Ravinto-osion yleiset kysymykset. Yksinkertaiset nopeat kysymykset tänne

Meta title: 💥 Ravinto-osion yleiset kysymykset – kaikki nopeat ruokapulmat yhteen helppoon ketjuun

Meta description: Keskustelua ravinnon perusasioista, makroista, lisäravinteista ja arjen valinnoista – nopeita vastauksia ilman turhaa selittelyä.

Saisko kommenttia ruokavaliosta? Diettiä aloitellessa. Tavoitteena olis saada kiloja pois muutama. Uskon jaksavani tällä määrällä, jos en jaksa niin syön enemmän ja lisään liikuntaa.

AAMUPALA 0700
maitorahka 150kcal
ananasmurska 60kcal

VÄLIPALA 1100
raejuusto 180kcal

LOUNAS 1500
kalaa/lihaa/kanaa 200kcal
ruisleipä + päälliset 150kcal

PÄIVÄLLINEN 1900
tukevampi salaatti 200kcal

ILTAPALA 2200
90kcal ... vaikka pieni satsi pähkinöitä tms. mielen mukaan.

yht. 1000kcal

kellään tietoa..?

Moro, Maicceli

Itse en ihan kärkeen halunnut tuohon kommentoida, koska itse tuli vedettyä niitä sen verran monta vuotta, että vähempikin :wall: joten kommentoin vasta nyt.

Oma kokemus ja käsitys on se, että ne vievät terän ihmisestä. Kun niillä on tarkoitus saada terä pois 'huonoilta tunteilta' (vaikka voi miettiä, onko sellaisia ylipäätään), se vie terän koko ihmiseltä. Kun masennuslääkkeitä syö, riippuen tietty annostuksesta, ei pysty reagoimaan asioihin normaalisti. Siinä ikäänkuin etääntyy kaikesta, esim. kaverin heittämän vitsin kyllä kuulee ja tajuaa, mutta se ei aiheuta mitään vaikutusta. Ja sama tapahtuu joka alueella elämässä. Jotkut luulee, että lääkkeistä tulee 'iloisemmaksi'. Mutta ilo on reagointia ja lääkkeet nimenomaan poistaa sitä.

Riittävän iso annostus kun on, niin ei oo tarvetta syödä, ei oo syytä nukkua vaikka aina väsyttää, ei kiinnosta herätä.. Ja itselläni tuli kaupan päälle **tullinen päänsärky. Ja jos annostus on iso ja 'hoito' pitkä, niin lopettaminen onkin oikea elämänmuutos, koska joutuukin oikeasti muuttumaan ja muuttamaan asioita aika paljon useammalla tavalla kuin mitä etukäteen ajattelisi. Masennuslääke ei piristä ihmistä. Että voi olla mahdotonta nähdä, mikä ero sairaudella ja hoidolla on.

Ja niitähän ei syödä esim. kahta viikkoa tai neljää, vaan minimiaika taitaa olla n. 6kk siksikin, että vaikutus ei tule heti, eikä lopettaminenkaan tapahdu poks vaan. Itselleni lääkäri ei juuri viitsinyt neuvoa niiden kanssa, mukaanlukien sivuvaikutusten eikä edes lopettamisen suhteen. (Olen pohtinut, voisiko aiheesta nostaa näin jälkikäteen mekkalaa..)

Elikkä tällasen johdannon jälkeen vastaus alkuperäiseen kysymykseesi alkaa aueta. Elikkä kyllä masennuslääkkeet on kokonaisvaltanen juttu, ihan samalla tavalla kuin kuntosalitreeni. Masennuslääkkeet latistaa ihmistä ja vaikutus itse kehittymiseen tulee varmasti niin montaa reittiä että ihan mahdoton arvioida vaikutusta juuri testotasoihin. Mutta jos ei tunnu miltään ja lisäks ei ehkä huvita syödä eikä nukkua, niin ihan takuuvarmasti koko hormonitoiminta on aivan päin seiniä ja koko ihminen ihan muuta kuin 'action man' joka tarttuu punttiin ja hilaa sen ylös. Pienemmillä annoksilla vaikutus ehkä pienempi.

