Raskas liike --> Eristysliike --> Pitkitetty eristysliike

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Haulikko
  • Aloitettu Aloitettu
Suunnitelmissa olisi siis tämän tyyppinen treenaus:

Ensin tehdään raskas liike vajaana, ~10-20sec tauko, sitten tehdään eristysliike loppuun, ~10-20sec tauko, sitten tehdään eristysliike ja pitkitetään sitä jollain tavalla.
Eli esim. Penkki x8, 15sec, Viparit x8, 15sec, Viparit pudotussarjana x8
Nuo eristysliikkeet tehdään siis kummatkin samalla painolla.

Mitäs mieltä olette? Montako sarjaa näitä kannattaisi tehdä?

Hauskaa, editti ei vaihteeksi toimi.

Jako:

MA: Yläkroppa (ei hauista)
TI: Alakroppa + hauis
KE: OFF
TO: Yläkroppa (ei hauista)
PE: Alakroppa + hauis
LA: OFF
SU: OFF

Juu sori, sanon aina "vipari", kun joskus luulin että se on se.

Tässä haetaan sitä, että saadaan lihaksesta kaikki irti rasittamatta keskushermostoa liikaa. Raskas liike jätetään vajaaksi, jotta se ei hermostoon vaikuta, ja eristysliikkeethän eivät ylipäätänsä voi vaikuttaa keskushermostoon vaikka mentäisiin failuren yli (tietääkseni).

Jaa, käsitin jotenki, että teet vajaita toistoja.. Mutta siis eiköhän saman asian aja se, että otat isot liikkeet sellasella progressiolla, ettei niitä tarvitse viedä failureen asti, ja teet sen jälkeen tollaset pumppailut sun muut hiomiset ihan normaalisti?

Mä ajan tässä sitä, että saan mahd. kovan intensiteetin rasittamatta keskushermostoa liikaa, mutta pidän silti raskaat liikkeet mukana.

Ideana on siis tehdä mahdollisimman vähän, mutta mahdollisimman tehokkaita settejä. Tällöin voin treenata kahdesti viikossa.

Ai se olikin oikein..

Sain tässä muuten ehkä paremman idean.

Eka tehdään raskas liike, joka ottaa todella koko lihakseen, vajaana. Sitten tehdään eristysliike, joka tähtää yhteen lihaksen osaan. Sitten tehdään taas eristysliike, joka tähtääkin taas toiseen osaan.

Esim. Penkki, 10sec, Decline Viparit(Flaissit), 10sec, Incline Viparit.

Niin montako tälläisiä settejä kannattaisi tehdä, jos haluaa kahdesti viikossa treenata?

Ai se olikin oikein..

Sain tässä muuten ehkä paremman idean.

Eka tehdään raskas liike, joka ottaa todella koko lihakseen, vajaana. Sitten tehdään eristysliike, joka tähtää yhteen lihaksen osaan. Sitten tehdään taas eristysliike, joka tähtääkin taas toiseen osaan.

Esim. Penkki, 10sec, Decline Viparit(Flaissit), 10sec, Incline Viparit.

Niin montako tälläisiä settejä kannattaisi tehdä, jos haluaa kahdesti viikossa treenata?

0 settiä. Jos meinaat 2-jakoisella treenata pari kertaa viikossa muskulan niin suosittelen vahvasti että otat vaan pari kunnon liikettä, esim. penkin tangolla ja vinopenkin käppäreillä ja sitten teet molemmat kunnolla, muttei kuitenkaan failureen. Sulla menee IMO aika väärillä raiteilla tuo ajattelu jos tuloksekasta 2-jakoista ajattelit tehdä. Liian monimutkaista miettimistä, liian vähän kunnollista treeniä.

Onko muillakin vaikeuksia tuon editin kanssa? Prrhh..

Joudun nyt tekemään ihan toisen postin korjatakseni vain tuon kohdan:

"ja jättää niitä failureen", tarkoitin "ja jättää niitä vajaaksi"

Onko muillakin vaikeuksia tuon editin kanssa? Prrhh..

Joudun nyt tekemään ihan toisen postin korjatakseni vain tuon kohdan:

"ja jättää niitä failureen", tarkoitin "ja jättää niitä vajaaksi"

Mikset voi jättää niitä vajaaksi? Millä tavalla korkea intensiteetti ja failure liittyy toisiinsa? Se ei vaan oo järkevää vetää failureen 2-jakoisessa ja toisaalta miksei voi vetää "pääliikettä" eli vaikka penkkiä suht' kovaa ja sitte sitä toista liikettä (vaikka se vinopena KP) vähän pienemmällä intensiteetillä ja tuntumapainotteisemmin, jos ensimmäisessä liikkeessä pääpainona on saada isompaa rautaa liikkeelle viikosta toiseen...

Koska korkeaintensiteettisessä treenissä joka setin on tarkoitus mennä reippaasti yli failuren. En voi mennä joka raskaassa liikkeessä yli failuren, koska silloin palautuminen hidastuu. Haluan kuitenkin pitää niitä raskaita liikkeitä mukana, koska niissä on omat hyötynsä.

Ihan nyt vaan muistutuksena: Ideana on jättää pääliikkeet vajaaksi, mutta jatkaa settiä eristysliikkeillä.

Koska korkeaintensiteettisessä treenissä joka setin on tarkoitus mennä reippaasti yli failuren. En voi mennä joka raskaassa liikkeessä yli failuren, koska silloin palautuminen hidastuu. Haluan kuitenkin pitää niitä raskaita liikkeitä mukana, koska niissä on omat hyötynsä.

