Ravinto-osion yleiset kysymykset. Yksinkertaiset nopeat kysymykset tänne

Meta title: 💥 Ravinto-osion yleiset kysymykset – kaikki nopeat ruokapulmat yhteen helppoon ketjuun

Meta description: Keskustelua ravinnon perusasioista, makroista, lisäravinteista ja arjen valinnoista – nopeita vastauksia ilman turhaa selittelyä.

Alotin elämäni ensimmäisen diettini 6 viikkoa sitten ja aika paljon säätöö tossa ruokavaliossa on ollut :) En ole käynyt salilla puoleen vuoteen ja ajattelin dietata eka rasvat pois ja sitten alkaa kunnol treenaa salilla. Dieetin aikana teen neljä tunnin aamulenkkii ja kaksi punttista. N.700 kcal miinuksel/päivä. Pituuteni on 179cm. Paino dieetin alussa 76kg, nyt 72,4kg. Lihasta ei siis paljoa ole :lol2: Tavoitteena olisi pudottaa paino 67kg, jolloin rasvaprosenttini olisi n.10.
Nyt usean säätämisen jälkeen ruokapuoli näyttää suurinpiirtein tältä:

Aamupala:
Tuoremehu 1dl
elovena 50g
Raejuusto 2% 50g
Rypsiöljy 10g

Välipala:
Reissumies 58g
Kalkkunaleike 24g
Juusto 5% 48g
Margariini 30% 10g

Päivällinen:
Sipuli 70g
Paistijauheliha 10% 200g
Parsakaali 70g
Kesäkurpitsa 70g
Kevytmaito 3,5dl

Välipala:
Kiivi 105g
Omena 200g

Välipala:
Tonnikala vedessä 70g
Herkkusieniä 115g
Tomaatti 75g

Välipala:
Maitorahka 250g
Mehukeitto sokeroimaton 150g

Iltapala:
Kananmunan keltuainen 20g
Kananmunan valkuainen 70g
Raejuusto 2% 100g
Porkkana 47g
Kalaöljy 10g

Yht. 1856 kcal, Prode 163g(37%) Hiilari 143g(31%) Rasva 68g (34%)

Elikkäs mitäs mieltä olette? Onko ruokavaliossa/kaloreissa tai jossain muussa vielä säätämistä?

vedänköhän mie liikaa noita lisäravinteita jos ennen treeniä hiilari+hera, treenin jälkeen sama + kreatiini? meinaa vähän turvottaa treenin jälkeen, myös yökötysrefleksiä on mut eikös se kreatiini tod näk sen aiheuta..

et vedä. En treeniä ei kannata suuria määriä ottaa nopeita hiilareita, nostaa veren sokerin nopeasti ja laskee yhtä nopeaa, joka aiheuttaa heikkoutta treenin aikana. Turvotusta kreatiini voi aiheuttaa keräähän se nestettä kehoon. Mutta tuota yökötysrefleksiä en ole kuullut. Kova treeni saattaa kyllä aiheuttaa vähän heikko vointisuutta, ainakin itsellä on joskus aiheuttanut. Tuntuu että oksettaa, mutta se menee melko pian ohi.

et vedä. En treeniä ei kannata suuria määriä ottaa nopeita hiilareita, nostaa veren sokerin nopeasti ja laskee yhtä nopeaa, joka aiheuttaa heikkoutta treenin aikana. Turvotusta kreatiini voi aiheuttaa keräähän se nestettä kehoon. Mutta tuota yökötysrefleksiä en ole kuullut. Kova treeni saattaa kyllä aiheuttaa vähän heikko vointisuutta, ainakin itsellä on joskus aiheuttanut. Tuntuu että oksettaa, mutta se menee melko pian ohi.

Kiitos vastauksesta. Tarkentaisitko tuota "ennen treeniä ei kannata suuria määriä nopeita hiilareita?"
Tällä hetkellä on fastin hera + fastin pitkäketjuinen hiilari, ja kumpaakin desin oon noin puolituntia ennen treeniä ottanut. Onko liikaa?

[larry];2466681 sanoi:
Kiitos vastauksesta. Tarkentaisitko tuota "ennen treeniä ei kannata suuria määriä nopeita hiilareita?"
Tällä hetkellä on fastin hera + fastin pitkäketjuinen hiilari, ja kumpaakin desin oon noin puolituntia ennen treeniä ottanut. Onko liikaa?

