Maahanmuutto

Meta title: 💥 Maahanmuutto – yksi aikamme kuumimmista yhteiskuntakysymyksistä ilman silkkihansikkaita, mutta faktoihin nojaten

Meta description: Keskustelua maahanmuutosta, integraatiosta, talous- ja turvallisuusnäkökulmista – näkemyksiä ja kokemuksia laidasta laitaan asialinjalla.

No toi sama tilanne mikä esim. Ranskassa on nyt, tulee olemaa myös meillä Suomessa jos sama meno jatkuu. Jos noita nyt on Suomessa pakko pitää, niin nyt sitten viimeistään luukut kiinni ja lisää ei oteta. Ja nämäkin mitkä täällä jo ovat, pitäisi tarvittaessa PAKKO sijoittaa ympäri Suomen. Eiköhän rupeis pikkuhiljaa suomen kieli, sininen lenkki ja sauna kiinnostamaan. Toisaalta sanot tossa että et usko että kukaan muu kuin mamut itse ei voi tuota ongelmaa ratkaista. Olen samaa mieltä, ja heitä ei tuon onglemanratkaisu taas tunnu kiinnostavan.

Saas nähdä millainen tilanne on 20v päästä. Ehkäpä on parempi, että on enemmän porukkaa yhdestä maasta kuin, että on 100 50:stä maasta. Venäläisillä esimerkiksi yhteisöllisyys on varmasti vaan positiivinen asia. Ei se heitä estä olemasta osa yhteiskuntaa. Afrikan maissa ei välttämätt ole samanlaista yhteishenkeä jos kaikki ovat eri heimoa ja niillä tunnetusti on hyvät välit.

Itse asiaan niin on ihan hyödyllistä olla ulkomaalaisten kanssa tekemisissä. Siinä oppii sellaista hienotunteisuutta mistä on muutenkin elämässä hyötyä. Samoin me Suomalaiset ollaan tunnetusti niin avoimia ja ystävällisiä, että olis paljon opittavaa välittömyydestä.

Ai hakeutuvat?

http://www.hs.fi/kaupunki/artikkeli...+suomalaisenlapsiperheen/HS20081003SI1KA01oj1

Edit. Vielä artikkelin ydinsanoma hälle ken ei jaksa latailla linkkiä.

"Suurin osa maahanmuuttajista haluaisi asua suomalaisen kantaväestön kanssa samalla asuinalueella. Mieluisin naapuri olisi suomalainen lapsiperhe.

Sisäministeriön torstaina julkistaman selvityksen mukaan pienituloisten maahanmuuttajien keskittyminen tietyille alueille ei johdu tietoisesta hakeutumisesta. "

No tossa Indica ja muut ehti asiaa sulle jo vähän valaisemaan. Ok, suurin osa mamuista haluaisi asua kantaväestön kanssa samalla alueella. Kyllähän mäkin haluaisin pillua ja silti en sitä saa. Haluta voi monia asioita, joihinkin voi itse vaikuttaa, toisiin ei. Perhe Äbläwäbläkin voi muuttaa pois Lausteelta kantaväestön keskusteen, antaa mennä vaan, kukaan ei sitä estä. Mutta miksi ne ei muuta? Niinpä niin, se pitäs kysyä heiltä itseltään.
Fakta on se että he itse hakeutuvat toisten mamujen pariin asumaan, sen on myöntänyt myös moni mamu itse minulle suoraan. Joten uskon heitä, en tässä kohtaa Nexhat Beqiriä joka itsekin tykkää kovasti liikkua muiden Albaanejen parissa.

Niin ja se miksi nostin sen pillun tossa esiin, on se että minä sitä tosissaan haluaisin, mutta en saa ja tyydyn kohtalooni. Mitä tekee Abdullahi, ottaa sen mitä haluaa. Kysymättä.

Saas nähdä millainen tilanne on 20v päästä. Ehkäpä on parempi, että on enemmän porukkaa yhdestä maasta kuin, että on 100 50:stä maasta.

Itse asiaan niin on ihan hyödyllistä olla ulkomaalaisten kanssa tekemisissä. Siinä oppii sellaista hienotunteisuutta mistä on muutenkin elämässä hyötyä. Samoin me Suomalaiset ollaan tunnetusti niin avoimia ja ystävällisiä, että olis paljon opittavaa välittömyydestä.

Tilanne 20v päästä muistuttaa Johannesburgia, jos tälle käsittämättömälle politiikalle ei tehdä loppua, mieluiten varsin vikkelästi.

Toi toinen nyt on tosi rasistinen lausunto. Jos suomalaisen korvaisi jollain s-alkuisella afrikan maalla, niin Illman oisi haukkana teurastamassa.

