Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

naamaveto eli facepull ja takaolkapääsoudut on itsellä ihan mukavasti toiminut.

Moi, muutama asia on jäänyt vähän epäselväksi. Eli esim. ku teette kyykkyä teettekö 6-7 sarjaa eli eka muutama lämpö sarja ja sit kunnolla 3-4x10. Sitten ravinto hommista senverran, että kai esim. valmiita kauan lihapihvejä/ pinaatti lättyjä/ karjalanpiirakoita voi vetäää ihan hyvällä omallatunnolla lisukkeena esim. pottujen kanssa.

Moi, muutama asia on jäänyt vähän epäselväksi. Eli esim. ku teette kyykkyä teettekö 6-7 sarjaa eli eka muutama lämpö sarja ja sit kunnolla 3-4x10. Sitten ravinto hommista senverran, että kai esim. valmiita kauan lihapihvejä/ pinaatti lättyjä/ karjalanpiirakoita voi vetäää ihan hyvällä omallatunnolla lisukkeena esim. pottujen kanssa.
juu kutakuinkin noin toi kyykky

toiseen kysymykseen,jos yrität musklea rakentaa ja et pientä läskin kertymää pelkää niin anna mennä vaan

Onko väärin jos jalkakyykyssä polvet menevät varpaiden yli.
no ei se hyväksikään ole

niinno tietysti joo

mihin väliin sijoittasit lenkin

ongelmani on seuraava, mihin sijottaisin lenkin , su on lepoa, kannattako sitä kierrättää siten että korvaa kerran viikossa aina jonkun treenin? olisiko idiksiä
ma rinta, selkä,vatsat
ti olat, kädet, vartalonkierto
ke jalat , alaselkä
to rinta, selkä, vatsat
pe olat , kädet, vartalonkierto
la jalat, alaselkä

ongelmani on seuraava, mihin sijottaisin lenkin , su on lepoa, kannattako sitä kierrättää siten että korvaa kerran viikossa aina jonkun treenin? olisiko idiksiä
ma rinta, selkä,vatsat
ti olat, kädet, vartalonkierto
ke jalat , alaselkä
to rinta, selkä, vatsat
pe olat , kädet, vartalonkierto
la jalat, alaselkä

Jos kehittyä meinaat tuollaisella jaolla, niin yks päivä viikossa lepoa on IHAN LIIAN VÄHÄN. Lihas ei kasva salilla vaan levon ja palautumisen aikana... salilla llihaskudosta vain rikotaan. Pidä sama kierto mutta laita lepoa salilta 3:na päivänä viikossa niin löytyy aikaa lenkkeilläkin (jolloin lepoa pitää jäädä vielä 2 päivää viikossa).

Se että Ronnie Coleman treenaa tuolla jaolla/tiheydellä ei tarkoita että se olis paras tapa myös sinulle... ellet ole Ronnie Coleman!!

"piilolihakset"

Mitkä pitäisi olla painot (%)/sarjat/toistot jos haluaisi treenata niin sanotusti piilolihasta, eli että massaa ei tulisi mieluiten yhtään lisää, vaan pelkästään voimaa?

edit. ja jos sillä on merkitystä niin lähinnä kyykkyyn ja muihin raskaisiin perusliikkeisiin soveltaisin tätä

Jos kehittyä meinaat tuollaisella jaolla, niin yks päivä viikossa lepoa on IHAN LIIAN VÄHÄN. Lihas ei kasva salilla vaan levon ja palautumisen aikana... salilla llihaskudosta vain rikotaan. Pidä sama kierto mutta laita lepoa salilta 3:na päivänä viikossa niin löytyy aikaa lenkkeilläkin (jolloin lepoa pitää jäädä vielä 2 päivää viikossa).

