Ravinto-osion yleiset kysymykset. Yksinkertaiset nopeat kysymykset tänne

Meta title: 💥 Ravinto-osion yleiset kysymykset – kaikki nopeat ruokapulmat yhteen helppoon ketjuun

Meta description: Keskustelua ravinnon perusasioista, makroista, lisäravinteista ja arjen valinnoista – nopeita vastauksia ilman turhaa selittelyä.

Ihme haloo kyl näistä tuotteista ku ei maistu karkilta, ei ole tarkotuskaan että ne olis karkkia eikä niitä sen takia syödä, jos joku palkkari ei nyt ihan makunautinto ole niin kyllä sen silti napaan vetää turha nirsoilu hemmettii nyt. :puntti:

Halvin, maustettu ja hyvänmakuinen whey on mass whey. Googlesta voi sitten katsoa, missä myydään...

Oma kysymys: Jos protskua syö liikaa, mutta ei mene kalorit ei mene yli päiväkulutuksen, proteiini ei varastoidu rasvaksi vaan se käytetään energiaksi?

Mitä syötte iltaisin himoonne

Yleensä samaa ruokaa, mitä päivällä olen syönyt. Jos sitä on vielä jäljellä.
Ostan kaupasta useammaksi päiväksi kerrallaan ruokaa (ei tule ostettua niin paljon ylimääräistä), enkä syö leipää laisinkaan. Jos himo iskee, ei voi tehdä leipää eikä ole mitään ylimääräistä kaapissa -> joutuu lähtemään kauppaan ostamaan jotain -> useimmiten laiskuus voittaa himon.

Jos protskua syö liikaa, mutta ei mene kalorit ei mene yli päiväkulutuksen, proteiini ei varastoidu rasvaksi vaan se käytetään energiaksi?

Edellisen lisäks vielä toinen kysymys:

Onks malton sijaan mitään muuta vaihtoehtoa? Lueskelin, että jotkut vetää banaanin tai sokeria, joten onks malton korkeempi GI merkitys enemmän kuin marginaalinen palautumisen kannalta, vai onks malton syömiseen treenin jälkeen jokin muu syy?

Edellisen lisäks vielä toinen kysymys:

Onks malton sijaan mitään muuta vaihtoehtoa? Lueskelin, että jotkut vetää banaanin tai sokeria, joten onks malton korkeempi GI merkitys enemmän kuin marginaalinen palautumisen kannalta, vai onks malton syömiseen treenin jälkeen jokin muu syy?

Ekaan kysymykseen paha vastata. Paljon on liikaa proteiinia? Proteiinia kyllä voidaan glukogeoneesin avulla muutta hiilariksi jos sitä tarkotit...

Malton glykeeminen indeksi on juuri se juju. Harjoittelun jälkeen on tärkeää saada insuliinitasot koholle - tehostaa proteiini synteesiä, blokkaa kortisolia, ja vie mm. proteiinin ja mahd. kreatiinin nopeammin lihaksiin.

Millainen ruokavalio olis hyvä henkilölle joka toivoo saavansa 5kg+ suht lyhyessä ajassa? Olen 183 pitkä ja paino on yleensä ollut noin 75kg, joka mielestäni on liian vähän. Tänään punnitsin itseni parin viikon flunssan/juhlimisen jälkeen ja painoni on laskenut muutaman kilon vielä tuosta. Tämä pisti huolestuttamaan aika paljon, siispä ajattelin että olis aika tehdä jotain asialle. Tavoitteena olis ~80kg paino. Olen koittanut syödä paljon proteiineja, ja olen hiljattain alkanut käyttämään arnoldin kultainen kuusikko-saliohjelmaa jonka löysin näiltä keskustelupalstoilta, joten toivoisin sen myöskin auttavan. Ihan vielä selventääkseni: haluaisin käyttää normaalia ruokavaliota ilman proteiinipirtelöitä ja vastaavia.

