Pakkotoiston Sijoituskeskustelu - osakkeet, rahastot, säästäminen

Meta title: 💥 PAKKOTOISTON SIJOITUSKESKUSTELU – OSAKKEET, RAHASTOT JA SÄÄSTÄMISEN TULOKSEKAS RAKENTAMINEN 💥

Meta description: Keskustelua sijoittamisesta: osakkeet, rahastot, korko, säästäminen, strategiat, riskit ja käyttäjien omat kokemukset tuottojen kehityksestä.

Hihhih, niinpäs siellä luki sivussa myös "rinkulat" jota en tajunnut... :nolo:
Eikös rinkuloiden joku omistaja jenkeissä ole vaikeuksissa, tointaako tohon tällä hetkellä pistää pelimerkkejä kiinni?

Etkä ole sitten ainut joka nuo sekoittaa. Tuntui Rinkulat pakittavan kun Noksu otti pörssissä omistajaa. Tarttuikohan jotain "pahaa karmaa" nimestä Nokia?

Ja mistä sitä kukaan tietää missä hinnoissa Nokian Renkaat tulee käymään. Mun mielestä tuo on tulevaisuuden potentiaaliin nähden edullinen, joten ihan sama jos sitä jossain välissä saa halvemmalla. Yhtälailla voi käydä niin, ettei saa. Silloin kun hinta miellyttää itseä, osta ja unohda hetken kurssikehitys jos et sillä lähde pelailemaan. Toki kannattaa vähän jakaa sotakassaa ja ostaa vieläkin halvemmalla, mutta pitää muistaa se, että jossain kohtaa ne pohjat on sitten oikeasti pohjat ja odottaja saa samalla rahalla yhä vähemmän osakkeita. Kukaan meistä ei tiedä, oliko 7,00 rinkuloiden pohjat vai ei.

Itse Nokiahan olisi sinänsä turvallinen kohde että sitä voisi ostaa vaikka jollain käsittämättömällä summalla ja sen kun möisi eläkeläisenä (=30v päästä tai jopa aiemmin) niin saisi käsittämättömän suuret voitot.

Itse Nokiahan olisi sinänsä turvallinen kohde että sitä voisi ostaa vaikka jollain käsittämättömällä summalla ja sen kun möisi eläkeläisenä (=30v päästä tai jopa aiemmin) niin saisi käsittämättömän suuret voitot.

Mihin toi sun päätelmä perustuu?? :rolleyes:

Nokiaa tunnutaan hakuttavan nyt vähän joka puolella. Ikäänkuin yhtiön johdossa olisi munattomia tumpeloita vain.

Mun mielipiteeni on, että Nokia selviää tästäkin härdellistä kuivin jaloin. Ennemminkin voitaisiin veikata, että onko Sony Ericson vai Motorola joka jättää leikin kesken? Päätyykö noista joku osa esim. Nokian haltuun vai luopuvatko vain leikistä?

Nokia ja Samsung varmaan vahvimmat nyt. LG on tuotteiltaan vahva, mutta taisi jo takoa tappiota? Tosin sekä LG että Samsung tekee paljon muutakin kuin kännyköitä. Myöskin Applea on vähän hankala verrata Nokiaan suoraan.

Kenestä loppupelistä olisi Nokian TODELLISEKSI haastajaksi? Yksittäisellä sektorilla varmaan kenestä tahansa, mutta entä kokonaisuus? Mikä voisi tappaa Nokian aseman markkinajohtajana?

Nokiaa tunnutaan hakuttavan nyt vähän joka puolella. Ikäänkuin yhtiön johdossa olisi munattomia tumpeloita vain.

Mun mielipiteeni on, että Nokia selviää tästäkin härdellistä kuivin jaloin. Ennemminkin voitaisiin veikata, että onko Sony Ericson vai Motorola joka jättää leikin kesken? Päätyykö noista joku osa esim. Nokian haltuun vai luopuvatko vain leikistä?

Nokia ja Samsung varmaan vahvimmat nyt. LG on tuotteiltaan vahva, mutta taisi jo takoa tappiota? Tosin sekä LG että Samsung tekee paljon muutakin kuin kännyköitä. Myöskin Applea on vähän hankala verrata Nokiaan suoraan.

Kenestä loppupelistä olisi Nokian TODELLISEKSI haastajaksi? Yksittäisellä sektorilla varmaan kenestä tahansa, mutta entä kokonaisuus? Mikä voisi tappaa Nokian aseman markkinajohtajana?

Jep, retoriikka on saman tapaista kuin teknokuplan aikaan; puhelimet on liian halpoja tai sitten kalliita, kate on liian pieni, älypuhelimet sakkaa jne... Tässä taloustilanteessa rahoissaan oleva markkinajohtaja on yleensä vahvoilla, mä satsasin Noksuun kun järkeilin että nyt on mahdollisuus kasvaa kilpailijoiden kustannuksella.

