Palkkasi?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja black
  • Aloitettu Aloitettu
3 kpl Basic Nutrition EAA -25%
Nyt ollaan asian ytimessä. Jengi ei tajua, että vaikka 200000 ja 150000 asuntolainojen ero on aivan vaan helvetin paljon enemmän kuin erotus.

Lasketaas

200000e vs 150000e, lainanhoitokulut 1000e/kk, korko 3.5%

Tonnin lyhennyksellä ja 3.5% korolla ero laina-ajassa on 16v vs 25v, eli 9 vuotta!! Kymmenen vuoden päästä samalla lyhennyksellä pienempää lainaa on jäljellä 66000e ja isompaa 140000e. Pienemmän lainan maksaja on jo 25000e voitolla ja ero vaan kiihtyy loppua kohti. Kun pienempi laina on maksettu, niin isompaa on jäljellä 9 vuotta ja 92000e.

Tuossa vaiheessa pienemmän lainan maksanut voisi alkaa sijoittamaan tuon tonnin kuussa vaikka "takuuvarmaan" Seligsonin AAA:han. Kun isompi laina olisi maksettu, niin pienemmän lainan lyhentäneellä ja sen jälkeen säästäneellä olisi jo ylimääräistä tassussa 130000e.

Lopputulos 25 vuoden päästä on se, että toisella on alkujaan 200000e:n kämppä, ei muuta. Toisella alkujaan 150000e:n kämppä ja säästöjä 130000e. Siinä on hiukan eri jatkolähtökohdat alkaa miettimään vuorotteluvapaita, eläkepäiviä tai kesämökkiä. Pienemmän lainan ottaneella on ollut jo laina-aikana enemmän mahdollisuuksia elämässään. Jos olisivat esim. ottaneet lyhennysvapaata kymmenen vuoden kohdalla 6kk, niin pienemmän lainan ottaja olisi maksanut pelkkiä korkoja n. 200e/kk ja isomman ottaja n. 400e/kk.

Nuorempana otetun asuntolainen määrällä on siis aivan vaan helvetisti merkitystä varoihin ja elämään 40+ iässä ja sillä taas on samassa suhteessa merkitystä eläkeikään. Jos uhraa tietoisesti koko työikänsä asuntolainan kanssa runkkaamiseen, niin peilin edestä löytyy tilaa eläkeiässä.

Kun nyt palkkakeskusteluakin pitäisi jotenkin sivuta, niin työpaikan valinnassa kannattaa ihan taloudellisessakin mielessä ja juuri tämän asuntolainakuvion takia painottaa enemmän työpaikan sijaintia ja etätyömahdollisuuksia kuin palkkaa. 3000e/kk pk-seudun ulkopuolella on oikeasti helvetisti enemmän kuin 4000e/kk pk-seudulla.

Tältä kantilta en voi millään ymmärtää niitä kitiseviä lääkelaitoksen työntekijöitä, jotka saivat taivaan lahjana menolipun paratiisiin. Joku voisi heittää niitä taskulaskimella naamaan. Noh, ehkä ymmärtävät 20 vuoden päästä mitä saivat. Mitään en Kuopiosta tiedä, mutta itse lähtisin tällä palkalla vaikka tänä iltana, jos olisi mahdollisuus :D

Äijä puhuu täyttä asiaa!:kippis1:

Itsekkin haluan tulevaisuudessa kohtuu lainan asuntoon, ja sen takia en osta ekaksi kämpäksi 300 000€ omakotitaloa. Jonka lopulliset korot ovat jotain ihan älytöntä...

Eräs tuttavani tienaa yli 300k vuodessa. Ja voin sanoa et kaveri tehny vitusti duunia...

Itteä ei haittaa yhtään tämä. Ihmetyttään muutenkin tämä suomalaisten "ei se oma, vaan muiden onni" mentaliteetti...

Hienoa vaan nähdä että noinkin pitkälle voipi päästä...

On se loppujen lopuksi SUOMESSA suurimmaksi omasta viitseliäisyydestä kiinni. Tosi vähän riippuu lahjakkuudesta ja alkuasetelimista.

Mites muuten te suhtaudutte näin suurta liksaa vetäviin ihmisiin?

Eräs tuttavani tienaa yli 300k vuodessa.
........

Tunnen jonkun verran tohon kategoriaan menevää jengiä. Osa on tehnyt valtavasti duunia, osa ollut oikeassa paikassa oikeaan aikaan ja osa on syntynyt oikeaan sukuun. Silti jokainen mun tuntemista on rahansa ansainnut tavalla tai toisella. Noh, muutama ehkä ei.:D Mutta summa summarum, samaa puuroa ne vetelee, et ei sen kummempia ihmisiä loppupeleis.

Monia omassa työ/tuttavapiirissä tiettävästi tahi todistetusti 100-300K välillä ja sitten muutama reilusti yli.
Ei sen kummemmin vaadi suhtautumaan kuin muihinkaan.
Eikä kukaan noista ainakaan tee mitään numeroa siitä/itsestään/duunistaan.

