Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Noin vuoden ajan olen treenannut salilla sekä omatoimisesti lenkkeillyt ja tehnyt punnerruksia, vatsoja ja leukoja, joskus aktiivisemmin ja joskus tullut pitkiä taukoja väliin. Peruskunto on aivan loistava ja tästä on hyvä lähteä rakentelemaan. Nyt ois siis taas tarkotus alottaa salilla käyminen ja lihasmassan kasvattaminen.

Osaako joku kertoa minkälaisella saliohjelmalla etenisin? Eli monta kertaa viikossa ja minkälaisia treenejä teen? Ruokavaliosta sen verran että 17-vuotiaana nappulana syön kuin hevonen eli päivittäinen proteiinintarve täyttyy varmasti (vaikka en ole laskeskellut) ja ekstrat proteiinimömmöt kuuluu tietenkin treenaamisen ohelle. Näillä ku aluks mennään niin osaako joku viel sanoa että kuinka nopeasti saa tuloksia aikaan? Tärkeimmät tulokset haluisin nähdä lähinnä vaa'alta, kuinka pian näen niitä mikäli noudatan jotain tiettyä treeniohjelmaa?

Tuloksista ja niin edelleen on täysin mahdotonta sanoa yhtään mitään kun se on aika yksilöllistä. Kehitystä tulee sitä enemmän mitä enemmän panostat. Siihen kuuluu mm. treeni, ruokavalio, lepo, henkinen puoli. Kannattaa lukea kaikesta tähän liittyvästä ja opiksella mahdollisimman paljon. Se auttaa kehittymään, etenkin kuin aloittelee niin lihasta tulee jo proteiiniartikkeleita lukemalla :).

Mutta sitten ohjelmaan. Parhaiten kehittyy sellaisilla liikkeillä, mitkä rasittaa eniten lihasryhmiä. Yksittäisiä lihasryhmiä ei kannata treenailla vielä.

Kyykky
Penkki
Leuat
Vatsa

Tuo on sellainen erittäin Basic-ohjelma, joka treenaa koko kroppaa. Sarjoja paljon (4-6 ja samoin toistoja (5-15). Mielummin paljon sarjoja ja puhtaalla tekniikalla kuin muutama tosi kova ja surkealla tekniikalla - kutsut vain loukkaantumisia luoksesi. Vältä koneita ja kaikkia pikkuliikkeitä.

Kyykky on paras liike koko kropalle. Opettele ekaksi tekniikkaa ja sitten ala lisäämään kunnolla rautaa. Penkistä ei tarvitse paljoa puhuakaan :). Sitten kun alkaa menemään sellaiset 15 leukaa puhtaasti niin kannattaa alkaa käyttää lisäpainoja. Kulmasoutu on myös toinen erinomainen vaihtoehto, jos ei leuoista pidä.

Vatsaa kannattaa treenata myös. Ei millään rutistuksilla satasen sarjoja vaan kunnon lisäpainoilla. Perusistumaan nousuja ja levy niskaan ja jalannostoja ja myös voimapyörää. Jos keskivartalo on kunnossa ja vahva niin myös kaikki muut tulokset puntilla nousevat.

Toi Kyykky, penkki, leuat, vatsa -ohjelma on imo ihan ok runko, jonka ympärille voi lähteä rakentamaan ohjelmaa. Pitää noi liikkeet perusliikkeinä ja lisää sekaan vaikka pystypunnerrusta, dippejä, hauiskääntöä, maastavetoa, taljavetoja yms. Niillä saa jo ihan kivan alun massan kasvatukselle.

Minulla olisi pieni ongelma ja tarvitsisin neuvoa.

Elikkä, toinen rintalihakseni on pienempi kuin toinen. Olen käynyt salilla useita vuosia ja tehnyt toistot puhtaasti, joten ihmettelen miksi toinen rintalihas on pienempi kuin toinen?

Kädellä kun ottaa "otteen" lihaksesta ja vertaa nii eroa on jonkun verran, edestäpäin sitä ei huomaa hirveästi, mutta sivuprofiilia kuin katsoo, ero on selvä. Voiko kyse olla jonkinlaisesta ryhtiongelmasta vai onko lihas vain selvästi pienempi kuin toinen. Kuinka korjaan asian?

