Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Noniin, tänään on tullut pyöräiltyä 14km semmoista normi polkemista ja käytyä salilla. Mittojeni (182cm/89kg, mies) mukaan kalorilaskuri ilmoitti päivän kalorikulutukseni olevan 3200~. Voiko tuo millään pitää paikkaansa? Ei muuten mutta syödyt kalorit puntti päivinä pyörivät lukemilla 1900-2200.. Vähän pitäis laihduttaa mutta kyllä tuo -1000kcal näyttää omissa silmissäni aika rajulta.. Siis jos tuo 3200 mahdollisesti pitää paikkaansa :wtf: Niin ja mitä nälkään tulee; Mulla on oikeastaan kokoajan, siis ihan kokoajan nälkä.

Noniin, tänään on tullut pyöräiltyä 14km semmoista normi polkemista ja käytyä salilla. Mittojeni (182cm/89kg, mies) mukaan kalorilaskuri ilmoitti päivän kalorikulutukseni olevan 3200~. Voiko tuo millään pitää paikkaansa? Ei muuten mutta syödyt kalorit puntti päivinä pyörivät lukemilla 1900-2200.. Vähän pitäis laihduttaa mutta kyllä tuo -1000kcal näyttää omissa silmissäni aika rajulta.. Siis jos tuo 3200 mahdollisesti pitää paikkaansa :wtf: Niin ja mitä nälkään tulee; Mulla on oikeastaan kokoajan, siis ihan kokoajan nälkä.

Kyllähän tuo melkoisella varmuudella pitää paikkansa.

Voimapyörä

Kuinka tehokas toi voimapyörä on vatsalihaksen suurentamises verrattuna vaikka normaaleihin vatsoihin (penkissä, jalat siin ees jollai tuel tjsp ja vaikka paino rinnalle)?

Kuinka tehokas toi voimapyörä on vatsalihaksen suurentamises verrattuna vaikka normaaleihin vatsoihin (penkissä, jalat siin ees jollai tuel tjsp ja vaikka paino rinnalle)?

No ainakin kyseessä on sen verran raskas liike että jos seisoalteen vetää sarjaa niin siellä mahassa todennäköisesti on aika hyvät palat jo :D

Mutta mielestäni ottaa jotenkin enemmän sinne alavatsaan (vaikka samaa lihasta onkin), ja varsinkin silloin tällöin tehtynä pistää vatsat kyllä paljon kipeämmäksi kun olen mitenkään muuten saanut.

Itsellä on semmonen ongelma ton voimapyörän kanssa että polvet maassa on liian kevyttä, mutta seisoalteen ei saa toistoakaan. Lisäpainot jotenkin ei auta liikkessä.

Miten coopperi paremmaks 2 viikossa?

Et sä kerkeä 2 viikossa mitään juoksukunnolle tehdä joten parasta on että nyt heti kokeilet juosta sen cooperin kelloon katsoen ja matkaa mitaten, eikä mitenkään ihan täysiä. Sen jälkeen tiedät suunnilleen mikä sun optimivauhtis on kahden viikon päästä ja saatat parantaa matkaa sadoilla metreillä pelkällä taktiikalla...

No ainakin kyseessä on sen verran raskas liike että jos seisoalteen vetää sarjaa niin siellä mahassa todennäköisesti on aika hyvät palat jo :D

Mutta mielestäni ottaa jotenkin enemmän sinne alavatsaan (vaikka samaa lihasta onkin), ja varsinkin silloin tällöin tehtynä pistää vatsat kyllä paljon kipeämmäksi kun olen mitenkään muuten saanut.

Itsellä on semmonen ongelma ton voimapyörän kanssa että polvet maassa on liian kevyttä, mutta seisoalteen ei saa toistoakaan. Lisäpainot jotenkin ei auta liikkessä.

Juujuu, no sit vaa seisten aluks hemmetin pientä liikettä ja sitä mukaa.. :D

Täysin nollasta ylöspäin - MITEN?

Olen 20-vuotias naikkonen ja tavoitteena olisi pitkällä tähtäimellä joskus jonkin näköistä erottuvaa lihasmassaa saada..

Kysymys kuuluukin: Mistä kannattaa aloittaa, kun peruskuntokin on ihan ravassa? Ylimääräistä rasvaa on kertynyt - varsinkin alakroppaan. Pitäisikö aloittaa pelkästään peruskunnon kohotuksella lenkkeilyllä vai olisiko syytä ottaa heti myös kuntosali mukaan? Mielessä olisi juoksemaan opettelu/totuttelu Kuntoplussan aloittelijan ohjelmalla (http://www.kuntoplus.fi/Crosslink.jsp?d=1235&a=4645). Olisiko ookoo?

Kiitos jo etukäteen! :)

EDIT: Toivottavasti tämänkaltaisia kysymyksiä ei ole jo ihan liikaa, viestejä niin älyttömästi että ei kerta kaikkiaan jaksa selata..