Itse ainakin näen sen enemmän motivaattorina omalla työuralla jos tietää jonkun tienaavan paljon - harva sellaiseen pelkällä tuurilla pääsee.

Jos talo menee vasaran alle niin se myydään sillä hinnalla millä se menee, ei sitä hintaa silloin lasketa materiaali- ja työvoimakustannusten perusteella..

Älä ossipena puhu p**kaa.

Edellisessä lamassa tilanne oli tosiaan tuollainen, mutta ulosottolakia on muutettu, eikä selvästi alihintaista tarjousta hyväksytä, vaikka se olisikin ainoa tarjous.

Jo tuolla asuntosijoittamista koskevassa ketjuissa esiinnyit the asiantuntijana, vaikka tuntuu olevan perustiedotkin puutteellisia.

Monia omassa työ/tuttavapiirissä tiettävästi tahi todistetusti 100-300K välillä ja sitten muutama reilusti yli.

Ihme piirejä teillä, mä hengailen vissiin vain köyhien kanssa :)

Itse suhtautuisin epäillen moisiin tuloihin mikäli ne eivät näkyisi autoissa, taloissa ja muussa elämäntyylissä. No ehkä 100 ei vielä tarvitse niin näkyä, mutta luulisi että 300-luokassa on MINIMISSÄÄN perheautona S-sarjalainen ja omana leluna 911 tai sitä rataa. 300 000 eurosta, olettaen että se sisältää normaalit lomat yms eikä bonuksia, jäisi näköjään luokkaa 12 000 € / kk nettoa. Siitä 4000 miljoonakämpän lainaan, 3000 autolyhennyksiin, loput sitten yleiseen hyvinvointiin.. ihan jees!

Miksi on oletusarvo, että paljon tienaava haluaa ajaa minkäänlaisella autolla?

Itseäni ei muiden tulot häiritse eikä kiinnosta, mutta asenne kiinnostaa. Sekä köyhemmillä että rikkaammilla on todella ikäviä asenteita muunlaisia summia tienaavia kohtaan, eikä semmoisia kyllä jaksa kuunnella. Tällaiset kyllä karsiutuvat nopeasti kaveriporukasta, ja sitten onkin tietysti kyse kateudesta, koskaan mitään muuta syytä ei ole suhtautua karsaasti ihmisiin. Yhdelle olen leveilyjen jälkeen sanonut, että jos sitä rahaa on kerran niin saatanasti että pitää joka välissä mainita niin maksa toki mun opintolaina, korjautuu sekin ongelma. Saavutuksistaan pitää olla ylpeä, mutta vittuilu on sitten ihan toinen juttu. Samoin vituttaa jatkuva mankuminen, että tienaa vain niin ja niin vähän, että helppohan sulla on (enkä edes tienaa paljon minkään keskiarvon mukaan).

M-Nutrition juomat hurjassa alessa, jopa puoleen hintaan

BCAA / EAA / PWO

TILAA TÄSTÄ

Itse suhtautuisin epäillen moisiin tuloihin mikäli ne eivät näkyisi autoissa, taloissa ja muussa elämäntyylissä. No ehkä 100 ei vielä tarvitse niin näkyä, mutta luulisi että 300-luokassa on MINIMISSÄÄN perheautona S-sarjalainen ja omana leluna 911 tai sitä rataa. 300 000 eurosta, olettaen että se sisältää normaalit lomat yms eikä bonuksia, jäisi näköjään luokkaa 12 000 € / kk nettoa. Siitä 4000 miljoonakämpän lainaan, 3000 autolyhennyksiin, loput sitten yleiseen hyvinvointiin.. ihan jees!

Luuletko todella, että tuollaiset 300 000€/v tienaavat voivat ajatella, että tienaavat sen verran seuraavat 50v? Olisi täysi itsemurha nostaa elintaso tuolle tasolle.

Enkä kyllä ymmärrä miksi sen pitäisi näkyä ulospäin tienaako 50 000€ vai 500 000€/v.

Luuletko todella, että tuollaiset 300 000€/v tienaavat voivat ajatella, että tienaavat sen verran seuraavat 50v? Olisi täysi itsemurha nostaa elintaso tuolle tasolle. Enkä kyllä ymmärrä miksi sen pitäisi näkyä ulospäin tienaako 50 000€ vai 500 000€/v.

Keskimäärinhän suurituloisimpien tulot vain nousevat ajan myötä. No juu, onhan noinkin kuten sanot. Tohon jälkimmäiseen: miksi jaksaisi painaa hulluna hommia jos se ei näy missään kuin siinä kuuluisalla pankkikirjalla? Ehkä nää on vain henkilökohtaisia juttuja, mutta mulla on aina kaikki "omat sekä varastetut" rahat 100% käytössä. Siitäpä seuraa toki se, että jos esim. suunnittelen jotain hankintaa (olkoon nyt vaikka moottoripyörän päivitys, joka on yksi haave mun mielessä), mietintä alkaa siitä, paljonko enemmän pitäisi tienata, että voisin joko säästää summan tai ottaa lainaa. Ei ne pienet menot vaan ne suuret tulot.. heh, ei ole mennyt täällä vanhan kansan opit perille.