Onko iltasyömisestä haittaa? Jos menen nukkumaan, ilman jotain syömistä, niin herään takuuvarmasti aamuyöllä hirveään nälkään. Eli, jos syö suht maltillisesti päivällä, kalorit siellä ~1800-2000kcal, ja tuolla ei pitäisi minun lihota, niin onko siitä yösyömisestä haittaa?

Onko iltasyömisestä haittaa? Jos menen nukkumaan, ilman jotain syömistä, niin herään takuuvarmasti aamuyöllä hirveään nälkään. Eli, jos syö suht maltillisesti päivällä, kalorit siellä ~1800-2000kcal, ja tuolla ei pitäisi minun lihota, niin onko siitä yösyömisestä haittaa?

Ei ole iltasyömisestä haittaa, se on vaan näitä sitkeästi eläviä myyttejä syömisestä. Kokonaiskalorit ratkaisee sen laihdutko vai mitä tapahtuukaan. Tosin illalla ei kannata kiskoa kovin paljoa hiilaria, sillä keho ei niitä tarvitse yön aikana. Sen sijaan kannattaa panostaa illalla ennen nukkumaanmenoa proteiiniin ja hyvälaatuisiin rasvoihin, kuten vaikka rahka, tonnikala, raejuusto, kananmunat ja kasvi ja kalaöljyt. Ite syön illalla puolenyön aikaan ennen nukkumaanmenoa esimerkiksi vaikkapa rahkan ja öljyä, tonnikalaa öljyssä, 4-5 kananmunaa tai jotain vastaavaa. Ei kai sitä muuten pärjäisikään. Ja sen lisäksi vielä kehokin on rakennustilassa nukkuessa, eli suurin osa esimerkiksi lihaskasvusta taitaa tapahtua nukkuessa niin on tärkeää että kropalla on niitä rakennusaineita eli proteiinia tarpeeksi nukkumaan mennessä.

Kiitoksia vastauksesta :) Tuollei olen sen miettinyt, että keho tarttee energiaa lihaskasvuun. Ja yleensä olen syönytkin vain kananmunia, yms proteiini pitoista. Yksi epäselvä asia vähemmän siis :)

Tosta bodarin fättien hävittämisestä tuli mieleen kun itellä on se 20-25kg fättiä niin saisko tosta pistettyä puolet palaan tossa kesän aikana?
Öö joku sano että kilo per viikko olisi hyvä tahti kesäksi, mutta sitten jäisi syksylle noin 10-15kg tiputettavaa, mahdollista ko talveen mennessä? Meinaan sit alkais mieli tiputtelee kesäksi 2010 rasvaprosentteja että ne mun kesällä, syksyllä ja talvella hankkimat lihakset näyttäis edes joltain.. Toki keväällä jatkuis armoton sali, ofc.

Viimeksi muokattu:
Miten suuri ero oteleveydessä penkin, keskileveän penkin ja kapean penkin välillä? Näistä olen tehnyt vain penkkiä pikkurillit merkeissä(mitkä nää viivat siinä tangossa muuten on ihan näin niinkun virallisesti?). Mihin noissa kahdessa muussa penkkivariaatiossa pitäisi kädet lyödä?

Ja vielä polvien nostosta riipunnassa. Tarkoittaako ihan leuanvetotangossa roikkumista tuo riipunta? Jos tarkoittaa niin mitenkäs tuo heiluminen estetään vai kuuluuko alussa asiaan ja loppuu sitten ajallaan kontrollin ja tukilihasten kehittyessä? Ja onko normaalia jos roikkuminen koskee olkapäihin?

Jos nyt joku näihin kehtaisi vastailla niin lähtisi uusi treeniohjelma kaikkine outoine liikkeineen sutjakasti käyntiin.:)

Miten suuri ero oteleveydessä penkin, keskileveän penkin ja kapean penkin välillä? Näistä olen tehnyt vain penkkiä pikkurillit merkeissä(mitkä nää viivat siinä tangossa muuten on ihan näin niinkun virallisesti?). Mihin noissa kahdessa muussa penkkivariaatiossa pitäisi kädet lyödä?

