Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Oon tässä nyt vähän päälle kuukauden tahkonnut tota arskan G-kutosta,ja tulokset on kasvanu tasasesti. Parissa viime treenissä oon joutunut olosuhteiden pakosta (salin ainoo kyykkypaikka varattu) tekemään tuon takakyykyn smithissä(vai mikä telahirviö onkaa,) ja oon yllättäen saanu siinä paremman tuntuman jalkoihin. Elikkäspelikkäs,kannattaiskos mun nyt jatkaa ohjelman loppuun asti näin, vai kannattaako siirtyä takaisin vapailla tehtävään kyykkyyn esim.tukilihasten kehittymisen takia?

Itsellä ei meinaa mavessa alkuasennossa pysyä alaselkä millään suorana vaan väkisin loivasti kaartuu, millä venytyksillä tuota kaartumista voisi vähentää?

Joo, eli mikäs tuon Miken 2x6 penkkitreenin idis oli? Kun täältä löytyy niin sairaasti matskua kyseisestä ohjelmasta, niin miten se siis pitisi oikeasti tehdä.

Olenko ihan hakoteillä, jos sanon että se pitää tehdä näin: Valitaan sellaset painot joilla saadaan varmasti sen 2x6 toistoa. Ihan sama vaikka saisi 9 toistoa tehtyä, mutta se jätetään sitten siihen kuuteen ja lisäillään painoja sen jälkeen?

Niin? Paljonko tauot sarjojn välillä jne.

Niin? Paljonko tauot sarjojn välillä jne.
Niin kauan että hengitys tasaantuu? Ei tuohon nyt mitään kiveen hakattua ohjetta ole, pidä tauot vaikka sellaisina kuin normaalisti pidät. Taukojen pituutta kannattaa tosin myös vaihdella, itse vaihtelen muutaman viikon välein 30sek-120sek välillä.

Minulla on kolme kertaa viikossa jalkapallo harjoitukset (ma, ti ja to+pelit) ja minun pitäisi saada mahtumaan ohjelmaani 2-jakoinen punttiohjelma ja myös aamuaerobiset lenkit. Miten te kokeneemmat katsoisitte järkevimmäksi järjestää nämä sulautumaan yhteen ?

Minulla on kolme kertaa viikossa jalkapallo harjoitukset (ma, ti ja to+pelit) ja minun pitäisi saada mahtumaan ohjelmaani 2-jakoinen punttiohjelma ja myös aamuaerobiset lenkit. Miten te kokeneemmat katsoisitte järkevimmäksi järjestää nämä sulautumaan yhteen ?

Minkä ihmeen takia täytyy tehdä noin paljon?

Ei siihen varsinaista syytä ole. Tekee mieli.

Mun mielestä tossa rupee kärsimään joku osa-alue. 3 lajiharjoitusta + peli, päälle kaksijakoista eli haluat käydä salille 3-4 kertaa viikossa? Ja vielä parit aamulenkit. Jos haluat lihaksia saada joudut syömään hirveästi ja treenien tehot eivät varmaan ole kovaa luokkaa, kun koko aika on jotain.

Pitääpä kysellä tässä taas tyhmiä. Olen nyt tehny 6 viikkoa 2-jakoisella ohjelmalla seuraavasti:

ma/to

pystypunnerrus tai niskan takaa punnerrus
penkki
vino penkki
ojentajat(ranskalainen, kapea penkki, talja. riippuu fiiliksestä)
hauikset(hauiskäännöt, talja)
torstaisin vatsat

ti/la

kyykky(tulen korvaamaan kyykyn väliaikaisesti reiden ojennuksilla)
reiden koukistukset
leuat
alatalja
vatsat

3 sarjaa joka liikettä.

Ruokavalion pitäisi olla kunnossa ja näkyviä tuloksia onkin tullut jo vajaan 6 viikon aikana. Rinta on kasvanut parhaiten, kädet myöskin hyvin, selästä ja jaloista muutoksia on hankala vielä huomata(kuten voineekin odottaa näin lyhyeltä ajalta). Olkapäät tuntuvat olevan eniten jäljessä, enkä huomaa niissä mitään kasvua tähän mennessä. Kasvavatko olkapäät muutenkin todella hitaasti, vai onko vika treenissäni? Olkapääthän ottavat aika kovaa osumaa maanantain ja torstain treeneissä, ensin pystypunnerruksessa ja sitten vielä penkissä 2-3 kertaa.

Mietin nyt, pitäisikö siirtää pystypunnerrus ti/la treeneihin, jotta olkapäät saavat vähemmän rasitusta kerralla? Ja pitäisikö lisätä jotain liikkeitä ohjelmaan vai pärjäänkö tuolla vielä kuukauden tai kaksi?

Tajusinpa juuri että tämäkin olisi voinut mennä treeniohjelma thrediin mutta toivotaan että se saa olla täällä :eek:

Ei siihen varsinaista syytä ole. Tekee mieli.

meinaatko saada puntti treenillä aikaseks jotain näkyvää kehitystä vai onko treeni enempi jalkapalloa tukevaa harjoitusta?

kummassakin tapauksessa suosittelisin voluumin pitämistä suhteellisen pienenä. jos esim aloittelija olet suosittelisin kattomaan tota starting strenght ohjelmaa...

