Talon rakentaminen/rakennuttaminen?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Samo
  • Aloitettu Aloitettu
Jos joskus vielä itelle talon rakennan niin varmasti tulee pidettyä muutamat talkoot ja ite en enää omista puista sahauta.
Meillä tais olla ekat viralliset "talkoot" viime viikonloppuna, kun pyydettiin muutama miehen kaveri kantoavuksi, kun piti saada jätekatos paikoilleen :D

Mukava kuulla ja lukea erilaisista rakennusprojekteista. Meillä rakennuksella oli isona apuna minun oma isäni, joka toimi mm. valvojana ja neuvonantajana sekä appiukko.

Kieltämättä jossain vaiheessa tuli semmonen tunne, että onkohan tässä mitään järkeä... tuttavat alkoivat rakentamaan viereiselle kadulle pari kuukautta meitä myöhemmin ja simsalabim heillä oli runko pystyssä ja vesikatto päällä siinä vaiheessa, kun me edelleen muurattiin runkoa pystyyn harkko kerrallaan... ja edelleen jossain K-raudan pihassa notkuvat harkkopinot herättää lähinnä epämiellyttäviä tuntemuksia :) Enkä nyt tiedä, onko se "onpahan ite tehty, prkl"- tyyli mikään itseisarvo, mitä kannattaa kovin tavoitella. Tai toki sitten, jos todellakin on aikaa, intoa ja taitoa rakentaa. Tiedän monia, ketkä ovat ottaneet virkavapaata puolivuotta tai vuodenkin ja käyttäneet sen ajan tehokkaasti pelkästään rakentamiseen. Ja monesti he ovat niitä samoja, ketkä voisivat mielellään rakentaa vielä joskus uudestaankin.

Tässä jotain pientä aikataulua:

-Kevät 2005 tontin ostaminen ja muutamien puiden kaataminen
-Talvi 2005-2006 piirustusten loputonta hiomista, lupien hakua, materiaalien valintaa ja tarjouskilpailutuksia
-Kevät 2006 (toukokuu) kaivuri ilmestyi tontille ja siitä se projekti sitten lähti liikkeelle
-Lopputalvi 2007 (helmikuu) talo sisältä täysin valmis, muutto
-Kesä 2007 ulkorappaus, laudoituksia, terassin tekoa, ulkovalaisimien asennusta yms.
-Kesä 2008 piharakennuksen (extravarasto+kesähuone+terassi) teko, pihanlaitto (kivetykset, nurmet, istutukset)
-Kevät 2009 jätekatoksen teko
-Kesä 2009 se olis sitte siinä, eikä varmasti tehdä muuta, kun leikataan ruohoa ja kastellaan kesäkukkia - ja grillataan :)

Hieman asian vierestä. Eikö ole kärjistetysti niin, että jos taloasioista tietää niin silloin kannattaa ostaa projekti ja jos ei tiedä niin silloin kannattaa rakentaa uusi?

Saunatuvasta niin meillä on pelkästään ulkosauna mikä on kylmänä. Saa nähdä montako kertaa sitä viitsii talven aikana lämmittää. Tuskin hirveän montaa kertaa. Mukavaa olisi tyhjentää pata joka kerta saunomisen jälkeen.

Saunatuvasta niin meillä on pelkästään ulkosauna mikä on kylmänä. Saa nähdä montako kertaa sitä viitsii talven aikana lämmittää. Tuskin hirveän montaa kertaa. Mukavaa olisi tyhjentää pata joka kerta saunomisen jälkeen.
Kesämökistä tulee monesti haaveiltua ja varsin usein hieman kohtuullisemman hintaisissa mökeissä on erikseen saunarakennus, joka ei ole eristetty/lämmitetty. Voiko näitä saunarakennuksia käyttää talvella? Ok, varmasti joutuu vähän enemmän laittamaan kalikkaa kiukaaseen ja padat pitää tyhjentää, mutta ilmeisesti saunaa voi huoletta käyttää talvella (kunhan kuivattaa sen käytön jälkeen?)?