Ja vielä polvien nostosta riipunnassa. Tarkoittaako ihan leuanvetotangossa roikkumista tuo riipunta? Jos tarkoittaa niin mitenkäs tuo heiluminen estetään vai kuuluuko alussa asiaan ja loppuu sitten ajallaan kontrollin ja tukilihasten kehittyessä? Ja onko normaalia jos roikkuminen koskee olkapäihin?

Jos nyt joku näihin kehtaisi vastailla niin lähtisi uusi treeniohjelma kaikkine outoine liikkeineen sutjakasti käyntiin.:)

Kapea penkki voisi olla vaikka etusormi siinä karhealla osalla ja leveä peekki, kuten sanoit pikkurilli merkissä. Keskileveä sitten olisi näiden välissä. Eli suurin piirtein kämmenenleveyden eroaisi toisistaan

Juu polvien nosto riipunnassa on joko leuanvetotangosta roikkumista tai sitten sellaisista nauhoista joita voi ostaa netistä. Niitä käytetään jos olkapäihin sattuu. Olkapäissä kannattaa aina pitää jännitys koko ajan, että ei kävisi juuri niille kiertäjänkalvosimille. Tee liike rauhassa, hitaasti ja konrolloidusti niin ei tule heilumisia. Käy myös paremmin vatsaan. Liikkeen lopussa kyllä kannattaa viedä lantio eteen/ylös, että saisi vatsat kunnolla mukaan liikeeseen.

Kapea penkki voisi olla vaikka etusormi siinä karhealla osalla ja leveä peekki, kuten sanoit pikkurilli merkissä. Keskileveä sitten olisi näiden välissä. Eli suurin piirtein kämmenenleveyden eroaisi toisistaan

Juu polvien nosto riipunnassa on joko leuanvetotangosta roikkumista tai sitten sellaisista nauhoista joita voi ostaa netistä. Niitä käytetään jos olkapäihin sattuu. Olkapäissä kannattaa aina pitää jännitys koko ajan, että ei kävisi juuri niille kiertäjänkalvosimille. Tee liike rauhassa, hitaasti ja konrolloidusti niin ei tule heilumisia. Käy myös paremmin vatsaan. Liikkeen lopussa kyllä kannattaa viedä lantio eteen/ylös, että saisi vatsat kunnolla mukaan liikeeseen.

Jees. Kiitoksia nopeasta vastauksesta:thumbs:

Niistä merkeistä selviää maksimi otelveys. Eli kisoissa jos pusket niin leveys saa olla maksimissaan siten että merkit peittyy.

Hei! Olen aloittanut salilla käynnin viime joulukuussa. Olen käynyt joka viikko vähintään kolme kertaa salilla yleensä maanantaina, keskiviikkona ja perjantaina...
Salilla käynti on ollut kyllä niin peruskäyntiä, sillä olen harjoittanut vain näitä ns. peruslihaksia.
Tällä taviskäymiselläkin on tullut tulosta huomattavasti, mutta haluaisin löytää järkevämmän ja mahdollisesti tehokkaammat metodit, jotta voisin käydä läpi myös näitä ns. heikkoja, tärkeitä lihaksia jotka jäävät helposti treenamatta. Lihasmassaakin olisi kiva saada. Tuloksia treeneistä on tullut aivan hirvittävällä nopeudelle, aloitteleva kun olen. Strategiset mitat ovat 175/65. Lisäravintona olen käyttänyt lähinnä vain jotain fastin whey3:sta, sitäkin harvakseltaan ja vähän. Pitäisikö tuo mahdollisesti vaihtaa johonkin toiseen merkkiin?

