Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Jos joku selittäisi mahd. yksinkertaisesti että miksi siellä salilla ei saisi reilusti yli tuntia viettää?

Jaksatko reilusti yli tunnin vetää täysiä?
Onko kroppasi reilusti yli tunnin täydessä iskussa?
Kärsiikö keskittyminen jos yrität antaa kaikkesi pitkään aikaan?
Teet suurilla painoilla liikkeitä lopputreenistä kärsiikö tekniikkasi?
Haetko voimaa ? Vai massaa?? vai kestävyyttä?
Jos kehittyisit reippaasti yli tunnin treenillä niin mikset kehittyisi reippaasti yli 3 tunnin reenillä?
Miksei kaikki asu siellä?

Syö jotain ennen salia. Muuten käytät lihasta energiana. Prodea ja hiilaria ennen treeniä, nopeasti sulavaa, että ei treeniä haittaa. Vaikka banaani, leipä ja prodejuoma kofeiinin kera.

Itse olen ainakin näin "dieetillä" käynyt salilla tyhjällä mahalla ja hyvin kulkee ainakin toistaiseksi. Tulokset ovat pysyneet samassa ja jopa nousseet, joten ei sitä lihaa ainakaan kovin paljon ole päässyt lähtemään. Tosin itse otan ennen tätä punttia bcaa:ta sen 5g sekä glutaa 5-10g. Ehkä tämä on auttanut asiaa.

Itse olen ainakin näin "dieetillä" käynyt salilla tyhjällä mahalla ja hyvin kulkee ainakin toistaiseksi. Tulokset ovat pysyneet samassa ja jopa nousseet, joten ei sitä lihaa ainakaan kovin paljon ole päässyt lähtemään. Tosin itse otan ennen tätä punttia bcaa:ta sen 5g sekä glutaa 5-10g. Ehkä tämä on auttanut asiaa.

Sepä juuri :). Haarautuneet aminohapot ehkäisee kataboliaa melko hyvin. Niitähän kuluu treenin aikana melko paljon.

Sundado pisti hyviä pointteja. Kortisolitasot lähtee noin tunnin kovan treenin jälkeen nousuun ja testosteronitasot taas alas.
Eli tästä syystä minunkaan ei olisi hyvä vetää hirveitä sarjamääriä monella eri liikkeellä.
Pienoiseksi kummastukseksi nousee kuitenkin se, että auttaako vain muutama toisto mitään esim. penkissä esim. 3x8 ja kyykkyä 3x10. Vai olenko ymmärtänyt lukemat väärin.
3 sarjaa kahdeksan nostoa penkissä ja kyykyssä 3 sarjaa 10 kyykkyä eli yhteensä siis 30 kyykkyä?
Nämähän ovat vain esimerkkejä, mutta olen nähnyt tuollaisia lukemia ympäri pakkista erillailissa treenisuoritusohjelmissa. Vai onko esim. penkkipunnerruksella tarkoitus olla vain osa rintalihastreeniä, vaikkapa vinopenkin kanssa? Minua on aina ennen neuvottu muiden salilaisten toimesta tekemään tyyliin 5-8 sarjaa penkkiä 10 toistoilla, ja sitä on kehuttu hyväksi. Ilmeisesti minun tulisi vain kuunnella kokeneiden pakkislaisten ohjeita. Ja täytää vielä kiittää hyvin avoimesta ohjauksesta ja vinkeistä, joita pakkislaiset jakavat. :D

Eli jos olen oikein käsittänyt niin on järkevämpää tehdä siis muitakin liikkeitä kuin pelkkää "perusliikettä", esim rintalihaksia treenatessa on järkevää tehdä muutakin kuin penkkiä, kuten vinopenkkiä ja peckdeckiä, sillä nämä mahdollisesti "ottavat" eri kohtiin tehostaen näin esimerkin rintalihaksien kehitystä?

