Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

http://www.youtube.com/watch?v=2QplU2o9ouM&feature=related

Tehdäänkö viparit taakse tuolla tavalla? :wtf: Olen tehnyt varmaan kolmena treenikertana viparit taakse siten, että seison suorassa ja siitä lähen viemään kässäreitä taaksepäin ja takaisin.
No todellakin tehdään noin. :D Eli siis kulmassa. Jos sä seisot pystyssä ja siitä teet vipareita taakse niin ethän sä edes nosta sitä painoa mihinkään suuntaan joten mikä järki siinä olisi? Painoilla harjoteltaessa tarkoitushan on saada yleensä liikerata ylöspäin, koska tällä planeetalla taistellaan maapallon painovoimaa vastaan.

Voihan herranen aika sentään. :hyper:

Vinkkinä kaikille aloittelijoille, menkää salille missä on joku opastamassa tai vaikka personal trainer niin opitte liikkeet oikein ja vältytte vammoilta ja tyhmyyksiltä tai ostakaa alan kirjallisuutta mitä on tarjolla jo aika liuta niin sieltäkin voitte opetella liikkeet oikein. :puntti:

No niin naurakaa vaan:lol2: Kai nyt jos ikinä kuullukkaa liikkeestä 'viparit taakse' voisi olettaa sen menevän noin (joo olisi pitänyt ottaa selvää), mutta enpä onneksi ole vasta kuin muutaman kerran tehnyt ko. liikettä. Muut liikkeet on kuitenkin mennyt ihan oppikirjan mukaan :puntti:

Se on yks hailee kumpaa siinä palkkarissa on, molemmat on nopeita hiilareita vaikka miten päin sen yrittäsitte vääntää. Dextro on vaan paljon makeampaa kuin malto.

Juu enhän minä siitä sanonutkaan mitään :). Glukoosi ja malto käy oikein hyvin. Mutta tuossa puhuttiiin jotain ihmeellistä fruktoosista ja sehän nyt ei oikein ole ideaali treenin jälkeen. Vaikka jossain kyllä oli juttua, että mitä useampia hiilarilähteitä käyttää sitä nopeammin imeytyvät.

Yksi pikainen kysymys...olen tehnyt tällaisella ohjelmalla/jaolla 3kertaa viikossa

Ma:Rinta ja hauis

Ti:Jalat ja olkapäät

To:Selkä ja ojentajat

Ja liikkeitä olen pyrkinyt vaihtelemaan eri viikkoina...onko tässä mitään järkeä vai pitäisikö ottaa jokin kunnon ohjelma?? Aloittelija olen vielä vuotisen verran harjoitellut.

Kiinnostaisi tietää mitä käytännössä tapahtuu, jos kalorit on hieman miinuksella ja treenaa hyvin? Kävisikö niin, että voimatasot mahdollisesti nousevat, mutta lihasmassa pysyy korkeintaan samana?

Yksi pikainen kysymys...olen tehnyt tällaisella ohjelmalla/jaolla 3kertaa viikossa

Ma:Rinta ja hauis

Ti:Jalat ja olkapäät

To:Selkä ja ojentajat

Ja liikkeitä olen pyrkinyt vaihtelemaan eri viikkoina...onko tässä mitään järkeä vai pitäisikö ottaa jokin kunnon ohjelma?? Aloittelija olen vielä vuotisen verran harjoitellut.

Olkapäät rasittuu rintatreenissä joten sen takia olisi parempi treenata ei-peräkkäisinä päivinä. Jos tulee kehitystä niin älä vaihda ohjelmaa.

Kiinnostaisi tietää mitä käytännössä tapahtuu, jos kalorit on hieman miinuksella ja treenaa hyvin? Kävisikö niin, että voimatasot mahdollisesti nousevat, mutta lihasmassa pysyy korkeintaan samana?

Voimatasot voi hyvinkin nousta - voimatreeni rasittaa enempi hermostoa ja sillä ei ole oikeastaan mitään tekemistä kalorien kanssa. Lihasmassa voi taas dieetillä laskea, pysyä samana tai jopa nousta, ainakin aloittelijoilla.