Maanantaisin on ollut tapana tehdä penkkiä 8-15*8 ja sitten kyykkyjä sellaiset 8-20*5 riippuen vähän painosta. Eli ensimmäisenä treenipäivänä olen treenannut pääpainotteisesti rintaa ja jalkoja. Keskiviikkoisin on ollut tapana vetää hauis 10*6-8 ojentajat 10*6-8 treenit. Perjantai puolestaan on aikalailla pyhitetty selkälihaksille ja olkalihaksille, joita erillaisilla taljoilla + soutulaitteella vedän. Nyt kuitenkin on käynyt niin, että en ole pystynyt vähään aikaan kyykkäämään, joten kyykkäys on ollut tauolla, ja silloin puolestaan olen vetänyt penkin lisäksi selkää ja olkaa harjoittavia liikkeitä.

Pitäisi saada tuo treeniohjelma hieman syvällisemmäksi. Olen kyllä lukenut noista erillaisista treenaustavoista, mutta en ole selkästi ymmärtänyt niitä, ja haluaisin itselleni järkevämmän ohjelman mitä kykenisin toteuttamaan 3 viikossa, tulevana kesänä jopa 4 päivänä viikossa. Olisiko mitään järkeviä muutosehdotuksia?

Ehkä vähän tyhmä kysymys, mutta menkööt.

Elikkä salille tulee käytyä 4 kertaa viikossa ja kaksjakoisella on tähän asti menty.
Aina on kiva lähteä salille, eikä paikat ole yhtään kipeänä, Tuntuu että voisi vetää vaikka 7 päivää putkeen :S.. tuo nyt ei varmasti ole hyvästä? :D Mutta meinaan sitä, kun teen vielä ihan maximi sarja painoilla mitä nyt ikinä pystynkään tehdä, mutta lihakset kerkeävät aina palautua seuraavalle päivälle ja olisi kiva mennä taas nostelee puntteja :)

Lihasten palautuminen sehän on hyvä juttu, kun on paikat ihan kondiksessa sitten salille tullessa, mutta mietin vaan et pitäiskö mun vaihtaa johonkin tosi raskaaseen 1-jakoiseen ja vetää se 4 kertaa viikossa. Ehdotuksia otan mielelläni vastaan hyvistä ohjelmista ja mitä kannataisi painottaa eri lihasryhmille. Kiitän :D

Hei! Olen aloittanut salilla käynnin viime joulukuussa. Olen käynyt joka viikko vähintään kolme kertaa salilla yleensä maanantaina, keskiviikkona ja perjantaina...
Salilla käynti on ollut kyllä niin peruskäyntiä, sillä olen harjoittanut vain näitä ns. peruslihaksia.
Tällä taviskäymiselläkin on tullut tulosta huomattavasti, mutta haluaisin löytää järkevämmän ja mahdollisesti tehokkaammat metodit, jotta voisin käydä läpi myös näitä ns. heikkoja, tärkeitä lihaksia jotka jäävät helposti treenamatta. Lihasmassaakin olisi kiva saada. Tuloksia treeneistä on tullut aivan hirvittävällä nopeudelle, aloitteleva kun olen. Strategiset mitat ovat 175/65. Lisäravintona olen käyttänyt lähinnä vain jotain fastin whey3:sta, sitäkin harvakseltaan ja vähän. Pitäisikö tuo mahdollisesti vaihtaa johonkin toiseen merkkiin?

Maanantaisin on ollut tapana tehdä penkkiä 8-15*8 ja sitten kyykkyjä sellaiset 8-20*5 riippuen vähän painosta. Eli ensimmäisenä treenipäivänä olen treenannut pääpainotteisesti rintaa ja jalkoja. Keskiviikkoisin on ollut tapana vetää hauis 10*6-8 ojentajat 10*6-8 treenit. Perjantai puolestaan on aikalailla pyhitetty selkälihaksille ja olkalihaksille, joita erillaisilla taljoilla + soutulaitteella vedän. Nyt kuitenkin on käynyt niin, että en ole pystynyt vähään aikaan kyykkäämään, joten kyykkäys on ollut tauolla, ja silloin puolestaan olen vetänyt penkin lisäksi selkää ja olkaa harjoittavia liikkeitä.

Pitäisi saada tuo treeniohjelma hieman syvällisemmäksi. Olen kyllä lukenut noista erillaisista treenaustavoista, mutta en ole selkästi ymmärtänyt niitä, ja haluaisin itselleni järkevämmän ohjelman mitä kykenisin toteuttamaan 3 viikossa, tulevana kesänä jopa 4 päivänä viikossa. Olisiko mitään järkeviä muutosehdotuksia?

