Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Jos olet vuoden vetänyt, ei voi kyllä sitten missään tapauksessa olla kyse siitä, että lihas reagoisi uudenlaiseen rasitukseen, minkä huomaa lähinnä ekalla kerralla.

Tuntuuko kipu samana päivänä vain sen viidentoista minuutin ajan treenin jälkeen vai jatkuuko se koko loppupäivän? Mulla itellä on mavetreenin jälkeen selkä aina hieman kipeä ja jäykkä koko loppupäivän, ja aamulla se on joko enää hieman hellänä tai sitten enemmän jumissa, riippuen venyttelystä ja siitä, kuinka kovan treenin vedin.

Mä ehdottaisin sellaisia ratkaisuja, että pyydät jonkun kokeneen salikävijän tarkkailemaan sun nostoa, jos se toteaa jotain olennaista vikaa siinä, niin toki otat neuvosta vaarin ja teet paremmalla tekniikalla. Jos kipuilu jatkuu silti, niin sitten lääkäriin.

EDIT: Saattaapi olla myös, että joillekkin ei mave vaan yksinkertaisesti sovi. Siitä saattaa löytyä tuolla "Urheiluvammat ja lihashuolto" -osiolta enemmän, en ole ihan varma.

okei joo kiitos. oon peilistä joskus kattonu ja selkä näyttää olevan suorana. minulla on itseasiassa melko samanlainen toi selkäkipu kuin sinullaa että tuntuu vähän jäykältä

minulla on itseasiassa melko samanlainen toi selkäkipu kuin sinullaa että tuntuu vähän jäykältä

Mä en usko, että kukaan kykenee vertaamaan selkäkipuaan mitenkään, ellei sitten käy mittaamassa jossain lääketieteellisessä masiinassa jotain aivojen sähkömagnetiikkaa tms. :)

Tiettyyn pisteeseen mavetreenin jälkeen tuntuva kipu on normaalia. Jos yhtään epäilyttää, niin kannattaa mennä lääkäriin, näiden asioiden kanssa ei kannata pelleillä.

Mä en usko, että kukaan kykenee vertaamaan selkäkipuaan mitenkään, ellei sitten käy mittaamassa jossain lääketieteellisessä masiinassa jotain aivojen sähkömagnetiikkaa tms. :)

Tiettyyn pisteeseen mavetreenin jälkeen tuntuva kipu on normaalia. Jos yhtään epäilyttää, niin kannattaa mennä lääkäriin, näiden asioiden kanssa ei kannata pelleillä.

lähinnä nyt tarkotin tuota et kuvailemasi kipu oli samantyylistä mitä itsekkin olen huomannut. mutta voihan se olla erilaistakin. sitä kun ei koskaan tiiä. vois vaikka ottaa kameralla videokuvaa ni näkis ehkä hyvin

mikä olis mulle sopiva kalori määrä/pvä nyt kun aloitin dietin ja käyn salilla 3 kertaa viikossa?. mitat 175/74. ja kannattaisiko tilata jotain lisä ravinteita, ja minkälainen treeni ohjelma kannattais ottaa?

mikä olis mulle sopiva kalori määrä/pvä nyt kun aloitin dietin ja käyn salilla 3 kertaa viikossa?. mitat 175/74. ja kannattaisiko tilata jotain lisä ravinteita, ja minkälainen treeni ohjelma kannattais ottaa?

netissä on ohjelmia jotka laskee ns peruskulutuksesi ja treeninkulutuksen

kävin eilen ja toissapäivänä salilla (teen siis 2-jakosella) ja nyt kropan melkein jokaista lihasta särkee, hyvällä tavalla siis. Tietää että on tullut jotain tehtyä :D Mutta siis tekis mieli mennä tänäänki puntille niin onko siitä mitään hyötyä jos lihas ei kerta oo vielä palautunu edellisestä? Meneekö ns harakoille? Vai pitäskö mielummin joku juoksulenkki tänää tms? vähä tyhmä olo kysyy :D

omasta kokemuksesta ku reenaa "kipeillä lihaksilla" niin ei kyl reeni kulje, ellei sitä vedä jotain pumppailua pelkästää, itse kävisin vetää vaikka kuntopyörää tai soutulaitetta jos sinne salille niin kova hinku on, mut maltti on valttia. Kun antaa keholle aikaa palautua niin tätä hommaa sit pystyy/jaksaa tehdä 10 vuodenki päästä.