Se että Ronnie Coleman treenaa tuolla jaolla/tiheydellä ei tarkoita että se olis paras tapa myös sinulle... ellet ole Ronnie Coleman!!

mihin sijoittasit lepo päivät. On tuo, kierto, terminä vähän hakusessa,

en todellakaan ole mikään Ronnie

kiitos :worship:

Mitkä pitäisi olla painot (%)/sarjat/toistot jos haluaisi treenata niin sanotusti piilolihasta, eli että massaa ei tulisi mieluiten yhtään lisää, vaan pelkästään voimaa?

edit. ja jos sillä on merkitystä niin lähinnä kyykkyyn ja muihin raskaisiin perusliikkeisiin soveltaisin tätä

Voimapuolelta löytyy vinot pinot ohjelmia. Sieltä vaan katselemaan ja kokeilemaan.

Ja massat tulee syömällä. Kalorit on +-0 niin ei se paino sieltä hievahda mihinkään.

Edit. Siinä vielä yksi passeli ketju mistä voi aloittaa ihmettelyn http://www.pakkotoisto.com/vbulletin/showthread.php?t=22068

Kumpi on järkevämpi toistomäärä 2-jakoisessa ohjelmassa?

A. 1. treeni toistot 4-6 ja 2. toistot 10-12
B. 1. treeni toistot 6-8 ja 2. toistot 10-12

Tarkoitus siis masssaa ja samalla voimaa hankkia. Etupäässä kuitenkin massaa.

Elikkä mää oon 17v ja omistanu nytten 2viikkoa turhan salikortin ku paikallisen salin ylläpitäjä käy sielä epäsäännöllisesti eikä oo vielä näkyny. Aattelin sitte täältä kysyä neuvoa tuohon ohjelman tekoon etten turhaa ois kortista maksanu ja pääsisin reenaamaan ilman että turhalla rimpuilulla hajottaisin paikat salilla. Kaikkee perustietoo mitä tarvii voin kertoa ja oon katellu jo joitaki aloittelijoille tehtyjä reeniohjelmia, mutten tiiä yhtää mitä niistä alkaisin tekemään.

1. Prayerin 1-jakoinen ohjelma
http://www.pakkotoisto.com/vbulletin/showthread.php?t=53396

2. Arcin koko kroppa kerralla ohjelma

3. Risuranteen ohjelma aloittelijalle

4. Joku muu?

Oon aatellu alkaa reenaa koko kroppaa nii oisko tuo koko kroppa kerralla ohjelma hyvä?
Reenata aion ma-ke-pe ja syömispuolesta mulla ei oo mitään tietoa muutaku että proteiinia pitää saaha, eli meenkö mää joka reenikerran jälkee kauppaa ostaa palautusjuomaa vai miten tää protsku/ruokapuoli toimii?

Elikkä mää oon 17v ja omistanu nytten 2viikkoa turhan salikortin ku paikallisen salin ylläpitäjä käy sielä epäsäännöllisesti eikä oo vielä näkyny. Aattelin sitte täältä kysyä neuvoa tuohon ohjelman tekoon etten turhaa ois kortista maksanu ja pääsisin reenaamaan ilman että turhalla rimpuilulla hajottaisin paikat salilla.
...

Oon aatellu alkaa reenaa koko kroppaa nii oisko tuo koko kroppa kerralla ohjelma hyvä?
Reenata aion ma-ke-pe ja syömispuolesta mulla ei oo mitään tietoa muutaku että proteiinia pitää saaha, eli meenkö mää joka reenikerran jälkee kauppaa ostaa palautusjuomaa vai miten tää protsku/ruokapuoli toimii?

Kun olet ilmeisesti täysi aloittelija, niin homma kannattaa pitää alussa mahdollisimman yksinkertaisena. Liikkeiden opettelu ym. vaatii sekin alussa aikansa ja siksi niiden määrä kannattaa ensi alkuun pitää pienenä ja keskittyä perusliikkeisiin. Tältä pohjalta ehdotan jälleen kerran kultaista kuusikkoa:
http://www.pakkotoisto.com/vbulletin/showthread.php?t=39774

Syömisen osalta riittää että syöt säännöllisesti ja riittävästi normaalia kunnon ruokaa, roskaruoat ja karkit ym. sitten mahdollisimman vähälle. Palautusjuomaa voi käyttää, se on jopa suositeltavaa muttei varsinkaan aloittelijalle mikään elinehto. Hommaat jauhoina joko valmista palautusjuomaa tai sitten erikseen proteiinia ja esim. maltoa ja sekoitat itse, sitten vain vettä sekaan ja juoma huiviin heti treenin jälkeen.