Arnoldin Golden Six kuulostaisi sopivan kuin nenä päähän:

http://www.pakkotoisto.com/vbulletin/showthread.php?t=39774

Niin ja lisäravinteena ei tarvitse käyttää kuin muuta palkkaria ( malto + hera). Muu alkaisi menemään ainakin näin alkutaipaleella hifistelyn puolelle.
Kunnolla vaan ruokaa naamaan pitkin päivää, niin hyvää tulee.

Kannattaa selailla tätä foorumia läpi. Löytyy vastaukset lähes kaikkeen ;)

johnille viel

Tietty systemaattisuus poikii tulosta treenauksessa. Tee treeniohjelma, jota toteutat systemaattisesti viikosta toiseen. Tämä tarkoittaa, että teet penkkiä vaikka esim. 3x8 ja kyykkyä 3x10. Painot sellaisiksi että tuo suoritus onnistuu puhtaalla tekniikalla, mutta on riittävän rajoilla suuren tehon aikaansaamiseksi.

Itse treeniohjelmaksi vaikka tuo FAQ topicin 2 jakoinen ohjelma tai vastaavasti jokin listan 3 jakoisista. Jaot on siis tehty lihasryhmittäin. Hyviä perusliikkeitä voisivat olla vaikkapa seuraavat.

Rinta: Penkki, vinopenkki, peckdeck
Hauis: Hauiskääntö tangolla, käsipainoilla, scott
Ojentajat: Dippi, ojentajat taljassa, ranskalainen punnerrus
Jalat: Pohkeita mielikuvitusta käyttäen vaikka varpaille nousuina, kyykky (tekniikka kuntoon tässä. Mainitisit, että et ole vähään aikaan pystynyt kyykkäämään. Jos tämä liittyy selän kipeytymiseen niin tarkkana alaselän pyöristymisen estämisessä. Todella tärkeä liike.), prässi
Selkä: Maastaveto, leuanveto/ylätalja, alatalja, kulmasoutu
Olat: pystypunnerrus, vipunostot

Tekniikkaneuvot löydät tuolta faqusta tai searchilla.

Ensiarvoisen tärkeää on myös ravintopuolen kuntoonlaitto. Ilman oikeaa ja riittävää ravintoa salilla hyvinkään suoritettu ohjelma ei juuri tuota tulosta, sillä lihasten kasvu ei ole tuettu ravintopuolelta. Tämä tarkoittaa kulutuksen laskemista ja syömisen tarkkailua riittävän energia- proteiinisaannin varmistamiseksi. Palautusjuoma kannattaa myös ehdottomasti ottaa käyttöön, noita saa valmiina sekoituksina ja maustettuina. Voit sekoittaa myös itse herasta ja maltosta. Hyvä suhde on 50/50 tai 60/40, jossa hiilareita on siis enemmän.

Ehkä vähän tyhmä kysymys, mutta menkööt.

Elikkä salille tulee käytyä 4 kertaa viikossa ja kaksjakoisella on tähän asti menty.
Aina on kiva lähteä salille, eikä paikat ole yhtään kipeänä, Tuntuu että voisi vetää vaikka 7 päivää putkeen :S.. tuo nyt ei varmasti ole hyvästä? :D Mutta meinaan sitä, kun teen vielä ihan maximi sarja painoilla mitä nyt ikinä pystynkään tehdä, mutta lihakset kerkeävät aina palautua seuraavalle päivälle ja olisi kiva mennä taas nostelee puntteja :)

Lihasten palautuminen sehän on hyvä juttu, kun on paikat ihan kondiksessa sitten salille tullessa, mutta mietin vaan et pitäiskö mun vaihtaa johonkin tosi raskaaseen 1-jakoiseen ja vetää se 4 kertaa viikossa. Ehdotuksia otan mielelläni vastaan hyvistä ohjelmista ja mitä kannataisi painottaa eri lihasryhmille. Kiitän :D

Biiffit kasvaa levossa ja hermostokin kaipaa sitä lepoa ettei mene tukkoon. Rauhallisesti hyvä tulee.

