Talon rakentaminen/rakennuttaminen?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Samo
  • Aloitettu Aloitettu
Lämmitykseksi olen suunnitellut ihan sähkölämmitystä, vesikiertoista lattialämmitystä. Sen saa kuulemma vedettyä myös tuonne saunatupaan "kaukolämpöputkella jakotukkiin". Eli talot kait yhdistetään toisiinsa kaukolämpöputkella ja saunatuvassa on jonkinsortin jakopiste tuolle sitten?

Lisäksi ilmalämpöpumppu, pari takkaa (saunatupa + olohuone), leivinuuni ja ilmanvaihdoksi joku semmoinen lämmön talteenottava järjestelmä. Pitää alkaa lukemaan opuksia noista :D

Jos keran laitat sähkölämmityksen vesikierrolla, niin se aurinkolämpö maksaa itsensä pois parissa vuodessa. Eikä ole tulevaisuudessa niin paljon kiinni sähkön hinnasta. Muutenkin tuo suihkuveden ympärivuotinen/vuorokautinen lämpimänäpito vie energiaa. Aurinkokennoilla se on ilmaista. Eikä se ole kiinni siitä aurinkoisuudesta, koska se käyttää sitä samaa varaaja mitä ne sähkövastuksetkin. Eli nämä lämpömuodot jakavat kuitenkin osan asennus/tarvike kustannuksista. Ja käytännössä kesäällä ei sähkö lähde lainkaan päälle. Talvella ei tietenkään aurinko riitä, mutta auttaa säästämän silloinkin. Öljyssä ja jossain pelletissä on myös varastointikustannuksia + turvamääräykset = käy kalliimmiksi.

Ja tavaraa kertyy aina sen verran mitä on tilaa.

Jos keran laitat sähkölämmityksen vesikierrolla, niin se aurinkolämpö maksaa itsensä pois parissa vuodessa. Eikä ole tulevaisuudessa niin paljon kiinni sähkön hinnasta. Muutenkin tuo suihkuveden ympärivuotinen/vuorokautinen lämpimänäpito vie energiaa. Aurinkokennoilla se on ilmaista. Eikä se ole kiinni siitä aurinkoisuudesta, koska se käyttää sitä samaa varaaja mitä ne sähkövastuksetkin. Eli nämä lämpömuodot jakavat kuitenkin osan asennus/tarvike kustannuksista. Ja käytännössä kesäällä ei sähkö lähde lainkaan päälle. Talvella ei tietenkään aurinko riitä, mutta auttaa säästämän silloinkin. Öljyssä ja jossain pelletissä on myös varastointikustannuksia + turvamääräykset = käy kalliimmiksi.

Ja tavaraa kertyy aina sen verran mitä on tilaa.
tällä hetkellä kannattanee vielä viivytellä vähän rakentamisen aloittamisen kanssa jos tahtoo säästää noilla aurinkovehkeillä. ainakin olen ymmärtänyt että parikin vuotta vaikuttaa huomattavasti siihen millaista hyötysuhdetta saa paneelista samaan hintaan... ja ainakin prototyyppiasteella on järjestelmä jossa laitetaan kalvo kattoikkunaan ja se toimii kuin erillinen aurinkopaneeli.

mutta joku järki sit aina odottamiseenkin...

Vilmikseltä ja muilta hyviä vinkkejä. Pellettiin olen tutustunut eikä se ole mun juttu. Maksan mielelläni siitä että painan nappia ja saan lämmintä, en jaksa alkaa speksaamaan suuria varastoja pellettejä varten ja siinä on se että sitä joutuu huoltamaan. Kukas sitä taloa pitää lämpimänä ja huoltaa pellettejä kun olemme vaikkapa 1-2kk talvella etelänlämmössä?

Varastoista: Meillä grillataan ympäri vuoden, siksi tuossa on tuo lasitettavissa oleva välitila saunatuvan ja talon välissä. Puutarhakalusteita ja grillejä säilytetään siellä. Pihaan toki piirretään myös kesäkeittiö/grillikatos.

Mitä lasten poismuuttoon tulee niin nuorin on nyt 0 vuotta. Enkä todellakaan aio tuossa talossa asua enää 18 vuoden kuluttua vaan jossain paljon lämpimämmässä tai sitten kylmässä haudassa. Eli huonejärjestelyn suunnittelu sitä silmällä pitäen on täysin järjetöntä. Mieluummin se muksu asuu sen 18 vuotta sopivassa huoneessa kuin liian pienessä josta saa myöhemmin seinän pois ;)

Vilmikseltä tulikin jo sisustusnäkökulmaa tähän, se on hyvä asia ja olisinkin tahtonut eteiseen/aulaan ikkunan, mutta huonejärjestelystä johtuen se ei oikein käy. Paperilla minulla on paljon parempi piirros mutta kun en omista skanneria niin tämä saa kelvata.