Esim WisQi:n suosittelema ohjelma kuulostaa hyvältä:
Rinta: Penkki, vinopenkki, peckdeck
Hauis: Hauiskääntö tangolla, käsipainoilla, scott
Ojentajat: Dippi, ojentajat taljassa, ranskalainen punnerrus
Jalat: Pohkeita mielikuvitusta käyttäen vaikka varpaille nousuina, kyykky (tekniikka kuntoon tässä. Mainitisit, että et ole vähään aikaan pystynyt kyykkäämään. Jos tämä liittyy selän kipeytymiseen niin tarkkana alaselän pyöristymisen estämisessä. Todella tärkeä liike.), prässi
Selkä: Maastaveto, leuanveto/ylätalja, alatalja, kulmasoutu
Olat: pystypunnerrus, vipunostot

Tähän ohjelmaan kun vain keksisin järkevät toistomäärät ja sarjamäärät. Suurin ongelmani tässä harrastuksessa on se, että haluan vain tehdä ja tehdä lisää toistoja ja sarjoja siinä toivossa, että ikäänkuin kehittyisin nopeampaa monien tuntien pitkäkestoisilla treeneillä. Äskeisissä viesteissä sain hieman valaistusta asiastta, miksi salilla ei pitäisi olla about tuntia kauempaa.

Olen innokas kuulemaan erillaisia vinkkejä ja ohjeita :)

Miten toimia silloin kun treeni ei kule niin yhtään? Mulla oli tänään sellanen päivä. Penkissä ei meinannut nousta, vinopenkki kässäreillä oli raastavaa ja kaikki rasitus taisi mennä olkapäille, pystypunnerruksesta tuon takia ei tullut paljoa mitään kun jouduin painoja laskemaan ja sain vaivalloisesti sarjat tehtyä. Sama homma myös ranskalaisessa punnerruksessa ja dipissä.. Mahtaakohan tuo voimattomuus johtua siitä kun olin viime viikolla sen 3 päivää mahataudissa? On ollut tänään niin vittuuntunut olo kun treeni meni päin persettä :curs: Tosin voisin luulla, että alkaneet raksa hommat on vienyt voimia jonkinverran :rolleyes: Maanantaina treeni meni kyllä huomattavasti helpommin mutta tänään olin todella vaisu. Eli miten pitäs treeniä jatkaa jos ei yksinkertasesti vaan kulje?

Eli tästä syystä minunkaan ei olisi hyvä vetää hirveitä sarjamääriä monella eri liikkeellä.
Pienoiseksi kummastukseksi nousee kuitenkin se, että auttaako vain muutama toisto mitään esim. penkissä esim. 3x8 ja kyykkyä 3x10. Vai olenko ymmärtänyt lukemat väärin.
3 sarjaa kahdeksan nostoa penkissä ja kyykyssä 3 sarjaa 10 kyykkyä eli yhteensä siis 30 kyykkyä?
Nämähän ovat vain esimerkkejä, mutta olen nähnyt tuollaisia lukemia ympäri pakkista erillailissa treenisuoritusohjelmissa. Vai onko esim. penkkipunnerruksella tarkoitus olla vain osa rintalihastreeniä, vaikkapa vinopenkin kanssa? Minua on aina ennen neuvottu muiden salilaisten toimesta tekemään tyyliin 5-8 sarjaa penkkiä 10 toistoilla, ja sitä on kehuttu hyväksi. Ilmeisesti minun tulisi vain kuunnella kokeneiden pakkislaisten ohjeita. Ja täytää vielä kiittää hyvin avoimesta ohjauksesta ja vinkeistä, joita pakkislaiset jakavat. :D

Eli jos olen oikein käsittänyt niin on järkevämpää tehdä siis muitakin liikkeitä kuin pelkkää "perusliikettä", esim rintalihaksia treenatessa on järkevää tehdä muutakin kuin penkkiä, kuten vinopenkkiä ja peckdeckiä, sillä nämä mahdollisesti "ottavat" eri kohtiin tehostaen näin esimerkin rintalihaksien kehitystä?

Esim WisQi:n suosittelema ohjelma kuulostaa hyvältä:
Rinta: Penkki, vinopenkki, peckdeck
Hauis: Hauiskääntö tangolla, käsipainoilla, scott
Ojentajat: Dippi, ojentajat taljassa, ranskalainen punnerrus
Jalat: Pohkeita mielikuvitusta käyttäen vaikka varpaille nousuina, kyykky (tekniikka kuntoon tässä. Mainitisit, että et ole vähään aikaan pystynyt kyykkäämään. Jos tämä liittyy selän kipeytymiseen niin tarkkana alaselän pyöristymisen estämisessä. Todella tärkeä liike.), prässi
Selkä: Maastaveto, leuanveto/ylätalja, alatalja, kulmasoutu
Olat: pystypunnerrus, vipunostot

Tähän ohjelmaan kun vain keksisin järkevät toistomäärät ja sarjamäärät. Suurin ongelmani tässä harrastuksessa on se, että haluan vain tehdä ja tehdä lisää toistoja ja sarjoja siinä toivossa, että ikäänkuin kehittyisin nopeampaa monien tuntien pitkäkestoisilla treeneillä. Äskeisissä viesteissä sain hieman valaistusta asiastta, miksi salilla ei pitäisi olla about tuntia kauempaa.

