Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Mitä mieltä olette?Kannattaako vaihtaa ohjelma 4-jakoiseen jos 8kk tahkonnut yksijakoisella menemään? Eräs salin kokenut kaveri ehdotti että sillä saat paremmin voimaa+massaa kun 1-jakoisella.

Mitä mieltä olette?Kannattaako vaihtaa ohjelma 4-jakoiseen jos 8kk tahkonnut yksijakoisella menemään? Eräs salin kokenut kaveri ehdotti että sillä saat paremmin voimaa+massaa kun 1-jakoisella.

Kokenu kaveri puhuu mitä suuremmissa määrin paskaa. 80-90% väestölle sopii vähäjakoset todennäkösesti paremmin kun monijakoset. Syitä on monia, listattakoon muutama;

Harva lihaskohtanen frekfrenssi(joka on tärkein tekijä lihasta kasvattaessa(ei oo mun mielipide - faktaa tukee mm. Layne Norton ja Chad Waterbury))
Usein suunnitellaan päin persettä.(liikaa pyörii hilavitkuttimien ympärillä.)

Ps. Vaihda liikkeitä tai 2 jakoseen.

Niin eli 2-jakoinen tyyliin ma:alakroppa,Ti:Yläkroppa Ke:lepo To ja Pe samat kuin ma ja ti.
Mites kun se kokenut kaveri meinas et 1-jakosessa et saa tarpeeksi tehoa liikkeisiin,yleensä kuitenkin teen raskaat liikket ensin.Montako liikettä kannattaa per lihasryhmä tehdä tossa 1-jakoisen treenissä ja onko kaikki pienetkin lihasryhmät pakko treenata joka reenikerta?
Mut voi olla et vuoden vaihteessa vaihdan 2-jakoseen kun kummiski 8kk tolla yksijakosella menty.

Niin eli 2-jakoinen tyyliin ma:alakroppa,Ti:Yläkroppa Ke:lepo To ja Pe samat kuin ma ja ti.
Mites kun se kokenut kaveri meinas et 1-jakosessa et saa tarpeeksi tehoa liikkeisiin,yleensä kuitenkin teen raskaat liikket ensin.Montako liikettä kannattaa per lihasryhmä tehdä tossa 1-jakoisen treenissä ja onko kaikki pienetkin lihasryhmät pakko treenata joka reenikerta?
Mut voi olla et vuoden vaihteessa vaihdan 2-jakoseen kun kummiski 8kk tolla yksijakosella menty.
No eipä 1-jakosessa kovin suurta pumppia lihaksiin saa. Hauista, pohkeita, epäkkäitä ym. muita pikkulihaksia ei yksi jakoisessa paljoa kannata treenailla. Kannattaa lähteä siitä että treeni kestää tunnin(ei lämmittelyä laskettu mukaan eikä mahdollisia loppu verryttelyitä). 60:3=20. Kannattaa siis rakentaa treenit palautus pituuksista riippuen noin 15-25 sarjaa sisältäviksi. Pyri säilyttämään joku suhteellisuus eri lihasten sarjamäärissä esim:

Jalat 4x8 takakyykky 2x12 etukyykky 1x20 reidenojennus
Penkkipunnerrus 3-4x8
Yläselkä 3-4 sarjaa
Sivu-ja takaolkapäät ja ojentajat 3 sarjaa
Vatsat 3 sarjaa

Kevyenä päivänä esim. keskiviikko jos teet kolmesti viikossa penkkiä ja yläselkää 3 sarjaa molempia ja noin 10% pienemmät painot.

Tuleeko neljästä sarjasta etunojapunnerruksia leveällä otteella ja yhtä monesta pystypunnerruksesta käsipainoin tarpeeksi treeniä ojentajille suhteessa hauiksen kolmen sarjan hauiskääntöön käsipainoin ja neljän sarjan kapean vastaotteen leuanvetoon?

?

Ei kai pahemmin.

Montako liikettä per lihasryhmä kannattaa tehdä jos treenaa 1-jakosella?

1-2. 2 ainoastaan ehkä jaloille ja selälle. Muuten pärjää kyllä yhdelläkin liikkeellä per lihasryhmä varsinkin jos vähän eri variaatioita aina viikon aikana. Mun mielestä esimerkiksi käsiä tai jotain olkapäitä ei edes tarvitse joka treenissä erikseen eristävillä treenatakaan. Jos perustaa treenin kyykyn, penkin ja kulmasoudun tapaisten liikkeiden ympärille niin kivasti tulee rasitusta koko kropalle ja eristäviä sitte 1-2 kertaa viikossa päälle pari-kolme sarjaa.

