Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

tässä taitaa olla nyt mielipiteet 1-1. Vaikka en ollut minä joka tätä kysyi niin haluaisin tietää kumminko se kannattaa tehdä?

Oon ainakin ennen tehny lukkoon penkin ja kyykyn, mutta en jalkaprässiä koska siinähän voi käydä muuten huonosti. Jos ei lukitse niin siinähän pitää pumpata koko sarja yhteenputkeen ilman niitä murto-osien taukoja, tosi paine pysyy lihaksessa. Ei ole ainakaan nivelongelmia ilmennyt.
Käsien ja jalkojen suoristamisen ja "lukottamisen" välillä on mielestäni ero, joka on kuitenkin todella pieni. Eli ei niitä sarjoja tarvitse tehdä silleen, että pumppaa jokaisen toiston putkeen vaikka ei niveliä lukkoon löisikään. Kyllä penkissä ja kyykyssä pystyy hyvin "huilimaan" jalat/kädet suorina vaikka ne ei lukossa olisikaan.

Kysleinkin toisessa threadissa massaohjelman tekemisestä, eli mikä ois hyvä toistojen ja kertojen määrä? Vaikka esimerkiksi, hauiskääntö kp?. Eli kun koitan itteleni tehdä massa ohjelmaa, nii apu ois tarpeen :), Jos joku vois viel heittää linkkejä samantyylisiin threadeihin, nii oisin kiitollinen :), jos joku vois vielä antaa mulle vaikka pohjan massatreeniin, lähetä vaikka yv:nä :), Kiitos :D

Kysleinkin toisessa threadissa massaohjelman tekemisestä, eli mikä ois hyvä toistojen ja kertojen määrä? Vaikka esimerkiksi, hauiskääntö kp?. Eli kun koitan itteleni tehdä massa ohjelmaa, nii apu ois tarpeen :), Jos joku vois viel heittää linkkejä samantyylisiin threadeihin, nii oisin kiitollinen :), jos joku vois vielä antaa mulle vaikka pohjan massatreeniin, lähetä vaikka yv:nä :), Kiitos :D

Sun treenitaustaa enempää tietämättä, ota se Arskan Kultainen Kuusikko käyttöön ainakin kolmeks kuukaudeks, saat monta kiloa uutta lihaa...:dance2: ja thredi löytyy treeni blokist...:hyper:

Mul olis tällänen kysymys. Elikkä. 6pack on mm. hyvässä kunnossa, 4 ylintä palaa näkyy iha kunnolla, mutta 2 alinta palaa on vielä jossain "piilossa". Eli tossa alavatsassa on rasvaa siis vielä. Miten saisi nämä viimiset alavatsan rasvat pois tosta että koko 6pack näkyis kunnolla, oon tota nyt jo monia kuukausia treenannu. Tiedän että aerobinen liikunta auttaa. Ulkoilenkin lähes joka päivä. Mutta muita vinkkejä?

^ Dieettiä vaan, että rasva palaa. Et sä pysty mitenkään paikantamaan sun rasvanpolttoa, se lähtee kyllä sieltä kun on malttia!

Normaalisti penkki oli aina ensimmäinen liikkeeni treenissä, mutta nyt uudella ohjelmalla sitä edeltää jalkaprässi ja SJMV. Nyt on tippunut 5 kiloa sarjapainosta ja silti tuntuu raskaalta. Vieköhän nuo kaksi ekaa liikeettä sen verta mehuja että näin kävisi? Mitään hirveän järkevää syytä en nyt keksi ongelmalle...
Jos laittaisin penkin ensimmäiseki ja nuo kaksi siihen perään, en usko että ne kärsisivät sillä SJMVs ja jalkaprässis pystyn puristamaan mehut paljon paremmin. Penkissä en kykene niinkään sellaiseen rutistukseen jos tuntuu toisto kovin raskaalta.

Olen lähes aina tehnyt (aloitin salilla käymisen Tammi '08) penkin 3x6, ja vielä loppuvuodesta tein tuon painolla 75+ mutta nyt esim. eilen ja viime viikolla 70 oli jo aika paha... onkohan tässä nyt jokin aivan muu ongelma? Olisiko aika kokeilla esim 3x8 vai?

Rupee vähän sapettamaan että ei penkki ole junnannut paikallaan kuten moni sanoo että jossain vaiheessa käy, vaan se otti hieman takapakkia?!