Mikähän lienee puhelimen keskihinta jonka normaali kuluttaja maksaa puhelimestaan? Lienee jotain 100 eskoo? Tuo kattanee suurimman osan markkinoista. Mitäs Applelta saa tuossa hintaluokassa? Paskat kuulokkeet iPodiin. Tietenkin normaali puhelimen käyttäjä, kuten esimerkiksi mun mutsi on valveutunut, tilaa iLuurin eBaystä kräkättynä asentaa siihen uusimmat pätsit ja klikkailee itsensä taivaisiin. Ainiin, eihän mutsi osaa edes vastaanottaa tekstiviestejä... :lol2:

Jos kysyttiin Nokian haastajaa, niin tarviiko sen löytyä OMXH:sta?

No sanotaan sit vaikka Kesko, se voi haastaa Nokian..

Hehheh. Huumorin lomassa oli asiaa. Eli ei tätä ketjua ole tarkoitettu OMXH:n ruotimiseen. Eli todellakin Nokiata puhuttaessa puhutaan sen kilpailijoista, pörssissämme niitä ei ole ainuttakaan.

Mikähän lienee puhelimen keskihinta jonka normaali kuluttaja maksaa puhelimestaan? Lienee jotain 100 eskoo? Tuo kattanee suurimman osan markkinoista. Mitäs Applelta saa tuossa hintaluokassa? Paskat kuulokkeet iPodiin. Tietenkin normaali puhelimen käyttäjä, kuten esimerkiksi mun mutsi on valveutunut, tilaa iLuurin eBaystä kräkättynä asentaa siihen uusimmat pätsit ja klikkailee itsensä taivaisiin. Ainiin, eihän mutsi osaa edes vastaanottaa tekstiviestejä... :lol2:

Hyvin kuvailtu. Apple on varmasti haastaja, mutta sekin aika kapeassa sektorissa. Ja Apple on yhtiönä varmasti vahva, eli se on syytä ottaa tosissaan vaikkei olisikaan koko valikoimassa paha kilpailija.

Mikä olisi mielestänne Nokialle paras kilpailija pois ostettavaksi? Jos nyt sitten pysytään realisimissa, eikä heitetä tähän mitään Applea.

YIT, NRE vaiko Panostaja? Kaikki kolme seurannassa, mutta ei viitsisi liikaa hajauttaa salkkua. Salkussa kuitenkin jo 10 eri osaketta.

Metsolle voisi pistää 6,99 (psykologinen vaikutus!:) ) tarjouksen ensi viikoksi. Niiden tulos tulee käsittääkseni 4.2 ja ei liene kaunista luettavaa, ehkä kannattaisi odottaa siihen saakka jos käy Nokiat. Käsittämätön lasku kyllä n. puolessa vuodessa.

Itse ostin Nokian Renkaita muistaakseni 7.90 hintaan kuukausi pari sitten kun sitä pidettiin "käsittämättömän edullisena".

Metsolle voisi pistää 6,99 (psykologinen vaikutus!:) ) tarjouksen ensi viikoksi. Niiden tulos tulee käsittääkseni 4.2 ja ei liene kaunista luettavaa, ehkä kannattaisi odottaa siihen saakka jos käy Nokiat. Käsittämätön lasku kyllä n. puolessa vuodessa.

Sellaista se on, kun yhtäkkiä tulee nolla tilausta päivässä pari kuukautta putkeen. Tuttua koko rakennus-, metalli- ja konepajafirmoille viime vuoden lopulta. Siihen nähden Koneen tulos oli todellinen ylläri, kun tilauksia tulee lähes normaalisti. Toivottavasti Koneella pysyykin toiminta normaalina, eikä käy näitä tilausten hyytymisiä edes viiveellä. Itse kylläkin uskon, että kun raha alkaa taas pyörimään, niin tilauksiakin tulee kaikille firmoille ja Metsokin porskuttaa. Tosin vähän pienempänä ja vähemmän paperikoneisiin suuntautuvana.

Tässä taloustilanteessa rahoissaan oleva markkinajohtaja on yleensä vahvoilla, mä satsasin Noksuun kun järkeilin että nyt on mahdollisuus kasvaa kilpailijoiden kustannuksella.

Samasta syystä olen kanssa ottanut nyt Nokiaa. Yleensä vahvat hyötyvät lamasta eli on järkevää panostaa yhtiöihin, joilla on kassa kunnossa.

Lisäksi Nokia on panostanut voimakkaasti kasvaviin markkinoihin halpamalleillaan. Muistaakseeni on näyttöä siitä, että ihminen yleensä pysyy samassa kännymerkissä, jota on tottunut käyttämään. Eli harva Nokiaa käyttämään tottunut siirtyy esim. Samsungiin. Lisäksi on tutkittu, että seuraava puhelin on yleensä hieman kehittyneempi kuin edellinen. Eli Nokia hyötynee Intian yms noususta kilpailijoitaan enemmän.