Tuleeko neljästä sarjasta etunojapunnerruksia leveällä otteella ja yhtä monesta pystypunnerruksesta käsipainoin tarpeeksi treeniä ojentajille suhteessa hauiksen kolmen sarjan hauiskääntöön käsipainoin ja neljän sarjan kapean vastaotteen leuanvetoon?

Kannattaako pohjenousut tehdä kengät jalassa vai ei?

kuinka tärkeitä välipäivät ovat.. aloittelen punttitouhuja ja intoa olisi reenata joka päivä eli kaipaan jotain maks harjottelun määrää?

kuinka tärkeitä välipäivät ovat.. aloittelen punttitouhuja ja intoa olisi reenata joka päivä eli kaipaan jotain maks harjottelun määrää?

No bodauksessa, saliharjottelussa mikskä sitä nyt haluaa kutsua niin lepo on todella tärkeää. Ilman tarvittavaa lepoa et palaudu, ja jos et palaudu et kehity. Itse sanoisin että voit treenata sen 4 kertaa viikossa ehkä joku 3 päivää parempi jos aloittelija olet, tämä riippuu myös millaisella ohjelmalla/jaolla treenaat.

Olisiko suositeltavaa tehdä esimerkiksi 1.Penkki 2.Maastaveto 3.Dippi. Siis onko suositeltavaa tehdä näin vai pitäisikö tehdä 1.Penkki 2.Dippi 3.Maastaveto. Että ei tekisi välissä toista lihasryhmää, vaan tekee kaikki saman lihasryhmän liikkeet peräkkäin.

sellaista kyselisin, että tavoite olisi saada penkkimaksimia nostettua kun tuntuu, että se on vähän huonossa jamassa. ainakin näin luulen kun teen miken 2x6 niin teen tällähetkellä sitä 92.5kg mutta oma maksimi on vain 100kg. eli onko maksimin ja ko. sarjan ero normaali. joku enemmän tietävä voisi kertoa ja opastaa

sellaista kyselisin, että tavoite olisi saada penkkimaksimia nostettua kun tuntuu, että se on vähän huonossa jamassa. ainakin näin luulen kun teen miken 2x6 niin teen tällähetkellä sitä 92.5kg mutta oma maksimi on vain 100kg. eli onko maksimin ja ko. sarjan ero normaali. joku enemmän tietävä voisi kertoa ja opastaa

Tee vaan sitä 2x6:sta. Joillakin on parempi sarjakestävyys kun taas toisilla on parempi ykkönen (allekirjoittaneella parempi ykkönen kuin sarjakestävyys).

Ei se nyt ihan normaali ole. Kyllä tolla sarjalla pitäs semmonen suunnilleen 110 nousta. Mutta mitä väliä. Keskity vaan siihen sarjapainojen nostamiseen..

No bodauksessa, saliharjottelussa mikskä sitä nyt haluaa kutsua niin lepo on todella tärkeää. Ilman tarvittavaa lepoa et palaudu, ja jos et palaudu et kehity. Itse sanoisin että voit treenata sen 4 kertaa viikossa ehkä joku 3 päivää parempi jos aloittelija olet, tämä riippuu myös millaisella ohjelmalla/jaolla treenaat.

meneekös sitten liiallisuuksiin jos käy lenkillä väli päivinä? peruskuntokin aika kuralla..

meneekös sitten liiallisuuksiin jos käy lenkillä väli päivinä? peruskuntokin aika kuralla..

sanoisin että ota 1 tai 2-jakoinen ohjelma, käy salilla 2-3krt/vko ja lenkillä about 2 krt/vko. ja nimenomaan välipäivinä.

Moi! Kiinostaisi tietää minkälaista treeniä pitäisi tehdä, kun haluan treenata ojentajia ja "ponnistus" lihaksia. Itsellä on kyseiset lihakset aika huonossa kunnossa.

Oon treenannu jo samalla treeniohjelmalla varmaan joku n. 4kk. Haittaako jos en vaihda liikkeitä kun ei huvita :P Itseasiassa ei huvita kun en tiedä mitä kannattaa vaihtaa. Sarjoja oon vaihdellu ja painot on noussu.

Back
Ylös Bottom