Saunatupaa tosiaan puoltaa se että siellä voi viettää äänekästäkin elämää kun lapset nukkuvat viereisessä talossa. Se on samalla paikka jossa rentoutua ja pääsee hieman erilleen normaalista keittiö-ympäristöstä. Sen voi myös sisustaa täysin eri tyyliin kuin muu kämppä (mökkimäinen äijäsisustus jossa mm. hirvenpää seinällä :rock: ) Asuinrakennuksesta sitten tietenkin huippumoderni.

Hupen ajatuksista sen verran, että jos tontti on iso (ja kaava antaa myöten) niin mikäs siinä, jos rakentaa erillisen saunarakennuksen. Vielä mielellään ulkoisestikkin saunan näköisen, eikä autotalliksi naamioitua saunaa. Mutta jos tontti ei erityisen iso ole, niin itse ehkä rakentaisin saunan tilalle sen "kellarin". Ts. lisärakennuksen mihin duunaisi sitten ne monitoimitilat. Itse kyllä haluaisin, että omassa talossa olisi erillinen ulkosauna, vaikka ilman pesuhuonetta. Suihkutila riittäisi pelkästään taloon.

Kyllä tuosta urakasta varmasti selviää, jos ei vaan vedä aikataulua tai budjettia liian tiukalle. Oma työmaa on 250 km päässä asunnosta sekä työpaikasta ja yksin on kaikki tullut tehtyä lomilla ja satunnaisina viikonloppuina, mitä nyt sähköt kytki sähkömies. Ikkunoiden maalauksessa on ollut myös apuvoimaa. Makuupussissa on nukuttu lattialla kesät talvet, syöty pizzaa ruokana, eikä tuolla juoksevaa vettäkään ole ollut. Kesällä on päässyt jonnekkin läheiseen järveen pesulle. Talvella on lyhyempiä rupeamia tehty. Aikataulu ei ole ollut tiukka ja hyvin pitkälle on ilman lainaa tehty. Tosin kyseessä on peruskorjaus, mutta samalla työmäärällä olisi varmasti rakentanut jo uuden talon. Sen verran enemmän sitä menee aikaa vanhan nysväämiseen, kun kaikki pitää tehdä väärässä järjestyksessä.

Kesämökistä tulee monesti haaveiltua ja varsin usein hieman kohtuullisemman hintaisissa mökeissä on erikseen saunarakennus, joka ei ole eristetty/lämmitetty. Voiko näitä saunarakennuksia käyttää talvella? Ok, varmasti joutuu vähän enemmän laittamaan kalikkaa kiukaaseen ja padat pitää tyhjentää, mutta ilmeisesti saunaa voi huoletta käyttää talvella (kunhan kuivattaa sen käytön jälkeen?)?

Täällä ei tuollainen sauna kyllä ole mökillä vaan talon vieressä. Kyllä se on niin luksusta ettei mitään rajaa. Voi melkein kuvitella olevansa mökillä.

Toki sauna kannattaa kuivattaa käytön jälkeen kesälläkin. Mitä nyt pari puuta menee jälkilämmön ylläpitämiseen.

Itse kärsin kylmästä niin paljon että tuo autotalliksi naamioitu sauna olisi hyvä, siihen saa silloin tuon lasitettavissa ja esim. infrapunalämmittimillä lämmitettävissä olevan välitilan "kaupan päälle" jossa kiva istuskella iltaa syysiltoina. Sisustus rottinkityylisillä kalusteilla, muovirottingilla:
tuote-1399.jpg

Hieman japanilaishenkeen siis.

Mitä Inska tarkoittaa "saunan tilalle monitoimitilat"? Itsellä oli kyllä mieleen jos saunaan rakentaisi kellarin ja sinne kotiteatterin (30m2), siis täysin erillisen tilan talosta, käyntikin ulkokautta. Pelkona tuossa taas on se että kukapa tuolla talossa tahtoisi enää oleskella jos saunatuvan edustalla olisi jumalaton terassi, iso lasitettu oleskelutila....

Tällaistakin harkitsin mutta on hieman liian kesämökkimäinen, sama mennä sitten autolla mökkeilemään:
BIGpihakoivu.jpg

Huppe: Noista piirustuksista. Ei ole oikein kiva, että kuisti ja eteiset on noin lähellä makkareita. Ennemmin kuisti olisi lähempänä olkkaria ja keittiötä. Näin voisi myös saada tehtyä ton sellaiseksi, että yksi paskahuusi riittäisi päärakennuksessa ja toinen olisi saunatilojen yhteydessä.