Saas nähdä millainen tilanne on 20v päästä. Ehkäpä on parempi, että on enemmän porukkaa yhdestä maasta kuin, että on 100 50:stä maasta. Venäläisillä esimerkiksi yhteisöllisyys on varmasti vaan positiivinen asia. Ei se heitä estä olemasta osa yhteiskuntaa. Afrikan maissa ei välttämätt ole samanlaista yhteishenkeä jos kaikki ovat eri heimoa ja niillä tunnetusti on hyvät välit.

Mikä vittu siinä on että meidän pitäs koko ajan näiltä mamuilta oppia ottaa? Jos Suomalaiset on saatana jöröjä, jäyhiä, hiljasia ja nöyriä, niin onko meidän nyt sitten näiltä mamuilta otettava oppia ja muutettava itseämme? On se nyt saatana että suomalaiset on tälläisiä kautta aikain ollut, niin saahan ne sitä olla OMASSA maassaan jatkossakin. Miksi aina meidän pitäisi olla se joka muuttuu, jos muita tulee tänne? Ja tossa alussa sanoit että ehkäpä on parempi että on enempi porukka yhdestä maasta, kuin että 100 50:stä maasta. Tossakin olen samaa mieltä. Mutta mites toi toteutetaan? Nyt jotain ideaa tiskiin, kiitos!

Ja tossa alussa sanoit että ehkäpä on parempi että on enempi porukka yhdestä maasta, kuin että 100 50:stä maasta. Tossakin olen samaa mieltä. Mutta mites toi toteutetaan? Nyt jotain ideaa tiskiin, kiitos!

Jep, saksasta, itävallasta, hollannista, etelä-afrikan buureja tai vaikka irkkuja.. Teretulemast.

Mikä vittu siinä on että meidän pitäs koko ajan näiltä mamuilta oppia ottaa? Jos Suomalaiset on saatana jöröjä, jäyhiä, hiljasia ja nöyriä, niin onko meidän nyt sitten näiltä mamuilta otettava oppia ja muutettava itseämme? On se nyt saatana että suomalaiset on tälläisiä kautta aikain ollut, niin saahan ne sitä olla OMASSA maassaan jatkossakin. Miksi aina meidän pitäisi olla se joka muuttuu, jos muita tulee tänne? Ja tossa alussa sanoit että ehkäpä on parempi että on enempi porukka yhdestä maasta, kuin että 100 50:stä maasta. Tossakin olen samaa mieltä. Mutta mites toi toteutetaan? Nyt jotain ideaa tiskiin, kiitos!

Viimeiseen tuskin on muuta tapaa kuin kansainvälinen yhteistyö. Maa a ottaa Albaanit, B ottaa kurdit, C ottaa Irakilaiset, yms, yms. Tosin kuka haluaisi somput omalle tontille. Ei siinä ole mitään järkeä, että ihan randomilla ihmiset joutuu minne tahansa. Ei siinä perhe hirveästi auta jos on ilman rahaa ja koulutusta vieraassa maassa.

Viimeiseen tuskin on muuta tapaa kuin kansainvälinen yhteistyö. Maa a ottaa Albaanit, B ottaa kurdit, C ottaa Irakilaiset, yms, yms. Tosin kuka haluaisi somput omalle tontille. Ei siinä ole mitään järkeä, että ihan randomilla ihmiset joutuu minne tahansa. Ei siinä perhe hirveästi auta jos on ilman rahaa ja koulutusta vieraassa maassa.

Indica luettelikin tossa sun yläpuolella jo paikat mistä jengiä jatkossa tänne sitten otetaan.;)

Mitä oppia pitäs ottaa? Muslimimies (tai vastaava) tulee vaikkapa meille töihin ja sanoo, että ei tee mitään mitä nainen käskee. Otetaanko oppia siitä mikä naisen paikka on? (on toki niitäkin jotka ei sovinisteja ole, itse vaan en ole tavannut)

Miehille tää on varmaan jotenkin vaikeeta ymmärtää.

Olen Widowmakerin kanssa siitä samaa mieltä, että kyllä juroille ja jäyhillekin pitää joku paikka maailmassa olla. Jurosta ja jäyhyydestä ei ole kenellekään mitään haittaa, toisin kuin eräiden kulttuurinrikastuttajien eräistä tavoista ja käsityksistä.

Mitä oppia pitäs ottaa? Muslimimies tulee vaikkapa meille töihin ja sanoo, että ei tee mitään mitä nainen käskee. Otetaanko oppia siitä mikä naisen paikka on?

Miehille tää on varmaan jotenkin vaikeeta ymmärtää.

