Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Olen ajatellut rueta tekemään tätä http://www.joeskopec.com/five.html penkkiohjelmaa, jonka tekisin maanantaina, joten voisinko tehdä nopeuspenkkiä samalla viikolla esim torstaina?
Vai onko mtn järkeä tehdä edes nopeuspenkkiä samalla aikaa kun teen tuota kyseistä 5x5 ohjelmaa?
Tai onko edes kannattavaa tehdä toista penkki treeniä viikossa jos tuo ohjelma on käytössä? toivottavasti joku nyt tajusi mitä kysyin.

Olen ajatellut rueta tekemään tätä http://www.joeskopec.com/five.html penkkiohjelmaa, jonka tekisin maanantaina, joten voisinko tehdä nopeuspenkkiä samalla viikolla esim torstaina?
Vai onko mtn järkeä tehdä edes nopeuspenkkiä samalla aikaa kun teen tuota kyseistä 5x5 ohjelmaa?
Tai onko edes kannattavaa tehdä toista penkki treeniä viikossa jos tuo ohjelma on käytössä? toivottavasti joku nyt tajusi mitä kysyin.

Ei kannata.

Ma/Penkki 2-5*5-8
Ti/Kyykky-veto(vatsaa)
Ke/Lepo
To/Penkki(kapeeella, nopeuspenkki) 6-10*2-4(nopeutta)
Pe tai lauantai/ etukyykky, sjmv (vatsaa)

Olka-käsijumppaa voi tehä ilosesti... about missä kohtaan vaan.

Kokeilin tänään kaverini kanssa ekaa kertaa SJMV:tä ja en jostain syystä saanut liikkeestä juuri minkäänlaista tuntumaa jalkoihin, vaan liike tuntui vain pääosin alaselässä? Kaverillani oli sama ongelma... Mistähän tämä voisi johtua? jokin tekniikassa varmaankin mättää, mutta ainakin mitä itse kaverini liikettä seurasin niin ihan oikeanlaiselta tuo tekniikka mielestäni näytti.

Kokeilin tänään kaverini kanssa ekaa kertaa SJMV:tä ja en jostain syystä saanut liikkeestä juuri minkäänlaista tuntumaa jalkoihin, vaan liike tuntui vain pääosin alaselässä? Kaverillani oli sama ongelma... Mistähän tämä voisi johtua? jokin tekniikassa varmaankin mättää, mutta ainakin mitä itse kaverini liikettä seurasin niin ihan oikeanlaiselta tuo tekniikka mielestäni näytti.
Työnnä sitä takapuolta taaksepäin niinkuin tarjoaisit sitä jollekkin.:urjo:
Pitäisi tuntua melkein jo ilman painojakin takareisissä.

Moi! Kiinostaisi tietää minkälaista treeniä pitäisi tehdä, kun haluan treenata ojentajia ja "ponnistus" lihaksia. Itsellä on kyseiset lihakset aika huonossa kunnossa.

Kun on ostamassa ensimmäisiä rannesiteitä mitä on otettava huomioon, jotta saa varmasti rahalle vastinetta?

Lueppa vaikka tämä: Parhaat rannesiteet. Ei kannata mitään fastin siteitä ostaa, tuolla threadissa on varmaan listattu semmoset joita kannattaa harkita.

Moi! Kiinostaisi tietää minkälaista treeniä pitäisi tehdä, kun haluan treenata ojentajia ja "ponnistus" lihaksia. Itsellä on kyseiset lihakset aika huonossa kunnossa.

Mites olis kyykky ja kapea penkki? Ihan mahdoton antaa parempaa vastausta noin ympäripyöreään kysymykseen.

Onko kässäreillä penkkiä tehdes väliä, et onko kädet tangon suuntaisesti vai kämmenet vastakkain, sama tietty pystypunnerruksessa? Vatsalihaksia treenatessa, niin pitkillä vaiko lyhyillä sarjoilla saa sen kuuluisan sixpackin näkyviin ?

Onko kässäreillä penkkiä tehdes väliä, et onko kädet tangon suuntaisesti vai kämmenet vastakkain, sama tietty pystypunnerruksessa? Vatsalihaksia treenatessa, niin pitkillä vaiko lyhyillä sarjoilla saa sen kuuluisan sixpackin näkyviin ?

^

Kuuluisan "sixpackin" saa esiin laihduttamalla. Tottakai kasvattamalla vatsalihaksia näkyvyys voi tietenkin hieman parantua, mutta uskoisin, että haluamiasia tuloksia ei saa muutakuin laihduttamalla.

Mikäs siinä on että tuon treenipäiväkirjan nimeen vannotaan suht paljon? Taisiis, mitä siitä hyötyy, kun jostain luin että on saliharrastuksessa lähes yhtätärkeä kuin palkkari tai jotain sinneppäin. Kyllähän minä nyt muistan mitä viimekerralla tein ja minkäkokoisella painoilla.
Vai haetaanko tuolla jotain motivaatiota kun selataan 9kk taaksepäin ja nähdään kuinka se ykkönen on noussut 10kg?