Kaipaisin vinkkiä/tietoa siihen, saako kaasuhellaa varten olevaa kaasupulloa säilyttää teknisessä tilassa (minne sen olen piirtänyt) vai pitääkö se säilyttää kokonaan ulkona? Teknisestä tilasta ei ole käyntiä sisätiloihin.

Uusi kuva vielä kerran:

omamalli5.jpg

Piirustuksissa ei ole huomioitu seinäpaksuuksia vaan ne tulevat tuohon päälle. Sänky ja ruokapöytä on piirretty kuvaan oikeilla mittasuhteilla jotta hahmottaminen helpottuu. 60cm kaapistot ovat piirtoteknisistä syistä (snap to grid) johtuen 50cm kaapistoja. Todellisuudesta poiketen siis.

1100m2 tontti on hommattu jo, tontille saa rakentaa 17,5m leveän talon + 2 metriä leveämmän, jo hankkimallamme erikoisluvalla (vaatii EI30 -luokitukset = autotallissa valmiiksi)
Ohi menevä tie sijoittuu kuvassa alas, etupihaa jää noin 10m alue. Naapureja on ympärillä joka puolella. Sivuseinistä mitattuna siis minimissään 8m etäisyydellä, en ole mitannut todellista tilannetta.

ainakin prototyyppiasteella on järjestelmä jossa laitetaan kalvo kattoikkunaan ja se toimii kuin erillinen aurinkopaneeli

Nyt varmaan osa väestä puhuu aurinkopaneeleista (sähköntuotto) ja osa aurinkokeräimistä (lämmöntuotto).

Tosiaan noi keräimet on jees kevät/kesä/syyskaudella ja itse melkein suunnittelen niitä pelletin kaveriksi, mut laittaisin etenkin sähkön rinnalle. Vaikka siihen tuliskin korkokuluineen pitkä kuoletusaika niin jokainen sentti mitä EI maksa sähköyhtiölle lämmittää sisäisesti jo sinänsä.

Nyt varmaan osa väestä puhuu aurinkopaneeleista (sähköntuotto) ja osa aurinkokeräimistä (lämmöntuotto).

Tosiaan noi keräimet on jees kevät/kesä/syyskaudella ja itse melkein suunnittelen niitä pelletin kaveriksi, mut laittaisin etenkin sähkön rinnalle. Vaikka siihen tuliskin korkokuluineen pitkä kuoletusaika niin jokainen sentti mitä EI maksa sähköyhtiölle lämmittää sisäisesti jo sinänsä.
nuohan on kärjistettynä melkein sama asia. ainoastaan energiansiirtomuoto vaihtuu välissä. siksi puhuin noista sekaisin.

nuohan on kärjistettynä melkein sama asia. ainoastaan energiansiirtomuoto vaihtuu välissä. siksi puhuin noista sekaisin.

Toinen on reilusti halvempi kuin toinen. Kärjistettynä voisi sanoa, että mikä tahansa riittää keräimeksi mikä kerää auringon lämpöä ja millä saa siirrettyä sen lämmön paikasta A paikkaan B. Oli se sitten uima-allas, kasvihuone tai omakotitalo.

Mä siirtäisin vieläkin tuon hormin vasemmalla lämmityksen näkökulmasta, mutta silloin pitäisi vähän muuttaa pohjaa jos ja kun tuon leivinuuninkin haluaa tuohon paikkaan.

Toinen on reilusti halvempi kuin toinen. Kärjistettynä voisi sanoa, että mikä tahansa riittää keräimeksi mikä kerää auringon lämpöä ja millä saa siirrettyä sen lämmön paikasta A paikkaan B. Oli se sitten uima-allas, kasvihuone tai omakotitalo.
eipä noissa niin kauheasti näytä eroa olevan. aurinkopaneelit pienempiä ja halvempia mutta kun pinta-ala on sama niin hinta on vähän korkeampi.

joka tapauksessa paikoitus määrittää molemmissa tasan samalla tavalla kerättävän energian määrän poislukien räikeät erikoistapaukset. eli ihan sama kummasta puhuu, menevät samaan sijaintiin ja erona vaan se, tuleeko putkesta sähköjohdot vai jotain lämmönsiirtoon käytettävää ainetta.

erona vaan se, tuleeko putkesta sähköjohdot vai jotain lämmönsiirtoon käytettävää ainetta.