Tarkoitan, että näinkin voi elää. Esimerkkiä ei kannata ottaa. En silti ole VIELÄ koskaan joutunut ongelmiin (maksuhäiriöitä, myöhästyneitä laskuja, omaisuuden realisointia tappiolla) vaikka tällä mentaliteetilla on eletty kymmenkunta vuotta. (koputtaa puuta)

Keskimäärinhän suurituloisimpien tulot vain nousevat ajan myötä. No juu, onhan noinkin kuten sanot. Tohon jälkimmäiseen: miksi jaksaisi painaa hulluna hommia jos se ei näy missään kuin siinä kuuluisalla pankkikirjalla? Ehkä nää on vain henkilökohtaisia juttuja, mutta mulla on aina kaikki "omat sekä varastetut" rahat 100% käytössä. Siitäpä seuraa toki se, että jos esim. suunnittelen jotain hankintaa (olkoon nyt vaikka moottoripyörän päivitys, joka on yksi haave mun mielessä), mietintä alkaa siitä, paljonko enemmän pitäisi tienata, että voisin joko säästää summan tai ottaa lainaa. Ei ne pienet menot vaan ne suuret tulot.. heh, ei ole mennyt täällä vanhan kansan opit perille.

Tarkoitan, että näinkin voi elää. Esimerkkiä ei kannata ottaa. En silti ole VIELÄ koskaan joutunut ongelmiin (maksuhäiriöitä, myöhästyneitä laskuja, omaisuuden realisointia tappiolla) vaikka tällä mentaliteetilla on eletty kymmenkunta vuotta. (koputtaa puuta)

Voihan sitä omistaa vaikka 1 000 000€:lla metsää tai hienon huvilan Saimaalta. Ei se raha välttämättä arjessa näy. Samaa mieltä olen siitä, että pelkästään saldoa varten ei ole hirveästi järkeä tienata.

...hienon huvilan Saimaalta. Ei se raha välttämättä arjessa näy

Huvila Saimaalla olis just sellasta näkymistä kuitenkin mitä tarkotin ja mihin itse rahaa laittaisin, kengät ja kellot ei (nytkin jalassa v. 2006 ostetut kesälenkkarit eikä kelloa laisinkaan). Kaikki mistä on aitoa nautintoa itselle ja läheisille. No toki moni nauttii noista kengistä ja kelloistakin.

"Laitoin saunan päälle. Olutta on, minä tarjoan!" :D

Kyllä minun tuntemillani ko. porukoilla pääosin autona on tyyliä V70 volvosta 500-sarjan basicbemariin.
Poikkeuksiakin löytyy, mutta molempiin suuntiin. Ei ne kaikki ihmiset siihen autoon tai muutenkaan ulkoisiin puitteisiin hirvittäviä sijoita, vaikka rahaa olisi enemmänkin.

Kyllä itselläkin olisi aika vaikea perustella yli 50K tai 60K auto, vaikka fyrkkaa joskus tulevaisuudessa reilummin olisikin.

Eräs tuttavamme on korkeasti palkattu lakimies ja elämän tienesteissä puhutaan jo muutamasta millistä...

Silti kaveri ajaa vaatimattomasti 90-luvun kullanvärisellä farmariooppelilla. Musta siinä on tyyliä!

Miksi uusi Audi olisi parempi kuin vaikka Kupla? Onko hieman hintaeroa? Kyllä maailmasta löytyy paljon hienoja autoja muitakin kuin uusimmat.

Kyllä maailmasta löytyy paljon hienoja autoja muitakin kuin uusimmat.

kaveri ajaa vaatimattomasti 90-luvun kullanvärisellä farmariooppelilla. Musta siinä on tyyliä!

Autohan on kaikista parhaimmillaan silloin kun se "on mutta ei näytä", jolloin mahdollisimman moni (epäonninen) lähtee kokeilemaan onneaan valoista! Eli deMastron kaverin ooppeli + Lotus Omega tekniikanvaihto ;) Mutta mä olenkin lapsellinen kiihdyttelijä, joka saa ihan käsittämättömät kiksit lähettelystä ja kisaamisesta (silloin kun se tapahtuu "turvallisesti" eli valoista suoralla pätkällä hyvällä näkyvyydellä huom huom potentiaaliset saarnamiehet) ja jolle sakot ja rengaskulut on suuri vuotuinen kuluerä. ;) Ainiin, täähän olikin palkkathread! Izzman vaikenee autoista nyt.

Heh, itse taas suhtautuisin enemmän epäilyksellä jos nuorehkolla jannulla on ns. kulissit liiankin kunnossa. Lähipiiristä löytyy useita 100-500k vuodessa ansaitsevia, ja ei sitä ehkä olemuksesta heti arvaisi. Toki fiksuja tapauksia, mutta ikävä kyllä ihan Renaultia, Volvo V70:sta ja Saabia on alla ja vaatteet Sokokselta. Moni haluaa välttää niitä ongelmia mitä ns. ökykulissien pitäminen tuo mukanaan.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom