Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Tuolla on tuo peruskysymysten threadi mutta jotenkin aina jää minun kysymykseni huomaamatta ja kun näitä nyt on tässä useaan otteeseen niin ajattelin aloittaa uuden threadin.

Eli toivoisin saavani vastaukset näihin mieltä askarruttaviin asioihin:

Miten sauna vaikuttaa lihaksiin? Onko se vain suomalainen tapa, saako se lihakset rentoutumaan, veren kiertämään ym? Eli siis onko siitä mitään merkitystä...

Miksi juoda vettä paljon? Vedessä ei tietääkseni ole kcal joten se käy hyvin myös janojuomana dieetillä ja on ihmiselle välttämätöntä. Mutta onko siitä sitten mitään käytännöllistä hyötyä näin treenaamista ajatellen? Entäpä onko silläkään merkitystä juoko litran, 2 litraa vaiko 5 litraa päivässä?

Itse en hikoile ollenkaan helposti. Onko hikoilemisesta jotain hyötyäkin tai onko se kehon merkki oikeanmukaisesta rasituksesta ym? Vai onko se vain tosiaan haisevaa nestettä mitä erittyy raskaissa treeneissä... Eli siis kun sanotaan, että pitäisi saada hikipintaan niin miksi näin?

Kuinka pitkiä taukoja pitää vääntää sarjojen välissä jos vetää 5x5 sarjoilla? Entäpä kun vetää 3x10 sarjoilla?

Olisi hienoa saada edes muutama asiallinen vastaus... googlettamallahan varmasti selviää loput, mutta sittenhän kaikki tämä informaatio jäisi vian omaan tietooni ja se olisi joltakulta pois!
sauna lisää nopeuttaa pelkästään pintaverenkiertoa eli lihaksiin asti se ei muistaakseni vaikuta millään tavalla. mutta järjellä jos aattelee, niin luulisi sen nopeuttavan hyvin pienissä määrin palautumista, koska saunan jälkeen on hyvin rento olo ja uni tulee nopeesti. mitään haittaa tuosta ei pitäisi koitua, jos pitää vaan nesteen saannista huolen pitkään saunottaessa.

vettä tarvitset kaikkiin toimintoihin mitä elimistösi tekee. vesi nopeuttaa metaboliaa eli aineenvaihduntaa ja tämä taas polttaa enemmän kaloreita. semmonen 1.5-3 litraa olisi hyvä juoda vettä päivittäin. jo vähäinen nestehukka vähentää työkykyä merkittävästä.

hiellä ihminen vaan säätelee lämpöä kehossa. jos sinulla on "liian" kuuma hikoilet. ihminen on tasalämpöinen ja pyrkii pitämään tasapainoa elimistössään. tällä "täytyy ottaa hikipintaan"-fraasilla tarkoitetaan varmaan vaan kunnon urheilu suoritusta, jossa insiteetti on ollut niin kova, että hikoillaan runsaasti. jos treeni ei ole ollut tarpeeksi kovatempoista elimistösi ei lämpene ja et hikoile.

riippuu ohjelmastasi. yleisesti ottaen voimaa kasvatetaan 1-10 toiston sarjoilla ja massa 5-20 toiston sarjoilla. 3-10min levot sarjojen välissä ovat otollisia voiman kasvulle ja 1-3min lepo sarjojen välissä on otollista lihasmassan kasvulle.

toivottavasti vähän valotti asiaa vastaukset.

Eli pitäiskö lisää painoja sen verran, että toi 3 sarjaa menee just ja just, ku tekisin enemmänki mielellään. ? Ku nyt alussa tulee tehtyä monia kymmeniä, jopa sata toistoa päivässä.
Se 3 sarjaa juuri sillain että saat juuri ja juuri tehtyä... Niiden sarjojen ei välttämättä tarvii olla 10,10 ja 10 tai no itsellä ainakaan riitä energiia tehä treenipainoillani aina semmosia niin teet sillai, että ainaku menee 1-2 toistoa enemmä ku 10 niin lisäät painoja vaikka 2,5kg , tollai ainaski ite teen

Kylmä/kuuma hoito on tehokas palautumiskeino. Huom. kylmä/kuuma ei viileä/lämmin. Nopeuttaa palautumista erittäin paljon. Voi kokeilla jos on paikat erityisen kipeenä niin sitten vaan saunomista 10-20 min ja jäitä 10-20min ja ehkä vielä kerran uudestaan. Jäät on kylmähoidoista paras. Avantouinti on myös ok.

Kontrastisuihkut eli vuorotteleva kylmä ja kuuma vesi ei toimi niin hyvin, koska se ei oikeen yllä niin syvälle kuin toi sauna ja jää. Jos ei muita vaihtoehtoja oo niin sitten 2 min kuumaa ja 30 sek kylmää. Toista vaikkapa 3-5 kertaa. Ja aina kannattaa lopettaa kylmään ellei sit just ole menossa nukkumaan.

