Ravinto-osion yleiset kysymykset. Yksinkertaiset nopeat kysymykset tänne

Meta title: 💥 Ravinto-osion yleiset kysymykset – kaikki nopeat ruokapulmat yhteen helppoon ketjuun

Meta description: Keskustelua ravinnon perusasioista, makroista, lisäravinteista ja arjen valinnoista – nopeita vastauksia ilman turhaa selittelyä.

Kannataako noita protsku jauheita vetää treenin aikana vai ennen/jälkeen?

Ennen treeniä voit ottaa, jos viime ruokailusta on pitkä aika. Treenin jälkeen heraproteiini+maltodekstriini-palautusjuoma.

Onko porukka vetäny kananmunia raakana :D eikös niistä jotenki denaturoidu osa proteiinistä tai jotain ku keittää? saako yhem munan jälkee istuu paskalla tunnin vai pysyykö sisällä :whip:
Syön lähes joka päivä raakaa kananmunaa pirtelössä (vaikka äippä kauhistelee lintuinfluenssan sun muun mahdollisuutta..:rolleyes:) Ei oo vatsa tykänny yhtään huonoa, päinvastoin. Rahkan seassa pehmeää namia!

Kyllä kreatiinin hyödyistä ja palkkareista molemmista löytyy hyviä threadeja kun hakua käyttää. Ja saa googlettaa. Lihakset kasvavat kun keho korjaa niiden pieniä mikrovaurioita. Kreatiini kerää kehoon nestettä, jolloin jaksat muutaman toiston lisää, ja lihaksiin tulee enemmän "vaurioita", ja ne kasvavat enemmän. Mun käsityksen mukaan. Kreatiini siis tosiaan on todella tehokas lisäravinne. Palkkareista voisin mainita itellään toimineen hyvin evolutionnin phase1, phase2 ja phase3:n. Ja jos "mäskeillä" meinaat ihan perusprotskua, niin ei sillä kai ole ihan kamalasti väliä.

Okei...pitänee siis kokeilla kreatiiniä kun sitä pidetään hyvänä ja käytetään aika yleisesti. Ja ihan perusprotskuja mienasin noilla mäskeillä :D.

Semmoinen "tyhmä" kysymys että mikä hyöty tuosta rypsiöljyn (tai vastaavan) syömisestä on?

On totta, että liha- ja maitotuotteissa kannattaa suosia vähärasvaisia vaihtoehtoja, sillä jos ravintorasvana käyttää liikaa tyydyttyneitä rasvoja, on edessä todennäköisesti terveysongelmia.

Vähärasvaisuuden korostaminen on kuitenkin johtanut siihen, että kaikenlaisia rasvoja kartetaan: myös kasviöljyjä. Moni on päätynyt liiankin vähärasvaiseen ruokavalioon. Tämä uudentyyppinen ongelmallisuus on erityisen yleistä terveystietoisilla ihmisillä sekä laihduttajilla.

Liian vähärasvaisessa ruokavaliossa haitat terveydelle ja hyvinvoinnille ovat todennäköisesti jopa suuremmat kuin perinteisessä huonon rasvojen laadun ruokavaliossa, osin siitäkin syystä että erittäin vähärasvaisessa ruokavaliossa rasvan laatukin on usein huono. Lisäksi välttämättömien rasvahappojen, rasvaliukoisten vitamiinien, saanti jää vähäiseksi ja hormonaaliset vasteet tulevat terveydelle ja painonhallinnalle epäedullisiksi.

Terveysongelmien lisäksi ruokavalion liiallinen vähärasvaisuus näkyy myös muun muassa ihossa. Iho kuivuu. Muun muassa atoopikoilla ja tulehdussairausta, kuten reumaa, sairastavilla liiallinen vähärasvaisuus voi näkyä korostuneina tulehduksillisina reaktioina. Terveyden ja hyvinvoinnin kannalta keskeistä olisi, että rasvan laatu olisi sopiva ja että rasvan määrä ei jäisi liian vähäiseksi.

**

Jos ongelmana ruokavaliossa on liika vähärasvaisuus, niin syynä ovat yleensä ultravähärasvaiset valinnat sekä näkyvän rasvan välttely. Tämä asiaa tokenee käyttämällä enemmän kasviöljyjen kaltaisia näkyviä rasvoja ruoanlaitossa. Näkyvää hyvää rasvaa saa myös salaatinkastikkeista, pähkinöistä, siemenistä, pestokastikkeista ja monista muista tuotteista, noiden pääasiallinen valmistusaine on kasviöljy.

http://kiloklubi.fi/artikkelit/Liika-vähärasvaisuus-ei-ole-terveellistä/934/

Jauheen käyttö

Käytän spirit power recoveryä ja otan sitä salille mukaan aina ja juon joka sarjan jälkeen senverran että sitä riittää koko salin ajaks, onko tämä oikea tyyli vai pitäisikö juoma ottaa vasta salin jälkeen? Joskus tuntuu että jauheesta huolimatta ei palaudu oikeen kunnolla, siksi ajattelin kysästä. Ja paljonko minun pitäisi ottaa sitä per salikerta kun painan 52.6kg?

Käytän spirit power recoveryä ja otan sitä salille mukaan aina ja juon joka sarjan jälkeen senverran että sitä riittää koko salin ajaks, onko tämä oikea tyyli vai pitäisikö juoma ottaa vasta salin jälkeen? Joskus tuntuu että jauheesta huolimatta ei palaudu oikeen kunnolla, siksi ajattelin kysästä. Ja paljonko minun pitäisi ottaa sitä per salikerta kun painan 52.6kg?
Ei treenin aikana, silloin elimistö ei ole parhaassa tilassa imeytymisen kannalta. Ota recovery vain treenin jälkeen, treenin aikana vettä. 60-80grammaa riittää/treeni.

