Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Mulla meinaa treeni venyä jo ilman selkä- ja vatsaliikkeitä melkoisen pitkäksi, ja oon miettinyt että mikä olisi paras tapa sovittaa nuo treeniohjelmaan: Karsia saliohjelmasta ns. "turhempia" liikkeitä ja keskittyä enemmän perusliikkeisiin niin että aikaa jäisi myös selälle ja vatsalle, vaiko jatkaa samaan malliin ja tehdä selkä- ja vatsalihasliikkeitä vaikka lepopäivinä? (Tarkoitan siis ihan ilman lisäpainoja toteutettavissa olevia liikkeitä, muutamia liikkeitä teen lisäpainojen kanssa sitten salilla.)

Ja pistetään samaan syssyyn muutama päässä pyörinyt kysymys:

Mitä haittaa on ruokailuaikojen epäsäännöllisyydestä treenauksen kannalta?

Johtuuko alaselkäkipu aina pelkästään väärin tehdyistä liikkeistä (jos esiintyy vain treenaamisen yhteydessä), vai voiko tuolta välttyäkään kokonaan vaikka kuinka hyvin vetäisi liikeradat ja venyttelisi? Onhan kipu toki aina hälyttävä tunne että jokin on pielessä, mutta kun alaselkä on kuitenkin sellainen paikka joka reagoi hyvin helposti.

Danke jo etukäteen.

Mulla meinaa treeni venyä jo ilman selkä- ja vatsaliikkeitä melkoisen pitkäksi, ja oon miettinyt että mikä olisi paras tapa sovittaa nuo treeniohjelmaan: Karsia saliohjelmasta ns. "turhempia" liikkeitä ja keskittyä enemmän perusliikkeisiin niin että aikaa jäisi myös selälle ja vatsalle, vaiko jatkaa samaan malliin ja tehdä selkä- ja vatsalihasliikkeitä vaikka lepopäivinä? (Tarkoitan siis ihan ilman lisäpainoja toteutettavissa olevia liikkeitä, muutamia liikkeitä teen lisäpainojen kanssa sitten salilla.)

Johtuuko alaselkäkipu aina pelkästään väärin tehdyistä liikkeistä (jos esiintyy vain treenaamisen yhteydessä), vai voiko tuolta välttyäkään kokonaan vaikka kuinka hyvin vetäisi liikeradat ja venyttelisi? Onhan kipu toki aina hälyttävä tunne että jokin on pielessä, mutta kun alaselkä on kuitenkin sellainen paikka joka reagoi hyvin helposti.

Danke jo etukäteen.

Useampi jakoista ohjelmaa vaan peliin? Saat treenattua kaiken ja rauhassa hosumatta. Alaselkä menee jumiin ainakin itsellä, jos sitä liian usein treenaa plus rasitus seisomatyöstä. Eli ei tarvitse väärin tehdä, että kipua tuntuu, muttei myöskään treenata kipeätä alaselkää vaikka puhtaasti tekee. Tekee vaan enemmän hallaa.

Danke jo etukäteen.

Karsisin turhia pois myös. Keskity raskaisiin moninivelliikkeisiin (mave, kyykky, penkki yms) niin voit helposti jättää jotain reidenojennuksien tekoa yms pois.

En alaselkäkipuun osaa sanoa mitään muuta kuin, että tekniikka! Tarkista ja varmista joltain toiselta, että teet varmasti liikkeet oikein. Selkä on sellainen, että kun se kossahtaa niin sotkee elämää muutenkin kuin vain salin osalta. Jos se on lihaspoltetta niin se on normaalia, mutta kipu ei enää, varsinkaan pistävä.

Ruokailun epäsäännöllisyys vaikuttaa aineenvaihduntaan ja moneen muuhun asiaan joten se olisi hyvä olla kunnossa, mutta mikäli siihen ei ole mahdollisuutta niin sitten ei ole :)

Kiinnostaisi tietää, että miten treenaat jos ei aikaa tahdo löytyä selkäliikkeille?

