Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Vai ei pahalla. :D :whip:
Mutta siis ajattelin, että sekoitan herat, kreatiinit, maltot ja sitten erikseen otan soijaa.
Vai unohdanko tuosta listasta kokonaan soijan?
No miks sun erikseen pitäis soijaa ottaa?
Proteiiniä saat ruuasta ja rahkasta ja mitä näitä yleisiä lähteitä on, joten ei tarvihe soijaa.

Kysästäämpäs jos täällä joku osais auttaa... Tuli ~kuukausi sitten homattua punttipenkki, ja aluksi nostellut sillon tällöin. Noh, "käsistähän" se lähti, ja pari viikkoa nyt vedetty tolla "starting strenght" yksjakoisella ohjelmalla.

Ongelmaksi on nyt alkanu muodostumaan aivan käsittämätön niska / päänsärky treenin loppupuolella.

Eli kun oon eka vetäny tuon ohjelman loppuun, ja tuntuu että lihaksissa riittää vielä potkua, niin oon jatkanut liikettä niin pitkään kun potkua riittää parin sarjan verran.
Siinä kohtaa kun alkaa lihakset jo väsyä ja täristä, ja tulee sellasia "peräsuolipihalle" ponnistustoistoja, saa muutaman toiston, jonka jälkeen tuntee takaraivossa viiltävän kivun hiipivän, mikäli toistoja jatkaa, yltyy kipu sekunneissa sietämättömäksi (tuntuu kuin taju lähtis).

Kun kipu on jo iskenyt, ja vaikka odottelee pari minuuttia että se hellittää, ja koittaa jatkaa, iskee kipu melkein instanttina takaisin.

Eka tuo ilmeni maanantaina hauiskääntöä tehdessä, tänään penkissä.

Toinen kysymys koskee taukoa sarjojen välissä? Kuinka pitkä olisi optimi ? Tähän asti odottanut parikymmentä sekuntia että hengitys hieman tasaantuu, ja uutta sarjaa kehiin.

jos joku osais näitä vähä valottaa oisin kiitollinen :)

Viimeksi muokattu:
Oon alottamassa massakauden ja tarttis vähän neuvoja. Eli paljonko proteiinia pitäis syödä ja mikä on niitten ruokien lisäks otettavien öljyjen tarkotukset? Ja onko mysli hyvää bulkkaus tavaraa?

näihin jos vastais joku niin oisin kiitollinen :)

Mihin asti se syvä kyykky tehdään (olympialais tyylillä)? Ei varmaankaan ihan pakaroihin asti, mutta missä kohille ois aina hyvä alkaa nousee ylös?

Mitä tarkoita tuolla aerobisella? HIIT on ihan uus juttu mulle, eikä mua ihan helpolla aamulla saa juoksemaan:rolleyes:

aerobinen eli hapellinen. Kaikki jotka jää anaerobisen (hapettoman) kynnyksen alapuolelle on aerobista. Pitkät lenkit juosten, pyöräillen jne. HIIT treenaa enempi anaerobista puolta kun sykkeet nousee niin korkealle.

Oon alottamassa massakauden ja tarttis vähän neuvoja. Eli paljonko proteiinia pitäis syödä ja mikä on niitten ruokien lisäks otettavien öljyjen tarkotukset? Ja onko mysli hyvää bulkkaus tavaraa?

näihin jos vastais joku niin oisin kiitollinen :)

2-3g/painokilo proteiinia päivässä jaettuna melko tasaisesti pitkin päivää. Öljyistä saa terveellisiä rasvoja ja helposti kaloreita. Mysli nyt ei ole ideaali bulkkaukseen.

Mihin asti se syvä kyykky tehdään (olympialais tyylillä)? Ei varmaankaan ihan pakaroihin asti, mutta missä kohille ois aina hyvä alkaa nousee ylös?

Painonnostajat tekee ihan pohkeet takareisiin saakka kaikki kyykyt. Työnnössä ja tempauksessa noustaan juuri sieltä mahdollisimman pohjista ylös ja sen osan pitää olla vahva. Jos ei vedä pohjiin, niin se osa ei sitten vahvistu.

Niin ja osaako kukaan perustella, että miksi syväkyykky on paljon turvallisempi kuin tavallinen jalat 90 asteen kulmaan tehty kyykky?

Syväkyykky ei ole turvallisempi kuin 90 asteen kulmaan tai paremminkin lonkka polven alapuolelle tehty kyykky. 90 asteen kyykky on kuin puolikyykky ja sopii paremmin yleisurheilijoille ja loikkalajien harrastajille harrastajille. Lantio polven alapuolelle on se hyvä syvyys, jos massaa tai voimaa haluaa tavoitella.

Do dih, täältä tulloo kysymystä. :)

Eli mua kiinnostaisi tietää, että miten selvitän millä painoilla mun kannattaisi aloittaa treenaaminen?

Do dih, täältä tulloo kysymystä. :)

Eli mua kiinnostaisi tietää, että miten selvitän millä painoilla mun kannattaisi aloittaa treenaaminen?

Aloita vaikka joka liikkeessä pienimmillä mitä salilta löytyy ja kokeile sitten vähän isommilla, kunnes löytyy sopiva taso millä rauta alkaa jo painaa, mutta pystyt vielä tekemään tarpeeksi siistejä toistoja. Se, mikä on "tarpeeksi", riippuu siitä millaisella ohjelmalla lähdet vetämään, mutta kovin lyhyitä sarjoja ei alussa kannata tehdä. Muutaman kerran joudut varmaan salilla käymään ennen kuin opit omat voimatasosi tuntemaan, mutta tekniikkaharjoittelua sen homman alussa pitää muutenkin olla niin ei mitään väliä vaikka vähän aikaa tekisikin "liian pienillä" painoilla.