Kumpi on järkevämpi toistomäärä 2-jakoisessa ohjelmassa?

A. 1. treeni toistot 4-6 ja 2. toistot 10-12
B. 1. treeni toistot 6-8 ja 2. toistot 10-12

Tarkoitus siis masssaa ja samalla voimaa hankkia. Etupäässä kuitenkin massaa.

Vaihtoehto C;

Jaloille a) treenissä 4-6 b) 12-20.
Yläkropalle a) 4-8 b) 10-15.

Problem solved

Terve vaan.

Olen viettänyt kaiken aikani tietokoneella jo noin 5 vuoden ajan, ja paska kokonais kunto on alkanut vituttamaan. Tarkoitukseni olisi parantaa lihaskuntoa kotikonstein ja jatkaa ehkä myöhemmin salilla.
Mites noita lihaksia voisi kehittää kotona? Ostoslistalla ovat säädettävät käsipainot, rekkitanko löytyy jo valmiiksi kotoa. Erityisesti kiinnostaisi hartia- sekä selkälihasten kehittäminen, koska minulla tuppaa olemaan pää aika lytyssä ja etukenossa.

Miten siis kehitän "monipuolisesti" lihaksiani kotona (joo, salille kannattas mennä, mutta ei ole mahdollista atm)?

Terve vaan.

Olen viettänyt kaiken aikani tietokoneella jo noin 5 vuoden ajan, ja paska kokonais kunto on alkanut vituttamaan. Tarkoitukseni olisi parantaa lihaskuntoa kotikonstein ja jatkaa ehkä myöhemmin salilla.
Mites noita lihaksia voisi kehittää kotona? Ostoslistalla ovat säädettävät käsipainot, rekkitanko löytyy jo valmiiksi kotoa. Erityisesti kiinnostaisi hartia- sekä selkälihasten kehittäminen, koska minulla tuppaa olemaan pää aika lytyssä ja etukenossa.

Miten siis kehitän "monipuolisesti" lihaksiani kotona (joo, salille kannattas mennä, mutta ei ole mahdollista atm)?

Kyllä käsipainoilla ja tangolla saa aikaan jo vaikka mitä. Tai oikeastaan ihan kaiken tarpeellisen, periaatteessa.
Myös rintalihaksia voi tehdä ilman penkkiä, voit ihan vaan maata maassa.'

Kultanen kuusikko tai tää http://www.pakkotoisto.com/vbulletin/showthread.php?t=73043

tosta linkistä voit kattoo kans videot noista tärkeimmistä liikkeistä, että miten ne suoritetaan.

Soutu ja viparit taakse ois ehk hyvii liikkeitä sulle? Korjailkaa jos oon väärässä. :).

yates row

Suomenkielinen nimi? Kulmasoudun tapanen liike, mut tehää suoremmassa asennossa ja vedetään tanko ilmeisesti alavatsan kohdalle.

mihin sijoittasit lepo päivät. On tuo, kierto, terminä vähän hakusessa

Kierrolla tässä tarkoitan että treenit menee (eli kiertää) tuossa järjestyksessä, mutta lepopäiviä tökitään sinne väliin...

Tuollaisessa suositeltavin systeemi lepopäiviin on mielestäni 2-on, 1-off -jaksotus... eli 2 päivää treeniä, joita seuraa aina 1 päivä lepoa. Treenipäivät ei silloin ole aina samat (viikonpäivinä) mutta miksi edes pitäisi?!? Ei minulla ainakaan juuri ikinä ole ollut.

Eli käytännössä:
ma rinta/selkä
ti olat/kädet
ke lepo
to jalat
pe rinta/selkä
la lepo
su olat/kädet
ma jalat
ti lepo
ke rinta/selkä
jne...

Ja jos joskus tulee yhden lepopäivän sijaan peräkkäin kaksi niin ei haittaa, vaan on muutaman viikon välein jopa suotavaa.

Olkaap hyvä.

Back
Ylös Bottom