Ihan nyt vaan muistutuksena: Ideana on jättää pääliikkeet vajaaksi, mutta jatkaa settiä eristysliikkeillä.

Korkea intensiteetti ei tarkoita failureen tekemistä välttämättä, vaan normaalisti sillä tarkoitetaan kovia prosentteja suhteessa 1RM -nostoon. Eli jos ihan suomeksi sanottais mitä sun kannattaa tehdä niin teet sen pääliikkeen painottaen sarjapainojen kasvatusta ja vaikka sitten sen toisen liikkeen painottaen hieman enemmän tuntumaa. Failureen ei kannata vetää kovinkaan usein. Failure on failure liikkeessä kuin liikkeessä, vaikka tokikin hieman armollisempia ovat nuo vemputteluliikkeet. IMO ei kannata kuitenkaan edelleenkään 2-jakoisessa miettiä edes tuollaista, vaan valita mahdollisimman kokonaisvaltaisia liikkeitä max. 2 per lihasryhmä näinkin pienelle lihakselle ku rinnasta ainakin tällä hetkellä puhutaan.

Korkea intensiteetti tarkoittaa isoja painoja. Eli HIT-jutuissa intensiteetti on melko pieni. Ellei sitten intensiteetillä tarkoiteta sitä, että kuinka lähelle koomaa päästään treenin jälkeen. Jokainen voi itse miettiä miten paljon siitä on hyötyä kehitykselle.

Ja tällaiset res-pause jutut ja kaikki failure-sarjat rasittaa hermostoa. Ehkä vähän vähemmän kuin perusliikkeillä tehtynä, mutta rasitusta silti tulee. Ja kun näköjään haet kovaa rasitusta yhdessä treenissä niin myös palautumisajan pitää olla pidempi. 2-jakoinen ei todennäköisesti toimi.

Lihas reagoi vaan rasitukseen. Se ei tiedä, tekeekö perusliikettä vai isoilla vai pienillä painoilla. Vain rasituksella on väliä. Ja jos kehittyä haluaa, niin rasitusta pitää lisätä sekä lyhyellä, että pitkällä aikavälillä. Mitä aiot tehdä, että saat noista treeneistä kovempia?

Samoin koska painot ovat pienet ja on tuollaisia pikkuliikkeitä, niin eipä ole massan kasvatukseen ideaali. Mikä saa sinut luulemaan, että perusohjelmat olisi huonompia kuin tämä?

Toki onhan sitä paljon hullummillakin ohjelmilla kehitytty..

No mutta jos mä teen hyvin vähän settejä niin mä en voi jättää vajaaks. Enkä voi vetää failureen pääliikkeissä, koska se haittaa palautumista. Siksi jatkan settiä kahdella eristysliikkeellä, jotta pääsen reippaasti yli failuren ilman että rasitan hermostoa (palautumista).

Olis tosi hyvä perustelu ku vaan kertoisit että miksi toi ei käytännössä käy toi mun tekniikka?

No mutta jos mä teen hyvin vähän settejä niin mä en voi jättää vajaaks. Enkä voi vetää failureen pääliikkeissä, koska se haittaa palautumista. Siksi jatkan settiä kahdella eristysliikkeellä, jotta pääsen reippaasti yli failuren ilman että rasitan hermostoa (palautumista).

Olis tosi hyvä perustelu ku vaan kertoisit että miksi toi ei käytännössä käy toi mun tekniikka?

Mikset voi jättää vajaaksi vähällä sarjamäärällä? Ei tuo sun ajattelutapa oikeen avaudu. Mikä pakko on vetää loppuun saakka jotain liikettä 2-jakoisessa, kun se ei vaan parhaalla mahdollisella tavalla hyötyä anna.

Mä olen saattanut sekoittaa matalavolyymisen ja korkeaintensiteettisen treenin.

Mardelle:
No mitäs ihmeen hyötyä olisi tehdä 2 vajaata sarjaa? Ja miksi tämä ei sovi 2-jakoseen?

Mä olen saattanut sekoittaa matalavolyymisen ja korkeaintensiteettisen treenin.

Mardelle:
No mitäs ihmeen hyötyä olisi tehdä 2 vajaata sarjaa? Ja miksi tämä ei sovi 2-jakoseen?

Se failureen vetäminen rassaa joka tapauksessa hermostoa ja lihasta siinä määrin että tiheän frekvenssin ohjelmassa se vain vie resursseja palautumiselta ja progression toteutukselta. Kahdesta vajaasta sarjasta on vitusti hyötyä jos onnistuu pitämään nousujohteisuuden treenissä. Mikse voisi tehdä vaikka 3 sarjaa? tai 4? ja miksei toisena liikkeenä voisi olla vaikka se käsipainovinopenkki? Itse en vetäisi 2-jakoisessa failureen ku ehkä kerran kuussa juuri ennen kevennystä.

Toisaalta ku tässä ei oo kuitenkaan mulla tarkoituksena tyrmätä mitään joten voithan nää kokeilla tuleeko tuosta sun suunnitelmasta mitään käytännössä. Siten sen parhaiten selville saat. Itse epäilen kuitenkin vahvasti josko tuosta mitään hyötyä olisi verrattuna ihan perustreeniin jossa keskitytään lähinnä sarjapainojen kasvatukseen jollain toistoalueella.. Eli ajan kanssa isompaa rautaa samoilla sarjapituuksilla pidentämättä treenin kestoa juurikaan. Liika hifistely on perseestä.

Back
Ylös Bottom