Kiinnostaisi tietää, että miten treenaat jos ei aikaa tahdo löytyä selkäliikkeille?

Yksijakoisella ohjelmalla, tarkemmin tuolla Arcin koko kroppa-ohjelmalla sillä erolla, että sarjoja teen suunnilleen jokaisessa liikkeessä kolme. Eihän noita liikkeitä tuossa hirveä määrä ole per päivä, mutta ne yhdistettynä kolmeen sarjaan per liike saa mulla helposti treenin venähtämään lähemmäksi puoleksitoista tuntia kuin tuntia jo ilman vatsa- ja selkälihasliikkeitä.

Yksijakoisella ohjelmalla, tarkemmin tuolla Arcin koko kroppa-ohjelmalla sillä erolla, että sarjoja teen suunnilleen jokaisessa liikkeessä kolme. Eihän noita liikkeitä tuossa hirveä määrä ole per päivä, mutta ne yhdistettynä kolmeen sarjaan per liike saa mulla helposti treenin venähtämään lähemmäksi puoleksitoista tuntia kuin tuntia jo ilman vatsa- ja selkälihasliikkeitä.

Itse kyllä karsisin tosta ohjelmasta jotain pois.

En muista, olenko kysynyt tällaista, tai jos olenkin, en ole saanut siihen vastausta. En ainakaan pikaisella haulla löytänyt :) Eli pelaan lätkää talvella todella paljon, kovia, kunnolla hapoille vieviä reeni tai pelikertoja on 2-3krt/vko + hönäilyt. Eli tämän lisäksi käyn lähes joka päivä kaukalolla laukomassa ja luistelemassa, joskus saattaa tulla pienet höntsypelitkin. Ja taatusti tulee hiki. Lepopäiviä kiekosta tulee 1-2, harvoin 3, jalat ovat siis rasitustilassa käytännössä koko ajan. Miten siis sumplin jääkiekkoharrastukseni ja salin jalkapäivän keskenään. Pitäisikö jalkapäivästä luopua kokonaan?

PS: Lätkästä perehtymättömille: Luistelu ja pelaaminen ottavat ensisijaisesti reisiin ja pakaroihin, toissijaisesti nivusiin, takareidet tulevat mukana. Pohkeisiin ei ota juuri ollenkaan

PS2: Turha ehdottaa jääkiekosta luopumista!

En muista, olenko kysynyt tällaista, tai jos olenkin, en ole saanut siihen vastausta. En ainakaan pikaisella haulla löytänyt :) Eli pelaan lätkää talvella todella paljon, kovia, kunnolla hapoille vieviä reeni tai pelikertoja on 2-3krt/vko + hönäilyt. Eli tämän lisäksi käyn lähes joka päivä kaukalolla laukomassa ja luistelemassa, joskus saattaa tulla pienet höntsypelitkin. Ja taatusti tulee hiki. Lepopäiviä kiekosta tulee 1-2, harvoin 3, jalat ovat siis rasitustilassa käytännössä koko ajan. Miten siis sumplin jääkiekkoharrastukseni ja salin jalkapäivän keskenään. Pitäisikö jalkapäivästä luopua kokonaan?

PS: Lätkästä perehtymättömille: Luistelu ja pelaaminen ottavat ensisijaisesti reisiin ja pakaroihin, toissijaisesti nivusiin, takareidet tulevat mukana. Pohkeisiin ei ota juuri ollenkaan

PS2: Turha ehdottaa jääkiekosta luopumista!
Tiheämpijakoista ohjelmaa kehiin, niin jalat eivät ole treenin jälkeen montaa päivää jumissa. Ja totutat jalat/kropan pikkuhiljaa siihen kovempaan rääkkiin. Jos on paljon muuta treeniä, niin 1-jakoinen varmaan fiksuin ratkaisu. Vain muutama liike (penkki, kyykky, mave, ...) per treeni ja ei montaa sarjaa per liike. Sarjojen määrää voi sit nostaa, kun kroppa tottuu tiheämpään treeniin.