Olen innokas kuulemaan erillaisia vinkkejä ja ohjeita :)

Ei aivan noin. Kyllä sitä voi tunnin treenailla ihan hyvin vaikka tekisi yhdessä liikkeesä paljon sarjoja. Mielummin penkkiä viisi sarjaa kuin kolme penkkiä ja kaksi peck-deckiä. Käytetään enemmän lihaksia ja isompaa rautaa.

Jos tekisit vaikka ihan perusohjelmaa kolme kertaa viikossa

Kyykky
Penkki
Leuat/kulmasoutu
Dippi/pystypunnerrus
Hauis/vipunostot sivuille/taakse
Vatsa

/ on siis vuorokerroin. Tuon saa aivan hyvin mahtumaan tunnin sisään.

Kyykky 4 sarjaa 3min palautuksilla (13min)
Penkki 3 sarjaa 3 min palautuksilla (23 min)
Kulmasoutu 3 sarjaa min palautuksilla (33min)
Pystypunnerrus 3 sarjaa 3 min palautuksilla (43min)
Hauis 3 sarjaa min palautuksilla (53min)
Vatsa 3 sarjaa min palautuksilla (63min)

Noh, meni 63 minuuttia, mutta se nyt ei tapa :). Yksi kyykkysarja pois sitten jos haluaa sen 60 min vetää tai yksi sarja hauista pois. Ja vaikka tuossa ei yhdellä treenikerralla tule kuin 3 sarjaa niin viikossa tulee yhdeksän.

Ja jos tuon jakaa vielä kahteen osaan niin voi lisätä sarjoja enemmän jos tykkää enemmän sarjoja tehdä.

Ja sekin on vähän kyseenalainen juttu, että laskeeko ne testotasot niin pahasti kun menee yli tunnin se treeniaika. Monet huippu-urheilijat vetää sellaisia 3 tunnin treenejä. Tuo max 60 min treenithän on tullut bulgarialaisilta painnonostajilta. Tosin ne kaverit treenasi jopa yhdeksän kertaa päivässä.

Miten toimia silloin kun treeni ei kule niin yhtään? Mulla oli tänään sellanen päivä. Penkissä ei meinannut nousta, vinopenkki kässäreillä oli raastavaa ja kaikki rasitus taisi mennä olkapäille, pystypunnerruksesta tuon takia ei tullut paljoa mitään kun jouduin painoja laskemaan ja sain vaivalloisesti sarjat tehtyä. Sama homma myös ranskalaisessa punnerruksessa ja dipissä.. Mahtaakohan tuo voimattomuus johtua siitä kun olin viime viikolla sen 3 päivää mahataudissa? On ollut tänään niin vittuuntunut olo kun treeni meni päin persettä :curs: Tosin voisin luulla, että alkaneet raksa hommat on vienyt voimia jonkinverran :rolleyes: Maanantaina treeni meni kyllä huomattavasti helpommin mutta tänään olin todella vaisu. Eli miten pitäs treeniä jatkaa jos ei yksinkertasesti vaan kulje?

No sanoitkin jo pari merkittävää syytä. Vatsatauti ja raksahommat. Yksi huono treeni ei haittaa mitään. Jos jatkuu pidempään niin sitten kannattaa ottaa vaikka viikko kevyemmin ja uutta nousua peliin.

No sanoitkin jo pari merkittävää syytä. Vatsatauti ja raksahommat. Yksi huono treeni ei haittaa mitään. Jos jatkuu pidempään niin sitten kannattaa ottaa vaikka viikko kevyemmin ja uutta nousua peliin.