Suomalaisethan vetää masennuslääkkeitä ihan jumalattomia määriä ja aihe todellakin saa v-käyrän noususuhdanteeseen.

Mutta suosittelen tietty kokeilemaan, tiedätpähän sitten nimenomaan itse, mistä niissä pillereissä oikeasti on kyse ja ehkä jotain muutakin avautuu matkalla. Toivottavasti sulla on hyvä lääkäri, muista tentata sitä aiheesta, älä tyydy pikavastauksiin.

Kuntosalitreeni on mulle itselle ehkä tärkein keino pitää hyvä elämä hallussa nykyään. Ihmiset yleisesti aliarvioi kuntosalin vaikutusta paljon. Tietty tääl Pakkiksella harvempi aliarvioi.

Hyvä kirjoitus tuossa edellä. Kerran kysyin eräältä lääkäriltä tuosta, ihan oikealta lääkäriltä, kun täälläkin on aiheesta joskus poristu hyvät tovit. Ei ollut koskaan kuullutkaan moisesta väitteestä, että testotasot laskisivat.

Mutta sitten oma kysymykseni: sanotaan että kreatiini suojaa niveliä, mutta miten se käytännössä tapahtuu? Kreatiini kerää nestettä lihakseen, mutta miten se suojaa niveliä? Turvottaako se lihakset niin että nivel on ikään kuin "suojatumpana" siellä alla, vai..? Voisiko joku selittää tämän kreatiini(-monohydraatin) ja nivelsuoja-episodin minulle kuin kaksivuotiaalle?

Tiedän että tästä on varmasti ollut keskustelua, mutta yritä nyt onkia sitä infoa noiden ~300 kreatiiniketjun joukosta sitten..

Kreatiiniin kun päästiin, niin voisiko joku infota minuakin. Eli ongelmani oli aikoinaan se, että kreatiiniä ottaessani sairastin jokapäiväistä pääkipua. Juuri tämän takia jouduin krean ottamisen lopettamaan, vaikka siitä ihan selvää buustia tulikin tuloksiin. En vain jaksanut enää napsia buranaa. Silloin selasin täällä yhtä ketjua, josta kohtalonkumppaneita löysin useita. Enää en ketjua haulla löytänyt.

Nyt tekisi mieli taas kokeilla, mutta oletteko päävammaiset löytäneet jonkin merkin jossa haittavaikutus on pienin? Muistelin omalla kohdallani, että merkin vaihdos auttoi jonkin verran. Onko mielestänne mono/pyru vaikutusta asiaan?

Silloinen terveydenhoitaja sanoi että kreatiini nostaa hetkellisesti verenpainetta, että pääkipuni olisi sitten johtunut siitä.. :david:

Löysin sittenkin ketjun, mutta kysymykseni on voimassa edelleen.

Viimeksi muokattu:
Saisko kommenttia ruokavaliosta? Diettiä aloitellessa. Tavoitteena olis saada kiloja pois muutama. Uskon jaksavani tällä määrällä, jos en jaksa niin syön enemmän ja lisään liikuntaa.

AAMUPALA 0700
maitorahka 150kcal
ananasmurska 60kcal

VÄLIPALA 1100
raejuusto 180kcal

LOUNAS 1500
kalaa/lihaa/kanaa 200kcal
ruisleipä + päälliset 150kcal

PÄIVÄLLINEN 1900
tukevampi salaatti 200kcal

ILTAPALA 2200
90kcal ... vaikka pieni satsi pähkinöitä tms. mielen mukaan.

yht. 1000kcal

Naurettavan vähän kaloreita. Pituutta ja painoa kehiin.

Voiko 12 päivää vanhan rahkan syödä? Avasin juuri ja ei ainakaan ole mitään hajuja tms. Täytyy ihan täällä kysyä kun illalla treeni, ettei sitten vatsa mene ihan sekaisin.