Ensimmäiseks vaan jos tuntuu, että jalkareenit vie mehut.

Ja kyllä, kannattaa vähän muutella tota treeniä. Voit kokeilla esim. jos noita kaseja ja kutosia haluat nostaa niin. Ota vaikka joku 60kg ja tee 6,6,6 -> 8,8,8 pyri siis tolla samalla painolla nostamaan toistot ylemmäs. Kun tulee 8,8,8 niin lisää malmia tankoon ja kutosista eteenpäin. Treenit voi mennä esim. 6,6,6 - 7,7,6 - 7,7,7 - 8,7,7 jne. Eli itse jos käytän tätä jossain niin en ennalta mieti monta toistoa tänään otan lisää. Pyrin saamaan vähintää sen yhen johonki ja jos kulkee ni sitten vaikka joka sarjaan yksi lisää.

Oon 194cm 20v 104kg salilla jo pari vuotta käyny aika intensiivisesti, joksikin vähemmän opiskellut aiheesta/ravintoaineista, koska ei tajua eikä kiinnosta. En ole mitenkään suuremmin tarkkaillut ruokavaliota, ja pyrkinyt syömään vain riittävästi voiman ja lihasmassan kehittämiseen.
Nyt kuitenkin oon huomannut omaavani mahassa ylimäärästä löysää fläsää mistä haluaisin eroon, kuitenkin säilyttämällä lihakset. Yritin lueskella täältä muista threadeista ohjeita dieettaukseen, kaloreista, kulutuksesta ja muuta hifistelyä, mistä et hirveästi selkoa saanut.
Oon ymmärtänyt, että kun pitää proteiinien saannista huolta laihdutuksen yhteydessä, niin ei muscle katoo. Voisko joku nyt kiitos selittää kaikessa yksinkertaisuudessaan sen, miten saan rasvaa pudotettua ja lihaksen säilytettyä, mitä syödä ja miten heilua. Kiitos! :worship:

Voisko joku nyt kiitos selittää kaikessa yksinkertaisuudessaan sen, miten saan rasvaa pudotettua ja lihaksen säilytettyä, mitä syödä ja miten heilua. Kiitos! :worship:

No ei vitussa kukaa voi selittää sitä kaikessa yksinkertaisuudessaan, koska se ei ole yksinkertaista:rolleyes:. Pitkä selitys löytyy esim. tästä, turha sitä kenenkään on tähän uudestaan kirjoittaa:
http://www.pakkotoisto.com/vbulletin/showthread.php?t=13927

Ja jollet jaksa lukea noita juttuja niin ajatuksen kanssa että ymmärtäisit, niin sille ei kukaan voi mitään.

Mistä saattais johtua, mulla oli melkein vuoden treeni tauko kyykystä koska nilkasta venähti nivelsiteet ja olin pari kk ihan niin että en tehny mitään jalkaliikkeitä ku ei se nilkka oikeen sietäny. Sit aloin tekemään prässillä koska se nilkka ei tuntunu viel puoleen vuoteen hirveen hyvältä ku meni kyykkyyn painot niskassa.
Nyt sitten ku alotin taas tekemään kyykkyä ni mua on vaivannu ihmeelliset nivelkivut nilkoissa ja polvissa, lähinnä suorituksen aikana. Ja painot on ollu about 50-80% luokkaa siitä mitä ne oli ennen ku revähti nivelsiteet.
Edit. unohdin tohon pistää vielä että venyttelyt on kunnossa kaikkien jalka lihasten osalta.

minkä takia jokku täällä pakkisessa hehkuttaa voimailua lihastenkasvatuksessa?eikö olis järkevämpää tehä vaan rutkasti toistoja liikkeissä siis pysyä hypertrofisella alueella n.10.12 toiston mailla?vai oonko mä vaan käsittänyt väärin?itellä ei ainakaan(tai ainakin luulen niin)ole lihas kasvanut huomattavasti voimailutyylillä verrattuna siihen lihaskasvuun mitä oon saanu tekemällä pitkiä sarjoja

minkä takia jokku täällä pakkisessa hehkuttaa voimailua lihastenkasvatuksessa?eikö olis järkevämpää tehä vaan rutkasti toistoja liikkeissä siis pysyä hypertrofisella alueella n.10.12 toiston mailla?vai oonko mä vaan käsittänyt väärin?itellä ei ainakaan(tai ainakin luulen niin)ole lihas kasvanut huomattavasti voimailutyylillä verrattuna siihen lihaskasvuun mitä oon saanu tekemällä pitkiä sarjoja

Bodailussa ei ole yhtä ainoata oikeaa tapaa treenata. Lihas kyllä kasvaa pienemmilläkin toistomäärillä, toisilla paremmin ja toisilla huonommin. Se, mikä kannattaa omassa treenissä huomioida, on vaihtelevuus. Ei kannata jämähtää pelkästään 10-12 sarjan toistoihin.