Vastasit itse jo kysymykseesi. Voi seurata kehitystä ja treenipainoja tietyllä ajalla. Joillain toimii ja joillain ei. Tarpeeksi kun rautojen kanssa puljaa vuodesta toiseen, niin sitä on oppinu jo muistamaan miten homma toimii, niin ei treenipäiväkirjalla välttämättä ole niin suurta käyttöä.

Edit. Ellei sitten Marden tapaan treenaa monimutkaisilla systeemeillä, jolloin oma muisti ei ehkä riitäkään.

Mikäs siinä on että tuon treenipäiväkirjan nimeen vannotaan suht paljon? Taisiis, mitä siitä hyötyy, kun jostain luin että on saliharrastuksessa lähes yhtätärkeä kuin palkkari tai jotain sinneppäin. Kyllähän minä nyt muistan mitä viimekerralla tein ja minkäkokoisella painoilla.
Vai haetaanko tuolla jotain motivaatiota kun selataan 9kk taaksepäin ja nähdään kuinka se ykkönen on noussut 10kg?

No kyllähän se nyt helpottaa sen kehityksen seuraamista ja seuraavien treenien suunnittelua ku pitää ees jonkinlaista kirjaa tekemisistään salilla. Ite tykkään suunnitella mahdollisimman paljon jo etukäteen mitä tulen tekemään seuraavien viikkojen aikana, joten olenkin tehnyt excelillä ohjelmapohjan ja etukäteen suunnitellun progression liikkeisiin aina noin 2kk kerrallaan eteenpäin. Monesti sitä tahtoo päästää itsensä liian helpolla varsinki jos sattuu pikkusen väsyttään tai muuta salille mennessä. Helpommin tulee tehtyä ja puskettua itteään limitille ku ohjelma sanoo mihin pitää pystyä. Lisäksi ei tartte muisella kevyitä viikkoja että tulikos sellaista pidettyä neljä vai 14 viikkoa sitten ja niin edelleen. Lisäksi en varmana enää muistaisi mitä ja millä painoilla olen pystynyt tekemään vuosi-pari takaperin ja sehän se vasta vituttais. Jos päivyristä selviää että painot ei oo vuoteen kasvanu, niin sillon olis jotain tehty pieleen.

Totta kai sitä ilman papereitakin pärjää, mutta itse en enää siihen kykenis. On menny sen verran järjestelmälliseksi.

Dietillä juoksu vaiko pyöräily?

Eipä tuo haku nyt liiemmin tärpännyt, eikä raaski uutta aihettakaan perustaa niin laitanpa tähän.

Eli kumpiko dietillä olisi etenemisen kannalta suosiseltavampaa aamuiset juoksulenkit vaiko fillarointi? Yleensä olen ruukannut käydä juoksemassa, mutta nyt painoa pudottaessa ei ole oikein tuo jalkojen nostelu ole samallalailla toiminut. Joten tänä aamuna kävinkin kokeilemassa miten tuo pyöräily tuntuu. 30-40min, melko matalasykkeistä vetoa.

Joten miten on, kumpaako suosittelette. Ja nyt kaipailisin asioista todellakin tietävien mielipiteitä ja selitykset miksi juuri _se_ on parempi. Joten pelkät: "Pyöräily on parempi" postaukset voi jättää laittamatta.

-Kiittäen.

Eipä tuo haku nyt liiemmin tärpännyt, eikä raaski uutta aihettakaan perustaa niin laitanpa tähän.

Eli kumpiko dietillä olisi etenemisen kannalta suosiseltavampaa aamuiset juoksulenkit vaiko fillarointi? Yleensä olen ruukannut käydä juoksemassa, mutta nyt painoa pudottaessa ei ole oikein tuo jalkojen nostelu ole samallalailla toiminut. Joten tänä aamuna kävinkin kokeilemassa miten tuo pyöräily tuntuu. 30-40min, melko matalasykkeistä vetoa.

Joten miten on, kumpaako suosittelette. Ja nyt kaipailisin asioista todellakin tietävien mielipiteitä ja selitykset miksi juuri _se_ on parempi. Joten pelkät: "Pyöräily on parempi" postaukset voi jättää laittamatta.

-Kiittäen.
No eipä tohon voi oikeastaan mitään suoraa vastausta antaa. Kumpikin on ihan hyvä tapa suorittaa aerobiset eli lähinnä kannattaa tehdä sitä mistä tykkää. Pyöräily on yleensä parempi vaihtoehto jos on reilusti ylipainoa, mutta muuten taas pyöräilemällä jää pois se lenkkeilystä tuleva tärähtely.

Mikä on kun selälle, jaloille ja rinnalle saa lisätä aina sarjoihin painoa säännöllisin ajoin, mutta käsille harvoin? Tuntuu myös, että kädet kasvaa paljon hitaammin kuin muut lihasryhmät. Kannattaisikohan alkaa koittaa eripituisia sarjoja tai eri liikkeitä? Olen nyt tehnyt aina 3x8-10. Hauikselle ja ojentajalle riittää myös varmaan yksi liike kolmella sarjalla per treeni kun ne ovat sen verran pienet lihasryhmät. Jaloille ja rinnalle olen ottanut kyykyn ja penkin 3x10 ja kehitystä on tullut eli turha varmaan käsille montaa eri liikettä on ottaa, tulee varmaan liikaa treeniä?

Back
Ylös Bottom