Jees. Olen muuten ajatellut vaihtaa ohjelmaa 3-jakoisesta tuohon starting strenght 1-jakoiseen. 3-jakoisella olen mennyt sen 2-3 kuukautta. Miten olis? Kun jotenkin tuntuu, että mulla on liikaa noita liikkeitä vaikka ihan kiva niitä on tehdä. Sarjapainoja ja maksimeja haluisin ylös ja lihasta myös. Eikös noi raskaat vitosetkin anna lihaa? Jotenkin tuntuu, että tässä ajassa painot ei ole kovinkaan paljoa nousseet kun ei ole ollut kovin selvää linjaa, ja tuossa SS:ssä olisi se sopiva 5 toistoa/sarja ja painoa lisää joka treenissä jne. Nykyistä ohjelmaani olen siis tehnyt bodailu tyylillä. Tai kumpaa kannattas tehdä: SS vai golden six?

Eli tässä perusliikkeet tällähetkellä:

Penkki: 50kg
Mave: 80kg
Kyykky: 55kg

Noita olisi mukava saada ylös.

Ei aivan noin. Kyllä sitä voi tunnin treenailla ihan hyvin vaikka tekisi yhdessä liikkeesä paljon sarjoja. Mielummin penkkiä viisi sarjaa kuin kolme penkkiä ja kaksi peck-deckiä. Käytetään enemmän lihaksia ja isompaa rautaa.

Jos tekisit vaikka ihan perusohjelmaa kolme kertaa viikossa

Kyykky
Penkki
Leuat/kulmasoutu
Dippi/pystypunnerrus
Hauis/vipunostot sivuille/taakse
Vatsa

Noh, meni 63 minuuttia, mutta se nyt ei tapa :). Yksi kyykkysarja pois sitten jos haluaa sen 60 min vetää tai yksi sarja hauista pois. Ja vaikka tuossa ei yhdellä treenikerralla tule kuin 3 sarjaa niin viikossa tulee yhdeksän.

Ja jos tuon jakaa vielä kahteen osaan niin voi lisätä sarjoja enemmän jos tykkää enemmän sarjoja tehdä.
Kiitos sinulle :) :) Tuota pitää ruveta testailee ja käyttää, ja toivottavasti minun vasta-alkajan pienoisista ennakkoluuloistani huolimatta tuo on hyvä vaihtoehto. Kiva saada jokin kiva ohjelmisto, mistä pitää kiinni, etteivät salireissut aivan hosumiseksi mene :D Kiitos ysikymppiselle :)
Pitää perjantaina aloittaa tämä menetelmä :) Mutta voinko esim. kesällä tehdä tällaista ohjelmaa neljästi? Taitaa mennä yli, ettei paikat palaudu? Heh tästä tuleekin osittain mieleen toi "Arnoldin kultainen kuusikko", jonka joku tuossa aiemmin jo mainitsi. Mutta tällä ysikymppisen ohjelma mennään eteenpäin ainakin kesän loppuun saakka, ja katsotaan, miten edistystä on tullut. Toivottavasti saan myös lisää lihasmassaa kerättyä vartalon ympärille, kun tähän asti on kyllä voimaa tullut, mutta ei liiemmin lihasmassaa... Nooh ravinto kuntoon :)

Mitäs muita hiilarivapaita vaihtoehtoja olisi iltapalalle kuin sitä iänikuista ehrmannia, tonnikalaa ja raejuustoa. Alkaa pää hajoomaan kohta kun on viikko noilla menty:hyper:

Mitäs muita hiilarivapaita vaihtoehtoja olisi iltapalalle kuin sitä iänikuista ehrmannia, tonnikalaa ja raejuustoa. Alkaa pää hajoomaan kohta kun on viikko noilla menty:hyper:

Kananmunaa, juustoa ja turkkilaista jogurttia tulee itse vedettyä noiden lisäksi.

Kiitos sinulle :) :) Tuota pitää ruveta testailee ja käyttää, ja toivottavasti minun vasta-alkajan pienoisista ennakkoluuloistani huolimatta tuo on hyvä vaihtoehto. Kiva saada jokin kiva ohjelmisto, mistä pitää kiinni, etteivät salireissut aivan hosumiseksi mene :D Kiitos ysikymppiselle :)
Pitää perjantaina aloittaa tämä menetelmä :) Mutta voinko esim. kesällä tehdä tällaista ohjelmaa neljästi? Taitaa mennä yli, ettei paikat palaudu? Heh tästä tuleekin osittain mieleen toi "Arnoldin kultainen kuusikko", jonka joku tuossa aiemmin jo mainitsi. Mutta tällä ysikymppisen ohjelma mennään eteenpäin ainakin kesän loppuun saakka, ja katsotaan, miten edistystä on tullut. Toivottavasti saan myös lisää lihasmassaa kerättyä vartalon ympärille, kun tähän asti on kyllä voimaa tullut, mutta ei liiemmin lihasmassaa... Nooh ravinto kuntoon :)

Voihan sitä tehdä esim näin. Ma, ke, pe, su, ti, to, la - alusta.