Olen Widowmakerin kanssa siitä samaa mieltä, että kyllä juroille ja jäyhillekin pitää joku paikka maailmassa olla. Jurosta ja jäyhyydestä ei ole kenellekään mitään haittaa, toisin kuin eräiden kulttuurinrikastuttajien eräistä tavoista ja käsityksistä.

Ihan varmasti ei varmaan naurattaisi jos naisena joutuisi lähi-itään töihin. Tosin taidetaan sen verran täälläkin ymmärtää, että lähinnä miehiä sinne joutuu.

Oppii samoja asioita kuin vaikka asiakaspalvelutyössä muutenkin. Täytyy olla kohtelias ja käyttäytyä fiksusti riippumatta omasta fiiliksestä.

Niimpä, ei pitäisi tuoda lähi-itää tänne, toimii yhteiskunta hieman paremmin.

Itseäni kyllä ihmetyttää suuresti, että miten näille kovia kokeneille alueille voidaan saada uudelleenrakennettua toimivaa yhteiskuntaa kun työikäistä porukkaa lapetaan koko ajan muihin maihin. Yhteiskunta tarvitsee toimiakseen kaikenlaisia asukkaita, ei epätasapainosta ole mitään iloa. Enkä näe hyötyä siitä, että ihmiset menevät täyttämään muita maita lisääntymällä, kun sen kehityksen pitäisi tapahtua siellä omissa maissa. Vaikka olenkin ihan tietoinen siitä, että yhteiskunta ei voi pyöriä yksilötasolla olisi silti parasta ottaa maahanmuuttajia vastaan kunkin tapauksen yksilöllisen tarpeen mukaan, ei siten että kahmaistaan joku numeromäärä ihan randomsakkia, jota ei osata sijoittaa.

Toinen askarruttava asia on se, että miksi näissä asioissa pitää olla aina niin äärimmäinen. Varmasti yhdelläkään kunnalla ei ole tarjota ideaaliolosuhteita jokaiselle ulkomaalaiselle; tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä, että jos ei pääse sille parhaalle, joka päivä 4 h kestävälle kolmen kuukauden kielikurssille niin ei kannata opetella ollenkaan. Minäkin olen aloittanut vieraan kielen opiskelun kirjaston kirjalla kun en heti päässyt haluamalleni kurssille, joten oletan että muutkin siihen pystyvyvät. Näihin on ihan omat ihmiset olemassa, jotka työkseen kokoavat tietopaketteja ja auttavat maahanmuuttajia hommissa alkuun, jos nämä itse apua haluavat.

Oppii samoja asioita kuin vaikka asiakaspalvelutyössä muutenkin. Täytyy olla kohtelias ja käyttäytyä fiksusti riippumatta omasta fiiliksestä.

Kyllä sitä ilman ulkomaalaisiakin osaa olla kohtelias ja käyttäytyä. Riippuu tietty henkilöstä. Jos ei osaa, niin tuskin jotkut mamut siihen vaikuttaa puoleen tai toiseen.

No tossa Indica ja muut ehti asiaa sulle jo vähän valaisemaan. Ok, suurin osa mamuista haluaisi asua kantaväestön kanssa samalla alueella. Kyllähän mäkin haluaisin pillua ja silti en sitä saa. Haluta voi monia asioita, joihinkin voi itse vaikuttaa, toisiin ei. Perhe Äbläwäbläkin voi muuttaa pois Lausteelta kantaväestön keskusteen, antaa mennä vaan, kukaan ei sitä estä. Mutta miksi ne ei muuta? Niinpä niin, se pitäs kysyä heiltä itseltään.

Se syy olisi ollut luettavissa siitä artikkelistakin.
Koska he asuvat kaupungin vuokra-asunnoissa, jotka on tarkoitettu vähävaraisille, joilla ei tavallisesti ole varaa markkinahintaisiin vuokriin (noin 50% korkeammat).

Fakta on se että he itse hakeutuvat toisten mamujen pariin asumaan, sen on myöntänyt myös moni mamu itse minulle suoraan. Joten uskon heitä, en tässä kohtaa Nexhat Beqiriä joka itsekin tykkää kovasti liikkua muiden Albaanejen parissa.

Tutkimuksen oli tehnyt Sisäministeriö, ei Nexhat. Arvelen sen sisältävän enemmän faktaa kuin sinulta löytyy aiheesta.

Kyllä sitä ilman ulkomaalaisiakin osaa olla kohtelias ja käyttäytyä. Riippuu tietty henkilöstä. Jos ei osaa, niin tuskin jotkut mamut siihen vaikuttaa puoleen tai toiseen.
Ei se nyt tuota tarkoittanut. Kyllä siinä oppii uusia asioita kun tekee töitä muista kulttuureista olevien kanssa. Harva siinä luonnostaan mestari on. Kuten itsekin kirjoitit ettei se välttämättä aluksi helppoa ole. Eiköhän se sinunkin kohdallasi siitä. Jos ei muuta niin pomon juttusille. Heillä on kohtuulinen "herran" pelko, joten luulis toimivan.

