🥓 Ketoosi - Keskustelua hyödyistä, haitoista, makroista ja kokemuksista

Meta title: 💥 Ketoosikeskustelu – hiilareiden minimoinnin ikuinen väittely ja kokemusten myrsky

Meta description: Keskustelua ketoosin hyödyistä, haitoista, makroista ja kokemuksista – mikä toimii, mikä ei ja miksi keto herättää niin vahvoja mielipiteitä?**

Tankkauspäivistä on todellakin monenlaista mielipidettä, itse olen käyttänyt 2 päivää. Sitten olo onkin jo yleensä niin huono ja maha sekaisin, että parempi siirtyä takaisin hiilarittomien patojen ääreen.

Tätä täytyy kompata.

Tuossa näädän kanssa olikin puhetta jonkunlaisesta hiilaritankkauksesta kun olin menossa lauantaina 5h treenileirille. Tankkasin perjantaina päivällä n.100g ja vielä jalkatreenin jälkeen jotain 200-400g hiilaria. Puntari näyttikin seuraavana päivänä 3kg enemmän :D Olokin oli helvetin turvonnut ja tosiaan tuona tankkauspäivän iltana kämpän ilmasto alkoi olemaan jotain aivan hirvittävää! Maha ei todellakaan tykännyt tuollaisista hiilarimääristä.

Itselleni tuntuu sopivan tuo TKD kaikkein parhaiten. Treeneissä on sopivasti potkua eikä olotiloissa ole kovin merkittävää muutosta CDK:hon verrattuna.

Mä annan kanssa kommenttia.

Oon vetänyt CKD:llä aika pitkään tässä viimeaikoina noin 2 vuotta itseasiassa. Oon dieetannut, bulkannut ja viettänyt peruselämää reenaten miettimättä laihdunko vai lihonko.

Kumminkin siten että ma-pe iltapäivä, hiilarit melki nollissa ja reenin jälkeen, joka välillä on ollut koko kropan ns. tyhjennys, ruvennut vetään hiilaria nassuun ja rasvat oon jättänyt tällöin minimiin ja vähentänyt proteiinin saantia kans.
Reenit on toiminut kehitystä tullut ja pystyy viettään suht normaalia elämää vaikka on dieetillä, kun saa syödä kaikennäköstä hyvää viikolla ja viikonloppuna.

En nyt jaksa tarkemmin selostaa makrojakaumia tai reenejäni mutta 3krt viikossa salia(välillä 4krt) ja viikolla HH minimiin ja viikonloppuna tyhjennyksen jälkeen rasva minimiin ja proteiinia hiukan alas siitä mitä viikolla vetää. Mulla toimii, eikä heikota tai tuu sortumisia syömään ns. väärin. Eli pääkoppa kestää hyvin. Toimii myös tulosten suhteen salilla.

Voin tarkentaa tänne omia tekemisiäni jos jotain kiinnostaa

Miten on ketoosissa bulkkaus toiminut?

En olisi kyllä uskonut, että ketoosidieetti toimii noin tiuhalla tankkauksella.
Pitäiskö aluksi pitää pidempi pätkä (esim. 12 päivää) ennen ensimmäistä tankkausta, että ketoosi ehtii kunnalla käynnistyä, vai toimiiko tosiaan alusta asti tuolla rytmillä?

Miten on ketoosissa bulkkaus toiminut?

En olisi kyllä uskonut, että ketoosidieetti toimii noin tiuhalla tankkauksella.
Pitäiskö aluksi pitää pidempi pätkä (esim. 12 päivää) ennen ensimmäistä tankkausta, että ketoosi ehtii kunnalla käynnistyä, vai toimiiko tosiaan alusta asti tuolla rytmillä?

Joo siis pari kolmeviikkoo ihan alkuun hiilarit nollissa tai niin kauan että ketoositila tuntuu hyvältä(jos tuntuu) ja sitten tankkaus mahd puhtaasti. Tästä sitten takaisin ketoon nopeasti ja ns. puhtaasti. Hyvin on toiminut mulla. Välillä oon pitänyt pariviikkoo ketoa päällä ihan muuten vaan kun olo on parempi siten.

Bulkkaus onnistuu kanssa. Lisää vaan rasvan ja proden määrää viikolla ja proteiinia hiukan viikonloppuna. Itseasiassa tällain tulokset kasvoi mulla parhaiten tossa puolvuotta sitten. koitan kumminkin välttää ns. mässypäiviä, jollon syön mitä vaan. Eli mahdollisuuksien mukaan vaan tolla makrojakaumalla koko ajan eteenpäin.

