Kaikki maastavedosta

Meta title: 💥 Kaikki maastavedosta – selkäpäivän kuningasliikkeen kattavin keskusteluketju

Meta description: Keskustelua maastavedon tekniikoista, variaatioista, varusteista ja tuloksista – kaikkea maven saloista aloittelijasta kovaan vetäjään.

Itse en meinaa saada vetoa tehtyä oikein. Kapealla tyylillä nostettaessa se menee väkisten siihen, että nosto tapahtuu selällä suurimmilta osin. Alkuasento on hyvä ja selkä suorana, hartiat rentoa, mutta sitten kun rauta pitäisi saada maasta irti, niin paino siirtyy jalkapohjan etuosalle ja kantapäät meinaa nousta ilmaan. Tiedän, että pitäisi tavallaan työntää jalat lattiasta läpi, mutta ei meinaa onnistua. Sumolla vedettäessä nostot onnistuu hienosti, tekniikka pysyy kasassa ja selkä kiittää.

Mikä neuvoksi tuohon kapeaan tyyliin?

Itellä täysin sama ongelma kun kepademus:lla. Jalat kapeella kun nostaa, nii tuntuu et meinaa kaatua eteenpäin koko mies. :D Mutta sumo-tyylillä taas selkä pysyy ryhdissä, paino kantapäillä ja tekniikka puhtaana.

Mulla on kyl kyykyssä kans sama ongelma, et tuntuu ku meinais kaatua eteenpäin, varsinkin jos menee liian alas. Niin mietin, et voisko se olla siitä kun on niin heikko alaselkä ja vatsat, et ei saa sieltä tukea ja sen takia sit toi tekniikka kaatuu jos on jalat kapealla, kun sumolla tehdessä se rasittaa vähemmän just noita lihaksia?

Itellä täysin sama ongelma kun kepademus:lla. Jalat kapeella kun nostaa, nii tuntuu et meinaa kaatua eteenpäin koko mies. :D Mutta sumo-tyylillä taas selkä pysyy ryhdissä, paino kantapäillä ja tekniikka puhtaana.

Mulla on kyl kyykyssä kans sama ongelma, et tuntuu ku meinais kaatua eteenpäin, varsinkin jos menee liian alas. Niin mietin, et voisko se olla siitä kun on niin heikko alaselkä ja vatsat, et ei saa sieltä tukea ja sen takia sit toi tekniikka kaatuu jos on jalat kapealla, kun sumolla tehdessä se rasittaa vähemmän just noita lihaksia?

Mulla oli jossain vaiheessa samaa ongelmaa, mutta se ratkesi, kun vaan vetää alussa tangon aivan sääriin kiinni.

Kyykky meinaa edelleen kaatua eteenpäin, mutta siinäkin helpotusta on tuonut takareisien, pohkeiden ja lonkankoukistajien venyttely.

Nää on vaan tälläsiä mutuiluja...

Mulla oli jossain vaiheessa samaa ongelmaa, mutta se ratkesi, kun vaan vetää alussa tangon aivan sääriin kiinni.

Kyykky meinaa edelleen kaatua eteenpäin, mutta siinäkin helpotusta on tuonut takareisien, pohkeiden ja lonkankoukistajien venyttely.

Nää on vaan tälläsiä mutuiluja...

Mulla on kyllä se tanko siinä säärissä kiinni, mut se ala-asento siitä mavesta vaan on jotenki niin luonnottoman tuntunen jalat kapeella tehdessä.

Toi kyykky mulla voi johtua muuten just tosta, koska oon kunnollisen venyttelyn alottanu vasta joku aika sitten ja just noi lihakset mulla on todella jäykät.

Minusta sumo ottaa kovemmin takareisiin jos laskee persettä riittävästi alas...

Kannattaa ihan tuntuman perusteella lähtee kokeilemaan. Lisäksi toinen tapa voi olla muutenkin huomattavasti parempi omalle vartalotyypille (selän asento, tasapaino, polvet yms.)

Eroaakos sumomave ja normimave mitenkään ratkaisevasti toisistaan, muuten kuin otteella ja jalkojen leveydellä?

Onko niillä muuta yhteistä kuin nimi ja negatiivisen vaiheen puuttuminen? Sumo ei oikein tehtynä ota lähes ollenkaan selkään, kapea taas ihan jonkin verran. Sumossa korostuu liikkuvuus, tekniikka ja pakarat ihan toisessa mittakaavassa kuin perusmavessa.

Tein tänään maastavetoa ja kaikki meni minusta hyvin, oli hyvä treenifiilis päällä ja tuli vedettyä (ehkä vähän liiankin) kovaa.

Nyt noin 10h treenin jälkeen on tullut voimakas niskakipu joka ilmenee kun käännän päätä vasempaan suuntaan. Kipua ei ole kun käännän päätä mihinkään muuhun suuntaan. Kipu on kuitenkin sen verran kova että olen miltei varma että se johtuu mavesta. Mitäköhän mahdollisesti tein väärin? Tällaista ei ole koskaan ennen ilmennyt. Käänsin päätä ja katsoin peiliin ainoastaan ennen sarjojen ensimmäistä vetoa, eli siis kun tanko vielä oli maassa (siis ei enää vetovaiheessa). Noin muuten katse oli eteenpäin, hieman ylöspäin. Pyrin pitämään päätä hieman ylöspäin suuntautuneena pitääkseni selän suorassa.