Mulla osu joskus aikoinaan kun pelasin (ihan harrastetasolla kuitenkin vaan), jalkojen treenaus samallekin päivälle pelin kanssa, enkä mitään väsymistä pelissä huomannut. Tai ainakaan mitään normaalista poikkeavaa väsymystä. :D Illalla siis peli ja keskipäivällä jalat salilla.

Olen nyt viitisen kuukautta treenannut 2-jakoisella ohjelmalla. Tarkoituksena olisi siirtyä 3 tai mahdollisesti 4-jakoiseen elokuun alussa, kun on jo tullut treenattua jonkin aikaa.

Kysymys kuuluukin, miten kroppaa täytyy sopeuttaa tähän muutokseen (esim. kevyemmillä painoilla tai lyhyemmillä sarjoilla?) ja kuinka kauan sitä täytyy jatkaa, mikäli sitä tarvitaan? :)

Olen nyt viitisen kuukautta treenannut 2-jakoisella ohjelmalla. Tarkoituksena olisi siirtyä 3 tai mahdollisesti 4-jakoiseen elokuun alussa, kun on jo tullut treenattua jonkin aikaa.

Kysymys kuuluukin, miten kroppaa täytyy sopeuttaa tähän muutokseen (esim. kevyemmillä painoilla tai lyhyemmillä sarjoilla?) ja kuinka kauan sitä täytyy jatkaa, mikäli sitä tarvitaan? :)

Sanoisin että ei siihen mitään erikoisempaa valmistautumista tarvita.. Jos on liikkeet ja treenihommat muutenkin hallussa niin aikalailla täysiä voi aloittaa heti. Paitsi että itse en ikinä aloita ohjelmaa "täysillä" eli maksimisarjapainoilla, sillä järkevä progression toteutus tahtoo vähän haitata sitä. Mutta siis ennemminkin totuttelua tarvitaan harvajakoisempiin ohjelmiin siirryttäessä, eikä tuossa sinun tapauksessasi niinkään. Kannattaa kuitenkin varautua lihaskipuihin, joita saattaa tulla normaalia enemmän ku ohjelma vaihtuu.

Mulla on penkkiä, vinopenkkiä ja pystypunnerrusta ennen ojentajaliikettä ni se verottaa aika paljon ojentajavoimia..Ei oikeen pysty joskus tekeen kapeeta penkkiä ollenkaan :S

-Penkkipunnerrus tanko / Vinopenkkipunnerrus tanko x2
-Vinopenkki kp / tasapenkki kp x2
-Etukyykky / kyykky / prässi x 3
-Reiden ojennukset / x3
-Vipunostot taakse / vipunostot sivulle x 2
-Pystypunnerrus tanko / pystypunnerrus käsipainot x 2
-Rankalainen punnerrus / ojentajapunnerrus / kapea penkki x3

Mahollista jotenki muuttaa tai jtn?

Mulla on penkkiä, vinopenkkiä ja pystypunnerrusta ennen ojentajaliikettä ni se verottaa aika paljon ojentajavoimia..Ei oikeen pysty joskus tekeen kapeeta penkkiä ollenkaan :S

-Penkkipunnerrus tanko / Vinopenkkipunnerrus tanko x2
-Vinopenkki kp / tasapenkki kp x2
-Etukyykky / kyykky / prässi x 3
-Reiden ojennukset / x3
-Vipunostot taakse / vipunostot sivulle x 2
-Pystypunnerrus tanko / pystypunnerrus käsipainot x 2
-Rankalainen punnerrus / ojentajapunnerrus / kapea penkki x3

Mahollista jotenki muuttaa tai jtn?

No itehän en kyllä tuossa tekis missään tapauksessa kapeaa penkkiä enää jos on normipenat ja vinopenkit jo alle vedetty. Ja se ojentajien väsyneisyys johtuu siitä että niitä on jo treenattu. IMO ihan passeli ku kiskoo tuossa vikassa liikkeessä vaikka ranskiksilla tai ojentajapunnerruksella hieman verta ojentajaan.. Rasitusta lienee useimmissa tapauksissa siinä jo tarpeeksi.

Back
Ylös Bottom