Ei treenin aikana, silloin elimistö ei ole parhaassa tilassa imeytymisen kannalta. Ota recovery vain treenin jälkeen, treenin aikana vettä. 60-80grammaa riittää/treeni.
Jos oon vaik 2-3h salil niin vaikuttaako se sit, jos teen vaik penkit eka, niin periaatteessahan siitä on sit 2h aikaa kun olen ne tehnyt ja palautusjuoma pitäisi puolentunnin sisään sen jälkeen ottaa(vai onko sillä mitään väliä??).

Mistä ei-maitotuotteista saa parhaiten proteiinia päivän mittaan? Eli ruokailuihin rahkojen ja reajuuston tilalle. Suht halpaa jos vielä olis. Oon käyttäny tonnikalaa ja kananmunia, olisko niille vielä hyviä vaihtoehtoja?

Mistä ei-maitotuotteista saa parhaiten proteiinia päivän mittaan? Eli ruokailuihin rahkojen ja reajuuston tilalle. Suht halpaa jos vielä olis. Oon käyttäny tonnikalaa ja kananmunia, olisko niille vielä hyviä vaihtoehtoja?
Kana,kala,liha,soija ja nämä erilaiset linssit,pavut jne

Kana,kala,liha,soija ja nämä erilaiset linssit,pavut jne

joo no unohdin juuri nuo kana/kala/liha mainita kun ne nyt ovat aina kuuluneet osana normaaliin ruokavalioon. Noita papuja ja linssejä voisi uusina tulokkaina ruokapöytään ainakin kokeilla.

En nyt tiedä tuliko oikeeseen paikkaa, mutta oletan, että täältä jonkinmoisen vastauksen saan. Eli itse asiaan: Mittasin tossa verenpaineen, oli 160/75 eli toi yläpaine on tosi korkee et voiko tää johtua glutamiinin ja kreatiinin käytöstä vaiko jostain muusta? Elämäntavat pitäs olla kunnossa ruokavalio kohillaa ja liikuttuaki tulee aika paljon. Reenit 3 kertaa, puntti 3 kertaa ja lenkkiä ja säbää kerran viikossa. En myöskään tupakoi kuin humalassa.

Jos oon vaik 2-3h salil niin vaikuttaako se sit, jos teen vaik penkit eka, niin periaatteessahan siitä on sit 2h aikaa kun olen ne tehnyt ja palautusjuoma pitäisi puolentunnin sisään sen jälkeen ottaa(vai onko sillä mitään väliä??).
Ei todellakaan kannata olla noin kauaa salilla :rolleyes:

En nyt tiedä tuliko oikeeseen paikkaa, mutta oletan, että täältä jonkinmoisen vastauksen saan. Eli itse asiaan: Mittasin tossa verenpaineen, oli 160/75 eli toi yläpaine on tosi korkee et voiko tää johtua glutamiinin ja kreatiinin käytöstä vaiko jostain muusta? Elämäntavat pitäs olla kunnossa ruokavalio kohillaa ja liikuttuaki tulee aika paljon. Reenit 3 kertaa, puntti 3 kertaa ja lenkkiä ja säbää kerran viikossa. En myöskään tupakoi kuin humalassa.
Kreatiinin tai glutaamiinin ei oo todettu aiheuttavan tällasta. Johtuu luultavasti muusta.

Enpä usko, että niistä johtuvat katsoppas kun kreatiinia saa ihan normisafkastakin.

Kuinka usein porukalla tulee -500kcal dietillä ulostetta? Alkaa vähän ihmetyttämään kun nyt on menossa 3 päivä ilman. Ennen dietillä on vähintään 2 päivän välein tullut ja bulkilla parikin kertaa päivässä. Kuituja tulee 25-35g päivässä. 40-30-30 macrot. Mitään mahakipuja tai muitakaan ei ole.

Helsingin Sanomien helmikuun Kuukausiliitteessä oli artikkeli Juha Föhristä missä sen kerrottiin laihtuneen kun se oli jättänyt hiilihydraatit kokonaan.
Mitä tällainen ruokavalio silloin sisältäisi?
Esimerkkejä päivän ruokailusta?
Onko maito tuotteet silloin kielletty kun nekin sisältävät hiilihydraatteja?
Entä salaatit, kasvikset ja hedelmät?

Enpä usko, että niistä johtuvat katsoppas kun kreatiinia saa ihan normisafkastakin.

Aina joku sanoo, että ei se siitä ja siitä voi johtua, jos sitä jotain saa normisafkasta. Kyllä, elimistä valmistaa normaalisti puolet kreatiinista itse synteettisesti ja puolet tulee yleensä ruuasta. Mikäli olet ottanut kreatiinia lisäravinteena, niin olet saanut sitä päivässä 2-4kertaisen annoksen normaali vuorokausiannokseen verrattuna. Meistä täällä tuskin kukaan tuntee niin hyvin elimistön biologista toimintaa, että pystyisi ottamaan kaikki asiat huomioon. Ei me sitä tiedetä. Voi johtua tai sitten ei johdu. Paha meidän on sitä mennä sanomaan, kun moni asia on vielä niin yksilöllistä..

Back
Ylös Bottom