Haluaisin nyt tietää, että miten noita levypainoja saisi nostettua ylemmäs. Olen nyt tehnyt puolitoista vuotta käytännössä samoilla painoilla koko ajan. Kaikki nuo progressiot sun muut on itselle täysin mahdottomia, kun voimaa ei vain riitä painojen nostamiseen. Olen aloittanut todella alhaalta, mutta mitään tulosta ei näy.

Lisäksi itsellä ei ole minkäännäköistä ohjelmaa. Olen kokeillut noita golden sixejä, starting strengthejä, sun muita, mutta tuloksena vain pelkkää motivaation puutetta, kun minkäännäköistä tulosta ei tule. Noilla ohjelmilla voi siis heittää vaikka vesilintua.

Ongelma on myös siinä, että esim. vanhemmat ja kaverit on jo huomautellut siitä, kuinka paljon panostan tähän hommaan liikaa. Kaverit on jääny kokonaan taka-alalle, työt on alkanu jäämään taka-alalle, jne. Kaikki tämä vain sen takia, että kejitystä ei ole tapahtunut lainkaan. Onko siis oikeasti järkevää enää panostaa tähän hommaan, kun turhaan yrittää? Tai siis kun itsellä ei näköjään ole mitään mahdollisuuksia saada kunnon kehitystä aikaan? Tai kun ei saa edes sitä vähääkään?

Itse en enää edes keksi missä syy voi olla. Oikeastaan mitään sellaista hetkeä ei ole, etten mitään söisi. Rypsiöljyä suoraan pullosta, pari pussia pähkinöitä joka päivä, 3-4 isoa lämmintä ateriaa päivässä + aamupalat ja iltapalat ja välipalat. Palautusjuomat ja kaikki on. Tulos on ei mitään.

Haluaisin nyt tietää, että miten noita levypainoja saisi nostettua ylemmäs. Olen nyt tehnyt puolitoista vuotta käytännössä samoilla painoilla koko ajan. Kaikki nuo progressiot sun muut on itselle täysin mahdottomia, kun voimaa ei vain riitä painojen nostamiseen. Olen aloittanut todella alhaalta, mutta mitään tulosta ei näy.

Lisäksi itsellä ei ole minkäännäköistä ohjelmaa. Olen kokeillut noita golden sixejä, starting strengthejä, sun muita, mutta tuloksena vain pelkkää motivaation puutetta, kun minkäännäköistä tulosta ei tule. Noilla ohjelmilla voi siis heittää vaikka vesilintua.

Ongelma on myös siinä, että esim. vanhemmat ja kaverit on jo huomautellut siitä, kuinka paljon panostan tähän hommaan liikaa. Kaverit on jääny kokonaan taka-alalle, työt on alkanu jäämään taka-alalle, jne. Kaikki tämä vain sen takia, että kejitystä ei ole tapahtunut lainkaan. Onko siis oikeasti järkevää enää panostaa tähän hommaan, kun turhaan yrittää? Tai siis kun itsellä ei näköjään ole mitään mahdollisuuksia saada kunnon kehitystä aikaan? Tai kun ei saa edes sitä vähääkään?

Itse en enää edes keksi missä syy voi olla. Oikeastaan mitään sellaista hetkeä ei ole, etten mitään söisi. Rypsiöljyä suoraan pullosta, pari pussia pähkinöitä joka päivä, 3-4 isoa lämmintä ateriaa päivässä + aamupalat ja iltapalat ja välipalat. Palautusjuomat ja kaikki on. Tulos on ei mitään.

Turha sun on siellä salilla käydä jos koko touhu vaan vituttaa ja muu elämä kärsii. Kokeile vaikka jotain muuta lajia, josta oikeesti nautit.:thumbs:

Siis nauttisin tuosta lajista, mutta miksi mitään tulosta ei tule? Vai onko ihan oikeasti niin, että ensimmäiseen puoleentoista vuoteen ei paino voikkaan nousta, eikä tulokset nouse?

Eli nauttisin kyllä tuosta hommasta, mutta kun tuloksia ei tule, niin motivaatio katoaa kokonaan.

Edit. Kerro paljon painat ja minkä ikäinen olet. Tai helpommin käy jos kirjoitat googleen 'kulutuslaskuri' ja menet laskemaan kulutuksesi ja postaat sen tänne niin voidaan antaa lisäinfoa.

