Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Yläkroppa

Penkki/vinopenkki kp
Leuat/alatalja
Kulmasoutu/kulmasoutu kp
Pystypunnerrus/vipunnostot sv
Ranskalainen punn/kapea penkki
Hauiskääntö

Jalat

Kyykky/mave/etukyykky
Prässi/jalanojennus
Jalankoukistus
Pohkeet
Vatsaa
Joo tota... mites nää sarjat / toistot kannattas järjevästi ahtaa tohon`?
sori...

Elikkä siis kysymykseni on, moniko jakoinen ohjelma on se kaikista järkevin ja monen päivän kierrolla?
Ei sellaista ikävä kyllä olekaan. Ainakaan mitään yleispätevää. Jos yksijakoinen olisi absoluuttisesti paras, niin ei kukaan millään muulla treenaisikaan. Sama koskee kaikkia jakoja. Kyse on enemmän siitä mikä sopii sulle. Ja siinäkin määrää eniten se mistä nyt itse eniten tykkäät.

Silti viisijakoiselle sanoisin ei, koska se mun mielestä ampuu jo yli. Kaksi lepopäivää viikossa on aika vähän, tai sitten pitää pidentää kiertoa ja siinäkään ei ole järkeä. Mutta se nyt vaan on mun mielipide. Mutta enemmän kun ei tosiaan ole aina enemmän tässä lajissa.

Yläkroppa

Penkki/vinopenkki kp
Leuat/alatalja
Kulmasoutu/kulmasoutu kp
Pystypunnerrus/vipunnostot sv
Ranskalainen punn/kapea penkki
Hauiskääntö

Jalat

Kyykky/mave/etukyykky
Prässi/jalanojennus
Jalankoukistus
Pohkeet
Vatsaa 3x25

Muihin 3x6-12. On niitä tietty muitakin tapoja bodata, jotkut esim. tykkää tehä 20. toiston sarjoja, mut tossa tommonen perus. Pääliikkeitä voi tehä 4 sarjaa kanssa jos haluut.

Hieman epätietoutta mitkä seuraavista lihasryhmistä kannattaa treenata samana päivänä?

rinta,hauis,ojenta,olkapää.

Alkuun oli minulla näin, että treenasin rinnan ja ojentajan samana päivänä

nyt niin, että ojenta ja hauis on samana päivänä ja tuntuu, ettei oikeen saa samaa tuntumaan ojentajille. Ehdotuksia?

Kysymys kuuluu: onko sydämmen rytmihäiriöt periytyviä? Itselläni joskus tuntuu, että sydän lyö yhtäkkiä tiuhaan tahtiin ja sitten taas syke palautuu normaaliksi. Ei ole säännöllistä vaan ihan harvoin tulee tällaista.

nyt niin, että ojenta ja hauis on samana päivänä ja tuntuu, ettei oikeen saa samaa tuntumaan ojentajille. Ehdotuksia?

mä teen rinta ja hauis -treenin samalle päivälle ja sitten ojentaja/olkapää.

En edes yrittäisi ojentajaa ja hauista samalle kertaa jos ei ole tarkoitus yksijakoisella tehdä :) En pystyisi itse ainakaan antamaan kaikkeani jos molemmat olisi samalla kerralla.

En löydä sitä kuvaa enää kun jostain kehonrakentajasta oli muokattu sellainen kuva, että se oli punainen, tulinen ja kalju.

Oli joskus etusivulla kuvana.

Simppeleitä kysymyksiä

Tuolla on tuo peruskysymysten threadi mutta jotenkin aina jää minun kysymykseni huomaamatta ja kun näitä nyt on tässä useaan otteeseen niin ajattelin aloittaa uuden threadin.

Eli toivoisin saavani vastaukset näihin mieltä askarruttaviin asioihin:

Miten sauna vaikuttaa lihaksiin? Onko se vain suomalainen tapa, saako se lihakset rentoutumaan, veren kiertämään ym? Eli siis onko siitä mitään merkitystä...

Miksi juoda vettä paljon? Vedessä ei tietääkseni ole kcal joten se käy hyvin myös janojuomana dieetillä ja on ihmiselle välttämätöntä. Mutta onko siitä sitten mitään käytännöllistä hyötyä näin treenaamista ajatellen? Entäpä onko silläkään merkitystä juoko litran, 2 litraa vaiko 5 litraa päivässä?

Itse en hikoile ollenkaan helposti. Onko hikoilemisesta jotain hyötyäkin tai onko se kehon merkki oikeanmukaisesta rasituksesta ym? Vai onko se vain tosiaan haisevaa nestettä mitä erittyy raskaissa treeneissä... Eli siis kun sanotaan, että pitäisi saada hikipintaan niin miksi näin?

Kuinka pitkiä taukoja pitää vääntää sarjojen välissä jos vetää 5x5 sarjoilla? Entäpä kun vetää 3x10 sarjoilla?

