Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Mitenkäs kun ajattelin nyt aloittaa salilla käymisen, niin oliskos jollain jotain vinkkiä, että minkälaista ohjelmaa kannattaa käyttää?

Ja sitten, että monta sarjaa kannattaa jotain tiettyä liikettä tehdä? Ja missä järjestyksessä, esim, että kannattaako tehdä vaikkapa 5 sarjaa penkkiä ja sitten 5 jotain muuta laitetta, vai sillain laitteelta toiselle meiningillä, vähän niinkuin kuntopiiriä?

Mitenkäs kun ajattelin nyt aloittaa salilla käymisen, niin oliskos jollain jotain vinkkiä, että minkälaista ohjelmaa kannattaa käyttää?

Ja sitten, että monta sarjaa kannattaa jotain tiettyä liikettä tehdä? Ja missä järjestyksessä, esim, että kannattaako tehdä vaikkapa 5 sarjaa penkkiä ja sitten 5 jotain muuta laitetta, vai sillain laitteelta toiselle meiningillä, vähän niinkuin kuntopiiriä?

http://www.pakkotoisto.com/vbulletin/forumdisplay.php?f=27

Kattele tota aloittelijoiden osiota. Sieltä löytyy hyvää infoa vasta-alkajille.

Dippi, kapeepenkki, ojentajapunnerrus jne.

Miten vois treenaa reisien takaosaa himassa? mave ei oikein onnistu 15kg:n kässäreillä...tai toki onnistuu, mut liian helppoo :D

Malena: -Tuo GHR ainakin ja kyllä mä uskoisin, että nuilla 2x15kg saat riittävästi vastusta yhden jalan maveen ja syviin yhden jalan kyykkyihinkin.

Oon tässä miettiny, että satsais palkkariin. Millanes olis hyvä setti treenin jälkeen? Diettailen, jos sillä nyt on palkkarin suhteen jotain vaikutusta. Kattelin P-storesta tuommoista Evolution Phase Stackia, mielipiteitä? Onko mitään muita lisäravinteita/vitamiineja tms. mitä kannattaisi ottaa dietillä?

Jallu: Osta mieluummin wheytä ja maltoo pari pussii. Ja laita desin verran kumpaakin palkkariin ja kaakoojauhetta sekaan. Ois vähän halvempi ratkaisu ja riittäis suht pitkäks ajaks..

Need help

No niin pikku faktaa musta paino 66kg pituus 170cm rasva 7.9% Ikä karvan alle 18
salia 8kk takana ja tarvis jonku kunnon ohjelman nykynen treeni menee näin mäntyä tosin tuloksia tulee mutta luulen että voisin saada jollain muulla paremmin
Ma:penkki kaks kuuden sarjaa (2x6) tolla 66kg sitten 2x5 70 ja sitten viel muutama 80 sitten scottipenkki 3x10 tanko+10kg päissä sitten shoulder press 4x10 40kg sitten peck deck 2x15 45kg ja 2x10 50kg ja sitten jalkaprässi 3x10 100kg ja 2x8 150kg niin ja vatsoja 2x40 normaalia ja 3x20 kulmassa koko treeniin menee aikaa noin 1h 30min tiistaina kaikki sama uusiksi ja ke lepo To tämä "ohjema" Pe tämä "ohjelma" La lepo su lepo...jos joku viittii tehdä näist koostuvan järkevän ohjelma oon lueskellu tuolla muualla nuit en ite saanu koottua sopivaa ohjelmaa kiitoksia näin etukäteen:worship:

Mulla on ongelmana jäykkyys, täysin mahdottomia liikkeitä mulle on kulmasoutu levytangolla (siis 90 asteen kulmassa), ja vipunosto kulmassa ja kaikki tossa asennossa tehtävät liikkeet. Sen on näköjään kiinni takareidestä, koska just siitä aina kiristää kun yritän päästä tohon asentoon.

Kyykyssä kantapäät nousevat ylös kun polvet ovat n. 90 asteen kulmassa, mutta onneksi tässä voi käyttää koroketta.

Pystyykö noita liikkeitä (soutu, vipunosto kulmassa) korvaamaan joillain muilla liikkeillä?

Kuinka usein, kuinka kauan ja miten kannattais venytellä takareisiä ja pohkeita?

Niin ja tarkoittaako maastaveto suorin jaloin että polvet ei oo ollenkaan koukussa?

Mulla on ongelmana jäykkyys, täysin mahdottomia liikkeitä mulle on kulmasoutu levytangolla (siis 90 asteen kulmassa), ja vipunosto kulmassa ja kaikki tossa asennossa tehtävät liikkeet. Sen on näköjään kiinni takareidestä, koska just siitä aina kiristää kun yritän päästä tohon asentoon.

Kyykyssä kantapäät nousevat ylös kun polvet ovat n. 90 asteen kulmassa, mutta onneksi tässä voi käyttää koroketta.

Pystyykö noita liikkeitä (soutu, vipunosto kulmassa) korvaamaan joillain muilla liikkeillä?

Kuinka usein, kuinka kauan ja miten kannattais venytellä takareisiä ja pohkeita?

Niin ja tarkoittaako maastaveto suorin jaloin että polvet ei oo ollenkaan koukussa?

