kuinka hankalaa / kallista hommaa on. No jiirit varmaan kuuluuu pakettiiin.
Meinaatko muuten palkata jonkun timpuriporukan tekemään koko homman pakettitoimituksesta eteenpäin, vai se toinen vaihtoehto eli mahdollisimman paljon itse (talkoita) ja sitten johonkin hankalampiin kohtiin ostoapua?
Muistaakseni tuet sai poistaa kun on väliseinät levytetty. Eipä ne juuri haittaa joten mitä niitä ennen aikojaan poistelemaan. Ei kai se sitä paitsi kattomateeriaalista riipu, tarvii se talo joka tapauksessa jäykistää ennen kuin tuet poistaa?
Tiilikattoon on sangen kätevät läpivientipalat, ei tuon helpommalla taida läpivientiä tehdä mihinkään? Lisäksi tiilien latominen on varsin leppoisaa hommaa, sen jälkeen kun ne on saatu katolle.
![]()
Heh, toi vähäinen talkooväki on totta. Suunnitteluvaiheessa ja kännissä luvataan olla apuna vaikka jokapäivä, mutta kun oikeasti tarvittaisiin apua, et saa ketään hommiin.Peltikattoa en tahdo koska se rapisee sateella.
Kirvesmies palkataan tuota tekemään ja itse + vähäinen talkooväki on sitten apuna.
Niimpä tietysti. Yksi tiili vaan veke ja toi siihen tilalle, melko kätevää. No ruoteisiin ja aluskatteeseen joutuu vielä tietysti tekemään reijät. Mites muuten piipun läpiviennit? Niitä on Hupellakin kuitenkin pari.
Osaisko joku suositella kirjaa, joka selittäisi omakotitalon rakentamisen eri vaiheet, alusta loppuun? Ei välttämättä tarvitse olla niin yksityiskohtaisesti selitetty, mutta että ainakin osaa hahmottaa millainen prosessi se on. Kiitos etukäteen!
Pari viikkoa nyt Suomessa ja nykyisessä rivarikämpässä kävi ilmiselväksi että kuraeteinen on aika ehdoton. Eli uusiksi meni suunnittelu.
Eipä ole projekti edennyt. Tänään tehtiin puusavotta kyllä jo tontilla ja tällä/ensi viikolla alkaisi maanrakennus....[/url]
Joo, en osaa oikein olla aloillani/tekemättä mitään. Aina pitää jotain rojektii olla alla :thumbs:Ymmärränkö oikein, tulit vähän aikaa sitten takaisin Suomeen ja nyt jo taloa pykäämässä. Sulla vauhtia riittää...