Nyt noin 10h treenin jälkeen on tullut voimakas niskakipu joka ilmenee kun käännän päätä vasempaan suuntaan. Kipua ei ole kun käännän päätä mihinkään muuhun suuntaan.

Mulle on tullut samaa oiretta ajoittain penkistä ja oon päätellyt, että jotenkin vaan tiedostamattomasti jännitän niskaa jotenkin oudosti. Menee ohi parissa päivässä, jos on sama lihasongelma ku mulla. Älä kääntele sitä päätä ja jos epäilyttää, käy lekurissa.

Tekeekö kukaan maastavetoa viimeisenä selkäliikkeenä leukojen, kulmasoutujen ja taljojen jälkeen.
Jos, niin paljonko putoavat tulokset siihen nähden että tekisi ensimmäisenä. Jollei putoa juuri yhtään niin meinaako se että nuo yläselän liikkeet voisi tehdä paremminkin?

Entäs käyttääkö kukaan järjestystä:
leuat - maastaveto - kulmasoudut ja taljat

Leuka on minusta selkäliikkeistä se, jonka tulokset eniten putoavat väsyneellä selällä joten tämä järjestys auttaa siihen, mutta antaa kuitenkin mahdollisuuden tehdä maastavedon melko tuoreella selällä.

Mun (ala)selkä on ainaki niin onneton paska että maastaveto on pakko tehdä kierron ensimmäisenä päivänä ja ensimmäisenä liikkeenä. 3-jakoisessa ohjelmassa se on vieläpä erillään yläselkätreenistä. Jotenkin tuntuu että kaikki ennen mavea tehtävät liikkeet on sitten itse mavesta pois :)

Itse tehnyt aina maastavedon viimeisenä, koska sen jälkeen ei tahtoisi tulla enää muusta mitään.
Toisaalta olen myös huomannut, että mave nousee vallan mainiosti vielä muidenkin liikkeiden jälkeen (tosin kyykyn kanssa sitä ei sovi tehdä samalla kerralla).

Mavea veivannut joskus ensimmäisenä ja joskus taas viimeisenä liikkeenä...

Leuoista tuntuu toistaiseksi lähtevän ne vähätkin tehot, kun niitä tulee tehtyä heti maven jälkeen.

Kyykkyä ja mavea on tullut myös tehtyä samassa treenissa, kyykky ekana ja mave viimeisenä liikkeenä.

Eiköhän melkein minkälaiseen liikejärjestykseen totu ihan tekemällä vaan...

Pidän kanssa maven erillään yläselkäpäivästä ja teen sen jalkapäivänä. Teen sen myös kohtuu kevyenä, sillä kyykyt pistävät selän jo rasitukselle.

ensimmäisenä. "iso" liike joka ottaa moneen paikkaan = samalla treenillä saa takareidet ja alaselän treenattua. Hyvä tehdä tehokkaasti.

Itse tykkään tehdä maastavedon ensimmäisenä alta pois, koska liike on ehdottamasti raskain ja tuskallisin tehdä joten selkä reenin ''pahin'' vaihe on ohi kun sen on tehnyt siihen alkuun.

Voithan vaihdella sitä toisen ja kolmannen liikkeen järjestystä.

Itse teen maven toisena liikkeenä kulmasoudun jälkeen. Ainakin näin selkä valmiimpi siihen vetelyyn, ettei sitten ihan kylmänä lähdetä vetelemään. Ensimmäisenä liikkeenä mave vaatii enemmän lämmittelysarjoja alle.

Mave viimeisenä. Ei olisi mitään mahdollisuuksia tehdä esim. kulmasoutua maven jälkeen.

Ensin lämmitelään muilla liikkeillä ja sitten ruvetaan töihin!

Itse teen maven toisena liikkeenä kulmasoudun jälkeen. Ainakin näin selkä valmiimpi siihen vetelyyn, ettei sitten ihan kylmänä lähdetä vetelemään. Ensimmäisenä liikkeenä mave vaatii enemmän lämmittelysarjoja alle.

Näin teen itsekkin. En pystyisi edes ajattelemaan mavea ensimmäiseksi liikkeeksi.

Ei millään pahalla ketään kohtaan, mutta on suorastaan aivan vitun typerää tehdä veto viimeisenä, toiseksi viimeisenä, tai milloin tahansa paitsi ensimmäisenä. Pois lukien jos kyykätään ensiksi, ja sit vedetään.

Miten te sit jaksatte vetää isot raudat jos teette kulmasoudun alle? :jahas:
Tietenkin jos vedossa sarjapainot on jotain 100-150kg väliltä niin se on eri asia.

Back
Ylös Bottom