Keittiö on liian suljettu. Vähemmän seiniä.

Aika tehokas apumies saa olla, että 40 donaa säästää.

Niin ja nykyään kannattaa ajatella sitä energiataloutta.

Piirsin alusta lähtien uuden...

Siis jos rahaa olis toteuttaa ni mikäs tuossa. Hulppea kokonaisuus. Mut Huppe on monta kertaa viitannut vähän kurinalaiseen budjettiin ja toi pohja ei täytä kyl sitä.

40m2 terassin tuossa ratkaisussa on käytännössä tehtävä samalla pohjalla kun talokin, eli pohjien kokonaispintala kaikkineen nousee aika reilun moiseksi. Lisäksi toisen rakennuksen teko vaatii lisää ulkoseinäpinta-alaa, joka myöskin nostaa kustannuksia. Eli rahamiesten talo, koska oikeastaan mitään optimointia ei talon suhteen ole tehty. En ees uskalla heittää kustannusarviota, mutta jos alle 300te tuon tekee ilman tonttia, nii nostan hattua.

Teknisesti talon pohjassa ei ole invavessaa, joka on rakennussäännösten mukaan pakollinen. 1,5m2 vessassa ei mahdu pyörätuolin kanssa kääntymään. Ihan varma en ole, mutta uskoisin paloturvallisuuden takia noiden erillisten rakennusten takia pitänee tehdä molempiin paloseinät.

VelttoV: lueppas ajatuksella mun ed. viesti. 50Te on täysin mahdollinen eikä edes vielä puhuta tapauksesta, että koko talon tekisi kokonaan itse:). Tosin apumies sana voi olla ehkä väärä, vaan kyllä puhutaan ihan rakennusmiehestä sillon, vaikka itse tekeekin hommia. Salatiedettä talon rakennus ei ole. Yllättävän paljon voi tehdä itse.

Energiatalouden on ajatellut valtio jo rakennusmääräyksissä. Mennään jo nykylinjalla älyttömyyksien rajoilla, joten oma kantani on, että ei kannata laittaa enään yhtään extraa määräysten päälle. Eli minimirajoillakin kun kulkee niin esim. Pohjassa on styroksia jopa 3 kertaa sen verran kun 20 vuotta sitten rakennetuissa taloissa ja villaa katolla saman verran kun koko talossa 80 luvulla. Silti joku älypää koittaa myydä sulle vielä extra 20 senttiä villaa katolle, koska se on niin energiataloudellista:). Mut bisnes on bisnes...energiatehokkuuden nimissä myynti tuntuu toimivan nykyään.

Auttaako invamääräyksiin (sairasta!) että kylpyhuoneessa on toki WC-pönttö?

Hyvä että keskustelua talon rakentamisesta on saatu pintaan... Meillä on tontin metsästys jatkunut jo jonkun aikaa. Taloesitteitä on selattu paljon ja mietitty ja puntaroitu eri valmistajia. Mitään päätöksiä ei ole vielä tehty. Tontti ja kaava lopulta määrää niin paljon.
Olisi mielenkiintoista kuulla mielipiteitä talopaketeista ja valmistajista.
Mitkä valmistajat Huppe on noussut sulla kärkeen tällä hetkellä? Minne päin aiot rakentaa?

Kiinnostaa kyllä täälläkin tuo talon rakentaminen, joskaan se ei ajankohtaista omalla kohdalla ole vielä vuosiin. Nikkaroiminen on kuitenkin kivaa ja suunnitella voi, vaikkei olekaan aikomusta rakentaa vielä lähiaikoina.

Tällä hetkellä jos tulevaisuutta miettii, niin järkevin ratkaisu olisi luultavasti tehdä jonkin ammattitaitoisen mestarin kanssa ja auttaa mahdollisimman paljon, kun jonkin verran kuitenkin mielenkiintoa/kädentaitoa löytyy ja olen rautakaupassakin joskus muutaman vuoden työskennellyt. Heti kättelyssä sanon, että alle 150 neliön kämppää en tule rakentamaan, mieluummin lähemmäs 200. Mahtuu sitten perhettäkin peremmälle. :)

Minkäslaisia neliöhintoja on rakentamisesta kertynyt jos ei oteta tonttikustannuksia huomioon? Oon netistä lukenut, että keskiarvot voisivat pyöriä tällä hetkellä jossakin 1300e/m2 paikkeilla? Millä hintaa olette itse selvinneet?