Millainen ruokavalio olis hyvä henkilölle joka toivoo saavansa 5kg+ suht lyhyessä ajassa? Olen 183 pitkä ja paino on yleensä ollut noin 75kg, joka mielestäni on liian vähän. Tänään punnitsin itseni parin viikon flunssan/juhlimisen jälkeen ja painoni on laskenut muutaman kilon vielä tuosta. Tämä pisti huolestuttamaan aika paljon, siispä ajattelin että olis aika tehdä jotain asialle. Tavoitteena olis ~80kg paino. Olen koittanut syödä paljon proteiineja, ja olen hiljattain alkanut käyttämään arnoldin kultainen kuusikko-saliohjelmaa jonka löysin näiltä keskustelupalstoilta, joten toivoisin sen myöskin auttavan. Ihan vielä selventääkseni: haluaisin käyttää normaalia ruokavaliota ilman proteiinipirtelöitä ja vastaavia.

Juu hyvä alottaa siitä että ruokavalio on kunnossa ja sitten lisäravinteet päälle jos tuntuu tarvetta olevan. 5kg painoa saa helposti kerättyä mutta valitettavasti rasvana, lihasmassaa ei ihan tuollaista määrää kerätä hetkessä mutta kaikki aikanaan.

http://www.valio.fi/ravintoainelaskuri/

Tolla on ihan hyvä vähän katella ja laskea sitä ruokavaliota niin saat aika hyvän suunnan siitä mitä pitää ja kannattaa syödä jotta kasvu lihaskasvu on edes mahdollista, eli syöt hieman enemmän kun kulutat mutta muista syödä oiken.

Joko tuo laskuri kusettaa tai sitte meikäläisellä on ruokahommat iha päi helvettiä...peruskulutus on tuon mukaan jo jotai 1800kcal/pv (77kg, 24v...pituudesta ei ihme kyllä kysytä jos se nyt edes vaikuttaa).

Duunissa joudun kävelee rauhalliseen tahtiin koko päivän (tänään joku about 4km tien reunaa pitki) jonka kulutus 1000kcal, treenipäivinä tähän siis viel 1,5h puntti jolloin kokonaiskulutus ois about 3300kcal. Tuo nyt viel menettelee, mutta kun laskee syömiset ni tulos on laskurin mukaan alle 2000kcal eli miinuksella menee ja reilusti. Toisaalta on tuota tarvetta pikkasen vyötäröä kaventaakin, että jos sen 1500kcal jää miinukselle ni ei kauaa pitäs kestää kuha pitää huolen et kunnon proteiinit, rasvat, vitamiinit ja sit sen vähintää 50g hiilareita saa päiväs? :D

Olisi kysymys kuiduista. Ovatko kuidut liiallisena haitaksi? Ja jäävätkö kuidut mahaan ja turvottavat sitä, ja paino nousee?

Olisi kysymys kuiduista. Ovatko kuidut liiallisena haitaksi? Ja jäävätkö kuidut mahaan ja turvottavat sitä, ja paino nousee?

Ainakin ummetusta aiheuttaa liiallinen kuidun saanti ja keräähän se nestettäkin jonkin verran.

Kuidun saantisuositus 25 - 35 g/vrk

Joko tuo laskuri kusettaa tai sitte meikäläisellä on ruokahommat iha päi helvettiä...peruskulutus on tuon mukaan jo jotai 1800kcal/pv (77kg, 24v...pituudesta ei ihme kyllä kysytä jos se nyt edes vaikuttaa).

Duunissa joudun kävelee rauhalliseen tahtiin koko päivän (tänään joku about 4km tien reunaa pitki) jonka kulutus 1000kcal, treenipäivinä tähän siis viel 1,5h puntti jolloin kokonaiskulutus ois about 3300kcal. Tuo nyt viel menettelee, mutta kun laskee syömiset ni tulos on laskurin mukaan alle 2000kcal eli miinuksella menee ja reilusti. Toisaalta on tuota tarvetta pikkasen vyötäröä kaventaakin, että jos sen 1500kcal jää miinukselle ni ei kauaa pitäs kestää kuha pitää huolen et kunnon proteiinit, rasvat, vitamiinit ja sit sen vähintää 50g hiilareita saa päiväs? :D

Juu tuskin toi laskuri ihan nappiin osaa laskea mutta koitas täältä josko osuisi paremmin kohilleen.

http://ffp.uku.fi/cgi-bin/energynet03/index.pl?language_id=1

Tälläinen tai vastaava ruokailu tulee automaattisesti hoidettua käytännössä päivittäin, mitähän tonne kannattaisi lisätä, jotta kaloreita tulisi enemmän ja viisaasti? Treenipäivinä palkkarit toki tuohon päälle sekä satunnaisia heradrinkkejä silloin tällöin.