Tuotnoinii, jos laitat vaikka 5 neliötä aurinkokeräimiä niin niillä tuottaa lämmintä vettä vaikka mihin käyttöön, mut jos laitat 5 neliötä aurinkopaneeleja niin niillä pyörittää ehkä lämmitettäviä laskettelumonoja korkeintaan. Käsittääkseni ero on siis kuin yöllä ja päivällä jos ajatellaan talon lämmittämistä ja lämpimän käyttöveden tuottoa.

Tuotnoinii, jos laitat vaikka 5 neliötä aurinkokeräimiä niin niillä tuottaa lämmintä vettä vaikka mihin käyttöön, mut jos laitat 5 neliötä aurinkopaneeleja niin niillä pyörittää ehkä lämmitettäviä laskettelumonoja korkeintaan. Käsittääkseni ero on siis kuin yöllä ja päivällä jos ajatellaan talon lämmittämistä ja lämpimän käyttöveden tuottoa.
900w vs 600w sain satunnaisella otannalla eroksi. eli 30% joka on "vähän" pienempi gäppi kuin mitä mainitsit...

Kaipaisin vinkkiä/tietoa siihen, saako kaasuhellaa varten olevaa kaasupulloa säilyttää teknisessä tilassa (minne sen olen piirtänyt) vai pitääkö se säilyttää kokonaan ulkona? Teknisestä tilasta ei ole käyntiä sisätiloihin.
.
Mulla on kaasupullo lieden vieressä kaapissa, alaosassa on pari reikää mistä mahdollinen vuotava kaasu pääsee pois. Mikset laita kaasuliettä tuohon baaritiskiin? Mulla tuli sellainen 180*90 kokoinen saareke, jossa on kaasuliesi keskellä.

Viimeksi muokattu:
900w vs 600w sain satunnaisella otannalla eroksi. eli 30% joka on "vähän" pienempi gäppi kuin mitä mainitsit...

Nyt tarttis linkkiä kehiin. Ei oo mahdollista ellei ole tullut jotain superhyötysuhteen kennoja. Tehoero per neliö pitäisi olla useita satoja prosentteja.

En itse ole mikään asiantuntija, mutta lähinnä julkaisukelpoista mitä löysin olisi:

http://www.y-energia.com/aurinkolampo/teho_ja_tuotto/teho_ja_tuotto.html#nete

eli tuon tietyn keräimen neliömetriteho n. 850 W ja

http://www.eurosolar.fi/aurinkopaneelit/

tuon tietyn kennon neliömetriteho reilut 130 W
my bad. hakusanalla aurinkopaneeli kolmannen linkin
http://www.solartracker.fi/index.php?sivu=tuotteet

eka tuote.

http://www.solar-id.nl/kyocera_bestanden/KC130GHT-2.pdf

0,8m2 ja 130w. katoin siis tuosta tehon ja toisesta mallista mitat.

no kuitenkin, lopetetaanhan tämä tähän. lähti ihan turhaan ihan sivupoluille koko keskustelu.

Mä siirtäisin vieläkin tuon hormin vasemmalla lämmityksen näkökulmasta, mutta silloin pitäisi vähän muuttaa pohjaa jos ja kun tuon leivinuuninkin haluaa tuohon paikkaan.
Eli minne? Tota on aika hankala lähteä siirtämään koska tahdon tuohon jääkaapin ja hormin väliseen tilaan espressokoneen paikan, alle matala pakastin sekä pieni biojäteastia sekä laatikostot + avohyllyt tason päälle ylös. Talo suunnitellaan siis osittain sisustuksen ehdoilla, kuten jotkut varmasti arvasivatkin ;)

Takaksi tällainen Tiilerin kulmatakka:

takka2.jpg

Mulla on kaasupullo lieden vieressä kaapissa, alaosassa on pari reikää mistä mahdollinen vuotava kaasu pääsee pois. Mikset laita kaasuliettä tuohon baaritiskiin? Mulla tuli sellainen 180*90 kokoinen saareke, jossa on kaasuliesi keskellä.
Keittosaareke oli kyllä mielessä mutta ongelmaksi näissä muodostuu mausteiden säilytys. Olen koitellut keittosaareketta, mukavahan se on ja nätin näköinen mutta kun mausteita pitää mahtua se noin 30 purkkia jonnekin... Ideoita? Ei, alapuolella oleva vedettävä apteekkarin maustehylly ei ole hyvä ratkaisu, been there done that.