Voiko 12 päivää vanhan rahkan syödä? Avasin juuri ja ei ainakaan ole mitään hajuja tms. Täytyy ihan täällä kysyä kun illalla treeni, ettei sitten vatsa mene ihan sekaisin.
kannattaako moista riskiä ottaa ja syödä 12 päivää vanhaa rahkaa?? kun purkin hinta on se
70-80 senttiä??

oisko hyvä iltapala, jos söis tonnikala purkin ja maitorahka purkin. vai oisko parempi jotain leipää ym?

ja oisko esim tonnikala hyvä treenien jälkeen?

oisko hyvä iltapala, jos söis tonnikala purkin ja maitorahka purkin. vai oisko parempi jotain leipää ym?

Hieman turha vetäistä noin paljon proteiinia kerralla, jos nimittäin meinasit sekä tonnikalan että rahkan syödä. Syöt joko rahkan tai tonnikalan, ja kaveriksi pähkinöitä (hyviä rasvoja).

Ei hiilareita ennen unia eli tuna+maitorahka ok. Jos jompi kumpi niin rahka, koska imeytyy pitkin yötä sopivasti, siihen oliiviöljyä ja kalaöljyä kaveriks.

Ei hiilareita ennen unia eli tuna+maitorahka ok. Jos jompi kumpi niin rahka, koska imeytyy pitkin yötä sopivasti, siihen oliiviöljyä ja kalaöljyä kaveriks.
Kyllä se tonnikalakin ihan yhtä hitaasti imeytyy.
Ok mutta miks ei kannata ottaa hiilareita ennen unia? Onko siitä jotain haittaa.
Hiilarit on lihasten polttoainetta. Et tarvitse sitä yöllä nukkuessa, koska et oikeastaan tee mitään silloin. Onhan noita tutkimuksiakin tehty kuinka iltahiilarit kerääntyisi helpommin rasvaksi. Proteiinia taas tarvitset aina, koska se on lihaksille rakennusaine. Rasva vielä hidastaa sitä proteiinin imeytymistä joten proteiini+rasva on oikeastaan kaikki mitä yöllä tarvitset.

Moro, Maicceli

Itse en ihan kärkeen halunnut tuohon kommentoida, koska itse tuli vedettyä niitä sen verran monta vuotta, että vähempikin :wall: joten kommentoin vasta nyt.

Oma kokemus ja käsitys on se, että ne vievät terän ihmisestä. Kun niillä on tarkoitus saada terä pois 'huonoilta tunteilta' (vaikka voi miettiä, onko sellaisia ylipäätään), se vie terän koko ihmiseltä. Kun masennuslääkkeitä syö, riippuen tietty annostuksesta, ei pysty reagoimaan asioihin normaalisti. Siinä ikäänkuin etääntyy kaikesta, esim. kaverin heittämän vitsin kyllä kuulee ja tajuaa, mutta se ei aiheuta mitään vaikutusta. Ja sama tapahtuu joka alueella elämässä. Jotkut luulee, että lääkkeistä tulee 'iloisemmaksi'. Mutta ilo on reagointia ja lääkkeet nimenomaan poistaa sitä.

Riittävän iso annostus kun on, niin ei oo tarvetta syödä, ei oo syytä nukkua vaikka aina väsyttää, ei kiinnosta herätä.. Ja itselläni tuli kaupan päälle **tullinen päänsärky. Ja jos annostus on iso ja 'hoito' pitkä, niin lopettaminen onkin oikea elämänmuutos, koska joutuukin oikeasti muuttumaan ja muuttamaan asioita aika paljon useammalla tavalla kuin mitä etukäteen ajattelisi. Masennuslääke ei piristä ihmistä. Että voi olla mahdotonta nähdä, mikä ero sairaudella ja hoidolla on.

Ja niitähän ei syödä esim. kahta viikkoa tai neljää, vaan minimiaika taitaa olla n. 6kk siksikin, että vaikutus ei tule heti, eikä lopettaminenkaan tapahdu poks vaan. Itselleni lääkäri ei juuri viitsinyt neuvoa niiden kanssa, mukaanlukien sivuvaikutusten eikä edes lopettamisen suhteen. (Olen pohtinut, voisiko aiheesta nostaa näin jälkikäteen mekkalaa..)