ruoka.webp

Tälläinen tai vastaava ruokailu tulee automaattisesti hoidettua käytännössä päivittäin, mitähän tonne kannattaisi lisätä, jotta kaloreita tulisi enemmän ja viisaasti? Treenipäivinä palkkarit toki tuohon päälle sekä satunnaisia heradrinkkejä silloin tällöin.
Varmaan fiksuinta on lisätä jokaiseen ateriaan hiukan proteiinia, hiilaria ja rasvaa. Esim. lusikallinen rypsiöljyä lisää, raejuustoa ja broileria hiukan enemmän. Tuo on hyvä tapa, jos ei enää uutta ateriaa jaksa lisätä. Hiilaria voi lisätä esim. aamupalalle syömällä enemmän kaurahiutaleita. Olen itse laittanut puuroon hieman vähemmän vettä kuin ohjeessa sanotaan, jolloin sitä puuroa ei tule niin paljon. Vähän se on jäykempää, mutta siihen tottuu :D

Mä syön ainakin itse ihan samalla tavalla normaalisti kuin dieetilläkin. Ateriakoot ovat vaan hiukan isompia. Lisään vaan pääasiassa hiilarien määrää (enemmän kaurahiutaleita puuroon/rahkan sekaan, maitoa aterialla, palautusjuomaa suuremmaksi). Tuolla tavalla voi helposti muuttaa kalorien määrää paljonkin.

Varmaan fiksuinta on lisätä jokaiseen ateriaan hiukan proteiinia, hiilaria ja rasvaa. Esim. lusikallinen rypsiöljyä lisää, raejuustoa ja broileria hiukan enemmän.

Juu jotain tällästä varmaan olisi kätevä tehdä. Vajaa tuhat kaloria tohon olisi hyvä lisätä niin sen saa sillä 200kcal per ateria.:rolleyes:

Kiitos!

Juu hyvä alottaa siitä että ruokavalio on kunnossa ja sitten lisäravinteet päälle jos tuntuu tarvetta olevan. 5kg painoa saa helposti kerättyä mutta valitettavasti rasvana, lihasmassaa ei ihan tuollaista määrää kerätä hetkessä mutta kaikki aikanaan.

Olisko siis kuitenkin kannattavampaa/nopeampaa nostaa painoa rasvana ja sitten treenillä kasvattaa lihasmassaa siitä? Vai onko se ihan realistinen tavoite että koittaisin saada lähemmäs 10kg lihasmassaa (tiedän että tuossa menee ikuisuus) ainoastaan syömällä enemmän, ja koittamalla kuluttaa suunnilleen saman verran energiaa kun tulee syötyä?

Tuosta laskurista tuli vielä mieleen toinen kysymys. Jos treenaan esim. joka viikko ma, ke ja pe, niin tulisko mun yrittää syödä enemmän treenipäivinä kun lepopäivinä?

Olisko siis kuitenkin kannattavampaa/nopeampaa nostaa painoa rasvana ja sitten treenillä kasvattaa lihasmassaa siitä? Vai onko se ihan realistinen tavoite että koittaisin saada lähemmäs 10kg lihasmassaa (tiedän että tuossa menee ikuisuus) ainoastaan syömällä enemmän, ja koittamalla kuluttaa suunnilleen saman verran energiaa kun tulee syötyä?

Tuosta laskurista tuli vielä mieleen toinen kysymys. Jos treenaan esim. joka viikko ma, ke ja pe, niin tulisko mun yrittää syödä enemmän treenipäivinä kun lepopäivinä?
Ei.
Rasva ei muutu lihakseksi.

Kuinkahan paha on jos välillä tulee päiviä jolloin ruokailut painottuvat pelkästään illalle? Tänään ei töitten takia vaan kerennyt syömään päivällä, aamulla (6.00) meni ehrmannipurkki ja töitten aikana (10.00) joku 30g prodee, mutta seuraavaksi söin vasta viideltä. Olen dietillä, mutta eikai tämä tämmöinen ala syömään lihaksia kun on noin pitkät välit. Liikuntaa oli kokoajan kun oli hieman kiire.

Back
Ylös Bottom