Keittosaareke oli kyllä mielessä mutta ongelmaksi näissä muodostuu mausteiden säilytys. Olen koitellut keittosaareketta, mukavahan se on ja nätin näköinen mutta kun mausteita pitää mahtua se noin 30 purkkia jonnekin... Ideoita?
Mulla on lieden vieressä vetolaatikosto, jossa parissa ylälaatikossa mausteet ja alalaatikossa riisit yms.
Kaikki käden ulottuvilla.

Jos jotain tuosta keittiön pohjasta sanoisin, niin, ite en laittais vesipistettä tuohon, koska ilmeisestikään yläpuolella ei ole tulossa kuivauskaappia, siis ns. tiskikaappia? Vai miten olit asian ajatellut?

Samoin jääkaapin viereen suositellaan laskutilaa, niin ei tarvi muutama tarvike kerrallaan kantaa niitä sitten "työpöydälle".

Keittiön suunnittelussa oli ainakin joskus muinoin apuvälineenä "kultainen kolmio", eli jääkaapin, vesipisteen ja lieden tulisi muodostaa pohjakuvassa jonkin sortin kolmio, jossa kärkien etäisyydet toisistaan ei ole kovin suuria.

Tossa hieman speksiä köökistä. Kolme ylintä "elementtiä" kuuluvat siis toisiinsa, eli muodostavat U-mallisen keittiön. Alhaalla kaksi kulmakaappia (olisiko järkevämpiä ehdotuksia?) ja ylhäällä vasemmalla yksi yläkulmakaappi, joka ei tietenkään näy kuvissa piirrosteknisistä syistä. Älkää kiinnittäkö huomiota pienten laatikkojen suureen määrään, sekin johtuu piirto-ohjelmasta jolla noita tein.

PK on pakastin ja pakastimen vieressä on espressokeitintä varten pieni biojäteastia.

keittio1.jpg

Eli minne? Tota on aika hankala lähteä siirtämään koska tahdon tuohon jääkaapin ja hormin väliseen tilaan espressokoneen paikan, alle matala pakastin sekä pieni biojäteastia sekä laatikostot + avohyllyt tason päälle ylös. Talo suunnitellaan siis osittain sisustuksen ehdoilla, kuten jotkut varmasti arvasivatkin ;)

Tarkoitin tuota aulan ja makuuhuoneen puoleista seinää. Eli että (varaava)takka olisi lähempänä niitä huoneita, jossa ajallisesti vietetään eniten aikaa. Tosin saa sen ilman kiertämään koneellisestikkin. Tosin johtuva lämpö lämmittää nyt kodinhoitohuonetta mukavasti, jossa ei tietenkään lämpötilalla niin kauheaa merkitystä ole, ellei siellä kuivateta pyykkiä. Pientä optimointia vain, mutta ehkä vanhemmassa talossa tuolla tulisijan paikalle on isompi merkitys kuin uudisrakennuksissa.

Jos oikeasti meinaa puita polttaa, niin suuttelisin vielä polttopuille jonkun pienen säilytystilan joko keittiöön, tai sitten olohuoneeseen. Tuossa kuvan takassa tuolla säilytykselllä ei ole muuta virkaa kuin toimia sisustuselementtinä. Ulkosaunaan on myös laiskalle ehdonta ulkoa täytettävä pieni halkovarasto, josta saa sitten saunan puolelta otettua puut myös kätevästi.

Kai ne on... Saunaankin metrin leveä ovi pitäs kait nykyisin pistää... Remppaa kun tehtiin niin olikohan noi vessan ovet 70cm, samoiten saunan. Kas kun Suomessa, sori Kieltolassa ei ole kielletty 2-kerroksisen talon rakentaminen, eihän siellä pääse pyörätuolilla etenemään. Mielestäni esteettömyys on suositeltava ja kannatettava asia mutta Kieltolassa tämä(kin) on viety astetta tai jopa potenssiin liian pitkälle. Voihan se inva ostaa jonkun toisen talon kuin minun vanhan? Voisin tehdä testamentin ja pantata tilille rahaa että kun kuolen niin tilillä olevilla rahoilla puretaan rakentamani talo, eipähän olisi invoille tai kellekään muillekaan haitaksi...

Oon itekki inva ja täytyy sanoa että on oikeesti kohtuutonta että stna joka asuntoon ja joka ikiseen huoneeseen muka pitäis päästä... miksei samantien tehdä niin helvetin isoja huoneita että pääsee sairaalasängyllä?

Ja tosiaa tottakai tiettyjen rakennusten esteettömyys on pakollinen mut ne on justii näitä jokapäiväsiä palveluita..pankit, joku kauppa, posti jnejne..

Ei kyl mee mun päähän noi lait

Back
Ylös Bottom