Sarjojen pituuksissa itsellä sama suunnitelma kuin pizza-pekulla eli 15-10-5. Mietityttää vielä se, että miten täydellä teholla sarjat kannattaa tehdä? Kolmijakoinen ohjelma ja kolme kertaa viikossa tarkoitus käydä eli viikon tauko tulee aina lihasryhmälleen. Onko silloin syytä vetää niin, että jaksaa aina juuri ja juuri 15. Ja sit kun vaihtaa 10 toistoon, niin lisää painoja niin et jaksaa juuri ja juuri 10? Näinkö? Tällaista tein aiemmin 2-jakoisella systeemillä. Ei tuo voima ihan räjähdysmäiseen kasvuun lähtenyt mutta eipä se ollut niin tavoitekaan, vaan hitaasti edeten.

Tämä varmaan jäi jo jalkoihin tässä ketjussa. Osaisiko joku sanoa vaikka prosentteja maksimista tai jotain vastaavaa, kuinka tiukalle nuo sarjat kannattaa tehdä? Mietin vain, että onko tarvetta vetää aina sellaiset painot, et juuri ja juuri saa sarjan tehtyä. Saisiko hyvän tuloksen pienemmilläkin tehoilla.

Hei, saliltani ei löydy laitetta alataljavetoon. Olisiko tälle liikkeelle korvaajaa, tai onko tämä liike selän tasaisen kehittymisen kannalta erittäin tärkeä?

Tämä varmaan jäi jo jalkoihin tässä ketjussa. Osaisiko joku sanoa vaikka prosentteja maksimista tai jotain vastaavaa, kuinka tiukalle nuo sarjat kannattaa tehdä? Mietin vain, että onko tarvetta vetää aina sellaiset painot, et juuri ja juuri saa sarjan tehtyä. Saisiko hyvän tuloksen pienemmilläkin tehoilla.

Voithan sä aika tiukalle tehdä, kuitenkin failurea välttäen. Aina kun tuntuu vikassa sarjassa, että menisi enemmän, niin ensi kerralla lisää painoa. Kieltämättä varmempi tapa on, että sitten kun saa vikalla pari toistoa yli, niin lisää vasta sitten painoa. Makuasia.

Mun mielestä toi progressio on oikein toimiva. Ensimmäinen kuukausi kannattaa aloittaa melko helpolla painolla ja kuukauden edetessä vetää kovempia sarjoja. Kun kuukausi vaihtuu, voi tankoon laittaa vaikkapa vain 2,5-5kg enemmän siitä, mihin jäätiin. Näin kymmenen toiston kuukausi alkaa kevyesti. Sen kuun lopussa tehdään sama.

Kun koko kolme kuukautta on purkissa, voit aloittaa alusta (ehkäpä uudella ohjelmalla) ja kovemmilla painoilla korkeampien voimatasojen johdosta. :thumbs:

EDIT: Alataljalle hyvä korvaaja on tangolla tai käsipainoilla tehtävä kulmasoutu. Selkätreenissä on tosiaan hyvä olla sekä ylhäältä (leuat, ylätalja yms.), että alhaalta tuleva veto (nuo em. liikkeet).

Mistä kohtaa selkää kivut ja millaisia?

Haluaisin tässä lisäillä massaa. En hae mitään sikabulkkia vaan sellaista 1kg/kuukausi, että läskiä ei paljon syntyisi. Kuinkas paljon kalorit pitäis olla plussalla? +100, 200 vai 300 cal?

Eli nyt meni sitten yläselkä jumiin totaalisesti. Tänä aamuna ei saanut edes paitaa päälle.

Pystypunnerruksessa jotenkin yläselkä nitkahti. Lääkärissä kävin ja jos ensi viikolla jatkuu, niin sitten jatkotutkimuksiin.

Nyt olen yrittänyt väkisin lisätä levypainoja joka liikkeeseen ja ilmeisesti liikaa oli nyt. En ollut vielä edellisellä kerralla saanut täyttä 3x6:tta täyteen ja nyt lisäsin sitten sen 2,5 kiloa. Pakko lisätä väkisin, kun en muuten levypainoja saa lisättyä. Eikö se 2,5 kiloa lisätä viikossa, niin ainakin täältä olen lukenut?

En vain todellakaan tiedä, miten noita levypainoja saa lisättyä. Nyt kun lisäsin sen 2,5 kiloa, niin tuntui liian raskaalta ja selkä meni. Jos taas en lisää väkisin tuota levypainoja, niin jään junnaamaan samaan paikkaan. Eli pakolla on mentävä, vaikka sitten joku paikka huonoksi menee, en tässä muuten ikinä mitään tulosta saa.

Syömisiä olen lisännyt, mutta kyllä tässä sellainen meininki on, että kaikki paino, mikä tulee, tulee läskinä. Sitten taas dieetillä, taas läskiä, dieetti, jne. Treeni ei vain millään suju. Varsinkin kun tuo selkä meni, niin viikko pari taas taukoa.

Back
Ylös Bottom