Millasilla sarjoilla kannattaisi tehdä liikkeitä, jos tavoitteena on vain vähän lihaksikas kroppa eli siis haluan lähinnä vain näköä, voima ei ole niin tärkeä mulle.
Olen käyny salilla aboout vuoden ja lihasta on jo pohjalla jonkunverran.
Samalla olisi tarkoitus laihduttaa joku 5 kiloa pois. Lenkkeilyä siinä sivussa?
Toivattavasti joku ymmärsi tosta jotain... :D

Elikkä siis tossa aikasemmin kirjoittelinkin etten liho vaikka kuinka söisin.. Nyt olen parin päivän ajan laskenut kaloreita ja olen saanut melkoisen pieniä summia: Keskiviikkona 1670kcal ja Tiistaina 1136kcal. Ja tavoitehan on se vahintään 2000kcal että rupeisin kasvamaan muttakun ei pakki vedä.. Ja tosiaan olen 176cm/~50kg. Elikkä miten tästä sitten nostaa painoa? =O

E: on se jännää kun monilla on ongelmia sen laihduttamisen kanssa mut itselläni ongelma lihoa :D

Kaksi asiaa, kaksi asiaa joihin haluan asialliset vastaukset...

Ajattelin alottaa tuon HIIT: vai mikä se oli homman, että saisin rasvaa pois koska, ylimääräistä on rutkasti 181/95, joten saako tuossa kahdessa kuussa näkyviä tuloksia aikaan, ajattelin että semmoinen että kävisin samalla salilla. Olisin koko ajan miinuskaloreilla ja pitäisin kerran viikossa/kahdessa cheattipäivän

Toinen asia on se, että vaikka kuinka olen yrittänyt tässä viikonajan ynnätä ja listata ja näin en ole saanut vaan laskettua ja tehtyä selvää listaa nuista ruoista, eli siis, mitä kannattaisi syödä dietin aikana, ja sen jälkeen kun alan kerään lihasta, ja mitä pitäisi välttää kuin ruttoa molempien aikana.

IMO reisikoukistuksen vois vaihtaa johonkin raskaampaan liikkeeseen ja ottaa treeniin mukaan alaselkä liikkeen. Eli esim. 3x reidenkoukistus = 2xSJMV 3x mave polvelta.

Harjoittelin tuota suorinjaloin maastavetoa mutta en oikein osaa :( Kyykyssäkin on ongelmia tyylissä, joten aion jättää sen vähäksi aikaa pois ja ottaa kuukauden päästä takaisin kokeilun alle. Alaselällehän on alatalja, tarvitseeko jotain muutakin?

Tarvitsisin jalkatreeniin jotain helpompia liikkeitä. Kyykky ja mavet eivät tahdo oikein onnistua, enkä viitsisi pilata selkääni/jalkojani/mitälie vielä tässä iässä. Ajattelin lisätä jaloille vielä prässin kun en parempaakaan keksi ja jalkoihin tahtoisin massaa :(

Harjoittelin tuota suorinjaloin maastavetoa mutta en oikein osaa :( Kyykyssäkin on ongelmia tyylissä, joten aion jättää sen vähäksi aikaa pois ja ottaa kuukauden päästä takaisin kokeilun alle. Alaselällehän on alatalja, tarvitseeko jotain muutakin?

Tarvitsisin jalkatreeniin jotain helpompia liikkeitä. Kyykky ja mavet eivät tahdo oikein onnistua, enkä viitsisi pilata selkääni/jalkojani/mitälie vielä tässä iässä. Ajattelin lisätä jaloille vielä prässin kun en parempaakaan keksi ja jalkoihin tahtoisin massaa :(
No ei se tekniikka korjaudu kuukauden tauolle, pikemminkin toisinpäin. Kuukauden kyykkytreenillä varmasti on tekniikka kunnossa.
Etkä sä pilaa mitään, jos osaat tehdä kunnolla. Itteenikin kyykky alussa jännitti, mutta kun pelkästään tangon kanssa hio tekniikkaa ja lisäs painoja pikkuhiljaa.
Ei se mavekaan oo vaikea, kunhan jaksat opetella tekniikan. Ei tähän ole mitään oikoteitä.

edittiä: Alatalja EI TOD. ota alaselkään, jos sen osaa tehdä oikein. Se on yläselän liike.

Kaksi asiaa, kaksi asiaa joihin haluan asialliset vastaukset...

Ajattelin alottaa tuon HIIT: vai mikä se oli homman, että saisin rasvaa pois koska, ylimääräistä on rutkasti 181/95, joten saako tuossa kahdessa kuussa näkyviä tuloksia aikaan, ajattelin että semmoinen että kävisin samalla salilla. Olisin koko ajan miinuskaloreilla ja pitäisin kerran viikossa/kahdessa cheattipäivän

Toinen asia on se, että vaikka kuinka olen yrittänyt tässä viikonajan ynnätä ja listata ja näin en ole saanut vaan laskettua ja tehtyä selvää listaa nuista ruoista, eli siis, mitä kannattaisi syödä dietin aikana, ja sen jälkeen kun alan kerään lihasta, ja mitä pitäisi välttää kuin ruttoa molempien aikana.

Toimii ja hyvin toimiiki.

Meneppäs sivulle www.kalorilaskuri.fi ja ynnäile sinne.

Back
Ylös Bottom