Näkisin kyllä että Nokia nousee tästä lamasta(?) voittajana ellei mitään traagista tapahdu..

Näkisin kyllä että Nokia nousee tästä lamasta(?) voittajana ellei mitään traagista tapahdu..

Samat mietteet oli itsellänikin kun ostin Nokiaa pari päivää takaperin 9,20€ hinnalla pienen määrän. Saattaahan tuo vielä laskeakin, mutta sitten ostetaan lisää. :thumbs:

YIT, NRE vaiko Panostaja? Kaikki kolme seurannassa, mutta ei viitsisi liikaa hajauttaa salkkua. Salkussa kuitenkin jo 10 eri osaketta.

Pakkislaiset ostelevat näköjään osakkeita päät märkinä. Lieneeköhän tuo myyntisignaali? ;)
Vasta silloinhan kuin sana "osake" on kirosana lähes kaikkien huulilla on pohjat aivan oven takana.

YIT:n kanssa ei mielestäni ole ollenkaan kiire. Julki ei ole vielä tullut läheskään kaikki mahdolliset vastoinkäymiset. Eli ei olle vielä kirjattu alas myymättömien valmiiden ja valmisteilla olevien asuntojen arvoja. Venäjällä on paljon myymätöntä rakennuskantaa. YIT:lllä on mielestäni kaikki ainekset jopa kriisiyhtiöksi, eli nähtäneen ainakin yksi "omistajan kukkarolla käynti". YIT olisi jopa sikahalpa, jos nyt kävisikin niin, että täällä ja itänaapurissa lähtisi asuntokauppa taas vetämään. Voin toki olla väärässä, eli mua on turha tulla syyttämään jos YIT nyt raketoi, etkä ostanut. Suosittelen vain olemaan varovainen. Raksariskiä saa muistakin yhtiöstä, esim. SRV voisi olla hyvä vaihtoehto? Tosin ongelmat on silläkin. Lemminkäinen sai mukavat kauapat joku viikko sitten, mutta sikana velkaa silläkin. Tosin Lemminkäistä helpottaa se, että se saanee mukavat siivut tulevista tiehankkeista tehtäväkseen. Itsellä on suoraan raksasektorilta vain Uponoria. Tustkin sekään mitään loistotulosta tekee, mutta myivät kuitenkin Briteissä yhden osan itsestään huippuhintaa, joten velkaa voidaan painaa alas. Lisäksi Uponorin taseessa ei ole noita tontteja/valmisteilla olevia/valmiita asuntoja, joiden arvoja pitäisi kirjailla alas.

Itse siis noista kolmesta vaihtoehdostasi valitissin Nokian Renkaat ja Panostajan. Ja jos vain yksi pitäisi valita, niin Panostaja.

Hei, osaatteko neuvoa aloittelijalle jotain hyviä perusteoksia sijoittamisesta?
Ehkä jotain tämän tapaista iltalukemiseksi (http://www.pakkotoisto.com/vbulletin/showpost.php?p=1289437&postcount=548)
Nikkinen, Rothovius, Sahlström: Arvopaperi sijoittaminen.

kiitos:)

Tuo Arvopaperisijoittaminen on aikalailla raskaslukuinen, oppikirja kun enemmänkin on.

Seppo Saariolta on hyvät kirjat, kunhan valitsee vähän noita tuoreempia teoksia. Ja yksi ihan huippu on Malkielin Sattuman Kauppaa Wall Streetillä. Sitten on Kim Lindsrtömin "Menesty osakesijoittajana" ja "Vaurastu arvo-osakkeilla" kirjat. Henri Elon "löydä helmet, vältä kuplat" on myös hyvää luettavaa.

Sitten tulee ainakin mieleen Karo Hämäläisen "osakesijoittajan opas" ja Puttonen - Kivisaari "Vaurastuminen".

Eli ei muutakun kirjastosi tietokantaa selaamaan vain.

Metsokin porskuttaa. Tosin vähän pienempänä ja vähemmän paperikoneisiin suuntautuvana.

Onko tuo aivopieru vai löytyykö tuohon jotain perusteitakin?

Automotivea veikkaisin ensimmäiseksi karsinnan paikaksi nykyisessä tilanteessa... Ja kaivosalallakaan ei kauheasti ole nyt tarvetta uudelle kalustolle

Maailmassa kuitenkin vain kaksi tosissaan otettavaa valmistajaa paperikoneille : voith & metso. Lisäksi ylivoimaisesti parhaat rahat irtoaa paperin servicestä joten se on todennäköistä että valmistus vähenee mutta service kasvaa sillä koneiden huoltoa ei voi lopettaa jos niitä aikoo ajaa vaikka olisi millainen lama päällä vuosituhansia.....

Eli varmasti säilyttää asemansa paperin puolella vaikka koneiden myynti vähenee radikaalisti

Back
Ylös Bottom