Venyttele, venyttele ja venyttele. Aloita varovasti venyttelemään kun olet lämmitellyt lihakset ja tee lyhyempiä venytyksiä alkuun ja lopussa 1-3min jos vain paikat kestää sen. Venyttele päivittäin, ehdottomasti. Takareisiä voi venytellä mm. selällään maaten ja jollain pyyhkeellä vedät kantapäätä kohti päätäsi. Vaikeahko selittää, mutta kun asentoon menet ja testailet niin eiköhän se oikea tapa löydy. Aloittelijoiden osiolla on jossain venytysopaskin.

Jos takareidet ovat noin tiukalla, että kulmasoutukin on vaikeaa, niin aika hankala kuvitella mitään liikettä mikä ne korvaisi. Alatalja? Äläkä tee kulmasoutua sitten pendlay row:na vaan bodytyylisesti enemmän pystyssä.

Noh moro! Astelinpa tänne kyselemään pieniä vinkkejä tähän reenamiseen.Eli Eli...Intti tulossa I/10. Olen 18v ja tässä nyt pari vuotta käyny salilla ja ajattelin ,että tähän vois nyt mukaan ottaa jotain aerobista ihan tuohon kunnon kohottamiseen. 4krt/vko käyn salilla ja monipuolisesti teen kaikkea ja nyt ajattelin ,että lisäisin tohon vaikka semmoset 2 krt ihan tuota kuntopyörälä veivaamista matkaan. Tässä eilen kävin esim. veivaamassa semmoset 45 min. ihan mukavalla sykkeellä. Eli mites näiden polkemisaikojen suhteen kuinka pitkää settiä pitäis veivata ja minkäslaista?Intervalli vai ihan sitä perus suht pienellä vastuksella paremman aikaa?Mitään "ÄKKIÄ NYT TANA KUNTOON-menoa" en meinaa vaan koska tässä nyt on tonne 2010 asti aikaa niin kai tästäki jotain hyötyä sitte olis kun tätä harrastelis tässä nyt sitte tonne asti?Peruskunto ei siis mikään paska ole vaan aattelin ihan vaan skarpata tota inttiä varten ja ihan muutenkin :) Tosta ohjelmasta vielä ,että nyt olis tällänen eli: Ma-salireeni.Ti-salireeni.Ke-pyörä.To-lepo.Pe-salireeni.La-salireeni ja Su-pyörä. Pitäiskö tähän jotain muutosta?Salikertaa vähentää,Pyöräilyä nostaa? Vinkkejä ja tietoa otetaan mielellään vastaan :worship: Tänks!

Terve!
Eilisillasta asti olkapään/käsivarren seuduilla lihaskipua kättä taaksepäin taittaessa, mitä lie ja onkohan fiksua mennä tänään salille vai pitäskö odotella pari päivää? Ei kipu mitään hirveää ole, sen verran että hieman aristaa jos kättää joutuu taittamaan taaksepäin tms. tuntuu kuitenkin. Ois tänää vielä olkapäät ja selkä ohjelmassa..

Terve!
Eilisillasta asti olkapään/käsivarren seuduilla lihaskipua kättä taaksepäin taittaessa, mitä lie ja onkohan fiksua mennä tänään salille vai pitäskö odotella pari päivää? Ei kipu mitään hirveää ole, sen verran että hieman aristaa jos kättää joutuu taittamaan taaksepäin tms. tuntuu kuitenkin. Ois tänää vielä olkapäät ja selkä ohjelmassa..

heittelin tässä korttia sun puolesta ja päätin että mene vaan ja hajoita kätesi. täytyykö sitä oikeasti täältä kysellä, sellainen pieni asia kuin oman kehon tunteminen ei olisi pahitteeksi.

Olen yli vuoden mennyt enemmän tai vähemmän ilman ohjelmaa. Niiden noudattaminen jotenkin turhauttaa ja tämän vuoksi olenkin tehnyt 1-jakoista, joka rakentuu fiiliksen mukaan joka salikerta aina uudelleen. Tuloksia tullut ihan hyvin, painoa n.12 kiloa lisää vuodessa, josta osa toki rasvaa. Nyt tuntuu, että seinä on tullut vastaan ja syitä olen yrittänyt pohtia itsekseni...

En juuri alkulämmittele/venyttele ennen enkä jälkeen treenin. Tämän vuoksi tottakai paikat kipeytyivät ja palautuminen hidastui. Ravintoa ei ole tullut riittävästi kuin silloin tällöin ja tuo salilla käyntikään ei noudata minkäänlaista säännöllisyyttä ohjelman, eikä käyntipäivienkään osalta.

Kuinka suuri merkitys ko. asioilla on kehityksen kannalta? Lähinnä kiinnostaa tuo alkulämmittelyn/venytyksien sekä ohjelman noudattamisen osuus? Nyt menen vielä n. 4-6 viikkoa miinuksilla, joten sinä aikana en odotakaan kehitystä tapahtuvan, mutta sen jälkeen ajattelin taas rauhallisesti alkaa keräämään sitä massaa. Sopiiko muuten seuraava ohjelma dieetille? http://musclenet.fi.customer.axxion.fi/ohjelma9.php Ja miten on, palautuuko 1 tai 2-jakoisesta dieetillä?

Back
Ylös Bottom