Ja alussa pitäisi tuloksia tulla ja nopeasti. Mutta ei kaikilla. Tuloksia ei saada päivässä eikä viikoissa vaan kuukausissa ja vuosissa. Tämä on pitkäjänteistä ja vaativaa hommaa. En puhu niinkään kokemuksen puolesta vaan muilta kuultujen juttujen perusteella.

Jaa-a. No tuohon kolmanteenteen kappaleeseen en puutu millään tavalla. Se on kaikkien oma päätös. Tosin itellä aika samanlainen juttu - laji vie aika paljon aikaa ja energiaa. Oikeastaan melkein kaiken. Ja silloin harvoina hetkinä kun olisi vapaa-aikaa niin ei jaksa lähteä mihinkään kun on niin väsynyt jne.

Mutta kerropa onko painoon tullut muutoksia ja millä tavalla? Laitatko vähän tarkemmin päivän syömisiä tänne? Yleensä kun paino nousee tulokset nousee. Muutama erittäin basic-sääntö treenaa usein, mutta kohtuullisesti kerrallaan, keksity perusliikkeisiin, tee paljon sarjoja ja toistoja, älä loppuun asti ja pidä kevyitä viikkoja 3-5 viikon välein.

Ja jos motivaation kanssa/henkisellä puolella on/on ollut ongelmia niin se takuulla heijastaa kaikkiin fyysisiin suorituksiin.

No J88, jos kehitystä ei oikeasti tule yhtään, niin vika on varmasti ravinnossa, treenissä tai levossa, tuskin sä niin poikkeava oot muista treenaajista jotka kehittyy ihan normaalisti. Ootko ihan varma että kalorit on plussalla joka päivä, mahdollisia diettikausia lukuunottamatta?

Painoa ei ole tullut lisää puolentoista vuoden aikana. Heittelee siinä 60-62 kilon välissä. Tänä aamuna 60,5. Kun aloitin painoa oli 60 tasan.

No, 3-4 kunnon ateriaa päivässä, melkein oksennukseen asti. Aamupalat ja iltapalat kunnolla. välipalat, lisäksi töissä kahvitauoilla ähkyyn asti.

"Muutama erittäin basic-sääntö treenaa usein, mutta kohtuullisesti kerrallaan, keksity perusliikkeisiin, tee paljon sarjoja ja toistoja, älä loppuun asti ja pidä kevyitä viikkoja 3-5 viikon välein."

Noilla ohjeilla voi heittää niilläkin heittää vesilintua, ei toimi itsellä millään tasolla.

Ohjelmaakaan ei ole, toistaiseksi pelkkiä huteja.

Motivaatio on pikkuhiljaa alkanut mennä, ja juuri tuon kehittymättömyyden takia. Ja se, että jopa tämä homma haittaa jo työntekoakin enemmän ja enemmän, tuloksia ei silti tule.

Ei voi enää olla pelkästään syömisestä kiinni. Levypainotulokset ei nouse, voimaa ei tullut yhtään, jne.

Jos syö itsensä ähkyyn joka päivä monta kertaa, niin että oksennus melkein jo tulee, niin vian on pakko olla muualla. Tai sitten aineenvaihdunta on jotain täysin mystistä itsellä.

Painoa ei ole tullut lisää puolentoista vuoden aikana. Heittelee siinä 60-62 kilon välissä. Tänä aamuna 60,5. Kun aloitin painoa oli 60 tasan.

No, 3-4 kunnon ateriaa päivässä, melkein oksennukseen asti. Aamupalat ja iltapalat kunnolla. välipalat, lisäksi töissä kahvitauoilla ähkyyn asti.

"Muutama erittäin basic-sääntö treenaa usein, mutta kohtuullisesti kerrallaan, keksity perusliikkeisiin, tee paljon sarjoja ja toistoja, älä loppuun asti ja pidä kevyitä viikkoja 3-5 viikon välein."

Noilla ohjeilla voi heittää niilläkin heittää vesilintua, ei toimi itsellä millään tasolla.

Ohjelmaakaan ei ole, toistaiseksi pelkkiä huteja.

Motivaatio on pikkuhiljaa alkanut mennä, ja juuri tuon kehittymättömyyden takia. Ja se, että jopa tämä homma haittaa jo työntekoakin enemmän ja enemmän, tuloksia ei silti tule.