Hyvä että keskustelua talon rakentamisesta on saatu pintaan... Meillä on tontin metsästys jatkunut jo jonkun aikaa. Taloesitteitä on selattu paljon ja mietitty ja puntaroitu eri valmistajia. Mitään päätöksiä ei ole vielä tehty. Tontti ja kaava lopulta määrää niin paljon.
Olisi mielenkiintoista kuulla mielipiteitä talopaketeista ja valmistajista.
Mitkä valmistajat Huppe on noussut sulla kärkeen tällä hetkellä? Minne päin aiot rakentaa?
Itse olen jonkinverran nyt perehtynyt ja puutalo.com kiinnostaisi ja heiltä suurelementtitoimitus, eli jäisikö se nyt sitten elementtien pystytyksen jälkeen noin 6kk rakennusaikaa ja talo olisi valmis. Eli varsin kohtuullista. Lisäksi seinärakenne on kuuleman mukaan tukevampi ja parempi kuin vaikkapa Jukka-Taloilla. Pitkästä tavarasta avaimet käteen aika on kait ainakin Kastellilla noin 10kk, itse mukana häärien varmasti 12kk helposti, eli tuplaten. Uskoisin että itse pystyy aika paljon tekemään kun halua on ja kädentaitoakin löytyy. Tietämystä ei niinkään, eli erittäin pätevä kirvesmies/mestari pitää saada hommattua. Sitten jos hieman saisi "talkooapua" eräiltä tahoilta päälle. Eli puutalo (siis puinen talo) kiinnostaa hinnan ja ulkonäön vuoksi. Toki joku kivitalo meren äärelle olisi se hieno juttu ja oma venesatama + uimaranta päälle, mutta kun kaikkeen ei ole mahdollisuutta ;)

Siis eihä tollasia määräyksiä voi olla et pakko olla inva wc jne O.o
Kai ne on... Saunaankin metrin leveä ovi pitäs kait nykyisin pistää... Remppaa kun tehtiin niin olikohan noi vessan ovet 70cm, samoiten saunan. Kas kun Suomessa, sori Kieltolassa ei ole kielletty 2-kerroksisen talon rakentaminen, eihän siellä pääse pyörätuolilla etenemään. Mielestäni esteettömyys on suositeltava ja kannatettava asia mutta Kieltolassa tämä(kin) on viety astetta tai jopa potenssiin liian pitkälle. Voihan se inva ostaa jonkun toisen talon kuin minun vanhan? Voisin tehdä testamentin ja pantata tilille rahaa että kun kuolen niin tilillä olevilla rahoilla puretaan rakentamani talo, eipähän olisi invoille tai kellekään muillekaan haitaksi...

Piirsin alusta lähtien uuden...

omamalli1.jpg

Ei voi juuri rakentaneena (viimeistelyä ja pihantekoa vailla) olla kommantoimatta.

Mukavan näköinen pohja. Kannattaa pohjaratkaisua pyöritellä mahdollisimman kauan ja hartaaasti.

Ton autotallin sijoittelussa kannattaa ottaa huomioon että ainakin mulla piti olla tekninen tila autotallin ja asuintilan välissä, paloturvalllisuusjuttuja. Melko paljon joudut laittamaan palokatkoja välikattoon, ja muutenkin voi olla että autotallin sijainti aihauttaa lisähommia.

Itse jätin suosista varastotilan pois. Mun mielestä nykyisillä rakennuskustannuksilla 10m2 varasto päärakennukseen on melko kallis ratkaisu. Kyllä ne polkupyörät ja ruohonleikkurit pärjää ulkovarastossakin eikä sen rakentaminen maksaa yli 1000€/m2.