Tämän jälkeen toistetaan painon lisääminen tankoon ja uuden sarjan tekeminen niin monta kertaa kuin tarvitsee, että toistot hidastuvat. Ei siis tarvitse pierrä verta, vaan toiston hidastuminen riittää. Tämä on sopiva aloituspaino, ja tällä painolla voi tehdä jäljellä olevat sarjat joiden määrä riippuu liikkeestä.

Kun tuo sopiva aloituspaino on nyt löytynyt, seuraavalla treenikerralla voidaan painoa lisätä hieman ja jatkossa kasvattaa aina treenistä toiseen.

Siis riittää pelkästään se, että toistot hidastuu..Onneksi on jo vähän pohjaa niin ei ihan nollasta tartte alottaa. Kuitenkin, toisin sanoen kun menen salille perjantaina niin saan varata sinne 3 tuntia aikaa.. :hyvä:

No mutta, asia pihvi ja harvinaisen selvä. Kiitos vastauksesta, tää tajus heti. :)

Aloita vaikka joka liikkeessä pienimmillä mitä salilta löytyy ja kokeile sitten vähän isommilla, kunnes löytyy sopiva taso millä rauta alkaa jo painaa, mutta pystyt vielä tekemään tarpeeksi siistejä toistoja. Se, mikä on "tarpeeksi", riippuu siitä millaisella ohjelmalla lähdet vetämään, mutta kovin lyhyitä sarjoja ei alussa kannata tehdä. Muutaman kerran joudut varmaan salilla käymään ennen kuin opit omat voimatasosi tuntemaan, mutta tekniikkaharjoittelua sen homman alussa pitää muutenkin olla niin ei mitään väliä vaikka vähän aikaa tekisikin "liian pienillä" painoilla.

Jooh, mä tuossa mietinkin kun olen tottunut bodypumpissa käymään että varmasti voin turvallisesti laittaa ne samat painot ensin mitkä pumpissa mulla on ollut maksimissaan, en kuitenkaan ole ihan niin aloittelija vaikka salin punttipuolelle suuntaankin ensimmäistä kertaa ihan tosissaan.

Milläs tyylillä täällä jengi reenaa noita vatsoja? Taljassa, istumaannousuja, jalkojen nostoja...
Miten pitkää sarjaa? 5, 8, 12, 20...? ite tein maanantaina ekan kerran taljassa ja tänää taas:D Saa kyllä omasta mielestäni paremman tuntuman ku esim. istumaannousuilla mitä ennen tein. Tosin en todennäkösesti tehny niitä ihan oikein.

Milläs tyylillä täällä jengi reenaa noita vatsoja? Taljassa, istumaannousuja, jalkojen nostoja...
Miten pitkää sarjaa? 5, 8, 12, 20...? ite tein maanantaina ekan kerran taljassa ja tänää taas:D Saa kyllä omasta mielestäni paremman tuntuman ku esim. istumaannousuilla mitä ennen tein. Tosin en todennäkösesti tehny niitä ihan oikein.

Jalkojen nostoja 3-4x15-25, satunnaisesti etukyykkyä. Vinoille ryssän kiertoja.

Tehokkaaks todettu? Näkyykyö 6-päck? Ja miten pitkään yleensäki oot reenannu vatsoja? Sulla kuitenki melko pitkiä nuo sarjat.

Itse pitänyt pääliikkeinä vatsarutistuksia ylätaljassa, voimapyörää ja jalannostoja (tangosta tai jstn roikkuen). 2 liikettä aina ohjelmassa mukana edellisistä ja vatsat treenaan 2krt/vko. Toisena päivänä 4 sarjaa lyhyempää 6-10 toistomäärää yhtä liikettä ja toisena päivänä toista liikettä 4 sarjaa pidempää 10-15 toistomäärää. Toimii tähän astisista viritelmistä parhaiten.

Miten toi asian laita nyt on?

Siis pystyykö puntteja nostelemalla saamaan vielä itselleen lisää pituutta? Luin treenaus suomi24, että nuorena (15-22) noi lisäravinteet ynnä muu ravinto menevät vain pituuskasvuun, eikä ollenkaan lihaskasvuun :eek:. Sit jostain oon taas kuullu, että puntinnosta tyrehdyttäs pituuskasvun kokonaan. Mikähä näistä nyt mahtaa olla oikein? Eli saako painojen nostolla itselleen aikaan vielä kasvupyrähdyksen, vai loppuuko se kasvu?

Siis pystyykö puntteja nostelemalla saamaan vielä itselleen lisää pituutta? Luin treenaus suomi24, että nuorena (15-22) noi lisäravinteet ynnä muu ravinto menevät vain pituuskasvuun, eikä ollenkaan lihaskasvuun :eek:. Sit jostain oon taas kuullu, että puntinnosta tyrehdyttäs pituuskasvun kokonaan. Mikähä näistä nyt mahtaa olla oikein? Eli saako painojen nostolla itselleen aikaan vielä kasvupyrähdyksen, vai loppuuko se kasvu?

"Siis pystyykö puntteja nostelemalla saamaan vielä itselleen lisää pituutta?", öö wtf :D Jätä ne suomi24 keskustelut ihan omaan arvoonsa.. Ehkä joku mave/kyykky paskalla tekniikalla ja helvetinmoisilla romuilla vois aiheuttaa jotain ongelmia pituuskasvuun. Mutta siis alottaa maltillisilla painoilla ja opettelee sen tekniikan niin ei pitäs olla mitään syytä huoleen. Eli IMO et vitussa saa lisää pituutta punttien heiluttelulla ja punttien heiluttelu ei vaikuta pituuskasvuun kunhan tekee liikkeet oikein.

Back
Ylös Bottom