Ja saunomisesta vielä sellanen, että se kannattaa tehdä sellasena päivänä, jolloin ei ole treenejä. Kova saunominen nostaa tulehdusarvoja ja sen takia ei tee reenin jälkeen hyvää.

Nyt on ma, ke, pe juostu aamulenkkejä, mutta kilsan verran pohkeet ovat kestäneet. Jatkanko kilsan lenkkejä kunnes pohkeet alkavat kestää vai jotain muuta aerobista??

e. kokeilemalle se selviää vastauksella ei sit oo käyttöä
niin tokihan meidän pitäisi tietää minkälevyinen ote juuri sulle sopii...

itse käytän myös noin hartian levyistä tai hieman kapeampaa otetta,leveämmästä otteesta ei ole mulle juuri iloa ollu

niin tokihan meidän pitäisi tietää minkälevyinen ote juuri sulle sopii...
Taitaa kaikille se suunnilleen hartioiden levyinen ote sopia parhaiten. Jos on liian kapea ote, ranteet vääntyy kun vetää tangon vatsaan kiinni. Jos taas on liian leveä, ei saa kunnolla kyynärpäitä kylkiin, jolloin koko liike menee takaolkapääsouduksi.

No tosta vedestä jotain:
Ihminen on noin 62-prosenttisesti vettä, ja jo muutaman prosentin nestehukka heikentää työkykyä merkittävästi. Juo 3-4litraa vettä päivässä niin huomaat, että vireystasosi on jo aivan toisella tasolla.

Varmaankin ihan normaalia, että oikean puolen olkapää ja käsi ovat hieman vahvempia kuin vaseman? Olen vasenkätinen. Huomaa kun tekee liikkeitä, että sarjan lopussa vasemmalla menis vielä useita, kun taas oikealla ei mene yhtään. Ei syytä huoleen?

Taitaa kaikille se suunnilleen hartioiden levyinen ote sopia parhaiten. Jos on liian kapea ote, ranteet vääntyy kun vetää tangon vatsaan kiinni. Jos taas on liian leveä, ei saa kunnolla kyynärpäitä kylkiin, jolloin koko liike menee takaolkapääsouduksi.
juu.ärsytti vain tuo gaylordin kommentti

Varmaankin ihan normaalia, että oikean puolen olkapää ja käsi ovat hieman vahvempia kuin vaseman? Olen vasenkätinen. Huomaa kun tekee liikkeitä, että sarjan lopussa vasemmalla menis vielä useita, kun taas oikealla ei mene yhtään. Ei syytä huoleen?
Ei syytä huoleen. Ihan normaalia. Ei taida monellakaan olla voimatasot ihan balanssissa molemmilla puolilla. Mulla on vasen puoli vähän vahvempi kuin oikea, ja olen oikeakätinen. Ei ole haitannut mitään.

onko hyvät liikkeet?
olen kuitenkin miettinyt mikä olisi hyvä kolmas apuliike rintalihoille.
teen vapailla painoilla oldschool salilla, eli ehdotuksia?

Penkki 4x10,12
vinopenkki 4x10,12

ylätalja 4x10,12
alatalja 4x10,12
kulma suotu 4x10,12
mave 3x 10,6,4
vatsat 5x25 rutistus ja välillä ns.pilates peffa maassa jalat 45asteen kulmassa ylös etc.
tuleeko selälle liikaa ja onko rinta selkä samana päivänä järkevä?

kiitos

Mitkä olisi mahdollisimman hyvät kengät salille hinta-laatu-suhteeltaan, sekä antaa samalla hyvän tuen kyykyssäkin. En etsi siis erityisesti mitään kyykkykenkiä, vaan ihan joka tilanteeseen salilla, thanks! :)

Lueskelin vähän, niin Conversen chuck tayloreita on suositeltu? Oisko tässä passeli ostos?

Mitkä olisi mahdollisimman hyvät kengät salille hinta-laatu-suhteeltaan, sekä antaa samalla hyvän tuen kyykyssäkin. En etsi siis erityisesti mitään kyykkykenkiä, vaan ihan joka tilanteeseen salilla, thanks! :)

Lueskelin vähän, niin Conversen chuck tayloreita on suositeltu? Oisko tässä passeli ostos?

Jotkut painitossut on varmaan hyvä ostos, ja suosittukin salitreenaajien joukossa. Kunhan eivät ole sellaiset pehmeät lenkkarit tai sisäpelikengät. Nuo mainitsemasi kengät on varmasti kans hyvät.

Mulla on nuo conversen chuck taylorit tällä hetkellä. Sopii hyvin leveeseen ja kapeeseen kyykkyyn ja vetoon yms.
Jos sul on lättäjalkaa niin kannattaa kokeilla esim. titanin nostokenkiä. Tayloreissa ei oo juurikaan tukea sisäsyrjässä.

Back
Ylös Bottom