Mulla on samanlaista ongelmaa, syön omasta ja muiden mielestä ihan vitusti mutta joka päivä on joku -500kcal... Ei ole mitään mahdollisuutta kyllä syödä enään enempää. :D

Kysympäs nyt sitten täältä, eli olen tehny 3-jakoista ohelmaa 4-5 kertaa viikossa seuraavalla jaolla: Rinta/Selkä, Jalat/Vatsat, Olkapäät/Kädet.
Sitä kysyisin, että onko Rinta/Selkä päivänä liian vähän treeniä, jos teen rinnalle penkin ja vinopenkin ja selälle kulmasoudun ja ylätaljan? Kyllä tuo rinta varmasti tolla treenillä kehittyy, mutta miten on selän laita? Tuntuu itsestäni ainakin liian vähältä, ehkäpä joku liike selälle ei olisi pahitteeksi..

Kysympäs nyt sitten täältä, eli olen tehny 3-jakoista ohelmaa 4-5 kertaa viikossa seuraavalla jaolla: Rinta/Selkä, Jalat/Vatsat, Olkapäät/Kädet.
Sitä kysyisin, että onko Rinta/Selkä päivänä liian vähän treeniä, jos teen rinnalle penkin ja vinopenkin ja selälle kulmasoudun ja ylätaljan? Kyllä tuo rinta varmasti tolla treenillä kehittyy, mutta miten on selän laita? Tuntuu itsestäni ainakin liian vähältä, ehkäpä joku liike selälle ei olisi pahitteeksi..

Ehkäpä tosiaan. Jos kerran tuntuu että vähälle jää, niin lisää vaan liikkeitä. Leuanveto vois olla kova sana. Selkä on kumminki iso lihasryhmä ja vaatii liikkeitä eri suunnista kehittyäkseen sekä leveys- että paksuussuunnassa.

Juujuu, no sit vaa seisten aluks hemmetin pientä liikettä ja sitä mukaa.. :D

Metallica taisi tarkoittaa, että jos olet jo niin kehittynyt, että pystyt tekemään voimapyörää seisten niin löytyy vatsasta jo kokoa. Eli aloita voimapyörä ihan polviltaan ja saat kunnon liikeradan liikkeeseen ja sitten kun on voimaa tarpeeksi siirry seisoma-asentoon :thumbs:

Nopea ja tyhmä kysymys palkkarista, ensinnäkin onko tämä hyvä peruspalkkariks:
UFS Malto 1dl(?) + Evolution Whey1 mansikka 1(dl?) + UFS kreatiini 5g.

Ja kun kuljen salille ja takaisin pyörällä, kantsiiko palkkari vetää puntin jälkeen pukuhuoneessa naamaan vai vasta kotona pyöräilyn jälkeen?
Kiitos etukäteen.

Nopea ja tyhmä kysymys palkkarista, ensinnäkin onko tämä hyvä peruspalkkariks:
UFS Malto 1dl(?) + Evolution Whey1 mansikka 1(dl?) + UFS kreatiini 5g.

Ja kun kuljen salille ja takaisin pyörällä, kantsiiko palkkari vetää puntin jälkeen pukuhuoneessa naamaan vai vasta kotona pyöräilyn jälkeen?
Kiitos etukäteen.

Hyvä palkkari on. Vedä palkkari treenin jälkeen, pyöräile kotiin ja syö tunti treenistä lämmin ateria.

Kannattaisko leuanveto tehdä ennen vai jälkeen treeniä vai ei-salipäivänä ja onko leuanveto yleensäkin "hyvä" liike massanhankintaan?
Oon tehny nyt leukoja 3 sarjaa, 8 toistoa yleensä ei-salipäivänä.

Olen 20-vuotias naikkonen ja tavoitteena olisi pitkällä tähtäimellä joskus jonkin näköistä erottuvaa lihasmassaa saada..

Kysymys kuuluukin: Mistä kannattaa aloittaa, kun peruskuntokin on ihan ravassa? Ylimääräistä rasvaa on kertynyt - varsinkin alakroppaan. Pitäisikö aloittaa pelkästään peruskunnon kohotuksella lenkkeilyllä vai olisiko syytä ottaa heti myös kuntosali mukaan? Mielessä olisi juoksemaan opettelu/totuttelu Kuntoplussan aloittelijan ohjelmalla (http://www.kuntoplus.fi/Crosslink.jsp?d=1235&a=4645). Olisiko ookoo?

Kiitos jo etukäteen! :)

EDIT: Toivottavasti tämänkaltaisia kysymyksiä ei ole jo ihan liikaa, viestejä niin älyttömästi että ei kerta kaikkiaan jaksa selata..

Jos pystyt lenkkeilemään niin ei se kunto ihan niin rapa ole. Moni joutuu aloittamaan reippaalla kävelyllä :)

Lenkkeily on hyvä tapa harrastaa aerobista ja erittäin hyvä tapa nostaa kuntoa eritoten intervalliharjoitteluna mistä täälläkin on monia keskusteluita (hakusanaksi intervalli tai HIIT tms.). En tuohon kuntoplussaan jaksanut perehtyä, mutta muutamia lenkkejä viikossa josta ainakin yksi juuri intervalliharjoittelua, koska se on yksinkertaisesti tehokkain tapa varsinkin dieetille.

Aerobisen rinnalla on hyvä tehdä lihaskuntoa kehittäviä harjoitteita varsinkin jos haluat näkyvämpää lihasmassaa, niin siihen ei pelkkä dieettaus riitä. Hanki paikalliselle salille jäsenyys ja pyydä sieltä ohjelma ja opastus niin pääset hyvään alkuun. Toivottavasti tämä vastaus edes vähäsen auttoi :)

Back
Ylös Bottom