Tarviiko ketoosidieetin aloittamisessa ketostixit että tietää missä menee? Vai huomaako sen ihan päätuntumallakin, että nyt ketoositila on saavutettu.

Ketoosi kiinnostaa edellään todella paljon, turhaan tässä kai kyseleen, ei muutakun hommiin.

Bulkkaus onnistuu kanssa. Lisää vaan rasvan ja proden määrää viikolla ja proteiinia hiukan viikonloppuna.
Tuota minäkin olen hieman ajanut takaa kun aloitin sen toisenkin ketjun, olen miettinyt onnistuuko kasvu pelkästään olemalla kaloripositiivinen, vai vaatiiko se hiilareilla aikaansaatuja insuliinisyöksyjä. Normaalisti insuliinin tehtävänä on siirtää energiaa soluille, mutta kun verensokeri nousee korkealle tankatessa, insuliini onkin sen sijaan "hätäratkaisu" veressä kiertävästä vapaasta sokerista eroon pääsemiseksi. Käsittäisin että vain pieni osa tuosta sokerista lataa lihasten ja maksan glykogeenivarastot, ja aivot kuluttavat siitä jonkin verran - mutta lopusta ja suurimmasta osasta tulee vain puhdasta läskiä. Ja samalla rasvanpoltto pysähtyy.

Eräs tuttuni peräti paastoaa ajoittain. Ei syö illalla, treenaa aamulla, ja syö sitten vasta päivällä (ketodieetillä). Väittää että pelkät kasvuhormonit, joita tulee rankassa lihastreenissä (ei kardio) riittävät lihaskasvuun. Mutta samalla foorumilla toiset vannovat carb cyclingin tai hiilaritankkauksen nimeen. Ja VHH:kin parantaa insuliiniherkkyyttä, mikä on ihan hyvä juttu, sillä lihaksista ja maksasta tulee insuliiniresistenttejä ennen rasvakudosta - jolloin hiilaritankkauksen hyöty lihaskasvussa menetetään.

Eivätköhän nuo kaikki menetelmät toimi oikein sovellettuina, jokainen voi valita noista itselleen parhaiten sopivan. Ei kun kokeilemaan.

Tarviiko ketoosidieetin aloittamisessa ketostixit että tietää missä menee? Vai huomaako sen ihan päätuntumallakin, että nyt ketoositila on saavutettu.

Ketoosi kiinnostaa edellään todella paljon, turhaan tässä kai kyseleen, ei muutakun hommiin.

Ei välttämättä. Jos pidät hiilihydraatit tasolla ~20g vrk, niin kyllä se sieltä tulee. Huomaat luultavasti pienenä pääkipuna ja huonona olona. Sen jälkeen kirkastuu, etkä enää palaa hiilihydraattimaailmaan kuin satunnaisille tripeille ;)

syöttteko muuten juustoa ketodietillä? juustossahan ei oo hiilaria ollenkaan.. eli luulis sopivan mainiosti tuomaan makua esim jauhelihaan

syöttteko muuten juustoa ketodietillä? juustossahan ei oo hiilaria ollenkaan..
Riippuu vähän juustosta, edamissa ei finelin mukaan oo yhtään, mutta fetajuustossa hieman. Vaikuttaa prosenttiosuuksien suhteen aika hyvältä. Pitäisköhän noutaa palkki edamia kaupasta, olin ihan unohtanut tuon herkun ja vedellyt vaan vuohenjuustoa (jossa on terveysfriikkien mukaan ihmiselle paremmin sopiva proteiiniprofiili kuin lehmänjuustossa, vähän hifistelyä lienee kuitenkin...).

....
Mistään varsinaisesta rääkkäyksestä tuossa treenissä ei ole muuten kyse, sarjat ei ole mitään tappoja ja tehdään noin 50% painolla maksimista. Ja kokonaistreenimäärä jää hyvinkin alhaiseksi, koska treenikertoja tulee viikkoon vain 3, joista 2 siis alkuviikon 2-jakoinen (voi toteuttaa myös koko kropan treeninä heti su-iltana tai ma-aamuna). Puhun siis Bodyopuksen 7 päivän kierrosta tässä esimerkissä.

Todettakoon vielä, (kuten tuolla aiemmin jo sanoin), olen tehnyt tällaista myös ilman varsinaista tyhjennystä ja pilkuntarkkaa hiilarivalintaa/ajoitusta tankkausvaiheessa, ja hyvin on läskiä palanut silloinkin ilman suunnattomia lihastappioita. Mutta se "puolikemiallinen" olotila pilkuntarkasti tehdyn ja onnistuneen tyhjennys/tankkauksen jäljiltä on kokemus sinänsä.