Insuliini tasot nousee ylös kun vetää nopeita hiilareita. Blokkaa mm. rasvanpolttoa. Samoin nopeat hiilari tuppaa vetää energian nopeasti ylös... ja nopeampaa alas. Ja treenin energia tulee pääsäntöisesti glykogeenistä, eikä siitä treenien edeltävästä ateriasta. Vedä ennen treeniä proteiinia ja mahdollisesti kofeiinia, beta-alaniinia, leusiinia tai BCAAta, arginiinia jne.

Mitä nopeita tapoja olisikaan poistaa nestettä tehokkaasti? Elikkäs diureetteja? Kofeiinin tiedän ja on meikäläiselle ollut joskus tehokaskin apu, mutta vatsa menee kuralle "tehokkailla" määrillä. Pöhö on semmoinen että puhutaan useista kiloista jotka pitäis saa nopeasti pois? Saako pöhön yleensäkään nopeasti pois? Sen verran vielä että kreaa en käytä ja olen juuri aloittanut dieetin.

Mitä nopeita tapoja olisikaan poistaa nestettä tehokkaasti? Elikkäs diureetteja? Kofeiinin tiedän ja on meikäläiselle ollut joskus tehokaskin apu, mutta vatsa menee kuralle "tehokkailla" määrillä. Pöhö on semmoinen että puhutaan useista kiloista jotka pitäis saa nopeasti pois? Saako pöhön yleensäkään nopeasti pois? Sen verran vielä että kreaa en käytä ja olen juuri aloittanut dieetin.

Hikoilu. Noi diureetit ei hirveetä määrää poista. Ei muuta kun kumipuku päälle ja kuntopyörää polkemaan.

Syö paljon proteiinia ja juo paljon vettä. Vältä suolaa ja hiilareita. Ananas, sitruuna ja kurkku on diureetteja, mutta kohtuudella, koska 1 g glykogeeniä (kehon hiilarivarastot) sitoo 2,7 g vettä. Ota paljon vitamiineja, etenkin B ja C-vitskuja samoin magnesiumia ja kaliumia. Jos kilpailuihin pudotat niin ota Metalaxia. 2-3 päivää ennen kisaa ja mieluiten aamulla. Saunominen, juokseminen kumipuku päällä. Kyllä niitä tapoja riittää :)

Miten ihmeessä jaksaa ja pystyy syömään yli kulutuksen? :D
Koko ikäni ollut vähän heiveröinen ja syöminen ollut siis vähän vähemmällä. Puntin myötä sitten syöminen lisääntynyt ja painoa tullut 3 vuoden aikana n. 20kg. Nyt mitat 180cm/75kg ja tuntuu, että jos koitan syödä säännöllisesti ja n. 500kcal yli kulutuksen, alkaa järjestelmällisyys stressaamaan hyvinkin nopeasti. Täytyskö vaihtaa lajia, kun jo tässä vaiheessa tää tuntuu menevän niin hankalaksi?

Eli, energiaa tarvittais paljon pienessä koossa, mitä kannattais syödä?

Koko ikäni ollut vähän heiveröinen ja syöminen ollut siis vähän vähemmällä. Puntin myötä sitten syöminen lisääntynyt ja painoa tullut 3 vuoden aikana n. 20kg. Nyt mitat 180cm/75kg ja tuntuu, että jos koitan syödä säännöllisesti ja n. 500kcal yli kulutuksen, alkaa järjestelmällisyys stressaamaan hyvinkin nopeasti. Täytyskö vaihtaa lajia, kun jo tässä vaiheessa tää tuntuu menevän niin hankalaksi?

Eli, energiaa tarvittais paljon pienessä koossa, mitä kannattais syödä?

Mass gainerit on varmaan helpoin, mikäli maailman talous ei kolkuttele kukkarolle :)

Siihen tottuu, ruokailu ajat pidät aika vakioina. Koskaan ei juuri varsinaisesti ole nälkä, mutta elimistö oppii tietämään että "kohta sitä ruokaa tulee", ja se uppoo silti hyvin.

Itsellenikin oli ekat puoli vuotta tuskaa, mutta "oikoteitä onneen" on: rypsiöljy, maito ja Ehrmann. Mitat oli kun aloitin 178cm 53,5 kg, joten ei tarvitse arvata että söinkö paljon silloin ;) Nyt 80kg mittarissa, läskiäkin tosin.

Ois pikku kysymys. Vähän taustatietoa: Olen nyt noin 5 kk salilla pörränny ja täältä otetulta saliohjelmal edetty ja ihan kotiruaal yritetty kasvaa lihasta. Mutta nyt kaipais piristystä eli palkkari ois tarkoitus ostaa että sais tätä lihasta enemmän ja massaa ja tietenkin mahdollisiman vähän läskiä. Kasvava nuori poika kun olen (16v) niin mitä suosittelette? Selaillessa foorumeja olen törmännyt Evolution Phase3 joka vaikuttaa hyvältä. Mitä mieltä olette? Kylkeen olen vielä ajatellu UFS Whey:tä.