Vino sisäkatto on kiva vaikka aiheuttaa jonkinverran lisähommia, eli oh + kt + rt kannattaa ainakin miettiä. Käyttöullakkoristikot sitten et + mh:t. Siellä voi säilyttää kausikamat etc.

Tontin nostaminen parilla metrillä todellakin on kallista. Ilmaiseksi et kantavaa maata saamistään. Itse jouduin nostamaan metrin verran tonttia ja ihan tuurilla satuin saamaan kantavaa 50€ / 5 kuutiota. Talon ympärille kannattaa laittaa ainakin 2,5 metriä kantavaa (ja alle tietysti kanssa). Vaikka sain pilkkahintaan kantavaa niin rahaa siihenkin meni 4000€ plus kaivinkonehommat päälle. Normaalisti ostettuna olis maksanut ainakin tuplasti.

Väittäisin muuten että rakentamisessa ei todellakaan ole rankinta se itse työ, vaan epätietoisuus. Rakennushommat ei todellakaan ole mitään hankalia. Rankinta tällaiselle 1. (ja todennäköisesti myös viimeistä kertaa rakentavalle) on se että ei tiedä mitä tuleman pitää. Mitä on jäjellä ja mitä on unohtanut? Itsekin tuli tehtyä lomalla ja viikonloppuina 10 - 14 tuntista päivää ja työissä ollessa 4 tuntia leipätöiden päälle.

ps. pitääkö kuva liittää nykyään niin että on netissä jossain kuva valmiina? Olisin vaan laittanut esimerkiksi (huonoksi sellaiseksi) oman tönön pohjan.

No viilasin tuota pohjaa vielä hieman. Makkareita ei oikein voi siirrellä, kun tuo toinen pääty talosta on "pimeän puolella" johtuen autotallista ja terassirakenteista. Autotalli pitää tietyistä syistä olla myös talon oikealla puolella.

No mutta pistänpä tämän vielä arvosteltavaksi, parempi katsoa kuin katua. Saa nähdä mitä tuommoisen budjetti tosiaan olisi, meneekö ökytalon puolelle vai onko järkevissä rajoissa. 300ke ei ole tarkoitus missään maailman nimessä pistää taloon, no ehkä nippa nappa tontteineen, pihatöineen jne jos jotain kamalia yllätyksiä ilmenee, eli 50ke vähemmällä olisi tarkoitus pärjätä.

omamalli3.jpg

EDIT: Lisätty vino sisäkatto
EDIT2: Hyvä pointti toi tekn. tila ja varasto. Mietitään.
EDIT3: Kuvan voit pistää minulle: huppe (at) kimppakaverit.com

Mittailin tuota varastoa vielä ja tämän hetkistä kylppäriämme tässä kerrostalossa. Varastossa meillä ei tosiaan ole tavaraa, vain autonrenkaat ja muksun fillari. Tein siis tuon kylppärimme kokoisen varaston ja tekninen tilakin vaikutti turhan suurelta 4m2 kokoisena. Pienensin vielä sitäkin ja siirsin hieman. Äkkiä humpsahti reilu 8m2 talosta pois ja karkeasti 10ke myös :thumbs:
Olohuone/ruokailutila -akselilla on vielä varaa kaventaa taloa helposti/huomaamatta sen puoli metriä, jolloin tila vähenee vielä 5m2.

Kyllä sitä ei yksin kaikkea tajua ottaa huomioon. Saa nähdä mimmoinen tämä piirustus on vaikkapa parin kuukauden päästä :D

omamalli4.jpg

Mielestäni esteettömyys on suositeltava ja kannatettava asia mutta Kieltolassa tämä(kin) on viety astetta tai jopa potenssiin liian pitkälle. Voihan se inva ostaa jonkun toisen talon kuin minun vanhan?

Esteettömyyteen kuuluukin olennaisena juuri se, että esim. pyörätuolia käyttävät voisivat olla, elää ja kulkea siinä kuin muutkin. Että ei tarvitsisi olla erityistiloja, vaan kaikki rakennukset olisivat esteettömiä. Pitää muistaa, että hyvänä puolena tässä on se, että jos vaikkapa onnettomuuden tai vanhuuden takia apuvälineet tulevatkin ajankohtaisiksi, oma koti on edelleen toimiva paikka.

Back
Ylös Bottom