Tämän tankkauksen olen kyllä sössinyt muutaman kerran kunnolla. Olen syönyt paljon karkkeja ja hedelmiä, käynyt tekemässä kokovartalotreenejä aamupuuron jälkeen ja illalla kenties jopa dokannut, ja sen höysteeksi syönyt sipsejä tai muuta paskaa. Ja seuraavana päivänä taas vetänyt hiilarit minimiin. Not Good.
Olen lukenyt Bodyopusta, mutta kun paksuun kaaliin ei mahdu että tankkauspäiviä voi, kannattaa ja kuuluu pitää kaksi, ja ne kuuluu tehdä oikein. Ehkä otan tästä opiksi. Ehkä tuo kirja on turhan haastava kun terminologia on lontooksi (eikä suomeksikaan täysin hallussa aina).

Ehkä otan tästä opiksi.

Kiitos S225T:lle ja Mr. Smithille hyvistä läpistä

Joo, jauhelihaa ja sekaan juustoraastetta, jopa maistuukin ihan hyvälle!

Voissa paistettuja jauhelihapihvejä, joihin snadisti mausteeksi kevätsipulia, valkosipulijauhetta ja paprikajauhetta.

Täytteeksi niin paljon juustoa kun vaan mahtuu mmm :kuola:

Ketoosista ja ketostixeistä vielä sen verran, että kohta viikon verran on stixit näyttäneet hyvin lievää ketoaineiden määrää päivittäin.
Hiilareiden määrä on kuitenkin ehdottomanluultavasti ollut max 20g/päivä.

Olohan on mitä mainioin kokoajan, mutta alun nesteen poistumisen jälkeen ei paino ole tippunut yhtään.
Kalorivaje on suurinpiirtein 500-800kcal.

Tässähän ehti matkalla pointti jo hukkua, joten jos joku sen löytää, sen voi palauttaa tähän threadiin.

en nyt ihan perillä ole tosta ketostixi jutusta. mittasin äsken niin tulos oli että MATALA 1,5.
hiilarit ollu puoltoista viikkoa 30g päivässä ja kunto on kohentunut huomattavasti. onko väliä missä vaiheessa pä'ivää ottaa ton mittauksen? ja mikä on se määrä että se näyttää sen kehon ketoosi tilan? eli minkä tuloksen tuo mittatikku pitää antaa

Pajokos syötte rasvaa? Yleensä joillain ihmisillä on rasvakammo ja rasvan määrä jää pieneksi, tällöin ketostixit ei kyl paljo värähdä. Koita laittaa 300gr rasvaa päivässä niin kyl värähtää :)

Joskus oon noinkin tehnyt kun jumi tuli ja siitä lähti paino laskuun taas. Joskus näinkin päin :)

no mulla on siinä n100g päivässä rasvaa. vettä juon reilusti niin sehän myös vaikuttaa laimentavasti siihen tulokseen. paras tulos varmaankin tulee aamukusella...

paino alle siinä 80 pintaan ja liikun salin jälkee 15 min kävelyvauhdilla juoksumatolla. kalorit siellä 2200paikkeilla.

oho en oo laskenu jauhelihan rasvoja peliin mukaan eli rasvaa päivässä n130g-150g

100gr on aika vähän.

Paljoko painat, paljoko syöt kaloreita päivässä ja paljoko liikut?

Ei mullakaan tule kun 140g rasvoja päivässä, osuus on kyllä tänään hieman alhainen, 60% päivän jakaumasta.

Kalorit 1824, paino 89 (rasvaprosentti noin 15) ja 1½h punttis + 1h vaparia päivän aktiviteetit

Joo onhan noi sit ihan ok, ite syön hiukan vähemmän proteiinia ja enemmän rasvaa. En usko että sillä on paljoakaan merkitystä. Itsellä välillä yli 80% energiasta tulee rasvasta. tällain ainakin halvempi, jos ei muuta :)

Mielestäni ei ole ketoosi tai ketostixtulokset se tarkoitus vaan ihan toimiva ruokavalio/dieetti. Se miten makrot jakaa on omasta päästä/toimivuudesta kiinni, jos jumittaa niin kokeile vaikka edes kerran vähän lisätä rasvaa ja pitää proteiini siinä 150gr/pv pinnassa.

Back
Ylös Bottom