Ois pikku kysymys. Vähän taustatietoa: Olen nyt noin 5 kk salilla pörränny ja täältä otetulta saliohjelmal edetty ja ihan kotiruaal yritetty kasvaa lihasta. Mutta nyt kaipais piristystä eli palkkari ois tarkoitus ostaa että sais tätä lihasta enemmän ja massaa ja tietenkin mahdollisiman vähän läskiä. Kasvava nuori poika kun olen (16v) niin mitä suosittelette? Selaillessa foorumeja olen törmännyt Evolution Phase3 joka vaikuttaa hyvältä. Mitä mieltä olette? Kylkeen olen vielä ajatellu UFS Whey:tä.

Eipä noissa ihmeempiä. Protskun ja hiilarin suhde kun on about 50/50 niin ok. Ja heraisolaatti reenin jälkeen parempaa kuin konsentraatti. Isolaattiahan Phase3 sisältääkin.

Varmasti noilla pärjäilet.

Heraproteiini+maltodekstriini-palautusjuoma on hyvä treenin jälkeen. Lihakset saavat nopeasti rakennusainetta, ja palautuminen lähtee hyvin käyntiin. Kuitenkin kotiruoka kannattaa ehdottomasti pitää ruokavalion perustana. Palautusjuoma yksinään ei kasvata lihasta, jos kaloreita ei muuten tule tarpeeksi. Edelleen, kun kaloreita tulee tarpeeksi ja paino nousee, niin osa massasta on lihasta ja osa läskiä.

Edit: Niin kuin Schlierkamp tuossa edellä sanoikin, niin Phase3 on ihan hyvä valmis palautusjuomajauhe. Jos haluaa hieman halvemmalla päästä, niin erikseen ostettu heraproteiini ja maltodekstriini käy myös. Molempia desi treenin päälle.

laskinpa mielenkiinnosta omat syömiset; p156g, h202g, r48g (34%, 43%, 23%)
1860kcal :-P (miinuksella n.700-1000kcal), kovaa reeniä 3x/vko + 1h. lenkki, paino silti pysynyt ennallaan.

kyssäriä: olisko tuosta varaa tiputtaa rasvoja?

laskinpa mielenkiinnosta omat syömiset; p156g, h202g, r48g (34%, 43%, 23%)
1860kcal :-P (miinuksella n.700-1000kcal), kovaa reeniä 3x/vko + 1h. lenkki, paino silti pysynyt ennallaan.

kyssäriä: olisko tuosta varaa tiputtaa rasvoja?

No ei nyt oikeastaan. Rasva-aineenvaihdunta menee vaan juntturaan. Ja noilla miinuksilla painon pitäisi pudota melkein kilon viikossa. Kauan olet dietannut? Paljon painat?

Alkanut aamupuurot tökkimään erittäin kovaa ja olen ajatellu vaihtaa vaikka johonkin muroihin.
Onko näistä täysjyvä / fitness muroista aamupuuron korvaajaksi mitenkään?
Jos on niin mitä kannattaisi kokeilla?

Alkanut aamupuurot tökkimään erittäin kovaa ja olen ajatellu vaihtaa vaikka johonkin muroihin.
Onko näistä täysjyvä / fitness muroista aamupuuron korvaajaksi mitenkään?
Jos on niin mitä kannattaisi kokeilla?
Itse vetelen muromysliä tai jotain täysjyväkomboa aamuisin täysjyvähän on parempaa kuin pelkkä kaura tms. Tiedä sitten onko siitä korvaamaan puuroa.:rolleyes:

Itse vetelen muromysliä tai jotain täysjyväkomboa aamuisin täysjyvähän on parempaa kuin pelkkä kaura tms. Tiedä sitten onko siitä korvaamaan puuroa.:rolleyes:

Muromyslin heikko puoli on jumalaton määrä sokeria 100g kohti, tosin riippuen tuotteesta, mutta mitä vain 30g/100g ja pahimmillaan päällekin. Täysjyvämysleissä taas päästään alle 5g/100g sokerimääriin. Ehkä nuo olisi fiksumpia jos ravintoarvoja aletaan ajattelemaan.

Siltikin kaurapuuro kera mehukeiton + hedelmä on varmasti helvetin hyvä vaihtoehto vaikka sitä vertaisi mihin. Tuolla ei ainakaan mene metsään :)

Back
Ylös Bottom