Elikkä tällasen johdannon jälkeen vastaus alkuperäiseen kysymykseesi alkaa aueta. Elikkä kyllä masennuslääkkeet on kokonaisvaltanen juttu, ihan samalla tavalla kuin kuntosalitreeni. Masennuslääkkeet latistaa ihmistä ja vaikutus itse kehittymiseen tulee varmasti niin montaa reittiä että ihan mahdoton arvioida vaikutusta juuri testotasoihin. Mutta jos ei tunnu miltään ja lisäks ei ehkä huvita syödä eikä nukkua, niin ihan takuuvarmasti koko hormonitoiminta on aivan päin seiniä ja koko ihminen ihan muuta kuin 'action man' joka tarttuu punttiin ja hilaa sen ylös. Pienemmillä annoksilla vaikutus ehkä pienempi.

Suomalaisethan vetää masennuslääkkeitä ihan jumalattomia määriä ja aihe todellakin saa v-käyrän noususuhdanteeseen.

Mutta suosittelen tietty kokeilemaan, tiedätpähän sitten nimenomaan itse, mistä niissä pillereissä oikeasti on kyse ja ehkä jotain muutakin avautuu matkalla. Toivottavasti sulla on hyvä lääkäri, muista tentata sitä aiheesta, älä tyydy pikavastauksiin.

Kuntosalitreeni on mulle itselle ehkä tärkein keino pitää hyvä elämä hallussa nykyään. Ihmiset yleisesti aliarvioi kuntosalin vaikutusta paljon. Tietty tääl Pakkiksella harvempi aliarvioi.

Hyvä kirjoitus, kiitoksia

Mulla on Cipralex 5mg annostus (eli pieni) ja kohta viikko on tullut käytettyä ja vähän on alkanut mietityttää että onko oikeasti tarvetta käyttää, kun vihdoin ja viimein sain pakotettua itseni salille ja treenit alkoi taas kulkemaan. Huomattavasti paransi oloa kun sai treenaamisesta kiinni...toisin kuin se että istuu vittuuntuneena tietokoneen ääressä 24/7... uskon että selviän ilman lääkkeitäkin..

Hiilarit on lihasten polttoainetta. Et tarvitse sitä yöllä nukkuessa, koska et oikeastaan tee mitään silloin. Onhan noita tutkimuksiakin tehty kuinka iltahiilarit kerääntyisi helpommin rasvaksi. Proteiinia taas tarvitset aina, koska se on lihaksille rakennusaine. Rasva vielä hidastaa sitä proteiinin imeytymistä joten proteiini+rasva on oikeastaan kaikki mitä yöllä tarvitset.

Toisaalta, haittaavatko kasvisten hiilarit illalla yhtä paljon kuin, jos vaikka hedelmiä napostelisin? Tai sokeripitoista kevytjogua.

Mites se meni kreatiinin kanssa se kahvinjuonti, eli kannattaako sitä juoda ollenkaan vai kunhan ei ota niitä samaan aikaan?
On nimittäin itellä ollu tapana ennen treeniä juoda kahvit ja saada siitä vähän lisää virtaa..

Yritin etsiä tietoa täältä, mut eipä löytynyt mun amatöörin etsinnöillä. Onko kokemuksia Pirkan lisäravinteista? Esim. monivitamiinista ja magnesimiumista? Onko niistä mihinkään? Markalla markan tavaraa vai? Tässä nyt vaan summaillut erilaisia vaihtoehtoja, ja kauppareissulla nuo osui silmään, ja jäi mietityttään. Infoa! :)

Itse olen popsinut noita monivitamiiniporeita monta tuubia jo. Ainakin ravintosisältötekstin perusteella lähes kaikkia vitamiineja tulee 100% päivän saantisuosituksesta yhdestä poreesta, paitsi b-vitamiinien eri muotoja n. 86%. Eli tekstien perusteella ihan hyvää kamaa ja sen 2e / 20 tablettia joten hintakin on kohdallaan.

Peruskulutus n. 1400kcal. Eli -400kcal, ei se ole liikaa ainakaan.
Ton 1400kcal kulutat melkein jo siinä kun makaat koko päivän sohvalla tekemättä mitään. Eli tohon urheilut ja muut liikkumiset päälle.

Back
Ylös Bottom