Ja jos kunnolla haluaa hommaan panostaa kannattaa pitää kevyitä viikoja mukana - ehkäistään ylitreenamista ja vammoja, palautellaan kovan treeni laskemia hormonitasoja. Sekä kehitytään, koska kovan treenijakson aikana on vaikea saada kehitystä, etenkin jos treenaa joka toinen päivä. Koko ajan pitäisi treenata kovaa niin on vaikea kasvaa. Tällä saadaan aikaan ns. delayed transformation eli se kovan treenijakson aiheuttama stressi, josta poimitaan ne marjat sitten kevyellä viikolla. Tämän takia monet urheilijat keventää ennen kisoja sekä tyypin IIb lihassolut (nopeimmat) vähenevät treenatessa. Kun ei treenata niiden määrä lisääntyy/palautuu. Samoin treeni-into nousee kevyen viikojen aikana. Kokeile vaikka.

Jotta kevyistä viikoista saadaan se hyöty pitää kovien viikkojen olla kovia ja kevyiden viikojen kevyitä. Kevyellä viikolla vain pari kertaa salille ja pari sarjaa liike. Kokeillaan liikeratoja ja sellasta vaikka 5-20 toistolla, ei happoja, ei kovia sarjoja. Jotain kannattaa tehdä, että ei veltostu ja hermosto ala nukkumaan. Lyhyitä, teräviä treenejä. Kevyitä viikkoja voisi olla vaikka joka kolmas tai neljäs viikko. Tai joka kolmas tai neljäs treeni.

Öö joku sano että kilo per viikko olisi hyvä tahti kesäksi, mutta sitten jäisi syksylle noin 10-15kg tiputettavaa, mahdollista ko talveen mennessä? Meinaan sit alkais mieli tiputtelee kesäksi 2010 rasvaprosentteja että ne mun kesällä, syksyllä ja talvella hankkimat lihakset näyttäis edes joltain.. Toki keväällä jatkuis armoton sali, ofc.
Blaablaaa:kuola:

Olen viimeisen vajaan puolen vuoden ajan mitä nyt on tullut treenattua pitänyt sarjojen väliset tauot mututuntumalla ja tehnyt seuraavan sarjan kun on lihas tuntunut voimaisalta taas (varmaan n. 1,5-2 min tauko).

Tänään kokeilin kellon kanssa tehdä 30-60 s tauoilla ja johan tuntui raskaammalta, toistojen määrät olivat huomattavasti pienemmät kuin yleensä.. :itku:

Eli kannattaisko totutella näihin lyhkäsempiin taukoihin vai mennä edelleen mututuntumalla? Ja jos tuota 30-60 s alan käyttämään niin olisiko helpompi vaikka hiljalleen tiputella tuota taukoaikaa sinne 30 sekunnin kieppeille?

No tuohan on yks progression toteuttamisen tapa että pyritään tekemään sama työ pienemmässä ajassa tai sitten isompi työ samassa ajassa kuin ennenkin.. Voi sitä noinkin kokeilla välillä.

Ja sitten leuanvedoista semmoista että miksiköhän tunnun aina saavan vain 6-8 toistoa 5 kg lisäpainolla, vastaottella kun teen ja onhan noitten kanssa rimpuiltu jo useampikin viikko. :(

(Maksimi ilman lisäp. on joku 15 joka ei myöskään ole noussut, painonnousun takia varmaankin)

ps.
Ja voikohan maustamaton whey proteiini aiheuttaa ripulia, itsellä armoton ripulointi menossa täällä ja syypäätä etsitään :jahas:

Eikös toi treeni nyt käytännössä vie enemmä aikaa ku ton tunnin kun laskee lämmittelysarjat mukaan myös? Itellä ainaki vie aikaa ku isois liikkeis tekee joku 5 lämmittelysarjaa ennen ekaa "kunnon" sarjaa. Pienemmis liikkeis sit vähemmän lämmittelysarjoi mut jokases liikkees kuitenki ainaki 1 lämmittelysarja.

Back
Ylös Bottom