No voisit kokeilla vaikka syödä vähän pienempiä annoksia, mutta useammin jopa 7-9 kertaa päivässä eli pitkin päivää aina kahden tunnin välein. Ja pitää huoli, että joka aterialla tulee vähintään se 20-25 g proteiinia. Rasvaa ja hiilariakin vaan kunnolla mukaan, ei välttämättä tarvitse syödä niin puhtaasti, jos on tuollainen hyperaineenvaihdunta. Mites levon laita? Paljonko tulee nukuttua jne.?

Sitten voisit myös kokeilla treenata ihan eri tavalla kuin aikasemmin, eli muutat treenin niin sanotusti päälaelleen. Kokeile uusia liikkeitä, tee enemmän sarjoja, tai vähemmän mutta vieläkin kovemmin. Vaihtelet toistojen määrää kunnolla, vaikkapa 3-20 väliltä. Treenaa lihas vaikka 3-5 kertaa viikkoon jos halua riittää. Tietysti pitää jonkinlaista järkeä mukana, ettei koko kroppa mene ihan raunioiksi.

Keskity siihen, että rasitus menee sille lihakselle mitä haluat treenata ja koita saada kunnon pumppi edes kohtuullisen raskailla painoilla. Toki välillä voit pumppailla hilupainoilla jos siltä tuntuu. Pistät kunnolla vaihtelua siihen treeniin, niin pää saa myös vaihtelua samalla.

Eli, lopetat tuon turhan stressaamisen ja koitat saada jotain iloa irti tästä hommasta. Suosittelen kokeilemaan, koska eihän sulla mitään menetettävää ole, kun et kerta kehity ollenkaan.

Mutta mites sitten on kehityksen laita? Onko mahdollista saada enää mitään kunnon kehitystä aikaan? Tarkoitan esim. penkistä 190 kiloa? Ja lihasmassaakin reilusti, tarkoitus olisi saada paino jonnekin 90-95 kiloon.

Eli ettei käy niin, että tähän hommaan panostaa paljon ja sitten tulokset on jotain ihan muuta kuin tavoitteet on ollu. Hieman veikkaan, että tulokset jää tavoitteista todella paljon.

Ei voi enää olla pelkästään syömisestä kiinni. Levypainotulokset ei nouse, voimaa ei tullut yhtään, jne.

Jos syö itsensä ähkyyn joka päivä monta kertaa, niin että oksennus melkein jo tulee, niin vian on pakko olla muualla. Tai sitten aineenvaihdunta on jotain täysin mystistä itsellä.

Tuo kuulostaa jo niin uskomattomalta kaikki nämä sun selitykset jo perhana melkein vuosien ajan. JOKAINEN saa tulosta aikaan jos vain tekee asiat edes suurinpiirtein oikein. Kerropa vaikka semmonen asia meille, että mitä tapahtuu seuraavassa hypoteettisessa tilanteessa:

Saat nyt penkkipunnerruksessa 50kg nostettua 8 toistoa. Mitä tapahtuu, jos laitat seuraavalla kerralla tankoon 52,5kg?
-Saatko tehtyä 5-7 toistoa?
-Saatko kenties rykimällä 8 tälläkin painolla?
-Saatko hikiset pari toistoa?
-Jääkö tanko rinnalle?

Jos vastauksesi on tuo viimeinen vaihtoehto noista, niin lopeta koko homma ja siirry ristipistotöiden tai muun vastaavan maailmaan. Jos mikä tahansa muu vaihtoehto, niin tervetuloa kehittymisen ja voimankasvatuksen maailmaan. Mikä tahansa toistomäärä sieltä ikinä tuleekaan, niin teet sitten perkele sillä ja koitat saada VÄKISIN:curs::curs: seuraavalla kerralla vaikka edes yhden hikisen toiston yhteen sarjaan lisää. Ei tämä helppoa ole kenellekään, mutta tuloksia ei tule mikäli ei laita niitä tulemaan.

Ja et edelleenkään syö tarpeeksi jos kerran paino ei ole noussut. Lopeta senkin suhteen selittely ja ala syödä niin että se paino nousee. Toinen vaihtoehto on se että menet lääkärille ja otat OIEKASTI selvää että ootko sää fyysisesti aivan terve.:piis:

Back
Ylös Bottom