Lihasryhmiä painota tasaisesti ja mitä useammin kropan runnot läpi niin huomioi, että silloin ei ole tarvetta kiskoa tappiin asti ettei olla taas tukossa.

Siinä perusohjetta :D

johnille viel

Tietty systemaattisuus poikii tulosta treenauksessa. Tee treeniohjelma, jota toteutat systemaattisesti viikosta toiseen. Tämä tarkoittaa, että teet penkkiä vaikka esim. 3x8 ja kyykkyä 3x10. Painot sellaisiksi että tuo suoritus onnistuu puhtaalla tekniikalla, mutta on riittävän rajoilla suuren tehon aikaansaamiseksi.

Itse treeniohjelmaksi vaikka tuo FAQ topicin 2 jakoinen ohjelma tai vastaavasti jokin listan 3 jakoisista. Jaot on siis tehty lihasryhmittäin. Hyviä perusliikkeitä voisivat olla vaikkapa seuraavat.

Rinta: Penkki, vinopenkki, peckdeck
Hauis: Hauiskääntö tangolla, käsipainoilla, scott
Ojentajat: Dippi, ojentajat taljassa, ranskalainen punnerrus
Jalat: Pohkeita mielikuvitusta käyttäen vaikka varpaille nousuina, kyykky (tekniikka kuntoon tässä. Mainitisit, että et ole vähään aikaan pystynyt kyykkäämään. Jos tämä liittyy selän kipeytymiseen niin tarkkana alaselän pyöristymisen estämisessä. Todella tärkeä liike.), prässi
Selkä: Maastaveto, leuanveto/ylätalja, alatalja, kulmasoutu
Olat: pystypunnerrus, vipunostot

Tekniikkaneuvot löydät tuolta faqusta tai searchilla.

Kiitoksia vastauksestasi :) Syy miksi en voi kyykätä oli minulle jonkin aikaa epäselvä. Sitten isäni, lääkärinä katsoi kutsuntatarkastuksen yhteydessä alkoi selvittää kipujen alkuperää; miksi välillä en pysty istumaan, ja vihloo pakaraa ja alaselkää, ja nyt sain jotkut kämäset ohjeet fysioterapeutilta.
Joki ääretön jumitus siellä lihaksen kohalla on. Jotain mutua kuulin, että lihakset on jumissa, ja jotenkin painaa sitten hermoa pakarassa. En ole kyllä vieläkään saanut täysin paikkoja aukeamaan.
Henkilökohtaisesti en edes tuota fysioterapeuttia tavannut, vaan sain häneltä vain ohjeet jalkojen ja erityisesti pakaroiden venytykseen. Pitää varata tässä aika fysioterapeutin paikeille. Isäni vain totesi, että kyllä oireet ovat ohimenevät, että paranee ajan kanssa venyttelyllä. Selässä ei ole ollut mitään ongelmaa :)

Niin minun pitää vielä mainita, että onko nuo kaikki siis hyvä vetää lyhyinä sarjoina.
Siis minä pidän mielummin siitä, että saan tehdä paljon sarjoja esim. kahdeksan sarjaa penkissä pyramidina 8-15 toistoa. Minun ilmeisesti pitää vielä vähän perehtyä noihin ohjelmajakoisuuksiin.
Toki tuo ohjelma kuulostaa todella kivalle, jos esim tuon rintaohjelman ja jalkaohjelman yhdistäisi yhdelle päivälle ja sitten hauisohjelman ja ojentajaohjelman toiselle päivälle ja selkä ja olkaohjelman kolmannelle, niin tulisi tehokkaasti tehtyä kolmena päivänä viikossa. Miltä ajatukseni kuulostavat?
Paljon sarjoja, paljon sarjoja. Vai onko järkevää tehdä paljon sarjoja? Minun ajatuksenani siis olisi keskittyä pariin lihasosioon päivässä kuten äsken totesin. Onko tämä järkevää?
Kiitän jo etukäteen mahdollisista vastauksista epäselvään viestiini :D