Ei se nyt tuota tarkoittanut. Kyllä siinä oppii uusia asioita kun tekee töitä muista kulttuureista olevien kanssa. Harva siinä luonnostaan mestari on. Kuten itsekin kirjoitit ettei se välttämättä aluksi helppoa ole. Eiköhän se sinunkin kohdallasi siitä. Jos ei muuta niin pomon juttusille. Heillä on kohtuulinen "herran" pelko, joten luulis toimivan.

Mitä ihmettä me voidaan oppia somaleilta? Sovittelua?

Se syy olisi ollut luettavissa siitä artikkelistakin.
Koska he asuvat kaupungin vuokra-asunnoissa, jotka on tarkoitettu vähävaraisille, joilla ei tavallisesti ole varaa markkinahintaisiin vuokriin (noin 50% korkeammat).

Tutkimuksen oli tehnyt Sisäministeriö, ei Nexhat. Arvelen sen sisältävän enemmän faktaa kuin sinulta löytyy aiheesta.

Joo ja sehän on kantaväestön vika ettei heillä ole varaa noihin kalliinpiin kämppiin? Faktaa on se että näistä perheistä suurin osa on esim. albaanejen kohdalla ollut sijoitettuna ympäri suomen ja pikku hiljaa lähes kaikki on valunut Turkuun asumaan. Onko Turussa Suomen halvimmat vuokrat vai mistä tämä johtuu?

Lueppa se itse linkkaamasi juttu muuten uudestaan. Tutkimuksen teetti sisäasiainministeriö ja sen teki Nexhat Beqiri, jonka muuten henk.koht. tunnen. Ihan hyvä tyyppi ja parhaasa tekee, ei siinä mitään, mutta sekun ei vaan pelasta tätä mamu ongelmaa.

Sori, mutta on muitakin ulkomaalaisia kuin somput.

Esimerkiksi Aasian työkulttuuri on kovin erilainen kuin Euroopassa eikä siinäkään osaa toimia oikein jos ei ota asioista selvää.

Tästä on varmasti iloa siinä tilanteessa enemmän, kun on itse se ulkomaalainen.

Pahoja törmäyksiä ei kyllä ole tullut Suomessa aasialaisten kanssa, ei silloinkaan kun heitä tuli paljon samalla kerralla. Mistähän johtuu? Kaikki aasialaiset, joiden kanssa olen ollut tekemisissä, ovat myös opetelleet erittäin nopeasti suomea.

Mitä ihmettä me voidaan oppia somaleilta? Sovittelua?

Väittäisin, että somaleiltakin voi oppia asioita, jotka auttavat laajentamaan maailmankuvaa. Henkilökohtaisesti ainakin koen, että vaikka kiroan joka päivä kiljuvia huivipäisiä kakaroita, eri maalaiset koulukaverini ovat auttaneet ennen kaikkea tajuamaan, että kaikki eivät todellakaan ole samanlaisia kuin stereotypiat väittävät. Se onkin ehkä tärkein asia, minkä suomalainen voi oppia muilta.

Mulle on periaatteessa aivan sama, minkä maalainen joku on. Tunnen monta muslimia, joista useat ovat eräitä ihanimmista ja kilteimmistä ihmisistä, joita tiedän. Toisaalta taas osaan lukea ja olen lukenut rikostilastoja, jotka puhuvat puolestaan. Siksi suhtautumiseni ulkomaalaisiin on aivan samanlainen kuin suomalaisiinkin - mielipide muokkautuu jokaisen persoonan mukaan.

Tästä on varmasti iloa siinä tilanteessa enemmän, kun on itse se ulkomaalainen.

Pahoja törmäyksiä ei kyllä ole tullut Suomessa aasialaisten kanssa, ei silloinkaan kun heitä tuli paljon samalla kerralla. Mistähän johtuu? Kaikki aasialaiset, joiden kanssa olen ollut tekemisissä, ovat myös opetelleet erittäin nopeasti suomea.

Mikä nyt sitten on törmäys. Oli melko mielenkiintoista kun esimerkiksi Thaimaassa vartiat nukkuivat työpaikalla täysin avoimesti. Tuskin sama toimisi täällä. Lisäksi siellä päin ei osata pyytää apua vaan esimiehenä täytyy olla paljon enemmän vahtimassa, että miten työ oikein sujuu jos vertaa hommaan täällä. Tämä on vain oma kokemukseni.

Back
Ylös Bottom