Olisi hienoa saada edes muutama asiallinen vastaus... googlettamallahan varmasti selviää loput, mutta sittenhän kaikki tämä informaatio jäisi vian omaan tietooni ja se olisi joltakulta pois!

Riittääkö 3x aerobista liikuntaa viikossa, ainakin näin alkuun kun pitäs laihduttaa vyötärölle kertyneet läskit?
Ruokavalio esittää dieettauksessa pääosaa. Aerobista ei tarvitse välttämättä ollenkaan.

Kysymys kuuluu: onko sydämmen rytmihäiriöt periytyviä? Itselläni joskus tuntuu, että sydän lyö yhtäkkiä tiuhaan tahtiin ja sitten taas syke palautuu normaaliksi. Ei ole säännöllistä vaan ihan harvoin tulee tällaista.
[mutu]Kohonnut riski on varmaankin, mutta ei vissiin ihan suoraan periydy.[/mutu]

En löydä sitä kuvaa enää kun jostain kehonrakentajasta oli muokattu sellainen kuva, että se oli punainen, tulinen ja kalju.

Oli joskus etusivulla kuvana.
Sauli Aitto-Oja? http://www.pakkotoisto.com/copper/thumbnails.php?album=50

Muutamaan voisin vastata:

Vettä janoon niinkun sanoit ja juot sillon kun janottaa tietenkin, treenissä kannattaa varmaan ottaa ihan sen takia että ei kuivu ja varmaa jonkin verran viilentää (tuskin paljon :D) määrään vaikuttaa paljonko treenaa/hikoaa ja tietenkin muut asiat niinkuin koko yms, mutta jos ahdat sitä 5 litraa päivässä ja et hikoa niin alkaa jo veri varmaan ohentua, ei hyvä.

Hikoillessa luullakseni poistuu kuona-aineita, ei tosin paljon ja hikoilu on suurimmaksi osaksi lämmönsäätelyä, ja kunnon treenissä luulisi lihasten lämpenevän kunnolla, en tiedä miksi jotkut eivät hikoile helposti ja onko siinä edes mitään eroa vai eivätkö treenaa tarpeeksi :D joo mutta en usko että se on mikään merkki siitä että teet jotain oikein...

Saunasta tai muusta en osaa sanoa, sauna varmaan ihan hyvä (reenin jälkeen?) koska niinkuin sanoit, se rentouttaa ja palautuu nopeammin? ei ainakaan pahasta ole :D

Hieman epätietoutta mitkä seuraavista lihasryhmistä kannattaa treenata samana päivänä?

rinta,hauis,ojenta,olkapää.

2 jakosessa yleensä jaetaan niin, että tehdään yhtenä päivänä rinta, ojentajat ja olkapäät ja toisena hauis.

4 jakosessa yleinen ja mun mielestä paras tapa on tehdä yhtenä päivänä rinta + hauis ja toisena ojentajat ja olkapäät.

Miten sauna vaikuttaa lihaksiin? Onko se vain suomalainen tapa, saako se lihakset rentoutumaan, veren kiertämään ym? Eli siis onko siitä mitään merkitystä...

Miksi juoda vettä paljon? Vedessä ei tietääkseni ole kcal joten se käy hyvin myös janojuomana dieetillä ja on ihmiselle välttämätöntä. Mutta onko siitä sitten mitään käytännöllistä hyötyä näin treenaamista ajatellen?

Itse kun kysyin täälä tuosta saunomisesta niin sain vastauksen että ainakin pidempi saunominen on haitaksi sillä se lisää nestehukkaa ja verenkierto siirtyy pintaa jolloin palautuminen hidastuu, mutta en usko mitään merkittävää vaikutusta olevan kuitenkaan.

Nestetasapaino on suorituskyvyn ja palautumisen kannalta hyödyllistä eli se kannattaa pitää kunnossa :thumbs:

5x5 sarjoissa pidän itse 3-5 min. taukoja koska niillä en varsinaisesti tähtää lihaksen kasvuun , vaan voiman ....joten ei silloin kannata hapotella!!!
3x10 sarjoissa tauot on mulla 1-2 min. Tällä taas tähtään varsinaisesti päinvastaiseen kuin yllä !!!

mimmosella oteleveydellä kulmasoutu tankolla olis hyvä ottaa? näkee salilla monia eri leveyksiä, mikähän se olis se optimaalisin

e. kokeilemalle se selviää vastauksella ei sit oo käyttöä

mimmosella oteleveydellä kulmasoutu tankolla olis hyvä ottaa? näkee salilla monia eri leveyksiä, mikähän se olis se optimaalisin

e. kokeilemalle se selviää vastauksella ei sit oo käyttöä
Kokeilemalla se selviää. Itse otan about hartioiden levyisen (vasta)otteen, se on tuntunut parhaalta tähän mennessä.

Back
Ylös Bottom