Palautumissyistäkin voi olla järkempää tehdä myös boditreenissä lyhyempiä sarjoja. Esimerkiksi mavea ei välttämättä kannata veivata pitkiä sarjoja alaselän jämähtämisen vuoksi. Itse teen kyykyt ja mavet pienemmillä toistoilla ja sit muissa liikkeissä saatan tehdä pitempää sarjaa (max 10).

Jos sulla on tavoitteena kasvattaa lihasta ja olet huomannut, että saat paremmin lihasta pitkillä sarjoille, tee ihmeessä niitä.

Kuinka monta tuntia viikossa saa aerobista liikuntaa harrastaa massakaudella?
Niin monta tuntia kuin mieli tekee, kunhan huolehtii palautumistesta ja ravinnosta. Kuitenkin runsaasta aerobisesta puntin ohella on puntin kannalta haittaa, mutta pari-kolme aerobista tekee ihan hyvää vaan.

kun pudottaa painoa, niin onko mahdollista säilyttää voimatasot painonpudotuksen aikana, ja tämän jälkeen. kyseessä on nopea painonpudotus.

Mikä on paras tapa venytellä vatsaa? Vatsalihakseni ovat niin kipeät että eilen kun yritin tehdä voimapyörää niin inahdin vain säälittävästi ja romahdin lattialle ennen ensimmäistäkään toistoa. Aiemmin olen tehnyt melko helposti 3x10. Oli pari viikkoa treenitaukoa, sitten kun taas voimapyöräilin niin kipeytyivät.

Mikä on paras tapa venytellä vatsaa? Vatsalihakseni ovat niin kipeät että eilen kun yritin tehdä voimapyörää niin inahdin vain säälittävästi ja romahdin lattialle ennen ensimmäistäkään toistoa. Aiemmin olen tehnyt melko helposti 3x10. Oli pari viikkoa treenitaukoa, sitten kun taas voimapyöräilin niin kipeytyivät.
En tiedä mikä on paras, mutta ittellä ainakin toimii seuraava, mahalleen makaamaan ja siitä vaan nostaa käsillä mahan irti lattiasti nii ylös kuin saa ilman että munat irtoavat lattiasta. Kannattaa kokeilla:thumbs:

En tiedä mikä on paras, mutta ittellä ainakin toimii seuraava, mahalleen makaamaan ja siitä vaan nostaa käsillä mahan irti lattiasti nii ylös kuin saa ilman että munat irtoavat lattiasta. Kannattaa kokeilla:thumbs:

Tuotahan minä teen, mutta siinä on sellainen ongelma, että vatsaan ei tule venytyksen tunnetta vaikka kuinkaa vääntää alaselän kaksin kerroin, jos ei vedä keuhkoja ilmaa täyteen ja pidä ilmaa sisällä. Aina uloshengittäessä venytys häipyy, ja lämmittelyjen ja jalkojen venyttelyn jälkeen ei kovin mielellään pidätä hengitystä kovan venytyksen aikana :/

kun pudottaa painoa, niin onko mahdollista säilyttää voimatasot painonpudotuksen aikana, ja tämän jälkeen. kyseessä on nopea painonpudotus.

Kyllä se mahdollista on, mutta tietenkin nopea painonpudotus saattaa vetää energiatasot niin alas että se voi olla vaikeaa. Ja tietenkin paljon riippuu siitä kuinka kehittyneellä tasolla niiden painojen kanssa ollaan. Kuinka iso ja nopea tämä painonpudotus tulee olemaan, ja minkä takia sen pitää olla nopea?

Anyways, painottamalla voimatreenin suuntaan saattaapi voimat pysyä tai jopa parantua, riippuen lähtötasosta.

Back
Ylös Bottom