Kiitoksia vastauksestasi :) Syy miksi en voi kyykätä oli minulle jonkin aikaa epäselvä. Sitten isäni, lääkärinä katsoi kutsuntatarkastuksen yhteydessä alkoi selvittää kipujen alkuperää; miksi välillä en pysty istumaan, ja vihloo pakaraa ja alaselkää, ja nyt sain jotkut kämäset ohjeet fysioterapeutilta.
Joki ääretön jumitus siellä lihaksen kohalla on. Jotain mutua kuulin, että lihakset on jumissa, ja jotenkin painaa sitten hermoa pakarassa. En ole kyllä vieläkään saanut täysin paikkoja aukeamaan.
Henkilökohtaisesti en edes tuota fysioterapeuttia tavannut, vaan sain häneltä vain ohjeet jalkojen ja erityisesti pakaroiden venytykseen. Pitää varata tässä aika fysioterapeutin paikeille. Isäni vain totesi, että kyllä oireet ovat ohimenevät, että paranee ajan kanssa venyttelyllä. Selässä ei ole ollut mitään ongelmaa :)

Niin minun pitää vielä mainita, että onko nuo kaikki siis hyvä vetää lyhyinä sarjoina.
Siis minä pidän mielummin siitä, että saan tehdä paljon sarjoja esim.1 kahdeksan sarjaa penkissä pyramidina 8-15 toistoa. Minun ilmeisesti pitää vielä vähän perehtyä noihin ohjelmajakoisuuksiin.
2.Toki tuo ohjelma kuulostaa todella kivalle, jos esim tuon rintaohjelman ja jalkaohjelman yhdistäisi yhdelle päivälle ja sitten hauisohjelman ja ojentajaohjelman toiselle päivälle ja selkä ja olkaohjelman kolmannelle, niin tulisi tehokkaasti tehtyä kolmena päivänä viikossa. Miltä ajatukseni kuulostavat?
Paljon sarjoja, paljon sarjoja. Vai onko järkevää tehdä paljon sarjoja? Minun ajatuksenani siis olisi keskittyä pariin lihasosioon päivässä kuten äsken totesin. Onko tämä järkevää?
Kiitän jo etukäteen mahdollisista vastauksista epäselvään viestiini :D

1.Tuo on kyllä aivan liikaa samaa liikettä. Ei mtnkään järkevää lihaksen tai voiman kasvattamisen kannalta.

2. Lihasten jakaminen kolmeen reeniin on kyllä järkevää, mutta ei noin. Hauis ja ojentaja ovat molemmat pieniä lihaksia, ja yhdessä reenissä on pelkästään ne. Jalat on kehon isoin lihasryhmä, joten niitäkään tuskin järkevää yhdistää rinnan kanssa. Suosittelenkin mieluummin:

1.Selkä+Hauis+takaolkapäät

2.Rinta+ojentajat+sivu- ja etuolkapäät

3. Jalat.

2. Lihasten jakaminen kolmeen reeniin on kyllä järkevää, mutta ei noin. Hauis ja ojentaja ovat molemmat pieniä lihaksia, ja yhdessä reenissä on pelkästään ne. Jalat on kehon isoin lihasryhmä, joten niitäkään tuskin järkevää yhdistää rinnan kanssa. Suosittelenkin mieluummin:

1.Selkä+Hauis+takaolkapäät

2.Rinta+ojentajat+sivu- ja etuolkapäät

3. Jalat.

Bacfa, olisin mitä kiitollisin sinulle, jos sanoisit aloittelijalle juuri hyvät liikkeet toistot jne noille 3 käyntikerralle 1. kerralle 2. kerralle ja 3. kerralle? Minulla muuten tahtoo aina mennä sellaiseksi: "Vielä yhden sarjan minä teen" -hommaksi :D Olisin aivan aivan aivan suunnattoman kiitollinen, jos saisin jopa hyvät toistomäärät ja sarjojen määrät ohjelmaani varten :) :)
Rupeaisin tekemään sitten tuollaisella ohjelmalla liikkeitä :)

Back
Ylös Bottom